door jackdonio » 28 jul 2012, 22:39
15 volt is meestal geen probleem , in de auto kan de 12 volt ook hoger oplopen 13,8 volt is nominaal . Bij draaiende motor
wil er wel eens 14 volt of nog iets meer opstaan .
Geschakelde voedingen , tja meestal werkt het wel goed , heb hier zelf heel lang een computervoeding gebruikt voor de Lincoln . Wat ik wel soms een minpunt vindt is dat geschakelde voedingen vaak nogal wat hoogfrequent storing afgeeft
wat vooral bij gevoelige ontvangers terug te merken in een hogere achtergrond ruis
Aan de andere kant heb ik het bij de ouderwetse analoge voedingen wel een meegemaakt dat de regeling door hoogfrequent
ontregeld raakte . Zo had VoltCraft vroeger hele mooie voedingen maar ze konden absoluut niet tegen hoogfrequent . Als je een bak aansloot en je drukte de zendknop in ging de 12 volt omhoog naar 30 volt . En dat was dan wel zonde van je bak want daar kon die niet tegen. Nu is dat gelukkig al weer 20 jaar geleden en voedingen en zeker de voltcraft voedingen
zijn tegenwoordig heel wat stabieler .
Je ziet dus dat elk type voeding z'n voor en nadeel heeft
analoge voeding :
Nadeel :
Oneconomisch , veel blind weggestookt vermogen , grote warmte ontwikkeling , zwaar , groot en duur , soms veel restbrom
gemakkelijk defect raken bij overbelasting of kortsluiting
Voordeel :
Erg ruisarm , mits goed ontkoppeld
Geschakelde voeding :
nadeel :
veroorzaakt soms ruis in de ontvangst
voordeel :
Goedkoop , klein , zeer efficient , weinig of geen warmte ontwikkeling , geeft een stabiele spanning , ook bij grote
spannings verschillen , vaak bruikbaar van 100 tot 240 Volt zonder dat de uitgangsspanning veranderd
Kortsluit en overbelastings vast , bij sluiting schakeld de voeding af . uit en weer aanschakelen is dan voldoende om de spanning te herstellen