Goedeavond,
Zoals beloofd hier wat foto's van mij opzet en inbouw.
De tekst "Goede opzet van materiaal" betekend niet dat dit de goede opzet is maar was een vraagstelling voor hulp en info.
We beginnen met wat ik heb:
- Zender, Lafayette Venus (Export edition).
- Versterker, KL500 incl. 26Db ontvanger (aangepast kwa zekeringen en bekabeling).
- Sirio Turbo 5000 mobile antenne met vaste montage.
- Externe speaker met noise reduction.
Ik zal teks en uitleg geven bij elke foto zodat dingen duidelijk worden "misschien".
Als eerst heb ik de antenne onder handen genomen omdat ik de dunne coax niet goed vond en graag werk met dikke coax en dat komt ten goede van het zendvermogen en gevoeligheid van de ontvangende signalen.
Vervolgens afgewerkt met een stuk krimpkous met lijm zodat het geheel stevig word.
Op de volgende foto zit het geheel even tijdelijk vast. hierna heb ik de behuizing gemaakt om de kooi van faradey te maken. De reden van deze "kooi" is dat het vermogen via de bout de spriet ingestaald word maar dus ook in de auto en dat wil ik niet. Ik wil dat hoge wattage niet in de auto hebben maar in de spriet.
Hieronder de kooi. De kooi zorgt ervoor dat het signaal naar buiten gaat en storingen vanuit de auto niet storen op het uit/in gaande signaal. De kooi is geaard omwille van bliksem ondanks de antenne ook beveiligd is. Als er bliksem komt dan komt hij op de spriet en dus via de bout "kan" het de auto in.
Ook voor het ontvangs is het beter gezien de inkomende signalen de juiste weg op gaan en wederom niet gestoord worden door externe signalen die het signaal kan verstoren. De 26DB versterker in de KL500 versterkt en dus als er storing is zal het die ook versterken en dat wil je nu net niet.
Hieronder zijn 3 foto's van de behuizing rondom de aansluiting gebouwd en afgetaped met aluminium tape en geheel afgesloten dus van eventueel de hoge GSM signalen.
Hieronder de foto van de Sirio 5000 op het dak.
Hieronder heb ik een koeling gemaakt voor de KL500. Ik wilde eerst geen koeling maken maar het is toch gebleken nodig te zijn omdat hij wel erg warm word. Er is genoeg omgevingsvrijheid maar de versterker werkt beter op de juiste temperatuur. Ook dit ten goede van de levensduur.
Ik heb de ventilatoren aangestuurd middels een thermostaat zodat het systeem op temperatuur kan komen.
Als het koud is buiten(winter) en dus ook in de laadruimte dan hoeven de ventilatoren niet snel aan. Als het warm is in de auto(zomer) dan moeten ze dus sneller aan gaan.
De thermostaat hangt dus ook boven de KL 500 en buiten de behuizing van de ventilatoren en wamr lucht stijgt op en hij pakt ook de omgevingstemperatuur, dus een combinatie van de omgevingstemperatuur en de werktemperatuur.
Hieronder nog wat foto's van de bouw van de geforceerde koling. De ventilatoren komen uit een tweetal computer voedingen en zijn dus stille versies.
Alles gebouwd op een montage plaat en bekleed die eventueel verplaatsbaar is naar een andere auto en ik wilde dat als men in de cabine kijkt dat men niks ziet wat erin zit kwa apparatuur.
En nog een foto van de microfoon in de cabine die middels een RJ45 plug losgehaald kan worden(net als de schroefantenne) en weggestopt kan worden.
Voor de rest kan je zien dat alles! geaard is aan elkaar! en het systeem hetzelfde ref punt hebben er geen spanningsverschillen kunnen optreden.
Ik heb alles misschien iets "te" uitgevoerd maar na 14 jaar ervaring als militair en verantwoordelijk voor communicatie weet ik wat signalen kunnen doen en wat vermogen is en dus heb ik het zo uitgebreid gemaakt. Ik heb daarin tegen geen problemen met mijn eigen radio signalen omdat ik gewoon radio kan blijven luisteren tijdens het zenden ( en ja de versterker werkt )
Laat eens horen wat jullie ervan vinden.
Greetzzz.