R.O.S.

Alles over packetradio en digimodes op de 27MHz

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

R.O.S.

Berichtdoor 19PG149 » 28 nov 2010, 13:01

Voor de digitale amateurs onder ons is er een nieuwe mode bijgekomen om mee te stoeien genaamd ROS.
Ondertussen is het al versie 6.0.0 en nog steeds in ontwikkeling.
Bij de gemachtigde amateurs was dit al langer bekent (en door sommige omstreden)maar men heeft nu een 11 meter frequencie (kan:39 :27.395 mhz usb)
toegevoegd in de software.
Dit is voor ons een mooie gelegenheid om te kijken of hiermee lange afstanden te halen zijn,op de overige banden (waar je mee kan kijken) werkt dit namelijk wel goed.
Ik ga het zeker uitproberen en hoop dus een aantal mede digi amateurs tegen te komen, na packet zou dit wel weer eens een leuke afwisseling kunnen zijn.

groet, Ron

19PG149-19LV149-19SF149
ook te vinden op 27.700 27.500 27.555 in phone,sstv,psk31 en ros.
19PG149
 

Re: R.O.S.

Berichtdoor 19DT2120 » 28 nov 2010, 15:30

Onderwerp: ROS
Van: 19PG149
Verstuurd: zo nov 28, 2010 1:43 pm
Naar: 19DT2120
Bericht
Hoi,
zag je ff in het scherm in ROS mode

groet Ron 19PG149

_________________
Yeasu 757GX2 en President Lincoln voor SSTV en BPSK31 en ROS
Alan 555 voor spraak op FM/SSB + Zetagi MB+5.
Antenne Sirio 827


ja heb het een paar keer geprobeerd,maar kreeg geen reactie terug :D
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1705
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: R.O.S.

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 28 nov 2010, 17:39

Leuk...

Blijf je wel uit de buurt van Rotterdam eo. met dat digitale geratel en andere narigheid..?
Op 40 en 38 FM zitten wij gewoon te babbelen met elkaar en willen we graag zo houden..
Marco_RotterdamseVos
 

Re: R.O.S.

Berichtdoor Ernst » 29 nov 2010, 02:29

http://www.pi4raz.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=1927&Itemid=43

leuk spul .. maar na het lezen wat er in boven genoemde link te zien is raad ik het je toch af tot nader order
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: R.O.S.

Berichtdoor pino » 29 nov 2010, 10:54

Marco_19DIG2907 schreef:Leuk...

Blijf je wel uit de buurt van Rotterdam eo. met dat digitale geratel en andere narigheid..?
Op 40 en 38 FM zitten wij gewoon te babbelen met elkaar en willen we graag zo houden..

O das waar ook ik wou het ff een weekje uitproberen op kan 39 , lekker spetteren :D

!((! De bovenstaande tekst is opgesteld uit onzin !))!
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Re: R.O.S.

Berichtdoor vincenttor » 29 nov 2010, 11:36

tja en als je nog bang er voor bent zet je bijv de gratis firewall van zonealarm erop en blokkeer je gewoon mooi de uitgaande poorten van dat programma dus waar maak je je nog zorgen om.
een reverse connection is ook gewoon te blokkeren.
stel je vertrouwt het nog steeds niet installeer je vmware of enig andere virtual OS software en dan run je het vanuit een virtuele windows versie ik dacht dat je daar toe ook gewoon usb apparaten kan toevoegen.
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: R.O.S.

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 29 nov 2010, 17:20

pino schreef:
Marco_19DIG2907 schreef:Leuk...

Blijf je wel uit de buurt van Rotterdam eo. met dat digitale geratel en andere narigheid..?
Op 40 en 38 FM zitten wij gewoon te babbelen met elkaar en willen we graag zo houden..

O das waar ook ik wou het ff een weekje uitproberen op kan 39 , lekker spetteren :D

!((! De bovenstaande tekst is opgesteld uit onzin !))!



En uit de buurt van 32 in Rotterdam eo. blijven ermee..
Sorry Pino,
ik was jullie kanaal vergeten :oops:
Marco_RotterdamseVos
 

Re: R.O.S.

Berichtdoor 19PG149 » 29 nov 2010, 23:12

Leuk die reactie`s maar ik zie nergens dat het niet mag,dus ga ik vrolijk door.
En wat betreft het vermeende virus, mijn computer staat in de shack en los van internet, dus mocht het al zo zijn heb ik er geen last van.
Wat betreft kanaal 39 tja,iedereen in nederland claimt een kanaal lijkt wel, maar voor ik zover weet zijn de 40 kanalen vrij in gebruik :wink:
En voorheen ging het over packet, dat is nu uitgestorven en tijd voor weer eens wat anders.
Ik geloof niet dat er meerdere kanalen voor dit gebeuren nodig zullen zijn op de ons toegewezen 40 kanalen en anders is er altijd nog leven boven de 40 kanalen .
We zullen zien wat de toekomst gaat brengen, ik zal in iedergeval mijn digitale zendvirus er op loslaten.

groet, Ron
19PG149
 

Re: R.O.S.

Berichtdoor desperado » 30 nov 2010, 13:44

19PG149 schreef:Leuk die reactie`s maar ik zie nergens dat het niet mag,dus ga ik vrolijk door.
Wat betreft kanaal 39 tja,iedereen in nederland claimt een kanaal lijkt wel, maar voor ik zover weet zijn de 40 kanalen vrij in gebruik

Ja lekker geen rekening houden met elkaar, zo ging de 27Mhz al eerder kapot.
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: R.O.S.

Berichtdoor 19-DT-170 » 30 nov 2010, 14:31

@desperado:

O? 27MHz bestaat toch nog altijd? What's the problem?

@iedereen:
CB is een openbare band, die voor en door iedereen te gebruiken is.
Dat iets of iemand op jouw ontvanger stoort, die op nabijgelegen kanalen zit, is pech gehad.
Had je maar een betere ontvanger moeten kopen. ;-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: R.O.S.

Berichtdoor desperado » 30 nov 2010, 15:16

19-DT-170 schreef:......is pech gehad. Had je maar een betere ontvanger moeten kopen.


Heel erg jammer dat je mijn eerdere opmerking bevestigd.

O ja, over die ontvanger, jammer dat het je aan kennis ontbreekt hierover. Even dan maar uitleggen: Met 27.395 USB, waarbij het centrum van de zijband zo ongeveer rond 27.397 MHz ligt, leun je al aardig tegen kanaal 40 aan, zeker als je daar ook nog eens een lekker vol gemoduleerd digitaal signaal op zet. FM is nu eenmaal breder gefilterd dan SSB, dus een FM ontvanger zal altijd last hebben van een USB signaal dat er net onder ligt.
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: R.O.S.

Berichtdoor 19-DT-170 » 30 nov 2010, 16:52

Kanaal 39 USB zit op 27.396.5 MHz, niet 3.967 zoals je zegt.
Daarnaast is de zwaai van een FM signaal vele malen breder dan SSB.
Als je dus van een smalband SSB signaaltje last hebt op kanaal 40,
dan heb je dat ook van een breder FM-signaal op kanaal 39.
Zoals ik dus al eerder zei.. Pech gehad, had je maar een betere ontvanger gehad... :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: R.O.S.

Berichtdoor 19PG149 » 30 nov 2010, 21:03

Jongens ,jongens waar gaat het nu over? Ik geef aan dat er iets nieuws is voor de digitale gebruikers onder ons,diegenen die het niet willen gebruiken of het niets aan vinden, vergeet het weer!
Dat het op een bepaald kanaal gehouden wordt,pfffff zal in Nederland een handje vol zijn,dus wat voor last verwacht je?
Ik kan je voorbeelden geven waarin een kraanmachinist lekker hoog met ruim 100 watt zit te blazen,ga dan eens in de omliggende kanalen luisteren, weet ik zeker dat je hem op meer kanalen zult horen,en dat vind men dus normaal.
Trouwens ik luister geregeld en hoor de calls maar luidkeels verkondigen dat het vermogen ruim de normale waarde is overstegen,en dan ons gelijk afzijken als er met 50 watt digitaal gewerkt wordt.
Als men bang is voor vernieuwing moet men ook geen mobiel nemen of een lcd tv of een computer,blijft alles lekker bij het oude :wink:

Het zal allemaal wel los lopen en voor deze mode is niet veel vermogen nodig,verdiep je er eens in zou ik zeggen.
Ik hoop dat er snel een aantal stations in europa volgen en dat er leuke verbindingen in europa als wel daarbuiten mogelijk zijn.

gegroet een ieder en laten we genieten van onze o zo mooie hobby :D

Ron
19PG149
 

Re: R.O.S.

Berichtdoor vincenttor » 30 nov 2010, 21:16

ik zal er ook eens naar kijken, zetten we er gewoon 1 kw op gna gna
alles in het mom van, doen we voor de buren :roll:
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: R.O.S.

Berichtdoor desperado » 30 nov 2010, 21:31

19PG149 schreef:.......gegroet een ieder en laten we genieten van onze o zo mooie hobby :D
Ron

Helemaal mee eens en als iedereen een beetje rekening met elkaar houd, kan het alleen maar mooier worden. Einde discussie :!: :!: :!:
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Volgende

Keer terug naar Digimodes (Packetradio, PSK, RTTY, ROS, etc)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten