Met portofoons in de trein...
Moderator: Thijs
Met portofoons in de trein...
...van Delft naar Nijmegen
Gisteren ben ik met m'n dochter in de trein gestapt, richting Nijmegen. Onderweg veel antennes gezien, een aantal gesprekjes gehoord tussen zandwagens en tractors(???)
Met m'n andere porto zat ik mee te luisteren met de conducteurs en machinisten.
Eenmaal aangekomen op station Nijmegen nog een leuk kort QSO'tje gehad met een tweetal kraanmachinisten die werkzaam waren nabij het station. Helaas werd er na een paar minuten ineens geknepen, zodat ons QSO'tje voortijdig tot een einde kwam. Dus zo zie je maar dat spelbedervers overal in Nederland te vinden zijn.
Eenmaal aangekomen op mijn eindbestemming, bij mijn moeder en stiefvader in Nijmegen, nog een keer een lijntje weten te trekken met een van de 2 heren. De kraanmachinist bleek zelfs om de hoek te wonen bij mijn moeder en stiefvader. Maar helaas werd ik ook toen al snel weg geknepen door een jaloerse bakkenist.
Ach ja, het is natuurlijk ook niet zo gek moeilijk om iemand weg te knijpen die met een 5W porto'tje lult vanaf straatniveau.
Op de terugreis heb ik helaas weinig kunnen vernemen op de 11 meter, maar toen we wegreden uit station Oss werd er opeens door de trein omgeroepen dat de conducteur of machinist, waarvan ik de (call?)naam overigens niet meekreeg, DIRECT zijn portofoon aan moest zetten. Je snapt natuurlijk wel dat ik toen ook gelijk mijn 2M/70CM porto heb aangezet, en wel in Dual Watch op 429.850 en 429.887. Er werd gesproken over een zeer jong meisje waarvan de moeder in Oss is achtergebleven toen ze nog even snel haar kaartje wilde stempelen. Het meisje was even toevertrouwt aan een andere reizigster, maar toen moeder uitstapte en weer wegliep gingen de deuren dicht. Paniek dus. Toen ik uitstapte in Tilburg (voor de overstap) vernam ik van de conducteur dat moeder en dochter inmiddels herenigd waren in Den Bosch. Hij keek overigens wel vreemd dat ik zo precies wist te vertellen wat er gebeurd was
Ik heb nog even snel een TQ scan gedaan bij bovenstaande conversatie, maar dit leverde niets op. Gebruikt de NS wel een tooncode?
Al met al een leuk dagje uit door de ether
Mocht de kraanmachinist in kwestie toevallig ooit op dit forum komen, groeten van Niels uit Delft
Gisteren ben ik met m'n dochter in de trein gestapt, richting Nijmegen. Onderweg veel antennes gezien, een aantal gesprekjes gehoord tussen zandwagens en tractors(???)
Met m'n andere porto zat ik mee te luisteren met de conducteurs en machinisten.
Eenmaal aangekomen op station Nijmegen nog een leuk kort QSO'tje gehad met een tweetal kraanmachinisten die werkzaam waren nabij het station. Helaas werd er na een paar minuten ineens geknepen, zodat ons QSO'tje voortijdig tot een einde kwam. Dus zo zie je maar dat spelbedervers overal in Nederland te vinden zijn.
Eenmaal aangekomen op mijn eindbestemming, bij mijn moeder en stiefvader in Nijmegen, nog een keer een lijntje weten te trekken met een van de 2 heren. De kraanmachinist bleek zelfs om de hoek te wonen bij mijn moeder en stiefvader. Maar helaas werd ik ook toen al snel weg geknepen door een jaloerse bakkenist.
Ach ja, het is natuurlijk ook niet zo gek moeilijk om iemand weg te knijpen die met een 5W porto'tje lult vanaf straatniveau.
Op de terugreis heb ik helaas weinig kunnen vernemen op de 11 meter, maar toen we wegreden uit station Oss werd er opeens door de trein omgeroepen dat de conducteur of machinist, waarvan ik de (call?)naam overigens niet meekreeg, DIRECT zijn portofoon aan moest zetten. Je snapt natuurlijk wel dat ik toen ook gelijk mijn 2M/70CM porto heb aangezet, en wel in Dual Watch op 429.850 en 429.887. Er werd gesproken over een zeer jong meisje waarvan de moeder in Oss is achtergebleven toen ze nog even snel haar kaartje wilde stempelen. Het meisje was even toevertrouwt aan een andere reizigster, maar toen moeder uitstapte en weer wegliep gingen de deuren dicht. Paniek dus. Toen ik uitstapte in Tilburg (voor de overstap) vernam ik van de conducteur dat moeder en dochter inmiddels herenigd waren in Den Bosch. Hij keek overigens wel vreemd dat ik zo precies wist te vertellen wat er gebeurd was
Ik heb nog even snel een TQ scan gedaan bij bovenstaande conversatie, maar dit leverde niets op. Gebruikt de NS wel een tooncode?
Al met al een leuk dagje uit door de ether
Mocht de kraanmachinist in kwestie toevallig ooit op dit forum komen, groeten van Niels uit Delft
Re: Met portofoons in de trein...
grappig om te lezen , ik heb ooit mn porto een keer meegenomen in de bus maar dit was niet veel soeps helaas.
zo een rubber duck antenne of hoe deze ook heet werkt voor geen meter.
trouwens :
Bakkenist kan verwijzen naar:
* Een bakkenist is een passagier bij zijspanwedstrijden
* Bakkenist was een van de rechtsvoorgangers van Deloitte
Re: Met portofoons in de trein...
Bakkenist kan ook verwijzen naar een 11 meter ouwehoer
Ik heb voor de 11 meter een verlengde antenne, niet de standaard rubberduck
Ik heb voor de 11 meter een verlengde antenne, niet de standaard rubberduck
Re: Met portofoons in de trein...
Ik zou zweren dat hier gisteren meer reacties stonden
Re: Met portofoons in de trein...
ja forum zal wel weer vastgelopen zijn en dan is de backup ofzo terug gezet
Re: Met portofoons in de trein...
Ik miste zelf nog geen posts maar inderdaad vanmorgen vroeg lag de boel weer op zijn gat.
De webhost vindt het blijkbaar niet nodig meer om te reageren als we een fout melden.
En als we posts missen dan zal er inderdaad weer een back-up terug gezet zijn.
De webhost vindt het blijkbaar niet nodig meer om te reageren als we een fout melden.
En als we posts missen dan zal er inderdaad weer een back-up terug gezet zijn.
Re: Met portofoons in de trein...
Er stonden een stuk of 6 posts in totaal, waarvan ook nog 1 van mij, dus vandaar dat het me opviel
-
- Super Spammer
- Posts: 1676
- Joined: 20 Jan 2007, 23:26
Re: Met portofoons in de trein...
Vreemd, ik heb hier ook niets van vernomen
Re: Met portofoons in de trein...
Er zit geen TQ op de frequentie van de machinisten en conducteurs onderling.
Re: Met portofoons in de trein...
grappig, hebben jullie de porto dan gewoon aan in trein of bus? Ik heb hem wel altijd bij me, maar met meerdere mensen om me heen doe ik hem toch niet zo snel aan. Ben dan bang dat mensen er last van hebben. Pauline
Re: Met portofoons in de trein...
op veel porto's kan je volgens mij ook een koptelefoon aansluiten dus dan hoort niemand het lijkt me?
tenzij je zelf gaat praten natuurlijk
tenzij je zelf gaat praten natuurlijk
Re: Met portofoons in de trein...
Klopt, maar dan zit je met zon ding en een koptelefoon en dan gaan mensen je vragen stellen. Heb ik meerdere keren meegemaakt...vooral de vraag wat voor ding dat nou is en een jochie van een jaar of 8 vond het toch wel een hele grote ouderwetse telefoon
Re: Met portofoons in de trein...
Ha maar mijn (UHF) porto die ik gebruik op pmr is niet groter dan een pakje sigaretten . En daar kan ik dan een oortje/mic combi op aansluiten zoals je die ook voor de gsm telefoon hebt .
Re: Met portofoons in de trein...
dat is een stralingsmeter mevrouw er is een trein met plutonium over dit spoor gereden en die heeft gelektplientjebr wrote:Klopt, maar dan zit je met zon ding en een koptelefoon en dan gaan mensen je vragen stellen. Heb ik meerdere keren meegemaakt...vooral de vraag wat voor ding dat nou is en een jochie van een jaar of 8 vond het toch wel een hele grote ouderwetse telefoon
wedden dan dat werk?
maar sirieus, ik zou me er niet druk om maken het gaat ze niks aan