remote controller en swr waardes aflezen op pc

Post hier foto's van je apparatuur, setup & Shack!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

remote controller en swr waardes aflezen op pc

Berichtdoor vincenttor » 02 okt 2010, 15:08

hier dan nog een projectje waar ik maar mee begonnen ben ( alsof ik nog niet genoeg te doen heb :) )

wat het idee is :

De rotor op afstand via de computer bedienen en natuurlijk het aantal graden waar die heen richt aflezen
De Swr in de gaten kunnen houden en eventueel het uitgestuurde wattage

beide zijn redelijk gelukt alleen het moet wel verbeterd worden dit.
ik heb het aangesloten op de velleman k8055 kit deze heeft 2 analoge ingangen 5 digitale ingangen en 8 digitale uitgangen + nog wat andere uitgangen waar ik even niet weet van wat deze doen
kan er dacht ik een stappen motor mee aansturen ofzo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Link


nu is het wel leuk dat het werkt alleen het signaal van de swr / watt meter is enkele mV's
als de watt meter op 15W staat geeft hij ongeveer 145.5 mV aan
zodra die op 1W staat geeft hij 19.3 mV aan

de k8055 kaart kan 0-5V insturing analoog krijgen alleen ik stuur enkele mV's in dus hij is niet erg precies
van 0 tot 2 Watt geeft hij dus helemaal niks aan op de computer.
niet erg handig dus als ik de swr meter aansluit want deze geeft overigens de zelfde waardes maar ja dan ben je al mooi te laat als je op 2 zit of hoger dat hij dan pas signaal geeft.

kreeg ik te horen moet je een opamp ertussen maken om het signaal te versterken.
ik gebruik een programma abacom profilab 4 hierin zitten allemaal schakelingen onderdelen etc kan je dus je schakeling digitaal tekenen en uit testen.
omdat ik de k8055 kaart eraan heb hangen kan je dit ook "echt" werkend krijgen maar helaas is mijn kennis van elektronica te weinig en zit ik behoorlijk te frutten al uren lang met erg weinig goed resultaat

afbeelding van profilab waar in een schematje zit
Afbeelding


ben iig erg druk bezig ,
zou wel leuk zijn als ik via internet alles kan besturen in frankrijk
nog een windsnelheids meter erop aansluiten en een webcam om de mast /antenne in de gaten te houden

via een telefoon schakelaar schakel ik alles aan en uit op zodat niet de heledag de computer hoeft te draaien
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: remote controller en swr waardes aflezen op pc

Berichtdoor PowerCorsa » 02 okt 2010, 23:37

Als het signaal wat sterker wilt maken zou je een microfoonvoorversterker eens kunnen proberen.
Hiervan zijn wel schema's op het internet te vinden.
o.a. op http://www.circuitsonline.nl
PowerCorsa
 

Re: remote controller en swr waardes aflezen op pc

Berichtdoor vincenttor » 10 okt 2010, 23:23

bedankt voor de tip, opamp doet het zelfde alleen probleem is dus het volgende
ik had contact opgenomen met een persoon uit Duitsland die ook printjes maakt en die zegt over de hygain rotor dat er nare storing op zit en zodra je de brake indrukt en gaat draaien er een wissel spanning signaal het gelijkspanning signaal vervuild.

das nu juist waar ik inderdaad last van heb en de oplossing hiervoor had hij software matig gedaan door middel van een algoritme te schrijven hiervoor of iets dergelijks,
gaat helaas boven mijn pet :(
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: remote controller en swr waardes aflezen op pc

Berichtdoor jking » 10 aug 2012, 09:30

mooi gemaakt
jking
 


Keer terug naar Foto's van je apparatuur / setup

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten

cron