Sirio Gain Master / Imax 2000

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Sirio Gain Master / Imax 2000

Berichtdoor jcva » 29 jun 2014, 12:55

Al staat de antenne hij op 80M, als hij niet vrij af kan stralen.
Ik lees nog steeds dat hij de test gedaan heeft op een balkon en dan kan het zo maar zijn dat de antennes evenwijdig aan een gevel staan. En dat beinvloed nu eenmaal het gedrag van de antenne. En bij de ene meer als de andere.

En de genoemde verbindingen zijn wellicht wel leuke afstanden maar geen echte dx te noemen, kan zo maar zijn dat dan de resultaten andersom zijn.
Deze quote:" van morgen ook even met Theo uit Steenwijk daar had ik gisteren een S4 en ging vandaag van S4 naar S5!"
Is ook heel leuk maar zegt niks, grote kans dat je met de andere antenne hetzelfde resultaat gehad had. Ook dan kunnen weersomstandigheden al mee spelen. En heeft Theo exact dezelfde setup als een dag eerder??

Ik moet zeggen dat ik nog nooit een S meter ben tegengekomen die aangaf wat hij zou moeten, niet bij 27Mhz apparatuur maar ook bij de Ham radio's zijn ze verre van nauwkeurig. Ik hecht er geen enkele waarde aan en de oude garde die mij uit het 27Mhz verleden (vanaf 1978) uit Maartensdijk (Utrecht) kent weet ook dat ik nooit S rapporten gaf. Het zegt gewoon niks, modulatiekwaliteit is veel belangrijker. Heb wereld verbindingen gemaakt op SSB terwijl de S meter niet eens bewoog)
Kortom naar mijn mening wel een bruikbare test maar te vroeg om te roepen dat de ene antenne beter is dan de andere.
In deze situatie is hij wellicht beter. Maar bij mij kan het zo maar andersom zijn.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Sirio Gain Master / Imax 2000

Berichtdoor Snof » 03 mei 2023, 19:58

@jcva, als die Theo uit Steenwijk de moby dick is heb ik hem 2 weken geleden nog gesproken op 27,935 hij drukte hier echt bizar hardt een S7....ik bij hem ook een S7.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Sirio Gain Master / Imax 2000

Berichtdoor 19AT593 » 04 mei 2023, 22:08

Grappig, zo komt een topic van bijna 10 jaar geleden toch weer bij de aktieve berichten. Wat ook een heerlijke discussie over antenne's. Ik had het nog niet eerder gelezen. En wat zijn nou de conclusies? Ik denk dat een Gain Master niet zoveel verschil maakt met een Imax. Testen tussen 2 antennes kun je eigenlijk alleen doen als ze niet te ver van elkaar af staan en tegelijk een signaal uitzenden. Dan zou je met een ontvangststation, bijv. een webSDR, een vergelijk kunnen doen. En dan nog is omgeving een bepalende factor.
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: Sirio Gain Master / Imax 2000

Berichtdoor Snof » 05 mei 2023, 01:21

Ik heb 4 van die stokken waaronder de imax 2000 en de gm 5/8, veel verschil kan ik niet merken tussen de imax en de gm, imax heeft wel veel meer last van statische regen.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Sirio Gain Master / Imax 2000

Berichtdoor Wimpie » 05 mei 2023, 11:36

19AT593 schreef:Grappig, zo komt een topic van bijna 10 jaar geleden toch weer bij de aktieve berichten. Wat ook een heerlijke discussie over antenne's. Ik had het nog niet eerder gelezen. En wat zijn nou de conclusies? Ik denk dat een Gain Master niet zoveel verschil maakt met een Imax. Testen tussen 2 antennes kun je eigenlijk alleen doen als ze niet te ver van elkaar af staan en tegelijk een signaal uitzenden. Dan zou je met een ontvangststation, bijv. een webSDR, een vergelijk kunnen doen. En dan nog is omgeving een bepalende factor.


Er zit wat verschil in, maar niet in gain.
-De Sirio GM heeft geen tegencapaciteit nodig. De mast/pijp heeft dan ook geen invloed op het gedrag.
-De Solarcon (I)MAX 2000 heeft wat tegencapaciteit nodig (in de vorm van de kabelmantel of mast, net als een eindgevoede halve golf).
-De solarcon is een eindgevoede antenne, de Sirio is een middengevoede antenne (feitelijk een dipool).

In tegenstelling tot de oude aluminium 5/8 antennes met radialen, heeft de (I)MAX 2000 een condensator halverwege de straler. Dit is nodig om de straling naar de horizon te maximaliseren en om de impedantie omhoog te brengen zodat je de antenne kunt gebruiken zonder kwartgolfradialen. Elektrisch maakt die condensator er een halve golf van v.w.b. impedantie, maar elektrisch is het ongeveer een 5/8 antenne. De stroom in de mast/kabelmantel is wel wat hoger dan bij een goed ontworpen eindgevoede halve golf. Bij ongunstige mastlengte kan de mast (een beetje) deel uit gaan maken van de antenne.

Sommige sites suggereren dat de straler in de Imax 2000 één rechte draad is, maar dat is niet zo, zie eventueel (vanaf 5:20 min):
https://www.youtube.com/watch?v=HuAiNXvBgA4
als het één doorlopende draad zou zijn, kun je zo'n antenne echt niet zonder radialen bedrijven.

Je hebt een serieus goede meetopstelling nodig om het verschil in gain te bepalen, want ze ontlopen elkaar bar weinig. Beide antennes zitten rond de 3 dBi. Even thuis op twee mastjes de antennes plaatsen en dan vergelijken gaat niet werken als er iets van bebouwing in de buurt staat. Bovendien koppelen de antennes dan met elkaar en dat beïnvloedt ook het stralingsdiagram. Dus volledig eens met 19AT593 .

Heb ik voorkeur als ik tussen deze twee moet kiezen? Elektrisch gezien zou ik gaan voor de Sirio, maar mechanisch gezien zou ik gaan voor de Solarcon.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Sirio Gain Master / Imax 2000

Berichtdoor Snof » 06 mei 2023, 16:18

Ik heb alle antennes in de zelfde mast gehad op dezelfde hoogte en kan niet zeggen dat er echt een winnaar is tussen de imax 2000 en de gm 5/8, mijn voorkeur gaat uit naar de gm 5/8 ivm de bandbreedte en een mooiere swr curve.
Hang ik de Rigexpert Antenne Analyzer aan de imax 2000 dan is de laagste swr dip op 28 Mhz, is ook niet lager te krijgen door de ringen te verplaatsen....dus afgesteld door de fabriek ??

Nadeel van een gm is dat de coax bij het voetpunt snel verbrand als je wat vermogen gebruikt, dan ben je beter af met de imax 2000.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Vorige

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten