klein en toch fullsize ?

Afbeelding

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: klein en toch fullsize ?

Berichtdoor Henry hpsd » 26 maart 2023, 12:46

om eerlijk te zijn...was dit helemaal vergeten..en dus er totaal niet mee bezig.
Ben aankomende 10 week heel heel weinig thuis... zit hoe noem je dat "in de kost" in het zuiden van het land.
Gelukkig is mn site weer online...

www.cb-antennas.com

Zal eens zien of ik hier genoeg informatie heb om iets van een tekening in elkaar te flansen.
(heb natuurlijk mn usb stikcs en proggies wel mee hihi).
En kan hiervan daan wel het een en ander uploaden...

Helemaal vergeten...
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: klein en toch fullsize ?

Berichtdoor 19JP072 » 31 maart 2023, 11:57

Ik werk al een behoorlijke tijd met een Halo antenne. Ben zeer tevreden over de prestaties. Op 8 m hoogte qua zenden minimaal zo goed als een 1/4 of 1/2 GP en qua ontvangst wat rustiger. Als je nog verder de hoogte in kan nemen de DX prestaties alleen maar verder toe t.o.v. een verticale antenne. En niet onbelangrijk, de antenne is echt klein (nog geen 1,5x1,5m vierkant) vergeleken met een vertical of een dipool.

Voor wie geïnteresseerd is kan ik hier wel een soort bouwbeschrijving delen.
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Re: klein en toch fullsize ?

Berichtdoor 19AT593 » 31 maart 2023, 12:50

Ook ik werk met een vierkante halo (squalo) antenne. Maar dan 1 voor meerdere banden. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik onder de indruk ben van de prestaties van zo een kleine antenne.
Het is echt niet moeilijk om zoiets te fabriceren. En omdat het echt klein is voor 11m zou je het in principe nog kunnen maken met PVC buis. Zelf had ik nog 4 glasfiber buizen van een PDL2 reflector en die dus gebruikt. Op de site van PA9X kun je wat tips vinden. De maten voor 11m zijn makkelijk te berekenen. 300/f is de totale lengte van de draad voor de dipool. Mijn ervaring is om geen rekening te houden met de verkortingsfactor van een geïsoleerde draad. Ik gebruik overigens standaard speaker kabel van 2x1,5mm.

Zie https://www.pa9x.com/how-to-build-10-and-20-meter-band-square-halo-antenna/
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: klein en toch fullsize ?

Berichtdoor panda58 » 01 apr 2023, 22:28

19JP072 schreef:Ik werk al een behoorlijke tijd met een Halo antenne. Ben zeer tevreden over de prestaties. Op 8 m hoogte qua zenden minimaal zo goed als een 1/4 of 1/2 GP en qua ontvangst wat rustiger. Als je nog verder de hoogte in kan nemen de DX prestaties alleen maar verder toe t.o.v. een verticale antenne. En niet onbelangrijk, de antenne is echt klein (nog geen 1,5x1,5m vierkant) vergeleken met een vertical of een dipool.

Voor wie geïnteresseerd is kan ik hier wel een soort bouwbeschrijving delen.


Ik ben wel geïnteresseerd in een bouwbeschrijving of tekening.

Gr jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: klein en toch fullsize ?

Berichtdoor 19JP072 » 17 apr 2023, 20:37

panda58 schreef:
19JP072 schreef:Ik werk al een behoorlijke tijd met een Halo antenne. Ben zeer tevreden over de prestaties. Op 8 m hoogte qua zenden minimaal zo goed als een 1/4 of 1/2 GP en qua ontvangst wat rustiger. Als je nog verder de hoogte in kan nemen de DX prestaties alleen maar verder toe t.o.v. een verticale antenne. En niet onbelangrijk, de antenne is echt klein (nog geen 1,5x1,5m vierkant) vergeleken met een vertical of een dipool.

Voor wie geïnteresseerd is kan ik hier wel een soort bouwbeschrijving delen.


Ik ben wel geïnteresseerd in een bouwbeschrijving of tekening.

Gr jan


Ik ga wat uitwerken, komt eraan!
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Re: klein en toch fullsize ?

Berichtdoor panda58 » 17 apr 2023, 22:37

Mooi zo.
Vind altijd wel mooi met antenne s te knoeien.
Maar nu eerst de camper.
Dus maak je niet druk.
We zien het wel.

Gr jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: klein en toch fullsize ?

Berichtdoor 19JP072 » 21 apr 2023, 21:50

De Halo is in feite een rondstralende horizontaal gepolariseerde dipool. I.p.v. dat de benen uitgestrekt zijn, zijn deze in een ronde of vierkante vorm naar elkaar toegebracht, met tussen de uiteinden een kleine tussenruimte.

De klassieke Halo is gebaseerd op een gevouwen dipool. Een gevouwen dipool is eigenlijk een fullsize loop die plat opgevouwen is.

De gevouwen dipool:
Allereerst maak je de gevouwen dipool. Daarvoor neem je ruim 550 cm luidsprekerkabel, 2x0,75mm2 of 2x 1,5mm2 is prima. De uiteinden strip je af en de twee aders verbind je door met elkaar. Solderen of met een kabelschoen of kabeldiefje Nu heb je dus een platte loop.

In het midden van de loop maak je een aansluiting voor de coax. Je knipt één ader van de luidsprekerkabel door en trek je een beetje los van de de andere ader. De uiteinden strip je af. De ene uiteinde verbind je met de kern van de coax, de ander met de mantel. Je kunt ook een dipoolcenter nemen of een PL-chassisdeel.

Afbeelding achter de link:
https://1drv.ms/i/s!AtvLBEeUaxpagpsB6wR ... Q?e=bT1jrT

De kruis-spreider:
Om de gevouwen dipool in een vierkante vorm te krijgen, bouw je een kruis-spreider. Twee stukken 19mm pvc of dunne glasvezel buis (vliegerwinkel) van 205 cm lang. Die maak je vast aan de mast met een paar stevige kabelbinders tot je een kuisvorm hebt.

Maak het midden van de dipool vast aan het uiteinde van een van de spreiders met wat kabelbinders. Vervolgens maak je de dipool vast een de volgende spreiders. De uiteinden van de dipool vouw je 7-8 cm terug en zet je met wat elastiek o.i.d. vast, zodat je platte lussen krijgt.

Afbeelding achter de link:
https://1drv.ms/i/s!AtvLBEeUaxpagpsCEbg ... A?e=mRcHJN

Met wat elastiek maak je de uiteinden van de dipool zo aan de laatste spreider vast, dat er tussen de dipooluiteinden ongeveer 5cm ruimte zit. De halo hoeft geen perfecte vierkant te zijn.

Afbeelding achter de link:
https://1drv.ms/i/s!AtvLBEeUaxpagpsD5HS ... w?e=1jSoxj

Afstemmen SWR:
Afstemmen voor beste SWR is makkelijk. Om de frequentie voor beste SWR te verhogen, vouw je dipooluiteinden een paar cm verder terug, ofwel maak je de dipool korter en vice versa. Als de SWR oké is, kun je de lussen permanent vastzetten en de teruggevouwen dipooluiteinden permanent aan de spreider vastmaken met wat kabelbinders. Je kunt een gaatje door de pvc-buis geboord om daar de kabelbinder doorheen te steken.

Mantelstroomfilter:
Als laatste het mantelstroomfilter om te voorkomen dat je coaxkabel als antenne meedoet. Rol het uiteinde van de coax op bij de antenne-aansluiting, vijf slagen op een diameter van 10cm (RG58) of 15 cm (RG213) en zet het e.e.a. vast met een kabelbinder.

Hier een voorbeeld van een coax mantelstroomfilter achter de link:
https://1drv.ms/i/s!AtvLBEeUaxpagpxwHMl ... A?e=ir3eui

De bandbreedte van de Halo is ongeveer 500-700 kHz met een SWR beneden 2:1. De gain is wat minder dan een dipool, in de praktijk niet echt merkbaar maar daarentegen is de Halo wel rondstralend.
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Re: klein en toch fullsize ?

Berichtdoor 19DT2120 » 22 apr 2023, 08:44

Die kleine antennes hebben wel 1 nadeel en dat is kleinere bandbreedte, maar dat is wel op te rekken met een matchbox/ATU .
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Vorige

Keer terug naar HPSD Antenna Systems

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten