Basisantenne voor de frequentie o tm de 30 maar ook 27 mc

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Basisantenne voor de frequentie o tm de 30 maar ook 27 mc

Berichtdoor Dynamite » 28 feb 2023, 15:52

Goedendag allemaal ,

Daar ben ik weer. Ik ben dit keer op zoek naar een basis antenne die van de 0 tm de 30 loopt maar ook het 27 mc gebeuren ondersteund waar ik zowel mee kan ontvangen als mee kan zenden. Nu kwam ik de GPA Moonraker 80 hf tegen maar die blijkt het 27 mc gebeuren niet lekker aan te kunnen. Heeft iemand een idee van een basisantenne die dat wel kan ? Ik heb namelijk geen zin om met zoveel verschillende antennes te gaan zitten op mijn dak. Een draadantenne word ook lastig bij ons want zo groot is onze tuin niet namelijk.

Ik zou heel graag advies willen van iemand die mij hier een antwoord op kan geven zodat ik verder kan.

Mvg Dynamite
Dynamite
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 jan 2021, 12:25
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Basisantenne voor de frequentie o tm de 30 maar ook 27 m

Berichtdoor Wimpie » 28 feb 2023, 17:58

Ik zal een soortgelijke vraag stellen (iets overdreven) waarmee je een voorschot kan nemen op het antwoord.

Ik wil naar de maan op eigen kracht. Ik kwam een gazelle fiets tegen, maar daar kun je niet zo goed mee naar Madeira fietsen. Heeft iemand een leuke fiets/motor/brommer/auto waarmee ik naar de maan kan fietsen?


Je gaat geen compacte antenne vinden die het voor TX doet van 0...30 MHz, tenzij je een dummy load bedoeld (maar dat bedoel je niet). Ik denk dat je wat specifieker zal moeten zijn.

Het beste wat je kunt kopen als het compact moet zijn en als je (in de toekomst) ook wilt zenden opde HAM banden is een Ciro Mazzoni MIDI loop. Dan kunje 3.6...14.5 MHz bestrijken (80, 60, 40 en 20m). De antenne is stevig aan de prijs, maar dan heb je ookk wat. Hij is ook geschikt voor NVIS verbindingen. Voor CB en 10 m pak je dan "gewoon" een halve golf verticale spriet of halve golf dipool.

Voor lager dan 3.6 MHz wordt het echt lastig om in een postzegeltuin, of balkon enige antennerendement te halen zodat je ook spraakverbindingen kan maken. Ga je voor digitaal (FT8 en zo), dan mag je antenne een stuk slechter zijn.

Ga je voorlopig niet zenden op andere banden dan CB, dan vind ik zo'n MIDI loop een te dure investering en te lasting in gebruik. Je kunt dan eventueel zo'n Moonraker antenne kopen. Ik zou eerst wat zien te lenen. Als je veel storing hebt, dan kan ontvangst wel eens erg tegenvallen. Soms is verbetering te krijgen met een active loop (zoals Wellbrook), maar ook hier is eerst lenen de beste optie. Het is zonde om een hoop geld uit te geven als de omgevingsomstandigheden ontvangst praktisch onmogelijk maken.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Basisantenne voor de frequentie o tm de 30 maar ook 27 m

Berichtdoor 19-DT-170 » 28 feb 2023, 18:25

Wimpie, waar haal jij uit dat de topic starter op de amateurbanden wilt zenden?
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Basisantenne voor de frequentie o tm de 30 maar ook 27 m

Berichtdoor Wimpie » 28 feb 2023, 19:50

@19-DT-170:
Ik heb geen rare dingen gegeten/gerookt/gesnoven/etc, dus ik haal dat nergens vandaan. Ik heb maar wat gegokt. Vandaar dat ik "in de toekomst" heb toegevoegd. Het feit blijft dat klein, breedbandig en acceptabel rendement niet gaat lukken. Je zult ergens in moeten leveren, en meestal is het dan op rendement voor de lage frequenties als je tuin niet meegroeit met de golflengte.

Ik ben verhuisd en mijn antennemogelijkheden zijn ook erg beperkt. Ik wil ook breed, goed rendement en klein, maar we krijgen de natuur niet omgevormd, dus ergens wordt het inleveren. Dan heb je nog ontvangst. Mocht je het voor zenden voor elkaar kunnen krijgen, maar je hebt overal S9+ ruis, dan wordt het ook een uitdaging (remote RX, WebSDR, etc).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Basisantenne voor de frequentie o tm de 30 maar ook 27 m

Berichtdoor Dynamite » 01 maart 2023, 03:27

Heren ,

Bedankt voor jullie reactie het gaat mij inderdaad om zoveel mogelijk vanaf de 0 tm de 30 te kunnen ontvangen en op te kunnen zenden.

Laat ik de vraag dan anders stellen ik heb ook een anneswitcher liggen wat is dan het beste om apart aan te schaffen. Ik zat te denken aan een Sirio Mega Range 827 of een Sirio S-2016 voor de 27 mc banden.

Maar wat is dan slim om er bij te kopen voor de rest van de frequenties waar ik zoveel mogelijk mee kan ontvangen en mee kan zenden. Nu begreep ik dat ze een draadantenne adviseren maar ik zou niet weten waar en hoe ik dit weg moet werken want begreep dat die rond de 25 meter zijn.

Is er nog een andere optie om iets anders neer te zetten om de rest zoveel mogelijk op te vangen qua antenne naast 1 van de 2 Sirio antennes ? Ik hoop dat jullie me zo iets beter begrijpen.

In ieder geval alvast bedankt voor jullie bijdrage 👍🏻

Groet Dynamite
Dynamite
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 jan 2021, 12:25
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Basisantenne voor de frequentie o tm de 30 maar ook 27 m

Berichtdoor Corvy » 01 maart 2023, 07:47

Misschien de Diamond BB-7V ?
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Basisantenne voor de frequentie o tm de 30 maar ook 27 m

Berichtdoor Dynamite » 01 maart 2023, 12:12

Hoi Corvy

Blijkt ook verkooptechnieken te zijn zegt een eerlijke winkelier tegen mij op de amateurbanden prima alleen 27 mc buitengewoon slecht.
Wie oh wie heeft er misschien nog een verlossende antwoord want ik weet het nu echt niet meer .... Alvast hartelijk dank ,

Groet Dynamite
Dynamite
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 jan 2021, 12:25
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Basisantenne voor de frequentie o tm de 30 maar ook 27 m

Berichtdoor 19DT2120 » 01 maart 2023, 17:33

Corvy schreef:Misschien de Diamond BB-7V ?


Zonde van je geld om bijna €400,- neer te leggen voor een vertikale stok van bijna 5/8 golf en een hoop zware weerstanden met een spoeltje als aanpassing.Voor dat geld koop je 3 'SIRIO New Tornado's' en je bekijkt deze site https://g8jnj.webs.com/cometcha250b.htm dan bouw je hem zelf na voor veel minder.
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Basisantenne voor de frequentie o tm de 30 maar ook 27 m

Berichtdoor Dynamite » 02 maart 2023, 01:03

Beste 19DT2120 ,

Bedankt voor je respons maar ik ben heel eerlijk dit is voor mij allemaal abracadabra ik ben niet zo heel technisch aangelegd op dit gebied. Wat ik me gewoon afvraag is het niet mogelijk om een Sirio Mega Range te plaatsen en dan met een antenne switcher er tussen een andere antenne er bij te plaatsen of onder de de Sirio te hangen waarmee ik de rest van de frequenties mee op kan vangen ? En anders een draadantenne buiten spannen die niet zo overdreven veel plek hoeft te overbruggen ? Ik wil het graag in 1 x goed doen met de mogelijkheden die er zijn want 25 meter draad kan ik niet kwijt in mijn tuin denk ik. Tenminste ik kan me er ook geen voorstelling bij maken hoe dat moet komen te hangen ....

Ik hoop dat jullie nog niet ziek van me worden maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer !

Excuses voor het voortdurende vragen.

Groet Dynamite
Dynamite
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 jan 2021, 12:25
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Basisantenne voor de frequentie o tm de 30 maar ook 27 m

Berichtdoor Wimpie » 02 maart 2023, 13:34

19DT2120 schreef:
Corvy schreef:Misschien de Diamond BB-7V ?


Zonde van je geld om bijna €400,- neer te leggen voor een vertikale stok van bijna 5/8 golf en een hoop zware weerstanden met een spoeltje als aanpassing.Voor dat geld koop je 3 'SIRIO New Tornado's' en je bekijkt deze site https://g8jnj.webs.com/cometcha250b.htm dan bouw je hem zelf na voor veel minder.


Bedankt voor de link, er staat voor mij een hoop nuttige info in.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Basisantenne voor de frequentie o tm de 30 maar ook 27 mc

Berichtdoor Dynamite » 02 maart 2023, 20:39

@wimpie bedankt voor je reactie 🤣🤣🤣

Maar is er verder niemand die hier op het forum zit die mij hier een antwoord op kan geven ?

Groet Dynamite
Dynamite
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 jan 2021, 12:25
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Basisantenne voor de frequentie o tm de 30 maar ook 27 m

Berichtdoor FvF » 02 maart 2023, 22:49

Koop een glasvezel stok van behoorlijke lengte (hengel of zo) en wikkel daar een endfed draad omheen met 1:49 trafo eronder, mooier is voeden met een kippenladder, maar dat maakt het vast te ingewikkeld....
Kijk eens op http://www.hfkits.nl en de link van 19DT2120..... was ook super, zelfde idee..
FvF
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 24 feb 2022, 23:13

Re: Basisantenne voor de frequentie o tm de 30 maar ook 27 m

Berichtdoor 19AT593 » 04 maart 2023, 23:48

Een antenne die goed gaat werken op 1-30MHz en vooral op 27MC bestaat gewoon niet. Dan is de vraag of je het met 2 antennes kan doen. In principe kom je dan een heel eind. Voor 27MC zou ik gewoon een 27MC antenne kopen, dat werkt het beste. Voor de rest is het een kwestie van hoe ver je wilt gaan? Wat is het budget? Hoeveel ruimte heb je? Moet het verticaal of horizontaal? Er zijn veel mogelijkheden, maar met beperkte ruimte het je ook beperkte mogelijkheden. Een goedkope antenne is te maken met een vishengel van 8m of zo. Hang er een draad in van 8m, en als tegencapaciteit ook een draad van 8m schuin naar beneden. Voed het geheel doormiddel van een ladderlijn en gebruik een goede antennetuner om deze antenne te tunen. Zo kun je in iedergeval van 3-30 Mhz werken.
Is je budget bijna onbeperkt maar heb je ook beperkt ruimte dan is dit misschien wat:

https://consumer.steppir.com/shop/vertical-antennas/crankir-80m-2m-vertical-antenna-package/

Succes
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: Basisantenne voor de frequentie o tm de 30 maar ook 27 m

Berichtdoor 19JP072 » 09 maart 2023, 17:14

Zoals Sebastiaan al adviseert, neem voor het zenden op 27 MHz een basisantenne die daarvoor bedoeld is. Als je daarnaast van plan bent om van 3-30 MHz te gaan zenden, is het belangrijk om te weten of je een antennetuner hebt (ingebouwd in je radio of apart). Als je die hebt, kun je ook denken aan een zogenaamde Rybakov vertical. Dat is een verticale antenne met een lengte van ongeveer 7,7 meter (denk aan een vishengel met koperdraad als straler) gevoed via een 4:1 unun (koop je bij Veenstra) met wat radialen van dezelfde lengte. Daarmee bestrijk je grofweg 3-30 MHz, waarbij de beste prestaties van 7-30 MHz lopen. Op sommige banden moet je dan wel een tuner gebruiken om een acceptabele SWR te krijgen. En je moet bereid zijn zelf wat te knutselen.

Heb je geen tuner of hou je niet van knutselen, dan zou ik een EndFed nemen, maar daar moet je wel ruim 23 meter draad kunnen wegspannen.
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten

cron