Zendamateur, Of toch maar niet?

Voor alle vragen hoe je een zendamateur te worden.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Zendamateur, Of toch maar niet?

Berichtdoor Freebander » 30 aug 2022, 22:43

Beetje rare vraag als ik 'm zo terug lees, maar ik ga dit uit proberen te leggen, als ik er de juiste woorden voor kan vinden.
Ik heb namelijk wat bevindingen en ervaringen opgedaan de laatste tijd, en sommige spreken voor zich, anderen niet.
Tijdens deze post zal het misschien wel een beetje gaan lijken of ik de hobby aan het afbranden ben, maar ik denk dat sommige mensen ( waarschijnlijk de oudere zendamateur ) mij op sommige punten wel kan begrijpen.

Ik weet niet goed waar te beginnen, maar om mij te begrijpen , moet men wel een beetje weten waar ik vandaan kom:
Mijn vader was piraat/CB-er/zendamateur, begonnen in de AM tijd (piraat dus) , in de jaren '80 jaarlijkse vergunningen 'gekocht' op het postkantoor toendertijd (CB-er geworden dus) en later zendamateur geworden.
Daarnaast repareerde hij ook nogal eens wat bakkies van collega CB-ers in de regio, ik ben dus echt met de hobby opgegroeid zogezegd...
Van mijn eerste krantenwijkie zelf een president Jackson bij elkaar gespaard, en ik eind '80 begin'90 ook de lucht in, en had als 15 jarige snot-bel (waarschijnlijk door mijn vader) al interesse om TOEN al een licentie te proberen te halen (te meer omdat ik toen een opleiding op de toenmalige LTS volgde als electromonteur, en had dus al een beetje voorkennis)...
Maar helaas door omstandigheden eind jaren '90 begin 2000 uit de lucht gegaan.

Na 15 jaar radio stilte sinds een paar jaar weer terug in de lucht op de cb, en nou hoef ik natuurlijk aan de oudere garde niet uit te leggen dat er veel veranderd is.
Er zijn lang zoveel CB-ers niet meer, en het is soms erg stil op de band, maar koester de 11 meter toch wel , het is mijn bandje waar ik opgegroeid ben, en experimenteerde daar vroeger al mee, met b.v. antennes bouwen, en nu nog steeds.
Mede door dit 'ge-hobby' ook weer interesse gekregen om zend amateur te worden, zodat ik ook met techniek op andere banden kan experimenteren.

Nou dacht ik er zelf slim aan te doen om eens wat (chinees?) goedkope rommel aan te schaffen, en ik dacht vervolgens eerst eens te gaan luisteren op de amateurbanden, aangezien de CB nogal veranderd is, ging ik er vanuit dat dit op de amateurbanden ook wel het geval zou zijn.

En ik vond al snel uit dat dit ook het geval was, alleen naar mijn mening, niet in positieve zin veranderd.
Daar waar ik vroeger luisterde naar internationale gesprekken over propagatie, radio's, antennes, technieken, hoorde ik alleen maar 'rare' geluiden, en na wat onderzoek blijkt het luchtalarm op 78 toeren dus FT8 te zijn.
En nog een handje vol meer digitale 'rotzooi'.
Ik ben mij toen eens gaan verdiepen in dat digitale spul (ja hoor, komt ie dan!, nu ga ik klinken als een oude zeverzak volgens sommigen: ) ik bekijk op youtube een filmpje over FT8, en zie hier een amerikaanse tiener met licentie, achter zijn pc, een blikje pepsi leeg te tanken en tussen het drinken door zijne kwek vol te proppen met chips, zit wat onverstaanbaar chips rond te spugen , en als zijn kwek leeg is komt er dan uit dat 'ie al 10 verbindingen gemaakt heeft over heel de wereld, want hij legt uit, dat zijn pc een boodschap in wat piepjes en bliepjes stopt , dat vervolgens de lucht in slingert (automatisch natuurlijk) ,
Dat wordt dan vervolgens ook weer automatisch be-antwoord, en hij noemt dat een verbinding terwijl die handen die chips en pepsi nooit losgelaten hebben, alleen maar naar dat pc-schermke staren.
Hij doet dat ook volgens hem omdat ie alleen ge-intereseerd is in de verbinding... klinkt nogal onpersoonlijk naar mijn mening, en is dus niet waar ik naar op zoek ben.
Of dit soort mensen dan ook 'zendamateur ' zijn weet ik niet , lijkt mij gewoon een ICT-er met een zendmachtiging. ( dit zal wel reacties gaan oproepen, maar jullie mogen me straks gerust afbranden in de replies hoor! )
Terwijl ik dus een afkeer begin te krijgen van zo iets, valt mij een wikipedia pagina op , met digitale modussen, maar dan analoog weergegeven , ik kon nu dus op geluidfragment, modussen herkennen, en ontdekte op deze manier DMR, C4FM, D-STAR enz.
Wat me onmiddelijk opviel, was dat enkele modussen voorbehouden waren aan 'fabrikanten', dus als ik amateur ben, en een yaesu gekocht heb met C4FM, dan kan ik niet praten met iemand digitaal met een icom, want die heeft D-star...
WTF...
Sommige mensen zeggen dat dit wel mogelijk is met wat omwegen , zoals hotspots, INTERNET ( <- als dit woord er bij komt kijken , noem ik het al geen zenden meer ) , en wat software bewerking...
Men moet dus slaaf van een fabrikant worden , of ICT-er zijn om te boel een beetje in het gareel te hacken, zoiets interesseerd mij dus ook al niet, en ik vind dat internet streaming ook niet veel te maken heeft met zenden...
Mensen kunnen werken van antenne naar antenne, maar de meesten zitten via hotspots enz, allemaal aan dat internet, dus een glasvezel verbinding gemaakt met japan, of een wifiverbinding met amerika, vind ik beter op zijn plaats dan een radio verbinding, al hangt er dan wel zo'n ding aan die internet kabel/dongle.

Dus maar eens verder draaien op die HF...
Ah! phone! spraak!
De euforie was maar kort, waar men vroeger interesante QSO's kon volgen waar men het internationaal over de techniek had , en ervaringen uitwisselde was nu vervangen door:
CQ CONTEST! CQ CONTEST! FIVE NINE! FIVE NINE! CQ CONTEST! CQ CONTEST!...

Ooookay?... en de lol hiervan is?......kan ik hier iets van leren of wijzer worden? ..... ik snap 'm even niet denk ik ...
Toen vond ik een ronde, en die zijn ook nogal wat veranderd blijkbaar, ook weinig inhoud meer, men meld zich in, wisselen wat rapportjes uit, klagen wat over storing, en over russen met teveel vermogen. en dan is het al weer afgelopen , alsof men een beetje 'uitgeluld' is met elkaar.

Na een paar weken luisteren , kreeg ik dus wel het idee, dat de HF voor iemand met mijn ( ouderwetse/traditionele ) ideeën waarschijnlijk niet echt de plek meer was.
Zo gaan zitten moduleren zoals vroeger (voor de digitale generatie even uitgelegd: dat is dus met je mond geluid produceren vroeger noemden ze dat praten, in de richting van een microfoon, waar je dan de ptt toets van moest indrukken, en je tegenstation kon je dan verstaan als de condities goed zijn, i.p.v. een mobiele app op je telefoon via internet )

Goed, dan maar eens op de VHF en UHF gaan luisteren, daar was ik dus snel klaar, want buiten enkele repeaters, hoor je hier helemaal niks...nada...noppes...
Nou, dan de repeater maar eens beluisteren.
Hier begint trouwens ook al een verwarring, volgens internet is een repeater bedoelt, om afstanden of obstakels te overbruggen, die anders niet mogelijk zijn.
Men maakt dit duidelijk door inmiddels het beruchte tekeningetje van die berg met een repeater erop, en links en rechts van die berg staat een auto ( mobiele stations ) .
Het idee hiervan is dat natuurlijk de verbinding tot stand gebracht kan worden met die repeater, omdat anders die berg de verbinding blokkeert...
Goed, nu vertalen we dat naar de werkelijkheid...
Ik haal dus mijn licentie, ga de pi2nos op , en roep iemand in delfzijl (handig hé? zo'n landelijke repeater) en die hoort mij via de repeater.
Echter, volgens het AT , is een repeater bedoelt om een oproep te doen, en dan vervolgens te verhuizen maar een andere frequentie (zonder repeater, voor de slimmerikken) .
Dus ik verhuis met delfzijl naar een repeaterloze frequentie en dan????
Weg verbinding dus...
Dus kan iemand mij hier de logica van uitleggen?

En voor de mensen die wakker zijn... ook zo'n echo link is internet, dus heeft in mijn ogen weinig met zenden te maken.
Vervolgens heb ik dan begrepen dat je als amateur op je inhoud van je QSO's moet letten , men mag geen politieke uitingen doen, QSO's moeten over de techniek/hobby gaan,
En dit laatste is zelfs een examenvraag, waar men letterlijk vraagt 'een amateur is mobiel onderweg, en haalt het niet naar zijn afspraak, hij vraagt vervolgens over de frequentie aan een collega amateur of die de afspraak wil bellen, om te zeggen dat het later wordt , mag dit?
(een kennis van me is hierop gezakt...dit mag dus niet...)
Als ik dan zo'n beetje de QSO's op de repeater volg, dan is zo'n beetje 90% van alles wat daar gebeurd , illegaal.
Want er is geen hond die na een oproep naar een andere frequentie verhuist (wat dus niet praktisch is omdat men dan geen verbinding meer heeft, maar het moet blijkbaar zo van het AT)
En die gesprekken op die NOS zo van , ik rijd nu naar rotterdam want ik moet daar het hek open gaan maken voor de bouwploeg en daarna moet ik naar de bouwmarkt om een schutting te kopen voor thuis, heeft naar mijn mening geen bal te maken met de hobby, en mag dus niet van het AT... wat me trouwens wel opviel is dat dit soort 'illegaal babbelende' amateur er overigens wel snel bij is wanneer een collega amateur een keer zijn call vergeet te noemen , dan zitten ze erop als vliegen op de stront... de mentaliteit gaat dus ook hard achteruit...

Vervolgens begint er een te vervelen met knijpen, muziekjes, dieren geluiden, enz... op de NOS (ik zal het dan toch maar een keer aankaarten, iedereen zeikt er toch al over)
En vervolgens zit meneer de amateur dan te klagen dat het wel de CB band lijkt...
Dit snap ik ook al niet, sinds ik terug ben op de CB , na mijn radio stilte, ben ik erachter dat de meeste overgebleven mensen, toch meestal wel de wat meer 'serieuzere CB-er' is, en het meeste 'klootjes-volk' is blijkbaar verhuist naar het internet, en moet eerlijk zeggen, dat in mijn regio op kanaal 14 FM een heel stuk beter met elkaar om word gegaan dan op de NOS, nu wordt dat hier gezien als 'iets wat vroeger veel gebeurde, maar nu niet meer'

En dit is nog zo'n reden, ik moet dus een licentie halen, daarvoor leren en examen doen , vervolgens het AT betalen jaarlijks onder het smoesje dat het natuurlijk is voor onderhoud aan de ether en het schoonhouden van de banden , maar er komt niemand van zijn reet daar.
dus ik moet moeite en kosten spenderen , om uit te mogen komen op een band, waar dezelfde troep heerst als vroeger op de CB?
Zoals sommige mensen nu waarschijnlijk wel door hebben, ik wilde amateur worden , maar mijn twijfels worden steeds groter, het is niet meer wat het geweest is...
Je hebt b.v. in het verleden de daily minutes gehad (wie kent dat? ) dat was een kort stukje , soort van lezing, van 5 minuten , en dat ging over de techniek of hobby, b.v. een stuk over diodes...
DAT was interessant, DAAR kon je nog eens wat van leren, maar ja, daar zijn ze ook al mee gestopt...

Nu moet je het bovenstaande wel wat lichter tot je nemen , dit is wel een beetje met wat zwarte humor geschreven (dus diegene die zich aangesproken voelen ... niet doen , nergens voor nodig)
Maar ik vermoed, dat er een aardige groep is onder de amateurs, die mijn (misschien wel kortzichtige) mening delen en de amateurband gewoon naar de kloten zien gaan, om het maar op zijn brabants te zeggen.
En ik zie het dus eigenlijk niet zitten , om een hoop tijd, energie, en geld erin te stoppen, om er dan achter te komen, dat ik op zoek ben naar iets wat al lang niet meer bestaat...

Ik ben bang dat de toekomstige amateur eruit ziet als een amerikaanse tiener met een zak chips en een blikje pepsi...

Heren (en Dames) Zend-/CB-Amateurs...uw meningen, ervaringen, en bevindingen graag? (als iemand er nog iets van begrijpt, lol)
Callsigns:
Freebander / 19RF519
My current collection of rigs:
Yaesu FT-450D
Kenwood TS-430S
Pres. Jackson I + II
K-PO DX5000 Version 6
TTI TCB-900 Export
Freebander
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 maart 2017, 22:50
Woonplaats: Eindhoven, Noord-Brabant, 19th Division, The Netherlands

Re: Zendamateur, Of toch maar niet?

Berichtdoor Carlo » 31 aug 2022, 12:39

tja tijden veranderen, we luisteren ook geen hoorspel meer op de radio, kijken ook geen zwart / wit tv meer.
lopen en fietsen minder en pakken vaker de auto.

zo ook ontwikkelt de hobby zich, vind je dat niks moet je het niet doen.
maar veel tijd en energie kost het niet want je hebt je novice zo te pakken, dus das geen argument om het niet te doen.
het is wat het is...
Carlo
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 22 jul 2015, 15:04

Re: Zendamateur, Of toch maar niet?

Berichtdoor Erik » 31 aug 2022, 19:09

Hallo,

Echt leuk om te lezen dat ik niet de enigste ben die over een hoop wat jij schrijft net zo denkt.

Ben zelf begonnen in 1981 toen het nog druk was op de CB band.
Destijds in combinatie met mijn elektrotechnische opleiding (MTS) ook gelijk mijn papieren gehaald.(C, B en A)
Best pittig destijds. Onze leraar was zelf een fanatieke amateur en zo was er op school ook een eigen club station.
Mooi allemaal, maar toen ik eenmaal thuis actief werd kwam ik er langzaam meer en meer achter dat de amateur banden grotendeels bevolkt werden door naast hun schoenen lopende figuren en een soort mislukte BOA's waren erg actief. :cry:

Omdat men een cursusje gedaan heeft is men schijnbaar een beetje meer.

Dat gedrag was helemaal niet mijn ding, letterlijk voelde ik mij niet thuis op deze banden.
Teveel regels en geen mensen van mijn bloedgroep.
Dus uiteindelijk heb ik alles verkocht behalve mijn CB apparatuur. (geen knakendoos hoor, maar een kenwood 440 en dergelijke :D)

Daar zaten nog "normale mensen".
Hier kan je nog altijd interesante gesprekjes voeren en blijft het leuk.
Ja, het is wat rustiger als 20 jaar geleden, maar er is nog genoeg te doen.
Zo zit ik ook regelmatig op 14 te praten met regio Eindhoven maar ook graag op 555.

Greetzzzz, Erik . :mrgreen:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Zendamateur, Of toch maar niet?

Berichtdoor FvF » 31 aug 2022, 21:41

Geweldig verhaal van Freebander :lol: kan mij er helemaal in vinden, al draai ik iets langer mee vanaf de 70'er AM, maar ook op WFM alle frequenties ge-piraat.

Ik dacht laat ik ook eens op HF gaan kijken, wat een onzin gebral daar idd 5-9 5-9 ja ammehoela, ook FT8 en al die modes kijk ik mee en werkt ook in TX, leuk de lokale zeikstralen hun call imiteren...
zó dan zijn ze pas écht over de zeik als ze zichzelf terugzien op het scherm terwijl ze dat zelf niet zijn :roll: op phone hoor ik zelfs mafkezen met echo op HF :shock:

Ik moet eerdaags een nieuwe lokatie opbouwen, maar ik denk dat ik het maar bij CB hou ondanks alle mogelijke antennes aangeschaft voor HF, doe het wel met een draad om die gekkies te volgen.
FvF
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 24 feb 2022, 23:13

Re: Zendamateur, Of toch maar niet?

Berichtdoor Wimpie » 01 sep 2022, 11:34

Je kunt natuurlijk naar alle negatieve dingen kijken, waarbij je de positieve dingen over het hoofd ziet.

Je hebt contesten (van dat 5-9 gedoe), maar daar hoef je niet aan mee te doen. Idem voor digitale modes, het hoeft niet, er is spectrum zat om andere dingen te doen. Het beschikbare spectrum voor N is recentelijk verruimd, idem voor de zendvermogens op HF).
Naast PI2NOS heb je nog heel veel andere repeaters waar leuke technische gesprekken plaatsvinden.
Hier bij mij is CB onbruikbaar geworden door PLC zooi, de amateurbanden zijn in dat opzicht een stuk beter. We zitten vaak op PI2HVS.
Er zijn op HF diverse radionetten en rondes op VHF/UHF. Heb je iets wat je uitgebreider wilt bespreken, dan ga je gewoon even QSY.
DX lukt op CB gelukkig weer vaker (via Sporadisch E of zelfs via F2), maar als je bijvoorbeeld "zakt" naar de 20 m band, heb je nagenoeg dagelijks condities om binnen en buiten Europa te werken.

Bij mij hebben heel veel mensen in de buurt (zeg tussen Utrecht Zuid en Hilversum) hun registratie behaald. Het is zoiets als, als er een schaap over de dam is volgen er meer.

De regels m.b.t. wat besrpoken wordt, zijn veranderd. Je mag best zeggen dat je naar de bouwmarkt gaat. Doorgeven van berichten van derden mag niet. idem voor zaken die in het "gewone" leven ook niet mogen (bijv. aanzetten tot haat, opruiing, etc).

Een hobby kost geld, die jaarlijkse kosten voor de registratie vind ik prima. Recent de bijzondere roepletters voor JOTA aangevraagd. Binnen een week de brief thuis in de bus, de digitale variant binnen 5 minuten op mijn PC.

Het opdoen van de kennis kan een hobbel zijn, maar als je niet al te veel minder dan gemiddeld verstand hebt, is N voor eenieder te doen. F vereist aanzienlijk meer studie.

Kort samengevat: kijk eens naar wat kan, niet alleen naar wat niet kan!
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Zendamateur, Of toch maar niet?

Berichtdoor 19-DT-170 » 01 sep 2022, 16:30

In 1998 toen ik examen heb gedaan, had je last van de oude garde.
Bij mijn eerste verbinding vroeg ik hoe mijn audio klonk, ik kreeg direct een snerende opmerking dat ik dat moest weten want dat was in de cursus behandeld!
Ook werden er extra vergaderingen bij de vereniging ingelast, er was iemand die in gesprek was terwijl zijn vrouw op de achtergrond de tv aan had staan en er was
heel zacht muziek te horen geweest. Een schande! Het AT moest direct ingrijpen.
Dat was de tijd toen...

Naderhand waren alle examenvragen en antwoorden terug te vinden. Een cursus volgen was niet meer nodig;
vragen en antwoorden stampen, examen doen, en je had een vergunning.
Wat daar de uitwerking van is hoor je nu op de banden.
Vergunninghouders die repeaters met groot bereik bezet houden, en het niet verder brengen dan te vertellen hoe het gras groeit of hoe de geraniums er op het balkon bij staan.
Van mij hoeven de gesprekken geen technische hoogstandjes te zijn, maar het is nu helemaal de andere kant op geslagen, het gaat nu meestal helemaal nergens meer over.
Dan heb ik soms het idee dat sommigen erop kicken dat ze in heel Nederland te horen zijn.
Om vervolgens te klagen dat niemand zich meer in meld ( wegens gebrek aan zelfreflectie ) en ze alleen achter blijven, in het luchtledige brabbelend..

Ik gebruik nooit méér dan dat ik nodig heb om mijn tegen station te bereiken.
Kan dat simplex? Prima, en anders een lokale repeater die niet bezet is, voorrang verlenende aan mobiele en portabele stations ( want daar waren de repeaters ooit voor bedoeld ).
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Zendamateur, Of toch maar niet?

Berichtdoor Pjotr » 03 sep 2022, 20:20

Goedenavond Freebander.

Heel veel van wat je neerzet is herkenbaar.
Zelf heb ik helemaal geen ervaring met CB, piratenzenders enzo.
Mijn interesse werd gewekt door een maat van me die liet zien waar hij allemaal gehoord werd met in dit geval psk31.
En dat met een eenvoudige antenne. En beperkt vermogen.

Dus een paar jaar geleden de DLZA cursus afgerond terwijl mijn meissie GTST aan het kijken was. Eerst de Novice en nadat ik een prachtige IC7300 mocht winnen vond ik mijzelf “verplicht” de F te gaan halen
….

ik heb enkele psk31 contacten gemaakt die een “echt” QSO waren. En beide; vonden we dat erg geslaagd.
De FT8 is inderdaad erg beperkt in zijn communicatie.

Toch vind ik het uitproberen van deze verschillende digitale mogelijkheden wel erg leuk, hellschreiber is ook weer zoiets dat bijzonder is. En er zijn er zeker nog meer.

Nu is het zo dat ik met de microfoon in de hand helemaal niet uit mijn woorden kom…..
Om dan een gesprek aan te gaan, tja de persoon aan de andere kant is vast niet geïnteresseerd in mijn doen en laten…


Dus ik ben erg blij met de digitale wereld.

Maar wie weet spreken we elkaar een keer over de ether want ik zit ongeveer 25 km boven Eindhoven. Als ik mijn “spreek angst” een keer overwin.
Pjotr
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 20 jul 2015, 20:20
Woonplaats: Veghel

Re: Zendamateur, Of toch maar niet?

Berichtdoor FvF » 03 sep 2022, 22:49

Pjotr schreef:Zelf heb ik helemaal geen ervaring met CB, piratenzenders enzo.

Da's best wel grappig op dit forum dan te lezen :roll:
Maar dat je dan digitaal gaat vanwege spraakangst is te begrijpen en dan ook een verademing voor je hobby denk ik.
Hier lokaal heb ik ook een amateur die de bekende rotziekte heeft in zijn keel, die is dus regelmatig moeilijk te verstaan in phone en helemaal in SSB, die is dus alleen maar in de FT modus te vinden, ook die is daar heel blij mee.
Persoonlijk vind ik het niets en luister het liefst naar de Engelsen met name uit de regio Wales, die kletsen nog echt leuk met elkaar en niet dat 5-9 gezever, soms vraag ik ze zelf stiekem ook om wat info en leg ze de situatie uit dat ik eigenlijk luisteraar ben en wat wil weten over de oude garde van de Red Dragon group uit Wales uit eind jaren 70-begin 80's en daar doen ze helemaal niet moeilijk over, toffe lui, moet je hier eens in een ronde doen....
Maar ik zal er ook eens wat aan gaan doen na 45jaar klooien, al weet ik niet of het een verbetering zal zijn, wel dat het geld gaat kosten en dat je weer in een overheidsmolen zit....
FvF
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 24 feb 2022, 23:13


Keer terug naar Zendamateur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten