Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of niet?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Trac » 21 nov 2020, 23:50

19DT2120 schreef:Ik denk eerder dat er ooit een VHF of UHF antenne op heeft gezeten. Wat je nu ziet lijkt mij eerder een of ander hobby project te zijn geweest .


Ik weet niet of VHF ook met coax wordt aangesloten, maar de (dubbele) coax kabels naar deze antenne zijn heel diep weggewerkt. Helemaal via de binnenzijde raamstijl en dan via een soort goot aan de binnenkant van het dak (boven de hemelbekleding). Dit lijkt professioneel gedaan.

Ik hoop nog foto’s van deze auto in operationele toestand te krijgen, dan weten we het zeker.

Dank voor het meedenken!

Gr Bram
Trac
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 nov 2020, 22:38

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Wimpie » 22 nov 2020, 00:01

VHF en UHF worden ook via coax aangesloten.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Robber57 » 22 nov 2020, 14:29

Trac schreef:
19DT2120 schreef:Ik denk eerder dat er ooit een VHF of UHF antenne op heeft gezeten. Wat je nu ziet lijkt mij eerder een of ander hobby project te zijn geweest .


Ik weet niet of VHF ook met coax wordt aangesloten, maar de (dubbele) coax kabels naar deze antenne zijn heel diep weggewerkt. Helemaal via de binnenzijde raamstijl en dan via een soort goot aan de binnenkant van het dak (boven de hemelbekleding). Dit lijkt professioneel gedaan.

Ik hoop nog foto’s van deze auto in operationele toestand te krijgen, dan weten we het zeker.

Dank voor het meedenken!

Gr Bram


Ik weet niet precies hoe je dat "dubbele kabels" bedoeld maar firestik heeft ook een dubbele co-fase set; http://www.firestik.com/Catalog/KWFSDUAL.htm

Afbeelding

Dat zijn dus twee antennes die je met een soort splitter kabel set aan elkaar en de zender knoopt.
Is dat wellicht wat jij hebt?

Die dubbele cofase set was de hoofdreden voor de populairiteit van firestik in de jaren 80 en dan vooral op vrachtwagens in amerika, geheel volgens de usa doctrine "meer=beter" heb je natuurlijk een ijzersterk verkoop argument als fabrikant.
Ik heb altijd begrepen dat de winst minimaal is en eigenlijk de moeite en het geld niet waard.
Dat truukje is niet alleen met firestik mogelijk maar firestik was een vd weinige die kant en klaar complete setjes aanbood.

Andersom, dus twee apparaten op 1 antenne is een truukje dat niet zomaar kan, althans niet met een simpele kabel set, je pompt letterlijk het zendvermogen zo de ontvanger vh andere apparaat in en dat kan niet(schade aan de ontvanger) .
Daar zal electronica tussen de twee apparaten moeten zitten om ze gescheiden te houden.

Als er een dubbele coax ligt die ergens aan elkaar geknoopt zit kun je niet zomaar 1 aansluiting niet gebruiken, dat losse stuk coax zonder eind terminatie zal rottigheid gaan trappen met je swr, in het minste geval zet je op dat losse eind een 50 ohm weerstand maar beter is dan om de kabelset te verwijderen en een nieuwe enkele coax aan te leggen en gezien de vermoedelijke leeftijd vh spul is dat sowiezo wel aan te raden, coax kabels in autos die niet 100% waterdicht zijn zuigen water op in de coax waarna de kabel niet meer goed werkt en een slechte swr krijgt.
Laatst bijgewerkt door Robber57 op 22 nov 2020, 15:10, in totaal 1 keer bewerkt.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Erik » 22 nov 2020, 15:05

Conform de foto staat de antenne midden op het dak, dus co-hasing van antennes is niet aan de orde.

Overigens heb ik hiermee veel geëxperimenteerd, en kan je berichten dat hetgeen wordt beweerd echt zo is.
Er is duidelijk een richtefect aanwezig in 2 richtingen.
Bij gebruik op een auto, antennes geplaatst aan de linker en rechter zijkant, wordt het signaal naar voren en naar achteren duidelijk hoger.
Naar de zijkanten echter ook lager.
Dit alles vergeleken met een rondstraler midden op het dak.

Vriendelijke groet, Erik
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Robber57 » 22 nov 2020, 15:16

Erik schreef:Conform de foto staat de antenne midden op het dak, dus co-hasing van antennes is niet aan de orde.

Overigens heb ik hiermee veel geëxperimenteerd, en kan je berichten dat hetgeen wordt beweerd echt zo is.
Er is duidelijk een richtefect aanwezig in 2 richtingen.
Bij gebruik op een auto, antennes geplaatst aan de linker en rechter zijkant, wordt het signaal naar voren en naar achteren duidelijk hoger.
Naar de zijkanten echter ook lager.
Dit alles vergeleken met een rondstraler midden op het dak.

Vriendelijke groet, Erik


Ja idd, het probleem om dat in nl te gebruiken was dan ook dat onze snelwegen eigenlijk niet lang genoeg(en recht) zijn om er voordeel uit te halen, wel errug handig als je wilt gaan vossenjacht doen :wink:

De vraag is hoe het dan wel heeft gezeten met twee apparaten op 1 antenne, er zal dan ongetwijfeld een duplexer (of antenna switch) tussen hebben gezeten?, volgens mijn (beperkte kennis) kan je dat niet zomaar met een "kabelsetje/splitter" doen?
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Trac » 22 nov 2020, 17:31

Robber57 schreef:Ik weet niet precies hoe je dat "dubbele kabels" bedoeld maar firestik heeft ook een dubbele co-fase set; http://www.firestik.com/Catalog/KWFSDUAL.htm


Nou, van onder het dashboard zag ik 2 coax cables richting het dak gaan (via de raamstijl voorruit), en deze beide kabels uitkomen bij de dak-antenne.

Met wat loshalen van de hemelbekleding en wat tie-wraps, zie ik nu wel dat er maar op 1 kabel een plug zit. Op de achtergrond de aansluiting van de dak-antenne:
Afbeelding

gr. Bram
Trac
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 nov 2020, 22:38

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Trac » 22 nov 2020, 17:41

Overigens heb ik intussen bericht van een kenner over het originele type antenne wat er op deze positie gemonteerd zou hebben moeten gezeten.

Dit blijkt dus niet een Firestik te zijn geweest, maar een antenne met zo'n spiraalvoet.
Lengte 88,5 cm.

Zie de foto's hieronder:
Afbeelding

spiraalvoet:
Afbeelding

Dopje bovenaan:
Afbeelding

Voor wie het leuk vindt, dit is een oude foto met de auto waar het om gaat. De antenne met spiraalvoet is goed zichtbaar:
Afbeelding

Koude oorlog apparaat deze Mercedes, ingezet langs de grens met de DDR.


Nu dus zoeken naar zo'n spiraalvoetantenne met zo'n half bolletje eraan; Wie kan mij helpen waar zo'n antenne te kopen?

Dank!

gr. bram
Trac
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 nov 2020, 22:38

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Lex.Michdebak » 22 nov 2020, 20:00

https://dile.nl/product/dv-voet-hq/

Dit? Of iets dergelijks...

-edit- Of bedoel je de hele antenne?

https://dile.nl/product/sirio-t-27/
https://dile.nl/product/sirio-t3-27/

Er zijn er meer natuurlijk, maar je kunt misschien beter zelf even bladeren op websites en dan kijken naar mobiele cb antennes.
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor 19-DT-170 » 22 nov 2020, 21:30

@Lex.Michdebak dat zijn niet de antennes die Trac bedoeld.
En inderdaad is die stalen spriet bedoeld voor VHF, of wellicht zelfs voor de 4m band.
De Duitse politie zat rond de 84MC.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Wimpie » 22 nov 2020, 21:44

@Trac:
Kun jij tijdelijk bij zo'n antenne (met die "spoel" onderin zoals op de foto). Het zou mij niets verbazen dat die "spoel" alleen als veer functioneert.

De windingen van de veer zitten zo dicht bij elkaar, dat als je hem buigt de windingen tegen elkaar komen. Ik vermoed dat er een draadje in de veer/"spoel" zit dat het oog met de spriet verbindt. Dat kun je zien als je de veer buigt. Zo ja, dan is dit een VHF antenne die je niet voor CB 27 MHz kunt gebruiken.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Trac » 22 nov 2020, 23:10

Wimpie schreef:@Trac:
Kun jij tijdelijk bij zo'n antenne (met die "spoel" onderin zoals op de foto). Het zou mij niets verbazen dat die "spoel" alleen als veer functioneert.

De windingen van de veer zitten zo dicht bij elkaar, dat als je hem buigt de windingen tegen elkaar komen. Ik vermoed dat er een draadje in de veer/"spoel" zit dat het oog met de spriet verbindt. Dat kun je zien als je de veer buigt. Zo ja, dan is dit een VHF antenne die je niet voor CB 27 MHz kunt gebruiken.


@ Wimpie en 19-DT-170

Jullie hebben gelijk. Dit is de VHF antenne en er loopt inderdaad een draad binnen in het spiraal gedeelte.

Ik heb deze antenne niet in het bezit overigens, heb de foto's gekregen van een kenner op het gebied van deze auto.


Als jullie nog een leuke CB 27mc antenne weten die een beetje lijkt op deze VHF antenne, is het voor het oog wel leuk.

Die Sirio T-27 die Lex heeft gepost komt al in de buurt!

gr. Bram
Trac
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 nov 2020, 22:38

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Wimpie » 23 nov 2020, 00:49

Er is een heel andere optie, als alle andere sporen doodlopen en/of als het er echt optisch goed uit moet zien.

Ga voor een tunable HF/UHF whip, zoals deze:
https://www.sirioantenne.it/en/products ... ga-108-550

Je moet dan de MGA 55-550 hebben, dat is de lange versie. Het dopje is een kwestie van naar iemand die een draaibank heeft (of improviseren met boormachine, vijl, schuurpapier, etc). Je houdt hem bijvoorkeur iets langer dan het origineel (vanwege het antennerendement).

Die antenne is natuurlijk niet geschikt voor de CB, tenzij je direct onder de voet een aanpassing bouwt. Dit moet je zien als laatste mogelijkheid, omdat het aanpaskastje niet te koop is en dus specifiek voor die spriet gemaakt moet worden. De kans zit er in dat de antenne nog geen 40 kanalen breed wordt, maar daar kunnen velen oud mee worden.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Trac » 23 nov 2020, 01:03

Wimpie schreef:Er is een heel andere optie, als alle andere sporen doodlopen en/of als het er echt optisch goed uit moet zien.

Ga voor een tunable HF/UHF whip, zoals deze:
https://www.sirioantenne.it/en/products ... ga-108-550


Dit is een erg mooie antenne en lijkt wel 1 op 1 op de antenne die er origineel op zit. Dank voor de link.
Omdat je al aangeeft dat dit voor CB 27mc aanpassingen nodig heeft, denk ik niet dat dit voor mijn toepassing geschikt zal zijn.
Hoewel in de (amerikaanse) 4x4 wereld er vrij veel mensen zijn die zo'n HAM radio hebben, hou ik het maar bij 27mc.

Nogmaals dank, maar ik probeer nog iets anders te vinden met zo'n spiraalvoet.

gr. bram
Trac
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 nov 2020, 22:38

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Trac » 12 dec 2020, 20:26

Hoewel de antenne die Wimpie als suggestie gaf, zeker de mooiste is, ben ik gegaan voor een 'standaard' 27Mc antenne en dat is de Sirio New Delta 27M-95 geworden.
(https://www.truckerswereld.nl/sirio-new-delta-27m95/)

Ik zal hem aansluiten met ca. 5 meter RG58 kabel. Bakkie moet ik nog kopen.


Korte vraag over de RG58 kabel.
Nu ik in deze auto wat kabels ga trekken, wilde ik gelijk een antennekabel voor de autoradio richting de achterkant doortrekken.

Kan de 50 ohms RG58 kabel ook gebruikt worden voor een autoradio-antenne?
Of dien ik daarvoor een RG59 (75 ohms) te gebruiken?

Dank,

Bram
Trac
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 nov 2020, 22:38

Re: Antenne op ex-militair voertuig - geschikt voor CB of ni

Berichtdoor Wimpie » 12 dec 2020, 22:31

RG58 gaat voor de autoradio ook prima.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

VorigeVolgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten