Hoe komt het dat mensen elektromagnetische straling voelen?

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Hoe komt het dat mensen elektromagnetische straling voelen?

Berichtdoor 19RE000 » 29 sep 2019, 11:02

Ik zag zojuist deze link gepost worden op Zendamateur.com.

https://www.nu.nl/wetenschap/5999851/ho ... aling.html
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Hoe komt het dat mensen elektromagnetische straling voel

Berichtdoor Lex.Michdebak » 29 sep 2019, 11:21

Zonlicht is dezelfde elektromagnetische straling, die kun je voelen. Die mensen die denken dat ze 5G voelen hebben het tussen de oren niet goed. Niet iedereen is wetenschapper, dus je kunt het ze niet kwalijk nemen.

Plaatje met elektromagnetische straling verduidelijkt. Is een groot plaatje!
Ander groot plaatje.


[edit] Uit het artikeltje:

Wetenschappers van King’s College London bekeken 46 eerdere onderzoeken naar deze aandoening. Daarin werden onder meer 1175 mensen, die zichzelf beschouwen als elektrogevoelig, wel of niet blootgesteld aan een elektromagnetisch veld om na te gaan of ze het konden detecteren. Dat konden ze niet.

Wél bleken hun klachten erger te worden als ze dáchten dat ze werden blootgesteld aan zo’n veld, of dat nu werkelijk het geval was of niet. Dan zijn ze kennelijk toch minder gevoelig voor elektromagnetische velden en straling dan ze zelf denken.


Het is niet wetenschappelijk bewezen dat ze het kunnen voelen...
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe komt het dat mensen elektromagnetische straling voel

Berichtdoor Wimpie » 29 sep 2019, 14:02

De vraag in het onderwerp is hypothetisch, de vraag zou moeten luiden: Waarom denken mensen elektromagnetische straling te kunnen voelen? Zet eens ergens een mastje neer met veel antennes erin. Je kunt erop wachten wanneer de eerste klachten komen terwijl er nog geen zender aangestaan heeft.

Er is na vele jaren niet aangetoond dat mensen elektromagnetische straling kunnen voelen als het gaat om niveaus beneden de ICNIRP guidelines. EM straling van de zon voel je indirect wel via opwarming van de huid, maar dan heb je het over een intensiteit (in W/m2) die factoren hoger ligt dan de limieten in de ICNIRP guidelines. Oh ja, die straling van de zon bevat ook componenten die bewezen een flink verhoogd risico geven op diverse vormen van huidkanker.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Hoe komt het dat mensen elektromagnetische straling voel

Berichtdoor 19-DT-170 » 29 sep 2019, 20:52

Een mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Hoe komt het dat mensen elektromagnetische straling voel

Berichtdoor Wimpie » 01 okt 2019, 14:42

@19-DT-170:
Helaas eens met jouw stelling.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Hoe komt het dat mensen elektromagnetische straling voel

Berichtdoor Ernst » 04 okt 2019, 18:41

Het enige wat hf straling doet is het magnetron effect
het kan vocht opwarmen
Als je een smartphone aan je oor vastgegroeid hebt zitten komt het hersenvocht in resonantie en wordt warm.
en dat is maar een halve graad oid.
Ik heb niet het idee dat je lichaam daar op reageert en ook niet op de magnetron

Dus ook als wij mannen je telefoon bij je edele delen hebt zitten ..
ALs dan je leuter gaat fluiten is je blaas te warm :lol:
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Hoe komt het dat mensen elektromagnetische straling voel

Berichtdoor standby » 04 okt 2019, 19:33

Wat zijn elektromagnetische stralingen https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektroma ... e_straling !
:wink: Mij voorstellen, wie wat waar? Ik ben meer dan 30 jaar een mobiele cb'er en meer dan 40 jaar een basis cb'er op deze aarde! :roll:
Avatar gebruiker
standby
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 30 sep 2019, 20:21
Woonplaats: België : Vlaams-brabant - Limburg.

Re: Hoe komt het dat mensen elektromagnetische straling voel

Berichtdoor president- mckinley » 08 okt 2019, 13:26

Straling is iets anders dan HF golfen.
En de indring diepte van een GSM telefoon is niet zo groot dat je hersenvocht er van op kan warmen.
Enkele tienden van een mm is het maar.

Ik voel ook altijd iets bij mooie vrouwen, krijg het er altijd zo warm van.
Wordt ligt in het hoofd en soms zelf gaat mijn hart er sneller door kloppen.
Nu wil ik een actie groep oprichten om mooie vrouwen uit het straat beeld te krijgen.
En dat ze altijd in een tent gaan lopen.
Ik kan er niet meer tegen!

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Hoe komt het dat mensen elektromagnetische straling voel

Berichtdoor Wimpie » 13 okt 2019, 18:23

@president- mckinley:
Ik denk dat je wat te kort door de bocht gaat. De indringdiepte van HF in zeewater (5 S/m) is voor zo ver mij bekend zo'n 30 mm bij 1 GHz.

Hersenvocht (Cerebro Spinal Fluid) heeft bij 1 GHz een geleidng van zo'n 2.5 S/m, en dielectrische constante van rond 70. Als de geleiding afneemt, neemt de indringdiepte toe. In hersenvocht zul je het dan eerder hebben over 40 mm in plaats van tienden van mm'ers.

Je hebt niet alleen te maken met hersenvocht, maar ook met hersenweefsel. De geleding van bijvoorbeeld grijze stof is lager, en daarmee de indringdiepte groter.

Ik hoor graag als ik het mis heb, maar volgens mij dringt straling van je GSM echt door tot in je hersenen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Hoe komt het dat mensen elektromagnetische straling voel

Berichtdoor cb1gwn » 12 nov 2019, 00:31

Voor alle personen die denken dat sommige mensen denkbeeldig last hebben:
Steek je hand eens in de magnetron , overbrug de deur beveiliging en zet hem aan...

En zoek ook eens op onderzoeken naar overmatig gsm gebruik en hersenkanker.
Of vruchtbaarheid en 3g/4g.
En let dan ook even op wie er betaald heeft en hoe het onderzoek is gedaan.

Natuurlijk zijn er mensen die hypochondrie hebben maar je kan niet iedereen over 1 kam scheren.

Meer zeg ik er niet over.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Hoe komt het dat mensen elektromagnetische straling voel

Berichtdoor Pluskat » 12 nov 2019, 11:48

Mij maak je ook niet wijs dat elektromagnetische straling totaal onschuldig is....
Transceivers:
Icom IC-7300 - Yaesu FT-991A - Yaesu FTdx3000D - TYT TH-9800
Kenwood 570 - Alinco DX-70 - President Lincoln - CRT SS-7900
Yaesu FT-7900 - Kenwood TS-50 - Emperor Shogun - Magnum S9
Icom IC-706 -
Antennes:
Diamond X-300N - Optibeam OB6-3M
5 bander End-fed - Sirio Gain Master 1/2 wave
Sirio Gain Master 5/8 wave - Sirio D-1300
Avatar gebruiker
Pluskat
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 15 dec 2013, 21:58
Woonplaats: België

Re: Hoe komt het dat mensen elektromagnetische straling voel

Berichtdoor 19-DT-170 » 12 nov 2019, 17:03

De magnetron werkt op de resonantiefrequentie van water.
Door het elektromagnetisch veld gaan watermoleculen in resonantie; ze gaan heel hard trillen.
Op de middelbare school heb je geleerd dat hoe sneller moleculen bewegen, des te warmer het wordt.
Dit effect kan overigens absoluut geen kwaad, het is pure natuurkunde.
De samenstelling van de moleculen veranderd niet, ze gaan alleen heel hard trillen en wekken zo warmte op.

Ik denk dat het ook fout is om te spreken van elektromagnetische "straling".
Straling is eng en straling is slecht voor de gezondheid...
Ik spreek liever van een elektromagnetisch veld.
Straling die slecht is geldt alleen voor Gamma-, Beta-, en Röntgenstraling.

Maar ja.. Iedereen gelooft maar wat hij wilt geloven...
Een mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Hoe komt het dat mensen elektromagnetische straling voel

Berichtdoor Wimpie » 12 nov 2019, 20:14

cb1gwn schreef:Voor alle personen die denken dat sommige mensen denkbeeldig last hebben:
Steek je hand eens in de magnetron , overbrug de deur beveiliging en zet hem aan...

En zoek ook eens op onderzoeken naar overmatig gsm gebruik en hersenkanker.
Of vruchtbaarheid en 3g/4g.
En let dan ook even op wie er betaald heeft en hoe het onderzoek is gedaan.

Natuurlijk zijn er mensen die hypochondrie hebben maar je kan niet iedereen over 1 kam scheren.

Meer zeg ik er niet over.


Je vergelijkt hier geen appels met peren, maar erger: kersen met pompoenen.

Bij 2.5 GHz hebben de ICNIRP guidelines het over in orde van 50V/m voor de burgerbevolking.

Heb je jezelf weleens afgevraagd wat de veldsterkte is in een magnetronoven?
Zet je er een grote hoeveelheid voedsel in, dan krijg je geen vonken (of hooguit iets blauwe gloed bij uitstekende delen). Doe je er een beetje in, dan krijg je snel vonkoverslag via metalen delen. Voor doorslag in lucht, moet je toch denken aan MV/m (dus in orde van 1.000.000 V/m). Doe er eens twee nullen vanaf, dan kom je op 10.000 V/m, dat is toch niet te vergelijken met 50 V/m? Je hand/vinger in een magnetronoven steken zegt daarmee niets over het veronderstelde gevaar van radiogolven zoals die in telecomsystemen worden gebruikt. Niet overtuigd v.w.b. velsterkte in een magnetronoven? zie bijvoorbeeld de plaatjes in:
https://www.comsol.pt/paper/download/63 ... _paper.pdf


Over onderzoeken naar GSM/3G/4G/etc. De gevonden correlatie is zo zwak, dat het in mijn ogen niet van belang is. Bovendien zijn er net zo veel onderzoeken die geen verband vinden en echt niet alleen door telecomproviders worden gesponsord.

Het doet mij weer denken aan de XXXverhalen over CBD olie en cancer. Wat heb ik daar een gezeur over gehad binnen mijn familie! Ik hoop het deze keer toch echt buiten de deur te houden (die CBD olie verhalen) en dat de Elekta machne zijn werk wel doet.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Hoe komt het dat mensen elektromagnetische straling voel

Berichtdoor cb1gwn » 16 nov 2019, 17:37

Dah ! Het gaat er om dat straling wel degelijk wat doet.

Zelfs al is het geen zender maar een hoogspanningsmast.

Je kunt het bagatelliseren zoals de meeste radio amateurs doen maar er is wel degelijk effect.
Er zijn ook onderzoeken waaruit blijkt dat straling van gsm/4g en andere zenders gezondheids-invloeden hebben (onafhankelijk onderzoek).
Alleen de onderzoeken betaald door belanghebbenden wijzen uit dat het volkomen veilig is.
Zo heeft de Nederlandse staat een onderzoek naar de straling van 4g uitgevoerd terwijl de 4g mast standby stond...

En als je weet hoe het rapporten/onderzoeks-wereldje werkt dan weet je wie betaald bepaald.
Kijk naar alle onderzoeken naar het roken, was ook heel veilig en kon niet kwaad.
Inmiddels weten we beter.
Daarom altijd kijken wie er voor een onderzoek betaald heeft. (mijn broer heeft in dat wereldje gezeten)



Hoogstanningsmasten straling
De Nederlandse staat gaat 1300 huishoudens die onder een hoogspanningskabel wonen uitkopen. Het wonen onder zulke kabels is door onderzoekers in verband gebracht met kinderleukemie. Het gaat om woningen die meer dan 0,4 microTesla magnetisch veld te verduren krijgen. Dat komt neer op huizen die binnen vijftig meter van kabels staan.

Binnen 15 jaar verdwijnt 135 kilometer bestaande hoogspanningslijnen van 110 en 150 kilovolt in dorpen en steden onder de grond (kosten 440 miljoen euro). De betrokken gemeenten betalen hiervan een kwart. Netbeheerder TenneT verrekent de resterende 330 miljoen euro in de transporttarieven voor energie.

De Nederlandse veiligheidsnormen voor het magnetisch veld onder hoogspanningslijnen zijn gebaseerd op de ICNIRP limieten: tot 200.000 nanoTesla is toegestaan. Echter vanwege de verhoogde kans op kinderleukemie die reeds in tientallen epidemiologische studies werd vastgesteld, adviseert het RIVM in rapport 610050 007 een 500 keer strengere limiet met een maximale blootstelling van 400 nanoTesla voor het magnetisch veld onder hoogspanningslijnen. Vanaf 2005 wordt door het ministerie van VROM deze richtlijn officieel geadviseerd.
Wetenschappelijk onderzoek

Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de gezondheidsrisico’s van het wonen nabij hoogspanningslijnen. Daarin is een relatie gevonden tussen de sterkte van het magnetisch veld (dat overigens ook aanwezig is bij ondergrondse hoogspanningskabels) en het aantal gevallen van kinderleukemie.
Wonen onder hoogspanningslijnen in tientallen studies geassocieerd met kinderleukemie

Vanaf de jaren ’70 en ’80 ontstaat er een discussie in het Westen over gezondheidsrisico’s van hoogspanningslijnen. De Amerikaanse epidemiologe Nancy Wertheimer toont in 1979 het verband aan tussen kinderleukemie en het wonen onder hoogspanningslijnen (mirror). Dit wordt later bevestigd in tientallen andere studies. Het Amerikaanse overheidsinstituut National Institute of Environmental Health Sciences (NIEHS) publiceert in 1998 een omvangrijk review rapport waarin zij de conclusie trekt (paragraaf 5.3, p.402) dat de magnetische velden van hoogspanningslijnen mogelijk kankerverwekkend zijn. Ook in het hieruit voortkomende onderzoek van het Internationaal Agentschap voor Kankeronderzoek (IARC), onderdeel van de Wereldgezondheidsorganisatie, worden deze magnetische velden vervolgens geclassificeerd als mogelijk kankerverwekkend (klasse 2B).


PS
De straling van cb/zendamateur valt natuurlijk erg mee daar die niet 24uur per dag zenden.
Ook steelt de frequentie mee.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Hoe komt het dat mensen elektromagnetische straling voel

Berichtdoor Wimpie » 16 nov 2019, 22:18

@CB1GVN:
Nu vergelijk je weer kersen met pompoenen (vanwege dat je van GHz naar 50 Hz gaat).

Bij 50 Hz, en zeker DC zijn biologische effecten mogelijk, maar een oorzakelijk verband met leukemie heeft nog niemand gevonden als het op 50 Hz aankomt.

Overigens over hoogspanningsleidingen, er is meer onderzoek dat geen statistisch verband vindt als dat wel een verband vindt. In oude onderzoeken is dus wel een verband gevonden tussen afstand tot hoogspanningslijn en voorkomen van leukemie, maar dat betekent niet dat het door de velden van de lijnen komt.

Wat je nu ziet is dat in de nieuwere onderzoeken de hoeveelheid data veel groter is, gespecificeerder is, en andere aspecten meegenomen worden (luchtvervuiling, radon, sociale status), en dan wordt de correlatie een stuk minder tot statistisch niet meer relevant. Zie bijv: https://www.medicalnewstoday.com/articles/272330.php#1

De afstanden die nu aangehouden worden voor faciliteiten waar kinderen komen is uit voorzorg, niet omdat er een verband gevonden is.

Als je wat tijd hebt, kijk eens naar deze:
https://www.healthcouncil.nl/binaries/h ... health.pdf
Het is een NL metastudie van de gezondheidsraad.

Voor HF (zoals het 2.45 GHz geval) zijn er alleen thermische effecten gevonden.

Ik snap jouw scepsis vanwege de belangen en de daarmee samenhangende geldstromen. Dat zie je nu heel goed als het op het klimaat aankomt. Er is over EM-velden inmiddels zoveel onderzoek uitgevoerd waarvan het geld niet van de energie-/telecomsector komt, dat ik er wel vertrouwen in heb (dus dat het verband er niet is). Dat men een uit voorzorg een voor scholen en en zo een minimale afstand houdt, kan ik oud mee worden.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen


Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten