Alleen de 80 meter band in het het Duits?

Voor alle vragen hoe je een zendamateur te worden.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Alleen de 80 meter band in het het Duits?

Berichtdoor standby » 01 okt 2019, 15:30

Op de 80 meter band is de communicatie voor 99,99% op 100% in het Duits en vanaf de 60 meter band tot de 20 meter band is de communicatie voor 99% op 100% in het Engels ? :roll:
:wink: Mij voorstellen, wie wat waar? Ik ben meer dan 30 jaar een mobiele cb'er en meer dan 40 jaar een basis cb'er op deze aarde! :roll:
Avatar gebruiker
standby
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 30 sep 2019, 20:21
Woonplaats: België : Vlaams-brabant - Limburg.

Re: Alleen de 80 meter band in het het Duits?

Berichtdoor Lex.Michdebak » 01 okt 2019, 15:38

Het teken % betekent al 'per 100'. Dit is next level APK keuring, HBO onderwijs, HPV virus...

Sorry, ik kon het niet laten.
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Alleen de 80 meter band in het het Duits?

Berichtdoor standby » 01 okt 2019, 16:22

Dat is niet erg Lex.Michdebak. Laat je maar gaan :wink: .
:wink: Mij voorstellen, wie wat waar? Ik ben meer dan 30 jaar een mobiele cb'er en meer dan 40 jaar een basis cb'er op deze aarde! :roll:
Avatar gebruiker
standby
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 30 sep 2019, 20:21
Woonplaats: België : Vlaams-brabant - Limburg.

Re: Alleen de 80 meter band in het het Duits?

Berichtdoor Wimpie » 01 okt 2019, 16:53

Over dat Duits (dat in mijn beleving minder dan 99.99% is), dat is te verklaren. Op 80m kun je via de ionosfeer "lokaal" werken, dus van grofweg nul to 400 km overdag en de band bestaat al lang, dus veel mensen (en dus ook Duitsers) zijn daar actief.

In de UK was de 60 m band zo'n 3 jaar eerder vrijgegeven (dan in DE, in DE dec 2016), dus wellicht zijn daar meer gebruikers. Een ander ding dat een rol kan spelen: radiogolven (60 m band) onder hoge elevatie "schieten" door de ionosfeer heen als de critical frequency beneden 5 MHz ligt. De critical frequency komt niet altijd boven 5 MHz uit.
http://ionosphere.meteo.be/ionosphere/ionosonde/

Als ze de ionosfeer onder een wat kleinere hoek raken (in plaats van nagenoeg loodrecht), keren de golven wel terug naar de aarde. In de praktijk betekent dit dat je onder matige zonnecondities afstanden van 0....300 km niet via de ionosfeer kunt werken, en dan hoor je in ieder geval een groot stuk van DE niet meer.

Die minimale afstand geldt nog erger voor de 40 m band. Gezien de huidige zonactiviteit kun je NL en DE stations op 40 alleen werken als er sporadische E-laag propagatie (Es) is.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Alleen de 80 meter band in het het Duits?

Berichtdoor standby » 01 okt 2019, 17:51

Dat is echt een hele goede uitleg Wimpie. Toppie :D.

Spijtig dat ik geen dikke duim ( of twee dikke duimen ) kan plaatsen van een afbeelding voor je uitleg, want die staat hier niet bij op de cb forum Smilies ( tip) :wink:.
:wink: Mij voorstellen, wie wat waar? Ik ben meer dan 30 jaar een mobiele cb'er en meer dan 40 jaar een basis cb'er op deze aarde! :roll:
Avatar gebruiker
standby
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 30 sep 2019, 20:21
Woonplaats: België : Vlaams-brabant - Limburg.


Keer terug naar Zendamateur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten