Nieuwe amateurs

Voor alle vragen hoe je een zendamateur te worden.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Nieuwe amateurs

Berichtdoor 19-DT-170 » 23 aug 2019, 15:24

RX-TX-QRT-1980 schreef:Waarom nog een examen afleggen in deze tijd ( 2019 ) over Radio techniek voor zendamateur om een zendamateur vergunning te behalen? :idea:

Stel je zelf eerst de vraag, wat is een radiozendamateur en wat is het doel van een radiozendamateur?
Ik denk dat het antwoord dan duidelijk is.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Nieuwe amateurs

Berichtdoor RX-TX-QRT-1980 » 24 aug 2019, 17:23

19-DT-170 schreef:
RX-TX-QRT-1980 schreef:Waarom nog een examen afleggen in deze tijd ( 2019 ) over Radio techniek voor zendamateur om een zendamateur vergunning te behalen? :idea:

Stel je zelf eerst de vraag, wat is een radiozendamateur en wat is het doel van een radiozendamateur?
Ik denk dat het antwoord dan duidelijk is.



Dank je wel voor je reactie en ben het gaan opzoeken :wink:.

Radiozendamateurs zijn die zich bezighouden met experimenteren op het gebied van het uitzenden en ontvangen van radio- en/of televisiesignalen en tot radio-elektronica in hun vrije tijd ( hobby ).
:roll:... Als de lengte van een 50 ohm coax kabel grote is dan de cb antenne dan is de golflengte... :?:
Avatar gebruiker
RX-TX-QRT-1980
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 aug 2019, 07:23
Woonplaats: België

Re: Nieuwe amateurs

Berichtdoor Wimpie » 24 aug 2019, 17:40

Bij PMR 446 gaat het om communicatie, vaak met een beroepsmatig karakter.
Bij CB gaat het ook om communicatie, vaak met ontspanning in het achterhoofd. Ja ik weet dat CB ook beroepsmatig gebruikt wordt, bijv door grondroerders en dat er ook de nodige CB'ers experimenteren met antennes en DX.
Bij geregistreerd radiozendamateurs gaat het voornamelijk om het experimenteren met radio-apparatuur en propagatie. Het radioverkeer over de repeaters heeft vaak een ontspannend karakter. Op sommige repeaters is het door een paar mensen een zooitje geworden.

Er wordt geroepen dat zendamateurs tegenwoordig niets meer zelf bouwen. Er wordt nog zat zelf ontwikkeld en gebouwd (inbegrepen software t.b.v. signaalbewerking en besturing). "Vroeger" waren de digitale modes CW en RTTY, nu heb je een ruime keus uit diverse snelle en langzame digitale modes.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Nieuwe amateurs

Berichtdoor RX-TX-QRT-1980 » 24 aug 2019, 18:27

Wimpie schreef:Bij PMR 446 gaat het om communicatie, vaak met een beroepsmatig karakter.
Bij CB gaat het ook om communicatie, vaak met ontspanning in het achterhoofd. Ja ik weet dat CB ook beroepsmatig gebruikt wordt, bijv door grondroerders en dat er ook de nodige CB'ers experimenteren met antennes en DX.
Bij geregistreerd radiozendamateurs gaat het voornamelijk om het experimenteren met radio-apparatuur en propagatie. Het radioverkeer over de repeaters heeft vaak een ontspannend karakter. Op sommige repeaters is het door een paar mensen een zooitje geworden.

Dank je wel voor de hele mooie uitleg over radiozendamateurs.


Wimpie schreef:Er wordt geroepen dat zendamateurs tegenwoordig niets meer zelf bouwen. Er wordt nog zat zelf ontwikkeld en gebouwd (inbegrepen software t.b.v. signaalbewerking en besturing). "Vroeger" waren de digitale modes CW en RTTY, nu heb je een ruime keus uit diverse snelle en langzame digitale modes.


Maar vroeger had je ook dat bijna elke hobby radiozendamateur elke dag een herstellingen van een radio of een tv of een cb zender bij hun thuis doet en dat was tot eind 1999?
Wat was dat een gezellig tijd. Maar jammer genoeg is er een tijd van komen en een tijd van gaan! :wink:
:roll:... Als de lengte van een 50 ohm coax kabel grote is dan de cb antenne dan is de golflengte... :?:
Avatar gebruiker
RX-TX-QRT-1980
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 aug 2019, 07:23
Woonplaats: België

Re: Nieuwe amateurs

Berichtdoor RX-TX-QRT-1980 » 25 aug 2019, 20:54

19RE000 schreef:Waarom vragen stellen hierover?

:roll: Error! Een vraag ontwijken? :lol:

Tijdperk... :wink:

19RE000 schreef:Schrijf eerst zelf maar eens op waarom jij concludeert dat het niet meer nodig zou zijn?

Ik vind dat radiozendamateur ( hobby ) worden leer je toch over een langere tijdsperiode en examens dragen niet bij tot de ontplooiing van een radiozendamateur.

19RE000 schreef:Tip:

Dank je wel voor de tip.

19RE000 schreef:Hou daarbij in je achterhoofd hoe de overheden tegen de amateurbanden zullen gaan aankijken.

Nog atlijd hetzelfde als nu als je elk jaar je lidgeld Zendvergunning betaald aan de overheid

19RE000 schreef:Zie wat er met de storing mu gebeurd is op 27MHz.

Dit heeft totaal niets te maken met examen afleggen voor zendamateur. Wij hebben als cb'er op de cb band gewoon pech dat wij die storingen ontvangen.

19RE000 schreef:Niet meer beschermd!

Lidgeld bescherm u en geeft ondersteuning en denk u dat de overheid naar ons als cb'er gaat luisteren als we nog altijd zendvergunning moesten betalen elk jaar?

19RE000 schreef:Ik ben benieuwd waar jij mee gaat komen wat ons gaat overtuigen waarom kennis niet meer nodig is en toch beschermd zal moeten blijven.

Ik kan u niet overtuigen, maar de toekomst realiteit wel, of u dat nu wil of niet, het zal altijd een vraagteken blijven?

Ik heb niet gezegd, schaft lidgeld Zendvergunning af !
:roll:... Als de lengte van een 50 ohm coax kabel grote is dan de cb antenne dan is de golflengte... :?:
Avatar gebruiker
RX-TX-QRT-1980
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 aug 2019, 07:23
Woonplaats: België

Re: Nieuwe amateurs

Berichtdoor 19-DT-170 » 26 aug 2019, 17:02

RX-TX-QRT-1980 schreef:Ik vind dat radiozendamateur ( hobby ) worden leer je toch over een langere tijdsperiode en examens dragen niet bij tot de ontplooiing van een radiozendamateur.

Klopt, met de cursus leer je de basisbeginselen die je nodig hebt om veilig deel te kunnen nemen aan het radioverkeer.
Net zoals autorijles eigenlijk. Je leert niet "autorijden" maar veilig deel te nemen aan het verkeer,
ook al neem je al jaren deel aan het verkeer als voetganger of (brom) fietser.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Nieuwe amateurs

Berichtdoor Ernst » 08 sep 2019, 10:30

Klopt, met de cursus leer je de basisbeginselen die je nodig hebt om veilig deel te kunnen nemen aan het radioverkeer.


Voor je het weet breek je een been als je de mike inknijpt :lol:

(sorry ben melig :D )
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Nieuwe amateurs

Berichtdoor Paula Bean » 09 sep 2019, 06:30

Met 'veiliheid' zal meer bedoeld worden, de 'veiligheid van anderen', denk aan het storen van luchtvaartcommunicatie; alhoewel er ook iets als 'rf burns' bestaan (google daar maar niet op).
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: Nieuwe amateurs

Berichtdoor Ernst » 09 sep 2019, 20:03

Je vinger steken in een werkende eindtrap is geen goed idee.
Vergelijk het met magnetron straling.

Jaren geleden toen ik me nog bezig hield met gsm masten en soortgelijke installaties was het altijd op passen.
Vooral met het afstellen van straal verbindingen (wegblijven met je hoofd bij een microwave pot)
Maar nu met de nieuwe veel hogere banden is een en ander nog veel gevaarlijker geworden.
Wel een schitterende tijd gehad maar ben er te oud voor geworden om in die masten te klimmen.
Buiten dat is het bedrijf failliet (IMTECH).waar ik die zaken deed.

Maar wat HF aangaat .. onderschat dit niet
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Nieuwe amateurs

Berichtdoor vuurbaak » 22 jun 2022, 18:05

Vandaag 22-7-2022 ben ik naar het N examen geweest.
Vragen waren wel pittig, voor zover ik kan bekijken heb ik er 4 fout, en twijfel over een 5de.
Dis binnen de marge van 11 fout, nu duimen maar ober een positieve uitslag.
Als ik het gehaald wordt heb ik al een call in gedachten,PD-?-LBB
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

Re: Nieuwe amateurs

Berichtdoor Wimpie » 22 jun 2022, 19:09

Even afgaande op het aantal fouten: Gefeliciteerd! Nog even wachten tot dat alles bij AT ligt.

Zodra je je station license hebt gedownload, mag je de lucht in. Je hoeft dus niet op de versie te wachten via de post.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Vorige

Keer terug naar Zendamateur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten