Hoe behoort een Danita 640 zich te gedragen?

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Hoe behoort een Danita 640 zich te gedragen?

Berichtdoor Lex.Michdebak » 12 apr 2019, 02:30

Ik heb van een ouwe trucker een bak gekregen die hij ooit uit zijn vrachtwagen heeft meegenomen na een verhuizing. Deze wilde ik graag in mijn 4x4 zetten als een soort van eerbetoon/bedankje. Nou ben ik een dag in de weer geweest met wat RVS en een lasapparaat om een bracket te maken, nog een dag om een antennehouder te maken en te monteren, bekabeling gelegd, maar nu blijkt dus dat het ding gek doet. Laat ik bij het begin beginnen:

Het geluid uit de speaker (in het apparaat zelf zit een speaker toch?) is heel zacht, het indrukken van de PTT doet niks, geen TX ledje. De squelch eens rondgedraaid, dan hoor je heel zachtjes de ruis wegvallen/terugkomen. Er is dus wel iets aan het ontvangen.

Misschien dat de mic kapot is? Ik heb nog een SS3900 liggen, die heeft ook een 4p mic, dus die wissel ik even. Die werkt wel (SS-mic op DanitaCB), maar verkeerd om; de PTT is ingedrukt als hij niet ingedrukt is en andersom. De mic zal dan wel anders werken bij de SS3900, maar ik zie nu in elk geval wel dat er een TX led brandt.

Dan de oude mic teruggezet op DanitaCB. Nu nog steeds de interne speaker die maar alleen heel stil ruist, verder niks. Maar als ik nu de PTT indruk van de mic, begint de mic ineens het geluid van de speaker (ruis) te laten horen... Op een goed volume, af te stellen met de volumeknop...

Hier begint voor mij een beetje de witchcraft. Is dit normaal voor deze cb? Hoort in de mic ook een speaker te zitten? In de handleiding vind ik er niks over. Kan iemand mij vertellen hoe nu verder testen?

-edit- Ik was van plan om eens bij een winkel in de buurt te proberen voor wat deskundig advies, maar dit soort specifieke kennis is niet meer zo makkelijk te vinden helaas. Ik bedacht me dat ik met zoiets bij de Media Markt niet hoef aan te komen... Hopelijk bestaat het nog.

-edit2- Ik bedenk me net dat die mic die erbij zit misschien niet de originele is die erop hoort... Er staat Lafayette op, is dat die erop zou moeten zitten? Nee, op het plaatje van de handleiding staat een andere met Danita 640 erop! Heb ik nou mijn eigen probleem zitten oplossen? Ik laat het hier nog even staan, misschien dat er nuttige input komt van mensen met meer verstand dan ik.

-edit3- Ik zal van de Danita eens moeten opzoeken wat de pinout is van de mic, dan eens kijken hoe het in een Lafayette mic zit. Die mic dan maar eens "ompinnen" en nog eens proberen. Je moet wat zonder budget...
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe behoort een Danita 640 zich te gedragen?

Berichtdoor 19RE000 » 12 apr 2019, 10:10

Lex.Michdebak schreef:Ik heb van een ouwe trucker een bak gekregen die hij ooit uit zijn vrachtwagen heeft meegenomen na een verhuizing. Deze wilde ik graag in mijn 4x4 zetten als een soort van eerbetoon/bedankje. Nou ben ik een dag in de weer geweest met wat RVS en een lasapparaat om een bracket te maken, nog een dag om een antennehouder te maken en te monteren, bekabeling gelegd, maar nu blijkt dus dat het ding gek doet. Laat ik bij het begin beginnen:

Het geluid uit de speaker (in het apparaat zelf zit een speaker toch?) is heel zacht, het indrukken van de PTT doet niks, geen TX ledje. De squelch eens rondgedraaid, dan hoor je heel zachtjes de ruis wegvallen/terugkomen. Er is dus wel iets aan het ontvangen.

Misschien dat de mic kapot is? Ik heb nog een SS3900 liggen, die heeft ook een 4p mic, dus die wissel ik even. Die werkt wel (SS-mic op DanitaCB), maar verkeerd om; de PTT is ingedrukt als hij niet ingedrukt is en andersom. De mic zal dan wel anders werken bij de SS3900, maar ik zie nu in elk geval wel dat er een TX led brandt.

Dan de oude mic teruggezet op DanitaCB. Nu nog steeds de interne speaker die maar alleen heel stil ruist, verder niks. Maar als ik nu de PTT indruk van de mic, begint de mic ineens het geluid van de speaker (ruis) te laten horen... Op een goed volume, af te stellen met de volumeknop...

Hier begint voor mij een beetje de witchcraft. Is dit normaal voor deze cb? Hoort in de mic ook een speaker te zitten? In de handleiding vind ik er niks over. Kan iemand mij vertellen hoe nu verder testen?

-edit- Ik was van plan om eens bij een winkel in de buurt te proberen voor wat deskundig advies, maar dit soort specifieke kennis is niet meer zo makkelijk te vinden helaas. Ik bedacht me dat ik met zoiets bij de Media Markt niet hoef aan te komen... Hopelijk bestaat het nog.

-edit2- Ik bedenk me net dat die mic die erbij zit misschien niet de originele is die erop hoort... Er staat Lafayette op, is dat die erop zou moeten zitten? Nee, op het plaatje van de handleiding staat een andere met Danita 640 erop! Heb ik nou mijn eigen probleem zitten oplossen? Ik laat het hier nog even staan, misschien dat er nuttige input komt van mensen met meer verstand dan ik.

-edit3- Ik zal van de Danita eens moeten opzoeken wat de pinout is van de mic, dan eens kijken hoe het in een Lafayette mic zit. Die mic dan maar eens "ompinnen" en nog eens proberen. Je moet wat zonder budget...


Hier de Danita microfoon schema's.

http://www.vysilacky-space.cz/servis/Mice-danita.pdf
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Hoe behoort een Danita 640 zich te gedragen?

Berichtdoor Lex.Michdebak » 12 apr 2019, 12:21

19RE000 schreef:Hier de Danita microfoon schema's.

http://www.vysilacky-space.cz/servis/Mice-danita.pdf

Top! Dat is al 1 helft.

Even voor de archieven wat ik zelf ook nog vond maar nog niet heb uitgezocht:

Danita 640
Lafayette Evolution (4P)

Wordt vervolgd.
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe behoort een Danita 640 zich te gedragen?

Berichtdoor Lex.Michdebak » 14 apr 2019, 23:22

Zojuist even aan het solderen geslagen en jawel hoor; het werkt nu zoals het hoort. Ook de speaker in het bakje zelf werkt nu.
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe behoort een Danita 640 zich te gedragen?

Berichtdoor 19RE000 » 14 apr 2019, 23:25

Lex.Michdebak schreef:Zojuist even aan het solderen geslagen en jawel hoor; het werkt nu zoals het hoort. Ook de speaker in het bakje zelf werkt nu.


Gefeliciteerd en veel plezier er mee.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Hoe behoort een Danita 640 zich te gedragen?

Berichtdoor Lex.Michdebak » 15 apr 2019, 10:52

Eerst nog de SWR! Anders is het plezier van korte duur...
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe behoort een Danita 640 zich te gedragen?

Berichtdoor Lex.Michdebak » 15 apr 2019, 18:21

Volgende probleem; mijn SWR meter (Team SWR 1180A) is volgens mij verkeerd om. Als ik hem op REF zet dan komt hij in het rood zodat ik hem op SET kan zetten. Maar op FWD krijg ik hem niet in de buurt van de SET stand. Het lijkt alsof dat knopje voor FWD en REF dus andersom werkt. Zou dat kunnen? Of doe ik iets verkeerd?
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe behoort een Danita 640 zich te gedragen?

Berichtdoor jcva » 15 apr 2019, 23:27

Klinkt als een verkeerd om aangesloten swr meter.
Kijk daar eens na.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Hoe behoort een Danita 640 zich te gedragen?

Berichtdoor Lex.Michdebak » 16 apr 2019, 00:20

Antenne heb ik aangesloten op ANT en bak op TX... Zou toch niet andersom moeten?

-edit- Het is me overigens wel gelukt om hem af te stellen als ik die knop gewoon andersom gebruik. Dus de SWR staat nu goed; 1.1 zoiets op kanaal 20. Maar dat is dan wel met die FWD/REF knop 'andersom', alle waardes reageerden gewoon volgens de beschrijvingen.

Ik heb hem ook geprobeerd te ontvangen en ik heb glasheldere ontvangst op de HackRF en op een ander bakje. Hij is nog niet verbrand, maar ik heb geen uur zitten knijpen natuurlijk. Iets ermee ontvangen heb ik nog niet. Daarvoor moet ik eerst een tweede bak aansluiten en SWR'en, hopelijk in de loop van de week tijd voor.

Ik heb geen andere SWR meter om het mee te controleren, is er een andere manier om het te testen? Of om een indicatie te krijgen van of het ongeveer goed zit?
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe behoort een Danita 640 zich te gedragen?

Berichtdoor jcva » 16 apr 2019, 21:47

Als je geen swr meter in je bak hebt dan zijn een andere swr meter of een antenne analyzer de enige opties om te kijken of het nu goed gaat.
Als je de meter openmaakt kun je wellicht zien of er in gesoldeerd is. Hobbybob soldeerwerk herken je doorgaans wel.
Het zal de 1e niet zijn waar door mechanische belasting printsporen afscheuren maar meestal doet hij dan niets meer.
Maar wellicht is het een gerepareerd exemplaar en zijn de draden gewisseld.

Toch even bij iemand een metertje lenen.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Hoe behoort een Danita 640 zich te gedragen?

Berichtdoor Lex.Michdebak » 16 apr 2019, 23:42

Ik denk dat ik op zoek moet naar iemand die er verstand van heeft zodat ik iets kan bijleren. Vanavond weer met het lasapparaat bezig geweest om te zorgen dat de antenne goed massa maakt, daar was ik niet helemaal zeker van namelijk... Nu een RVS ring vastgesmolten aan een uit elkaar getrokken splitpen (ook RVS) en aan de andere kant ook weer een ring (RVS)... Enfin, moeilijk voor te stellen, maar wat een beunhaas! Nu moet er wel goed verbinding zijn tussen auto en antenne. Eigenlijk was dat laatste het enige relevante, excuses voor de omleiding...

Daarna weer in een open veld gestaan om te klooien met die 'reversed' meter. De meter komt nieuw van de winkel, dus er is niets aan gesoldeerd. Hij is precies hetzelfde als de CRT SWR-1, maar die heeft die knop andersom gelabeld. Ik denk dus echt dat het een fabrieksfout is, maar goed ik heb er geen vertrouwen meer in dat ik er verstand van heb... Dus in dat donkere open veld had ik hem zo ver ik kon goed afgesteld (1.2 op kanaal 19), maar nu thuis gaat het AWI lampje (volgens de handleiding een waarschuwing voor antenne kortsluiting?) weer branden! De auto staat dan wel in de garage, dus misschien dat daar het probleem nu zit. Met de knop op -10dB gaat die lamp overigens niet aan...

Anyway... Zijn er antennemannen in de buurt van Heerlen die er wél verstand van hebben?

-edit- Ik kan hem wel ontvangen op een bak die ik in de kelder heb aangesloten (staat een discone op het dak die in de kelder uitkomt voor SDR speelgoed), al heeft hij daar een vervelende bromtoon erin...
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe behoort een Danita 640 zich te gedragen?

Berichtdoor Lex.Michdebak » 17 apr 2019, 20:38

Buiten de garage, antenne mooi rechtop, geen AWI lampje... Heeft dat nou echt invloed?! Bizar...
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe behoort een Danita 640 zich te gedragen?

Berichtdoor Lex.Michdebak » 06 mei 2019, 02:35

Ik heb de oude low budget meter in de vuilnisbak gegooid en een K-Po DG-503 gekocht. Wat een feest! Ik kan mijn vriendin zelfs een antenne laten afstellen! Tijd om antennes in te slaan.
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten