Welk uur DX op 11 meter band

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor Supervlieg. » 11 feb 2019, 09:56

! Of misschien kan de Europese CB... beter ook twee zendvergunning voor de 11 meter band cb amateur wereld aanbieden?

Bijvoorbeeld ; één zoals het nu is, cb bakkie van 40 kanalen (26.965 mhz-27.405 mhz) am/fm, ssb met zendvergunningvrij en de tweede is voor de EU DX amateurs met een bakkie van 80 kanalen (26.695 mhz-27.885 mhz) am/fm, ssb met verplicht zendvergunning en zo kunnen de EU DX amateurs ook leuk gaan DXen waar DX te beleven is en een oproep gaan doen op de internationaal oproep kanaal 52 (27.555 mhz) :wink: Of misschien is het beter dat ik blijf dagdromen in de 27mc DX wereld?! :oops:


Welke landen zijn dat die kunnen gaan DExen tussen de 27.415 mhz en 27.985 mhz :?:


10+73
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor Thijs » 11 feb 2019, 12:10

Ik zie het niet gebeuren er is eerder een oproep voor geweest. De reactie van het at was toen (te recht wat mij betreft) als je meer wil ga je een vergunning halen en mag veel meer.

Er zijn zover ik weet maar landen waar je al dan niet met een vergunning op de 555 mag komen.
Brazilië (26.965 - 27.855 Mhz)
Rusland (als ik het systeem daar 3 banden A B C en is in de 1e regio band A toegestaan en de volgende B)
3ed land kan ik even niet op komen Maleisië?

DExen noem je het verwijs je hier mee naar de "duitse" 80 kanalen toegelaten in duitsland en tsjechië?
Die lopen van 26.565 - 27.405 MHz kanaal 41 tot 80 zitten "onder onze" 40 kanalen.

Ook in Engeland hebben ze 80 kanalen maar kunnen ze nog steeds niet op de 555 komen band 1 26.60125 - 27.99125 MHz + band 2 26.965 - 27.405 MHz = 80
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor 19-DT-170 » 11 feb 2019, 14:12

Daarnaast is het ook nog eens zo dat de frequenties tussen 27.405 en 28.000 MHz zijn toegewezen aan een andere gebruiker.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor Supervlieg. » 08 maart 2019, 09:07

Dit wil ik even meegeven, dat je ook kunt luisteren naar een online website Wilde-band WebSDR http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/ als je " digitale DX " wil luisteren op de 11 meter band. :wink:
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor 19RE000 » 08 maart 2019, 10:41

27mhzband schreef:! Of misschien kan de Europese CB... beter ook twee zendvergunning voor de 11 meter band cb amateur wereld aanbieden?

Bijvoorbeeld ; één zoals het nu is, cb bakkie van 40 kanalen (26.965 mhz-27.405 mhz) am/fm, ssb met zendvergunningvrij en de tweede is voor de EU DX amateurs met een bakkie van 80 kanalen (26.695 mhz-27.885 mhz) am/fm, ssb met verplicht zendvergunning en zo kunnen de EU DX amateurs ook leuk gaan DXen waar DX te beleven is en een oproep gaan doen op de internationaal oproep kanaal 52 (27.555 mhz) :wink: Of misschien is het beter dat ik blijf dagdromen in de 27mc DX wereld?! :oops:


Welke landen zijn dat die kunnen gaan DExen tussen de 27.415 mhz en 27.985 mhz :?:


10+73


Jij vroeg je af welke landen hier actief mogen zijn:
https://www.hfunderground.com/wiki/index.php/CB
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor Supervlieg. » 08 maart 2019, 13:03

:D Bedankt 19RE000 voor de goede tip en voor de hele goede informatie website...
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor 19RE000 » 14 maart 2019, 15:34

27mhzband schreef::D Bedankt 19RE000 voor de goede tip en voor de hele goede informatie website...


Hallo,

Ik zou deze website regelmatig bezoeken om te zien wat de mogelijkheden zijn op 11mtr.
Dit gaat wel over 10mtr maar 11mtr ligt zo dichtbij dat de resultaten daar hetzelfde, overigens vaak nog beter, zullen zijn.
http://www.southgatearc.org/bands/10metres/index.htm
Kijk maar eens terug en vergelijk het met 11mtr van de afgelopen tijd.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor Supervlieg. » 15 maart 2019, 20:59

19RE000 schreef:
27mhzband schreef::D Bedankt 19RE000 voor de goede tip en voor de hele goede informatie website...


Hallo,

Ik zou deze website regelmatig bezoeken om te zien wat de mogelijkheden zijn op 11mtr.
Dit gaat wel over 10mtr maar 11mtr ligt zo dichtbij dat de resultaten daar hetzelfde, overigens vaak nog beter, zullen zijn.
http://www.southgatearc.org/bands/10metres/index.htm
Kijk maar eens terug en vergelijk het met 11mtr van de afgelopen tijd.



Is een leuke en goede informatie website 19RE000 en bedankt voor alles.
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor Supervlieg. » 15 maart 2019, 21:10

:roll: Ik kan moeilijk deze vraag aan jullie CB amateurs stellen of jullie een cb bakkie hebben staan die op de 11 meterband usb DX vanaf kanaal 41 (27.415 mhz - 27.885 mhz) tot kanaal 91 kan weergeven.

:wink: Ik heb ook een Korte golf wereldontvanger ( frequentiebereik: 1711-29999kHz ) AM/FM/LW/SW/SSB staan, deze is aangesloten aan een cb basis antenne GPA om te kunnen luisteren naar de 11 meterband usb DX in België. Ik hoor hier totaal niemand meer op de 11 meterband usb DX praten?

:idea: Daarom vraag ik aan jullie CB amateurs of jullie ook een korte golf wereldontvanger hebben staan?
En zo ja, hoe is het bij jullie op de 11 meterband ( 27.415 mhz tot 27.885 mhz ) usb DX communicatie gesteld?
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor jcva » 15 maart 2019, 23:44

Zoals eerder al aangegeven de condities zijn op dit moment vrijwel 0. Op 10M (28.000 tm 30.000 Mhz) hoor ik ook zelden wat.
Af en toe zijn er openingen en dan kun je leuke dx draaien maar dan moet je wel net toevallig achter de set zitten.
En die openingen verdwijnen soms net zo snel als ze gekomen zijn.

In de regio waar ik woon is de 27Mhz eigenlijk helemaal uitgestorven, ik draai er wel eens overheen maar ik hoor al jaren vrijwel niks meer.
Zoals vroeger komt nooit meer terug.

Wij hadden kanaal 54 op FM als 2e oproepkanaal en de 27.805 (kanaal 75) voor USB. In de perioden dat de marc nog 22 kanalen had gebruikte we kanaal 30 ook nog wel als AM oproepkanaal.
Maar toen woonde ik in de buurt van Utrecht.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor 19RE000 » 15 maart 2019, 23:57

27mhzband schreef::roll: Ik kan moeilijk deze vraag aan jullie CB amateurs stellen of jullie een cb bakkie hebben staan die op de 11 meterband usb DX vanaf kanaal 41 (27.415 mhz - 27.885 mhz) tot kanaal 91 kan weergeven.

:wink: Ik heb ook een Korte golf wereldontvanger ( frequentiebereik: 1711-29999kHz ) AM/FM/LW/SW/SSB staan, deze is aangesloten aan een cb basis antenne GPA om te kunnen luisteren naar de 11 meterband usb DX in België. Ik hoor hier totaal niemand meer op de 11 meterband usb DX praten?

:idea: Daarom vraag ik aan jullie CB amateurs of jullie ook een korte golf wereldontvanger hebben staan?
En zo ja, hoe is het bij jullie op de 11 meterband ( 27.415 mhz tot 27.885 mhz ) usb DX communicatie gesteld?


1) Zoals al eerder vermeld zijn er op dit moment nauwelijks condities.
2) 27 en 28 MHz (deze dus voor Zendamateurs) gedragen zich vrijwel identiek.
3) Wanneer jij zelf niets hoort dan kun je het beste wat "truukjes" gebruiken om te kijken of je ontvanger of antenne niet kapot is.
4) Ja ik hoor regelmatig stations met een hele beperkte antenne dus jij zal zeker stations moeten kunnen horen.
Dus:
A) Gebruik DX Clusters voor 27MHz en vergelijk dat met wat jij hoort.
B) Gebruik DX Clusters voor Zendamateurs en kies dan alleen de 10mtr band.
C) Luister deze bakenlijst af op 10mtr en je hoort vanzelf of er condities zijn of niet. https://www.qsl.net/wj5o/bcn.htm
D) Gebruik ook de normale kanalen van 1 t/m 40 in AM en FM en daar zal je regelmatig andere landen horen.

Belangrijkste!!!
Heb geduld en luister over verschillende tijden van de dag.
Het is zo extreem dat de ene minuut hoor je niets en de volgende minuut hoor je Afrika, Azië, Amerika etc etc

Veel plezier.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor Supervlieg. » 16 maart 2019, 09:15

Bedankt jcva en 19RE000 en dit verhaal wil ik nog even kwijt.


Omdat ik niets ontvangt op de DX... en op ander banden had ik wel ontvangst. Doen dacht ik, als ik nu eens ga kijken op de wilde-band websdr want die hebben goede korte golf ontvangst materiaal en een antenne die op ca 20 meter hoog staat en als deze wilde-band websdr ook geen communicatie meer ontvangen op de 11 meter band dx, dan zal bijna niemand nog een DX communicatie ontvangen op de 11 meter band in Nederland/België of mag ik het zo niet bekijken :?:

Ik ben maanden aan luisteren en bekijken op de wilde-band websdr hoe daar de communicatie gesteld is op de 11 meter band ( 27.415 mhz tot 27.885 mhz ) usb DX en je kunt daar ook heel goed kijken de afgelopen 24 uren ( hele dag weergave van waterval 0 mhz tot 29 mhz ) wat voor communicatie er geweest zijn. En daar is het ook verleden tijd op de 11 meter band usb dx.
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor 19RE000 » 16 maart 2019, 10:18

27mhzband schreef:Bedankt jcva en 19RE000 en dit verhaal wil ik nog even kwijt.


Omdat ik niets ontvangt op de DX... en op ander banden had ik wel ontvangst. Doen dacht ik, als ik nu eens ga kijken op de wilde-band websdr want die hebben goede korte golf ontvangst materiaal en een antenne die op ca 20 meter hoog staat en als deze wilde-band websdr ook geen communicatie meer ontvangen op de 11 meter band dx, dan zal bijna niemand nog een DX communicatie ontvangen op de 11 meter band in Nederland/België of mag ik het zo niet bekijken :?:

Ik ben maanden aan luisteren en bekijken op de wilde-band websdr hoe daar de communicatie gesteld is op de 11 meter band ( 27.415 mhz tot 27.885 mhz ) usb DX en je kunt daar ook heel goed kijken de afgelopen 24 uren ( hele dag weergave van waterval 0 mhz tot 29 mhz ) wat voor communicatie er geweest zijn. En daar is het ook verleden tijd op de 11 meter band usb dx.


Hallo,

1) Het is een "wide-band" dus "breedband" ontvanger en geen wiLde band ontvanger.
2) Het is geen betere ontvanger dan elke gemiddelde andere ontvanger, alleen anders.
3) Deze geeft de mogelijkheid het volledige breedbandige spectrum in één keer te zien en omdat hij op de Universiteit Twente staat kan hij dat doen wegens de hoge snelheid van Internet die daar ter beschikking staat.
4) De antenne die daar gebruikt wordt is veel minder voor 27/28MHz.
De MiniWhip wordt snel slechter in ontvangst boven de 15 MHz.
5) De MiniWhip is ontwikkeld door PA0RDT en voor hem speciaal voor ELF (Voor Onderzeeboten), Lange- en Middengolf stations. Dat hij het verder op Kortegolf het nog zo redelijk doet is meegenomen.
5) Reden dat toch deze antenne gebruikt wordt is dat het de minst slechte en minst grote is voor de Universiteit.
6) Je mag zeker Nederland en België vergelijken met ontvangst op 27/28MHz maar nooit voor 100%. Het is slechts een indicatie.
Het gaat te ver omdat hier allemaal uit te leggen.

Ik raad je aan je ON3 call te gaan halen.
Niet om van 27MHz af te gaan maar om de eerste achtergrond van Radiotechniek en Antennes te gaan leren in logische stappen.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor Supervlieg. » 16 maart 2019, 13:22

Bedankt 19RE000. Dat is een heel mooie verhaal en heel goede uitlegt over DX...

Ik heb al regelmatige gedachte over zendamateur examen te gaan afleggen, maar dan denk ik, wat ben ik met een zendamateur vergunning als je meer voor 100% een CB amateur luisteramateur bent en ook voor 100% een korte golf ( 0 mhz tot 30 mhz ) luisteramateur bent en geen zend cb amateur bent?

Ieder zijn persoonlijk hobby, maar ik vind persoonlijk luisteren naar korte golf frequenties een heel rustig gevoel als je in een relaxzetel lig... en ik begrijp ook als iedereen alleen maar moest luisteren naar de korte golf banden en bijna nooit zenden, dat je ook niemand meer gaat horen zenden op de korte golf banden. :wink:
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Welk uur DX op 11 meter band

Berichtdoor 19RE000 » 16 maart 2019, 14:08

27mhzband schreef:Bedankt 19RE000. Dat is een heel mooie verhaal en heel goede uitlegt over DX...

Ik heb al regelmatige gedachte over zendamateur examen te gaan afleggen, maar dan denk ik, wat ben ik met een zendamateur vergunning als je meer voor 100% een CB amateur luisteramateur bent en ook voor 100% een korte golf ( 0 mhz tot 30 mhz ) luisteramateur bent en geen zend cb amateur bent?

Ieder zijn persoonlijk hobby, maar ik vind persoonlijk luisteren naar korte golf frequenties een heel rustig gevoel als je in een relaxzetel lig... en ik begrijp ook als iedereen alleen maar moest luisteren naar de korte golf banden en bijna nooit zenden, dat je ook niemand meer gaat horen zenden op de korte golf banden. :wink:


Het gaat niet over het zenden maar om de kennis die jij opdoet met de cursus en het examen doen.
Je hoeft toch niet te zenden?
Op de amateurbanden is veel meer activiteit dan op 27MHz.
Ik luister veel naar Vliegtuig verkeer op kortegolf.
De keuze is aan jou maar ik raad je aan op te doen en daarmee krijg je vanzelf meer begrip hoe en waarom er zaken gebeuren op kortegolf.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten