Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor danyboy » 31 jan 2019, 17:29

Mijn huidige Maas DX 5000 staat op SSB lekker naast de frequentie, heeft altijd goed gewerkt maar het was er ineens. Nu heb ik eens gelezen op Simonthewizard dat er een vernieuwde versie uit is van de Magnum 1. Heb een bericht gestuurd naar Truckerswereld voor wat info over die Magnum 1 en wat blijkt, ze raden mij de Magnum af voor gebruik op de 11m omdat hij niet stabiel is op frequentie. Wat moeten we nog aanschaffen voor gebruik op 27,555 en wat betrouwbaar is.
Als ik 300 of 400 euro wil uitgeven mag het toch ook wel degelijk zijn niet.
danyboy
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 jul 2018, 14:57

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor ODR » 31 jan 2019, 19:45

Tja zoveel mensen, zoveel wensen.
Moet de bediening simpel of juist uitgebreid zijn?
Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
Je kunt hem ook opnieuw laten afregelen door bijvoorbeeld de firma Venhorst in Hilversum.
Of een nieuwe kopen..
Na een hele reeks Superstars en Lincolns heb ik vorige week de nieuwste Superstar 7900 gekocht.
Een wereld van verschil
viewtopic.php?f=6&t=10960
73's Otto PD2ODR

VRZA Website | Facebook of YouTube diverse video's van amateur-evenementen
ODR
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 24 jan 2019, 22:48
Woonplaats: Naast de eindtrap

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor danyboy » 31 jan 2019, 19:58

De bediening mag zijn wat het wil maar het moet goed werken voor zijn geld, zo bedoel ik het eigenlijk. Laten maken heb ik op drie plaatsen gevraagd. De eerste waar ik hem trouwens gekocht heb in 2012 zegt dat het toestel ok is, de tweede zegt dat hij idd naast frequentie staat maar wil er niks aan doen, je koopt beter de nieuwste versie van KPO zegt die en de derde die verwittigde mij al op voorhand voor het uurloon dat stevig kon oplopen, dus :roll:
danyboy
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 jul 2018, 14:57

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor Supervlieg. » 31 jan 2019, 21:40

Ik weet één ding dat de cb radio's niet meer zijn zoals ze vroeger waren voor het jaar 2000. De filters in heel veel cb radio zijn waardeloos geworden en daardoor meer storing (QRM) van signaal binnen krijg als je een cb mobile of cb station ontvangt dat je die bijna niet meer kan horen door de ruis signaal :cry:

We moeten ook eerlijk zijn wat we nu betalen voor sommige mobile cb radio met am/fm en ssb erop en dit voor een prijs tussen de 100 euro en 200 euro was in de jaren 1970 tot 1990 niet denkbaar.


Ik kan je één goede tip meegeven. Koop een cb radio in een cb winkel waar de verkoper veel ervaring heeft in cb en kijk niet naar de aankoop prijs. Want liever één goede cb radio dan tien waardeloze cb radio :wink:
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor Corvy » 31 jan 2019, 22:57

Wat denk je van een Lincoln 2 Plus ?

Ik zou deze hier bestellen en laten optimaliseren + modificeren met betere componenten :

http://www.radiowork.fr/F_frame.html?http://www.radiowork.fr/

Ik heb geen ervaring met deze shop maar wat ik zie op de website lijkt me wel ok.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor jcva » 31 jan 2019, 23:16

Dus je koopt een nieuw bakkie waar in je gelijk componenten laat vervangen??
Klinkt een beetje als de high end audio freaks.
Koop dan wat beters zou ik zeggen.

Vaak zijn dat soort "verbeteringen" helemaal niet zo zinvol.
Het geeft je het gevoel dat het verbeterd is maar eigenlijk kost het alleen maar geld.

Dat de filters slechter geworden zijn dan vroeger? Ten dele maar het moet ook allemaal veel goedkoper.
Wat ook meespeelt is dat het storingsnivo veel hoger geworden is (PLC, Led lampen etc)

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor ODR » 01 feb 2019, 00:37

En al zet je er filters in van 300 euro, de storing blijft!
73's Otto PD2ODR

VRZA Website | Facebook of YouTube diverse video's van amateur-evenementen
ODR
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 24 jan 2019, 22:48
Woonplaats: Naast de eindtrap

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor Supervlieg. » 01 feb 2019, 10:36

Dan is het in deze tijd meer omgeving lucht storing dan vroeger?

Is deze verhaal juist of niet juist en waarom. Ik heb eens gehoord dat je op SSB vlugger en hoger storing signaal (ruis) ontvangt dan op am/fm?
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor ODR » 01 feb 2019, 11:45

Dat is juist omgekeerd.
S7 fm = S2 op SSB.

De ruisvloer is vele malen hoger dan 30 jaar geleden.
73's Otto PD2ODR

VRZA Website | Facebook of YouTube diverse video's van amateur-evenementen
ODR
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 24 jan 2019, 22:48
Woonplaats: Naast de eindtrap

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor danyboy » 01 feb 2019, 11:51

Corvy schreef:Wat denk je van een Lincoln 2 Plus ?

Ik zou deze hier bestellen en laten optimaliseren + modificeren met betere componenten :

http://www.radiowork.fr/F_frame.html?http://www.radiowork.fr/

Ik heb geen ervaring met deze shop maar wat ik zie op de website lijkt me wel ok.

Een Lincoln 2+ lijkt me voorlopig ook de beste oplossing kwa prijs kwaliteit.
danyboy
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 jul 2018, 14:57

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor Supervlieg. » 01 feb 2019, 12:42

ODR schreef:Dat is juist omgekeerd.
S7 fm = S2 op SSB.

De ruisvloer is vele malen hoger dan 30 jaar geleden.



Bedankt voor je antwoord.

Welke probleem heeft dan mijn goedkoper cb radio als je een ruis signaal van S7 ontvangt op SSB en een ruis signaal van S2 ontvangt op am/fm?

één keer heb ik een goedkoop cb radio met am/fm en ssb gekocht en nooit meer :!:
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor 19RE000 » 01 feb 2019, 17:54

27mhzband schreef:
ODR schreef:Dat is juist omgekeerd.
S7 fm = S2 op SSB.

De ruisvloer is vele malen hoger dan 30 jaar geleden.



Bedankt voor je antwoord.

Welke probleem heeft dan mijn goedkoper cb radio als je een ruis signaal van S7 ontvangt op SSB en een ruis signaal van S2 ontvangt op am/fm?

één keer heb ik een goedkoop cb radio met am/fm en ssb gekocht en nooit meer :!:


S Meter uitslag zegt helemaal niets.
Voor een paar tientjes kan je niets verwachten wat betreft juist afregelen van het s-meter circuit.
Zelfs duurdere transceivers kloppen vaak niet.

Ik zou, als ik jou was en afhankelijk hoeveel geld je wilt en kunt besteden één van deze sets kopen:
1) Alinco DXSR9 https://www.handelsondernemingveenstra. ... -sr9e.html
2) Yaeasu FT450D https://www.handelsondernemingveenstra. ... ct_list=56
3) Of één van de vele tweedehandse op Tweedehands of Marktplaats.

Er zijn er nog meer maar dit zijn wat voorbeelden.
Een bakkie blijft een bakkie met wat kanalen en maar één band en geen filter mogelijkheden.

Veel plezier met je keuze.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor Supervlieg. » 01 feb 2019, 18:53

19RE000. Mijn voorkeur gaat naar deze model RANGER RCI-2995DXCF / https://www.radioamateurwinkel.nl/ranger-rci-2995dxcf/ Maar spijtig dat het geen 40 kanalen is en ook geen meer maken van die Basis toestellen :wink: en dan maar een nieuwe ranger superstar 3900 gekocht :cry:

19RE000. Bedankt voor de tip.
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor Wimpie » 01 feb 2019, 19:35

Hoeveel staat hij ernaast? Is het alleen met TX (dus dat je klachten krijgt van anderen) en/of met RX?

Wellicht heb je per ongeluk een of andere instelling gewijzigd. Ik ken dit apparaat niet, maar kun je hem een harde reset geven (je ben dan wel eerder gemaakte instellingen kwijt, dus eerst even uitzoeken of je die instellingen weer kan maken)? Ik heb zelf een Superstar SS9900 en daar kun je met onhandige instellingen ook brokken mee maken.

Over die RCI: Mooi apparaat, veel knoppen, ook te bedienen met grote handen/dikke vingers, maar die prijs heb ik er niet voor over.

Die superstar 3900 is volgens mij best leuk. Ik heb zelf een superstar 360 (nagenoeg hetzelfde volgens mij) en daar menig CW verbinding mee gemaakt (hij heeft full break-in CW).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor Supervlieg. » 01 feb 2019, 21:17

Wimpie. Het is alleen met ontvangen (RX) dat erop SSB meer dan 5 signaal ruis ontvangt dan op fm/am. Ik heb ook deze superstar 3900 getest zonder een basis antenne aan te sluiten en dan was alles een mooie 0 signaal ruis op SSB en op am/fm en op alle kanalen = Interne ruis signaal oké.

Wimpie. Heel juist dat de superstar 3900 een leuk en simpel cb radio is, maar deze kun je niet resetten omdat het een model is van de jaren 1980 en terug uitgekomen is in 2009. :|
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Volgende

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten

cron