Welke Sirio magneetvoet antenne geeft de beste prestaties?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Welke Sirio magneetvoet antenne geeft de beste prestaties?

Berichtdoor Snorkop » 17 jun 2018, 17:45

Beste mede forummers,

Binnenkort wil ik een nieuwe magneetvoet antenne gaan kopen voor op de auto.
De magneetvoet antenne antenne wil ik gaan gebruiken voor de 10 en 11 meter.
Nu is mijn oog gevallen op de volgende antennes:

Links 4000 serie:
https://www.truckerswereld.nl/sirio-megawatt-4000pl/
https://www.truckerswereld.nl/sirio-hi-power-4000pl/

Links 5000 serie:
https://www.truckerswereld.nl/sirioturbo-5000pl/
https://www.truckerswereld.nl/sirio-performer-5000pl/

Het grootste verschil tussen de 4000 en 5000 serie is de lengte van de antenne. De 4000 serie is iets langer.
Het grootste verschil tussen de 5000 en 4000 serie is de dikte van de spoel (5000 serie = 2,5mm draad en 4000 serie = 1,8mm draad)

Ik wil graag zo goed mogelijk kunnen zenden/ontvangen. Hoge vermogens zijn niet echt van toepassing (hooguit 50-75 Watt).
Welke antenne kan ik dan het beste kiezen uit deze 4 antennes? Voor welke antenne zouden jullie bijvoorbeeld persoonlijk gaan?

Alvast hartelijk bedankt!
Met vriendelijke groet,
Snorkop
Snorkop
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 20 sep 2017, 20:33

Re: Welke Sirio magneetvoet antenne geeft de beste prestatie

Berichtdoor Wimpie » 17 jun 2018, 18:52

Alle 4 ontlopen elkaar in de praktijk niets, dus ik zou voor de goedkoopste gaan. Er moet nog wel een voet bij, en in geval van een magneetvoet, komt er nog wel richting 50 Euro bij. Die 1.8 of 2.5 mm maakt niets uit. Pas als je met serieus grote vermogens, en langdurig, aan de gang gaat, gaat het spoelontwerp een rol spelen. En dat met name ook de gebruikte kunststoffen (v.w.b. RF en thermische eigenschappen).

Alle 4 hebben taps toelopende stralers, en dat buigt over de hele lengte (en niet alleen onderin zoals bij een een straler met constante dikte over de gehele lengte).

Ik snap alleen die onzinnamen niet van al die antennes (maar ja, ik ben ook geen marketeer).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Welke Sirio magneetvoet antenne geeft de beste prestatie

Berichtdoor Zock » 20 jun 2018, 19:19

ik heb de ml 145 werkt prima en is niet duur
K33p @ r0ling till y0ure w33ls fall 0ff

Si vis pacem, para bellum
Zock
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 22 feb 2011, 20:18
Woonplaats: Grunn

Re: Welke Sirio magneetvoet antenne geeft de beste prestatie

Berichtdoor Snorkop » 28 jun 2018, 02:55

Beste mede forummers,

Bedankt voor de reacties.
Als er praktisch weinig tot geen verschil in zit, ga ik denk voor de Sirio Hi-Power 4000 PL.
Aangezien deze net even iets langer is dan de 5000 serie.

Zou het veel verschil maken voor de prestaties van de antenne, een taps toelopende straler of een straler met een constante dikte?
Ik heb nog een lang eind massief rond RVS liggen die ik op maat kan knippen. Misschien leuk om met een stilstaande auto te testen?
Of is dit af te raden? Iemand ervaring mee?

Hartelijk bedankt!
Met vriendelijke groet,
Snorkop
Snorkop
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 20 sep 2017, 20:33

Re: Welke Sirio magneetvoet antenne geeft de beste prestatie

Berichtdoor Henry hpsd » 28 jun 2018, 08:36

Ik zou standaard voor de langste gaan.....altijd....
Dan degene die het meeste vermogen zou kunnen hanteren.

En op jouw vraag ...de taps toelopende variant.
Dit voornamelijk omdat je tijdens het rijden wel eens een takje tegen komt.
(die variant kan er iets "beter" tegen....hij "swiept" wat fijner..).
Zo'n lang ding bezorgt best nog wel wat krachten op de magneetvoet.
Meende dat ik een tja... panter 5000 ? oid had van Sirio 2 meter nog wat lang.
Die blijft niet staan met een huis tuin en keuken magneet.

1 ding weet ik wel, je gaat veel plezier aan een lange mobiele antenne.
Ik had toen binnen een paar jaar meer als 100 landen vanuit mn auto'tje.
en met het genoemde vermogen zul je verbaasd staan hoe ver je lokaal kunt komen.
Je kan in ieder geval van de QRM "wegrijden" en dat scheelt al dag en nacht !

Tot horens !

73 Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Welke Sirio magneetvoet antenne geeft de beste prestatie

Berichtdoor Wimpie » 28 jun 2018, 13:04

Als je bij gelijke lengte de straler dikker maakt, moet de spoel (die onder in de voet zit) kleiner worden, anders verschuift het werkgebied naar beneden in frequentie. Een dikkere spriet geeft iets meer bandbreedte, maar het loont niet vanwege toename gewicht en windbelasting.

Je gaat het verschil in de praktijk niet meten (tussen taps en cylindrisch). Die taps toelopende sprieten zijn echt een verbetering t.o.v. een lange spriet met gelijke dikte (zoals bijv. een DV27). Gewicht en diameter bovenin geeft de grootste belasting op de voet (momentwerking = kracht*arm (hier lengte)). Halvering van diameter geeft halvering van windbelasting en 25% van het gewicht. Door het mindere gewicht bovenin blijft de spriet ook minder lang zwiepen.

Eens met wat Henry zegt over de voet.
Zorg dat je er een hebt met grote diameter (ook vanwege de capacitieve koppeling met het plaatwerk), en flinke kleefkracht.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Welke Sirio magneetvoet antenne geeft de beste prestatie

Berichtdoor Snorkop » 29 jun 2018, 19:45

Beste mede forummers,

Hartelijk dank voor alle uitleg en informatie.
Ik heb een mooie, redelijk grote (19cm in doorsnede) magneetvoet gevonden op het internet (de grootste 1magneet die ik heb kunnen vinden, anders wordt het een exemplaar met 3 magneten).

Link: https://www.handelsondernemingveenstra. ... 190pl.html

Zou deze magneetvoet geschikt zijn voor de Sirio Hi-Power 4000 PL?

Met vriendelijke groet,
Snorkop
Snorkop
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 20 sep 2017, 20:33

Re: Welke Sirio magneetvoet antenne geeft de beste prestatie

Berichtdoor Wimpie » 29 jun 2018, 23:24

@Snorkop:
Ik zou de voet en antenne in een keer kopen waarbij ik beiden in mijn handen wil hebben. Gewoon om zeker te weten dat er een goede machanische match is tussen voet en antenne. Ga je toch voor kopen op afstand, dan zou ik voor een Sirio voet gaan, grootste kans dat het mechanisch matched.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Welke Sirio magneetvoet antenne geeft de beste prestatie

Berichtdoor Snorkop » 03 jul 2018, 01:40

@ Wimpie + andere mede forummers,

Zou er erg veel verschil in zitten?
Dit is de magneetvoet van Sirio:

http://www.sirioantenna.com/index.php?m ... cts_id=257
https://www.handelsondernemingveenstra. ... 190pl.html

Opvallend is dat de Sirio magneetvoet bijna 35mm kleiner in doorsnede is dan de magneetvoet van de 2e internetlink.
Ik wil er wel zeker van zijn dat de magneetvoet sterk genoeg is. Niet dat ik straks m'n nieuwe antenne op de snelweg verlies.
Of dat hij alleen nog maar aan de antennekabel bungelt, welke het denk op die manier ook niet lang volhoud.

Vraag me af waar ik nou goed aan doet.

Heel erg bedankt!
Met vriendelijke groet,
Snorkop
Snorkop
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 20 sep 2017, 20:33

Re: Welke Sirio magneetvoet antenne geeft de beste prestatie

Berichtdoor Wimpie » 03 jul 2018, 12:04

Jouw vraag is dus de reden dat ik zelf wil zien en voelen met magneetvoeten (en antennes in het algemeen).

Ik heb een aantal weken terug de sirio MAG 145 magneetvoet in mijn handen gehad (bij BelArie in Montfoort). Maar dan die met DV aansluiting. De magneet is hetzelfde en die voet kleeft goed, het metalen oppervlak is groot (waar je natuurlijk het meegeleverde rubber vlies overheen moet trekken).

Bij Sirio geven ze aan dat die 145 mm voet ook bruikbaar is voor de 2 m lange 4000 serie antennes. Ten opzichte van een onbekende voet, die ik niet in mijn handen heb gehad, is voor mij de keus dan snel gemaakt als ik nu via internet zou moeten bestellen. Alleen de leverancier zelf zou mij dan nog kunnen overtuigen om voor de andere te gaan. Dat zou zij/hij moeten kunnen vanwege dat zij de MAG 145 ook hebben.

Dan is er nog iets, die taps toelopende sprieten geven een lage effectieve windlast, vanwege het dunner worden met toenemende hoogte, en de mooie buigcurve.

Een hele grote voet gaat op een gegeven moment niet serieus meer kleefkracht opleveren vanwege dat een autodak bolling heeft. Het is de reden dat mijn grote voet 4 ietwat flexibel opgehangen magneten heeft.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Welke Sirio magneetvoet antenne geeft de beste prestatie

Berichtdoor Charles » 03 jul 2018, 14:37

Het maakt ook wel wat uit wat voor een auto je hebt. Is het een busje, dan is het dak doorgaans wel mooi vlak. Al kan het wel zijn dat er in de lengterichting "ribbels" zitten. Dat zie je gelijk als je even goed kijkt.
Is het een gewone personenauto, dan wordt het een ander verhaal. Heeft ie een panoramadak, een schuifdak of een achteraf ingebouwde zonnedak? Allemaal zaken die invloed hebben op de plaatsing en werking van je antenne. Aan de kleefvoet zal het niet liggen, als er voldoende metaal is waarop je 'm zet.

In alle gevallen moet je wel heel bewust zijn van de aanwezigheid van de -lange- antenne op het autodak. Niet alleen voor wat betreft parkings, maar ook met lage viaducten en bruggetjes waar je onderdoor rijdt. Maar denk ook aan de overhangende en laaghangende boomtakken in een bosrijke omgeving.
Charles
 

Re: Welke Sirio magneetvoet antenne geeft de beste prestatie

Berichtdoor Snorkop » 08 jul 2018, 00:20

Beste mede forummers,

Hartelijk dank voor de informatie.
Dan is inderdaad de keuze denk ik het verstandigst om voor de Sirio magneetvoet te kiezen.

Met vriendelijke groet,
Snorkop
Snorkop
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 20 sep 2017, 20:33


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten

cron