Antenne voor op de bullbar van 4x4 bus

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Antenne voor op de bullbar van 4x4 bus

Berichtdoor Lex.Michdebak » 28 mei 2018, 00:41

Ik heb hier een hoop draadjes zitten doorspitten, maar kan niet zo makkelijk vinden waar ik iets aan heb. Ik heb een Mitsubishi L300 4x4 met op de voorkant een flink dranghek. Daar wil ik een antenne zetten voor mijn 27mc, maar welke?

Een Tank whip is blijkbaar de beste optie (wat ik overal lees), maar met 2m75 is dat een beetje aan de lange kant. Nou heb ik een Firestik FG3 648 NGP gezien die geen massa nodig heeft en die lijkt me wel wat. De bullbar is weliswaar een flinke homp staal, maar als ik dan een aanhanger aankoppel, zit je met een normale (Niet-NGP) antenne te klooien toch (swr niet meer ok)? Als het goed is komt er een Danita 640 aan die ik heb gekregen van iemand.

Ik heb hulp nodig... Wie verkoopt mij een goede antenne? Is die Firestik een beetje de moeite of niet eens geschikt voor mij?
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Antenne voor op de bullbar van 4x4 bus

Berichtdoor Wimpie » 30 mei 2018, 14:49

Ik twijfel of ik snap wat je schrijft. Ik neem aan dat zowel je auto als aanhanger veel metaal bevat, dus een "normale" mobielantenne zou het gewoon moeten doen. Wellicht dat een plaatje of foto helpt om het probleem duidelijk te maken.

Mijn eerste (of tweede) reactie is: blijft weg van "no ground" antennes. Die gebruik je alleen als het niet anders kan. Een "bijna-no-ground" antenne kan wel, velen gebruiken hem: een halve golf eindgevoed, maar die is wat lang voor op een voortuig.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antenne voor op de bullbar van 4x4 bus

Berichtdoor Lex.Michdebak » 30 mei 2018, 15:16

Ik bedoel dat wanneer ik een aanhanger aankoppel dat de swr dan weer opnieuw moet worden ingesteld. Vandaar dat ik NGP overwoog.
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Antenne voor op de bullbar van 4x4 bus

Berichtdoor president- mckinley » 30 mei 2018, 17:17

Dan heb ik ook wel goed gelezen en begrepen wat je schreef :D
Maar daar heb ik nog nooit van gehoord of mee gemaakt, tenzij je zo een hele kleine brommer auto hebt?


Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Antenne voor op de bullbar van 4x4 bus

Berichtdoor Lex.Michdebak » 30 mei 2018, 17:31

Mitsubishi L300 4x4. Ik heb hem niet om te compenseren, maar een kleintje is het niet. Dus het aankoppelen van een aanhanger doet normaalgezien niks voor de swr?

Komen we terug bij de oorspronkelijke vraag, welke antenne is het beste als hij niet midden op het dak kan, maar linksvoor op de bullbar?
Laatst bijgewerkt door Lex.Michdebak op 30 mei 2018, 17:58, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Antenne voor op de bullbar van 4x4 bus

Berichtdoor president- mckinley » 30 mei 2018, 17:57

Ik kan moeilijk iets met de term "de beste" dat kan zo veel verschillend zijn.
Maar ik zou niet moeilijk doen, een DV 27 er op zetten.
Alle andere antennes zijn een variatie op deze robuuste en goed (gezien de lengte) presterende antenne.

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Antenne voor op de bullbar van 4x4 bus

Berichtdoor Lex.Michdebak » 30 mei 2018, 18:01

Ik zie hem van Sirio en van Albrecht, is er een reden om de voorkeur te geven aan een merk?
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Antenne voor op de bullbar van 4x4 bus

Berichtdoor president- mckinley » 30 mei 2018, 18:59

Denk het niet maar dat weet ik dus niet zeker.

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Antenne voor op de bullbar van 4x4 bus

Berichtdoor Charles » 30 mei 2018, 19:21

Bedoel je dus zoiets als op onderstaande foto?
In dat geval zou een aanhanger geen enkele invloed hebben op de swr van je antenne.

Afbeelding
Charles
 

Re: Antenne voor op de bullbar van 4x4 bus

Berichtdoor president- mckinley » 30 mei 2018, 19:36

Nee dit zijn Toyota's :mrgreen:

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Antenne voor op de bullbar van 4x4 bus

Berichtdoor Wimpie » 30 mei 2018, 19:50

Zoals reeds geschreven, als je hem op echt op de bullbar zet, doet die aanhanger niets. De grote homp is de auto zelf, niet de bullbar. Ik had even twijfels of je hem ook op de achterkant wilde plaatsen, dan heb je wel iets invloed met een grote aanhanger erachter.

Het concept van de DV27 is, mits goed uitgevoerd, prima. Tot aan de spoel hou je veel stroom in de straler, waardoor de antenne wat hoger lijkt te staan in verhouding met een spriet van zelfde lengte en de spoel onderin (zoals bijv bij een Wilson 1000 [is wat langer]).

Met een RF-bril op, is de bullbar geen ideale plek. Met een mechanische bril op in combinatie met laaghangde takken is het natuurlijk wel een goede opstelling. Als de bullbar een gegeven is, zou ik voor de langste antenne gaan met een spoel zo hoog mogelijk in de straler. Lukt dat niet, ga dan voor de langste spriet die jij (en familie?) acceptabel vinden. Er is leuk spul te koop met mooi taps toe lopende RVS sprieten.

Als hoogte geen probleem is (tot zo'n 4 m dan), dan geeft een spriet op het dak de beste prestaties (maar dat zal geen nieuws zijn).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antenne voor op de bullbar van 4x4 bus

Berichtdoor 19-DT-170 » 30 mei 2018, 21:38

Ik weet niet of het handig is om een antenne voor op de auto te zetten.
Ik vraag mij ook af of je auto hiermee door de keuring komt.
Als je voorop een antenne zet, dan heb je een moordwapen voor voetgangers, fietsers en andere zwakke weggebruikers.

Wat de beste plek is voor een antenne ligt eraan wat je precies wilt.
Een antenne heeft genoeg tegen capaciteit nodig. Op een kunststof dak bijvoorbeeld heeft weinig zin.

Voor de afstraling is het het beste om de antenne midden op het dak te bevestigen.
Op elke andere plaats zal er meer of minder richteffect merkbaar zijn.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Antenne voor op de bullbar van 4x4 bus

Berichtdoor Lex.Michdebak » 30 mei 2018, 23:00

Het merk is dus niet zo van belang? De plek van de antenne moet linksvoor op de bullbar worden. De hoogte in kan niet, dat gaat te veel bomen raken. Het is een 4x4 die ook dat soort 4x4 dingen doet, dus dan wordt de begroeiing al gauw een probleem. Ik heb een Albrecht DV27 gezien (18 euro incl verzendkosten, maar niet op voorraad) die is 120cm, maar twijfel nog of er niet betere opties zijn. Als het meer kost, prima hoor, maar dan wel met een beter resultaat. Het is voor iemand die niet iedere dag een antenne koopt een beetje moeilijk om te vergelijken, iedere webshop verkoopt weer andere merken en zelfs binnen de merken zijn er weer types die van elkaar verschillen... En hoogstwaarschijnlijk weet ik er ook gewoon te weinig vanaf.

De auto heeft al een antenne rechtsvoor (portofoon dinges), dat was geen probleem bij de keuring. Hij zal ook niet als een bajonet recht vooruit steken natuurlijk... De bullbar is wat iemand als eerste zal raken bij deze auto, wat erna komt voelt hij/zij dan niet meer ben ik bang. De plek is niet meer onderhandelbaar helaas, het is de vraag wat voor antenne het beste is voor die plek. Het hoofddoel van de auto is rijden, de communicatie apparatuur is omdat ik graag luister en om het in groepjes rijden wat makkelijker te maken.
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Antenne voor op de bullbar van 4x4 bus

Berichtdoor Wimpie » 31 mei 2018, 00:01

Ik had al een vermoeden dat de mogelijkheden beperkt waren...

Ga voor de lange top loaded DV27 versies als prijs belangrijk is, zoals deze (1.40 m):
https://www.conrad.nl/p/antenne-voor-mo ... -14-260860

Je zult wel wat moeten maken/kopen om de voet op vast te krijgen. De voet is niets anders als een doorvoer voor het signaal, er zitten geen andere componenten in. je kunt dus ook een andere voet gebruiken met een "DV27"-aansluiting met bout+vleugelmoer. V.w.b. degelijkheid, is het niet de beste antenne. Dan kun je beter naar een stalen spriet ontwerp met spoel onderin gaan met een lange spriet. Ondanks de dure/exotische namen die ze hebben, en andere toeters en bellen, ontlopen antennes van gelijke lengte elkaar niet veel, maar v.w.b. prijs zijn de verschillen er wel.

Sirio maakt de "oude" DV27 niet meer onder eigen naam. Die Albrecht lijkt wel een Sirio geval, vanwege de note onder in de gebruiksaanwijzing.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antenne voor op de bullbar van 4x4 bus

Berichtdoor Lex.Michdebak » 31 mei 2018, 02:00

https://www.amazon.de/ALBRECHT-DV-27-An ... 003A6BPRS/

Deze is dezelfde toch? Helaas niet op voorraad. Ik heb nu in elk geval een idee van wat ik zoek, eens kijken of ik er nu iets meer van snap in die webshops...
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten