PMR / LPD oid DXEN ?

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: PMR / LPD oid DXEN ?

Berichtdoor cb1gwn » 17 apr 2015, 15:43

marcovp schreef:Volgens mij is het PMR gebeuren in Engeland inderdaad redelijk populair. Als je kijkt naar hoeveel FRN gateways daar staan. Mogelijk komt dat doordat ze daar wat meer heuvels hebben en je dus makkelijker een hoge plek kan vinden.

PMR radio's zijn een beetje achterhaald doordat vlak na de introductie de mobiele telefoons sterk in opkomst kwamen maar ik blijf het nog steeds een leuk ding. Aardig bereik, goedkope en betrouwbare apparatuur die lang mee kan op een accu. Zeker met de bami porto's die tegenwoordig makkelijk verkrijgbaar zijn kun je leuke afstanden maken.

Ik ben al jaren aan het broeden op een gateway maar wil er geen zware PC voor neerzetten. Nu met de Raspberry PI komt het weer zachtjes aan in zicht. Misschien eens een keer richting de kust rijden om daar te kijken of ik wat kan oppikken uit Engeland.

@Peter, Thiecom heeft wat antennes in het assortiment vanuit de Amerikaanse band. Daar zit de 446 middenin de 70cm band dus kun je mooie antennes kopen. Ook de Diamond BC200 is een kanshebber. Deze kun je zelf aan de hand van een diagram afknippen op de juiste lengte.



Wel eens gedacht aan een thinclient met win2000/xp/win7/win8 ? Prima om frn mee te draaien (of wat anders).
Ik heb er 1 die draait met als hd een 32gb sd kaartje. Als er plek voor is kun je in sommige modellen ook een laptop hd kwijt.
Zo'n thinclient kan DOS, linux en windows draaien.
Meestal zit er een flash hd in van 256 mb tot 1gb dus dat is een beetje krap tenzij je van usb stick opstart
Energie zuinig en ze draaien vaak ook op 12 volt.
Groot voordeel is ook dat je nog geen FRN op een raspberry 1 of 2 kunt draaien :wink:
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: PMR / LPD oid DXEN ?

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 20 apr 2015, 12:22

Hier in de regio Enschede hoor ik niets op de LPD of PMR behalve wat kunderen of een rijschool en dat is dan ook nog op de PMR kanalen .In het Noorden van Nederland zijn ze meer aktief op de LPD kanalen .
Kom met mij PMR porto (wel met buiten antenne :wink: ) door heel Enschede .Op die freq. heb ik tenminste geen last van PLC storingen . Alleen jammer dat het hier in de regio niet gebruikt wordt .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: PMR / LPD oid DXEN ?

Berichtdoor marcovp » 20 apr 2015, 15:05

cb1gwn schreef:

Wel eens gedacht aan een thinclient met win2000/xp/win7/win8 ? Prima om frn mee te draaien (of wat anders).
Ik heb er 1 die draait met als hd een 32gb sd kaartje. Als er plek voor is kun je in sommige modellen ook een laptop hd kwijt.
Zo'n thinclient kan DOS, linux en windows draaien.
Meestal zit er een flash hd in van 256 mb tot 1gb dus dat is een beetje krap tenzij je van usb stick opstart
Energie zuinig en ze draaien vaak ook op 12 volt.
Groot voordeel is ook dat je nog geen FRN op een raspberry 1 of 2 kunt draaien :wink:

Da's een goede tip. Energiezuinig is voor mij een ding. Eens kijken hoe zuinig zo'n thin client is. De Raspberry PI moet af kunnen met een 2 watt. Meer dan 5 watt continue wil ik niet verstoken. Dat is nog steeds 43 kWh per jaar, dus lager zou beter zijn.

Ik weet het, 43 kWh is op zich niet veel maar ik wil zo min mogelijk stroom verbruiken en aangezien ik mijn hele huishouden kon draaien met krap 1000 kWh per jaar, vind ik 43 kWh dan best wel weer veel.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: PMR / LPD oid DXEN ?

Berichtdoor cb1gwn » 20 apr 2015, 23:48

De HP (t5720 uit 2007) die ik hier heb staan trekt max 3,33amp bij 12 volt. Wel meer dan de raspberry maar je hebt geen powerd usb-hub nodig en met een rs232 poort , geluidskaart, ps2 keyboard/mouse en 4 usb poorten en 1 ethernetpoort heb je genoeg aansluit , mogelijkheden .
Ik heb dus de 1gb flashdisk vervangen door een sd kaart

Ik zal de andere eens opzoeken en kijken wat die aan ampere trekt.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: PMR / LPD oid DXEN ?

Berichtdoor marcovp » 21 apr 2015, 11:31

Ik zag 7 watt voorbijkomen voor een thin client met Windows XP embedded. Maar eens verder uitdiepen. We dwalen wel af. Wordt er nog ge-DX-t op de PMR banden? Ik was van het weekend aan de kust maar glad vergeten de portofoon tevoorschijn te halen.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: PMR / LPD oid DXEN ?

Berichtdoor cb1gwn » 21 apr 2015, 12:05

voor dx heb je wel een richtantenne nodig. Legaal kun je dat doen door de porto op de plek vd straler te hangen.
Beter is natuurlijk om de antenne direct in te sturen.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Vorige

Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten