Nieuwe Packet Node in West Brabant (de CB21FM)

Alles over packetradio en digimodes op de 27MHz

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Nieuwe Packet Node in West Brabant (de CB21FM)

Berichtdoor Sheriff » 09 feb 2015, 17:30

Goedemiddag beste heren... en verdwaalde dames....

Wij zij na ruim 24 uur non-stop knutselen, een trotse eigenaar van een heuse BPQ32 Packet Node die draait op Linux Ubuntu via een Soundmodem.
Dus het technische gedeelte, hebben we nu aan de gang, hij stuurt momenteel voor testdoeleinden elke 1 en 2 minuten een tweetal beacons uit zodat wij kunnen horen dat alles leeft.

Ik draait momenteel actief op Kanaal 24 (27,235Mhz) AFSK op 1200Baud in FM mode.
Nu heb ik inmiddels wel begrepen dat er nog maar weinig enthousiastelingen een packet node draaien, dus veel ervaringen uitwisselen en met elkaar verbinden zal lastig worden.

Omdat ik nog nooit met packet heb gewerkt, heb ik dus totaal geen ervaring met een BBS Node opzetten, cq onderhouden. gebruikers aanmaken, mail instellen etc.... Ondanks dat het een digimode is die ruim 25 jaar oud is, lijkt er bizar weinig te vinden op internet over het werkelijk instellen van zo'n BBS.
Over de configuratie van de verschillende software pakketten is wel voldoende te vinden, als je maar weet hoe je moet zoeken.

De volgende vragen hebben wij nog niet naar tevredenheid zelf kunnen beantwoorden;

    Wat zijn gebruikelijke callsigns voor nodes
    waarom AB0ABC-1 , AB0ABC-4, AB0ABC-10, etc?
    Hoe kunnen nieuwe gebruikers zich aanmelden voor deze node?
    kunnen gebruikers zowel TELNET als via de 27mc Packet verbinding maken (hoeft niet tegelijkertijd)
    Enige uitleg over de mailboxen en de link tussen de node en internet zou fijn zijn.

Dit is wat me zo even te binnen schiet.

Ik zag op Youtube dat er in Rijen ook iemand bezig is met een bbs (CB3LN):
[youtube]G58iHhvYtNI[/youtube]
Wellicht kunnen we elkaar bereiken, en een koppeling maken. Volgens mij moet het qua afstand wel lukken.

INFORMATIE OVER NODE TOT NU TOE:
    CALLSIGN: CB21FM
    Kanaal 24 (27,235Mhz) FM
    AFSK 1200 Baud
    CHAT / BBS / MAIL
    LOC: JO21FM
Laatst bijgewerkt door Sheriff op 09 feb 2015, 19:15, in totaal 1 keer bewerkt.
Sheriff
 

Re: Nieuwe Packet Node in West Brabant (de CB21FM)

Berichtdoor 19-DT-170 » 09 feb 2015, 19:09

Waarom je weinig vind mbt packet op internet komt omdat packet radio van voor het internet tijdperk stamt.
Toen internet eenmaal goed opgekomen was, is packet radio (hier aan) ten onder gegaan.
Je gaat geen oude info op internet plaatsen, alleen actuele info. Dat die info dan 15 jaar later nog op internet staat..

Waarom die calls? Packet Radio stamt uit het zendamateurisme. Calls zijn hier vaak opgebouwd middels
letter(s)-cijfer(s)-letter(s) combinatie.
Waarom -1, -2, enz.? Omdat je geen 2x verbinding kunt maken met dezelfde call, dus moest er iets gevonden worden
om de diverse connecties naar hetzelfde station te scheiden. Daarom is de SID achter de call gekomen,
van 1 t/m 12 geloof ik.

Hoe kunnen nieuwe gebruikers zich aanmelden?
Ehmmm.. Een gebruiker verzint zijn eigen call, past hier op zijn packet config aan,
en maakt verbinding met je node. Het is geen gesloten systeem met autorisaties zoals bijvoorbeeld hier op een forum.
Het is een open systeem, dus standaard wordt elke call toegelaten.
Wordt een call niet herkend door het BBS, dan kan deze een 'first-contact-bericht' uit sturen.
Hierin wordt vaak gevraagd om even een paar vragen te beantwoorden (Voornaam, HomeBBS, QTH Locator).

Gebruikers kunnen via telnet en via packet verbinding maken. Zelfs tegelijkertijd.
Hiervoor moet je packet poorten en telnet poorten configureren in je node/bbs programma.
Maar hoe dat in zijn werk gaat weet ik niet, zo ver ben ik nooit gekomen met packet radio. ;-)

In elk geval fijn dat er weer een node bij is gekomen. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Nieuwe Packet Node in West Brabant (de CB21FM)

Berichtdoor Sheriff » 09 feb 2015, 19:21

Kijk, dat is een super antwoord Pascal! dankjewel!

Het bevestigde onze vermoedens al wel een beetje. Wij denken weer veel te moeilijk zo te zien. Het principe van de SID begint langzaam te dagen.
Als alles draait zoals we willen dan ga ik eens kijken naar een bereikbaarheidsschema. ik heb er een mooie krachtige pc voor draaien waarmee ik tussentijds ook met ROS en andere Digimodes wil werken.
Sheriff
 

Re: Nieuwe Packet Node in West Brabant (de CB21FM)

Berichtdoor nl3prc » 11 feb 2015, 14:07

ssid kan wel tot de 15
Omdat het op 11 meter zeker hier in Nederland erg rustig is kan je ook overwegen om je node via axudp aan inet te hangen.
nl3prc
 


Keer terug naar Digimodes (Packetradio, PSK, RTTY, ROS, etc)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten

cron