MMTTY Test

Alles over packetradio en digimodes op de 27MHz

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

MMTTY Test

Berichtdoor Sheriff » 04 sep 2013, 08:19

Hoi allemaal,

Ik wil volgende week dinsdag (10 Sept) tijdens de PAPA ROMEO Ronde op 27.005MHz een MMTTY test uitvoeren.
MMTTY is een programma op je computer waarmee je tonen kunt genereren. Deze tonen kun je dan weer via je bakkie (microfoon voor de speaker houden, of via een USB/SERIËLE verbinding) versturen. Als je de speakeruitgang van je bakkie vervolgens op je pc aansluit (de blauwe input van je PC). kun je zelf ook deze tonen decoderen en omzetten naar leesbare tekst. Erg leuk om mee te experimenteren.
MMTTY is HIER te downloaden.

Afbeelding

De volgende instellingen zal ik gebruiken om mijn bericht te versturen:
Demodulator (IIR)
Mark: 2125
Shift: 170
BW: 60
AV: 70

Dus op 10 September vanaf 19:15 zal ik gedurende 15 minuten om de 3 minuten een bericht versturen. In dit bericht staat een email adres en een code. Als je dit bericht dan in goede orde hebt ontvangen zou ik het op prijs stellen dat je deze code doorstuurt naar het vermeldde email adres.

Ik weet niet alles van het programma, maar mocht je er vragen over hebben, dan hoor ik ze graag. Kunnen we eventueel samen kijken of we het programma ook bij jou aan de praat kunnen krijgen!.

Succes met de installatie en tests, en hopelijk ontvang ik volgende week dinsdag een email van je!

Groetjes,

Sheriff
Sheriff
 

Re: MMTTY Test

Berichtdoor jackdonio » 04 sep 2013, 14:45

TTY , of RTTY , Fax , SSTV , BSPK 32 of CW zijn hele leuke mode's om te doen .
Het zijn ook mode's welke veel beter bestand zijn tegen bv. PLC storing
Alleen zoals jij voorstelt quote "de microfoon voor de luidspreker houden" /quote zal meestal op een teleurstelling uitlopen
Door vervorming van de tonen zal het uitgezonden signaal niet echt zuiver overkomen en zal de ontvangst software er niet veel
meer mee kunnen / Wil je echt resultaten boeken met digitale mode's is een directe koppeling tussen de set en de computer
toch wel noodzakelijk .
Je kunt dit natuurlijk met een paar eenvoudige snoertjes doen maar , Hoogfrequent en computers verdragen elkaar vaak niet
Of de ontvangst wordt verstoort door rommel uit de computer , of de computer schrikt van eventuele rest hoogfrequent
waardoor hij gaat hangen of bv de muis ineens niet meer werkt en je opnieuw moet opstarten . Ook zijn statische ladingen welke mogelijk van de antenne via een rechtstreekse kabel de computer binnenkomen erg ongezond voor ons digitale vriendje .
Beter is dan ook een galvanisch gescheiden koppeling toe te passen , zodat rommel en statische ladingen niet bij de computer kunnen komen . zelf gebruik ik de volgende schakeling : http://members.home.nl/radiomorningstar ... %20bak.GIF
gemaakt van twee oude 600 Ohm trafos zoals je die tegenkomt in oude telefoon modems , Tel modemkaarten , en oude telefoons , draadloze telefoons ( die oude met basisset ) enzen twee potmeters waarmee je de geluids sterkte optimaal
kunt instellen
jackdonio
 


Keer terug naar Digimodes (Packetradio, PSK, RTTY, ROS, etc)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten