Digimode op 27 Mhz

Alles over packetradio en digimodes op de 27MHz

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Digimode op 27 Mhz

Berichtdoor 19OP10 » 12 aug 2013, 19:23

Geacht Forum,

Kan iemand mij helpen met de keuze en aansluiting van een modem voor rtty, jt65,psk31 en ros voor mijn Superstar 3900.Kortom op ontvangst gaat het allemaal prima maar wil graag met het trx gedeelte on the air.Dus welk modem en hoe sluit ik deze aan?
Bij voorbaat dank.

Mvg de Henk
Laatst bijgewerkt door 19OP10 op 18 okt 2013, 04:12, in totaal 1 keer bewerkt.
19OP10
 

Re: Digimode op 27 Mhz met de EASY DIGI interface

Berichtdoor 19OP10 » 18 okt 2013, 04:08

Betaalbaar digimodem

Ben momenteel in het bezit van een digi interface en wel de KF5INZ"EASY DIGI"DIGITAL INTERFACE en kan nu op 27245 usb uitkomen in ROS u kunt dit programma eenvoudig downloaden en bijvoorbeeld op ontvangst eens een kijkje nemen in de mode:ROS en u kunt met het doordringende signaal echt verrassend veel lange afstanden overbruggen met qrp(laag)vermogen op usb!Met de goedgekeurde transceivers voor de 27 MHZ zoals bijvoorbeeld de President Jackson 2 kunt u legaal dx'en in SSB met 8-12 Watts vermogen.Heb rond de 40 Euro betaald voor een digimodem uit de USA en had binnen 8 dagen dit modem binnen en dat zonder invoerrechten te betalen aan de douane!Nou ik laat julie meer weten over mijn experimenten op kanaal 25 usb (27.245).Ook kunt u met het van internet gratis te downloaden ROS 7.1.8.of de nieuwe versie 7.1.9 hele mooie afstanden overbruggen.Heeft u alleen een korte golf ontvanger (general coverage) dan kunt u ook op de diverse ROS frequencies zoals de 14.101 of 14.103 Mhz veel dx horen.Nou ik ga weer qrt en laat eventueel uw reacties of vragen maar horen aan het forum want deze maand oktiober 2013 en trouwens de hele periode tot en met 1 mei 2014 zal er genoeg dx te werken zijn op de frequentie dus leef je maar weer lekker uit.

Gd dx de 19OP284
Henk
19OP10
 

Re: Digimode op 27 Mhz

Berichtdoor jackdonio » 18 okt 2013, 20:23

Hi henk
het TX gedeelte sluit je aan op de Micr ingang , hiervoor moet je wel in de meeste gevallen een verzwakker gebruiken ( bv. een 10 K potmeter ) om de micr ingang niet te oversturen . Wat ook belangrijk ( kan zijn ) is een galvanische scheiding tussen TX en de computer , hiervoor zijn die kleine 600 op 600 ohm trafo's heel geschikt , ze zitten in elke oude telefoon netwerkkaart ( modemkaart ) en ook in de basis sets van die oude draadloze telefoons . Enerzijds bescherm je de transceiver tegen eventuele statische spanningen welke via de antenne kunnen binnenkomen en ook verminderd het de ruis en computer storing tijdens ontvangst .
Je kunt trouwens heel goed zonder die interface , de meeste tegenwoordige digi mode werken met audio in en uit direct van de geluidskaart , alleen voor bv. packet is meestal een interface nodig ( bv het aloude Baycom modem ) , voor standaard 1K2 baud sluit je het ook weer op de LS en de Micr aan , alleen als je snelle protocollen gebruikt 2K4 of 4K8 of nog sneller zul je zelf aansluitingen moeten maken in de bak zelf achter het audio gedeelte en direct op de detector , maar in de meeste gevallen is dit niet raadzaam , voor een 1K2 signaal heb je precies 1 kanaal nodig , gebruik je die snelle modes wordt het zendsignaal al gauw 2 tot 6 kanalen breed , behalve een hoop storing op naastgelegen kanalen heb je ook te maken met de bandbreedte van het ontvangst gedeelte , de ontvanger zal een dergelijk breed signaal niet weergeven omdat de filters te smal zijn . Voor CW , RTTY , BSPK31 , SSTV , HELL , enz heb je verder geen interface nodig alleen een koppeling tussen de bak en de computer en een eenvoudige VOX schakeling om de zender in te schakelen , of gewoon even een schakelaartje over de PTT knop om over te gaan op zenden ( zo doe ik het al jaren )

Ik heb net even de pagina bekeken van die KF5INZ"EASY DIGI"DIGITAL INTERFACE
het is inderdaad niet meer dan alleen maar die twee trafo's waar ik het over had en een optokopler voor de VOX met daarvoor een diode schakeling , je zet het zo in elkaar met wat onderdelen uit de rommeldoos , maar als je rommeldoos erg leeg is kun je hem voor die 4 tientjes net zo goed bestellen , scheelt soldeerwerk.
jackdonio
 


Keer terug naar Digimodes (Packetradio, PSK, RTTY, ROS, etc)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten