Work around voor harde sidetone op Maas DX5000

Alles over packetradio en digimodes op de 27MHz

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Work around voor harde sidetone op Maas DX5000

Berichtdoor pddc1x » 28 dec 2012, 18:04

Hai, vandaag mijn morse sleutel ontvangen (bathtub uit een Lancaster bommenwerper) en ermee aan de slag gegaan om wat cq's uit te zenden.
Nu gebruik ik hiervoor een Maas dx5000 versie 4. Deze zender heeft nogal last van een absurd luide sidetone. Ik heb daar inmiddels een potmeter voor besteld, maar tot die tijd kan ik toch leuk cw bedrijven door de output van de zender naar mijn Macbook te leiden.
Twee voordelen, als beginner kan ik daar een vertaalprogramma laten meedraaien (FLDIGI, werkt erg leuk) en het signaal van de sidetone wordt ook gestuurd naar de input van mijn mac, ergo, deze is nu harder of zachter te zetten!

Voor de compleetheid nog even een URL met de mod...dit houdt in het plaatsen van een 10k potmeter over een onderbreking in een printbaan..hiermee is het geluid aan te passen naar een acceptabel niveau. http://highfields-arc.co.uk/repairs/at5555sidetone.htm

Have fun!
pddc1x
 

Re: Work around voor harde sidetone op Maas DX5000

Berichtdoor pino » 28 dec 2012, 18:18

ik zal als je de potmeter heeft ingestelt tot een goed geluid de pot vervangen voor een vaste weerstand.
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Re: Work around voor harde sidetone op Maas DX5000

Berichtdoor pddc1x » 28 dec 2012, 19:18

das ook een goed idee...maar met een potmeter kan ik hem altijd nog harder zetten als mijn gehoor het laat afweten! :)
pddc1x
 


Keer terug naar Digimodes (Packetradio, PSK, RTTY, ROS, etc)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten