Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Alles over packetradio en digimodes op de 27MHz

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor NL1CAT » 09 aug 2013, 15:05

Welke software gebruik je voor packet op dat dingkie?
Ik probeer al tijden nieuwe server te bouwen , maar ben niet tevreden over de te gebruiken software en het word ook al moeilijker om wat te compileren want alles stamt bijna nog af uit de 2.2 of 2.4 kernel tijd en de skills om de bronnen aan te pakken mis ik :?
NL1CAT
 

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor nl1vkl » 09 aug 2013, 18:12

Onderstaand lijstje is het wel zo'n beetje, maar ook dit werkt niet 'out of the box' en vergt ook enige tijd en skills om aan de praat te krijgen op Debian voor de Raspberry.

Raspbian "Wheezy" OS
AX25 tools 0.0.10rc2
LinuxNode 0.3.2
XFBB 7.05c9
Dave - NL1VKL @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NL3VKL/NL5VKL CB DX AX.25 Gateway - QRV @ 27.235 Mhz FM / 1200bps - https://nl5vkl.mijndingen.nl
nl1vkl
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 22 sep 2012, 13:58

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor NL1CAT » 10 aug 2013, 15:36

Ja het is vooral de Netrom.. die doet geen tijd dinges..
Heb er wel ooit een patch voor gezien voor de 2.6 kernel .
Wilde eigenlijk niet weer Xnet erop
Zat nu met fpac te klooien.. maar is ook met rose ,en dat gebruikt echt niemand hier...
NL1CAT
 

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor CB2SNK » 11 aug 2013, 15:33

NetRom zou in principe voldoende zijn Ed.
Als je tegen station dat ook maar in stelt.
CB: CB2SNK @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
HAM: PA2SNK @ PD0LPM.#FRL.NLD.EURO
CB2SNK
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 371
Geregistreerd: 07 jan 2008, 22:15
Woonplaats: Sneek

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor NL1CAT » 11 aug 2013, 15:50

Nou ja .. het is wel wat achterhaald ..
NL1CAT
 

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor CB2SNK » 11 aug 2013, 17:05

Ja dat misschien wel maar het werkt wel.
in bpq32 zit sinds anderhalf jaar ofzo nu de inp3 support pas.
Maar suc6 met de bouw van je nieuwe servertje van deze kant ben benieuwd hoe het zich ontwikkelt.
CB: CB2SNK @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
HAM: PA2SNK @ PD0LPM.#FRL.NLD.EURO
CB2SNK
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 371
Geregistreerd: 07 jan 2008, 22:15
Woonplaats: Sneek

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor NL1CAT » 24 dec 2013, 20:34

Inmiddels ook een raspi aangeschaft.
Denk dat ik er slack 13.37 arm op ga zetten.. oid.
Of misschien ook Debian.. (lijkt op slackware dacht ik)
NL1CAT
 

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor nl1vkl » 25 dec 2013, 02:00

Theoretisch kun je vrijwel iedere linux/BSD distri gebruiken voor ARM, maar zul je in de meeste gevallen functionaliteit in moeten leveren en/of (belangrijke) optimalisaties specifiek voor de Raspberry Pi missen.

Ik zou in ieder geval een distributie gebruiken MET het hele pakketje functionaliteit en optimalisaties zoals bv. RaspBian, Arch of Pidora. Tenzij je zelf graag knutselt met source en compilers, maar ik vond dat ik dat al genoeg moest doen om het hele packetradio gebeuren goed en stabiel aan het draaien te krijgen.

Nu is het wel al een tijdje geleden dat ik deze diverse distributies bekeken heb. Mogelijk is er inmiddels o.a. ook een Slackware versie speciaal voor de Raspberry Pi, dat weet ik niet...
Dave - NL1VKL @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NL3VKL/NL5VKL CB DX AX.25 Gateway - QRV @ 27.235 Mhz FM / 1200bps - https://nl5vkl.mijndingen.nl
nl1vkl
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 22 sep 2012, 13:58

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor nl3prc » 30 dec 2013, 14:13

Inmiddels is er ook een nieuwere versie van f6fbb versie 7.05f

http://f6bvp.free.fr/logiciels/BBS-f6fbb/
http://f6bvp.free.fr/logiciels/BBS-f6fbb/xd705f-src.tar.bz2

En deze draaid ook op een oudere versie van linux Red Hat 9 Strike

Ik heb deze draaien als test ( NL3DHR )
nl3prc
 

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor NL1CAT » 30 dec 2013, 14:32

nl1vkl schreef:Theoretisch kun je vrijwel iedere linux/BSD distri gebruiken voor ARM, maar zul je in de meeste gevallen functionaliteit in moeten leveren en/of (belangrijke) optimalisaties specifiek voor de Raspberry Pi missen.

Ik zou in ieder geval een distributie gebruiken MET het hele pakketje functionaliteit en optimalisaties zoals bv. RaspBian, Arch of Pidora. Tenzij je zelf graag knutselt met source en compilers, maar ik vond dat ik dat al genoeg moest doen om het hele packetradio gebeuren goed en stabiel aan het draaien te krijgen.

Nu is het wel al een tijdje geleden dat ik deze diverse distributies bekeken heb. Mogelijk is er inmiddels o.a. ook een Slackware versie speciaal voor de Raspberry Pi, dat weet ik niet...


Welke distri zit packet spul in?
Zag het in armedslack nl niet in de source .... :(
NL1CAT
 

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor CB2SNK » 30 dec 2013, 14:34

wheezy zit het toch standaard in ? draaien aantal aprs digi's ook mee
CB: CB2SNK @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
HAM: PA2SNK @ PD0LPM.#FRL.NLD.EURO
CB2SNK
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 371
Geregistreerd: 07 jan 2008, 22:15
Woonplaats: Sneek

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor nl1vkl » 30 dec 2013, 20:35

Yep, Wheezy is the way to go.

Dit weekend heeft de NL3VKL/NL5VKL weer een flinke update-ronde gehad. Naast OS updates o.a. ook de laatste AX.25 libraries/tools en naar FBB versie 7.05f gegaan. Jammer dat de Mheard daemon historie naar de knoppen is gegaan. :?

Ik zag overigens dat F6BVP inmiddels een bijna kant-en-klare image + beschrijving online heeft staan voor het draaien op een Raspberry Pi. Alleen jammer van die FPAC, die heb ik hier nooit echt draaiend gehad i.v.m. de eis dat er 3 (notabene ROSE) nodes geconfigureerd moeten zijn voordat die überhaupt lijkt te starten. Maargoed, met die image kun je wel ff stoeien en scheelt je enorm veel tijd.

Gr. Dave
Dave - NL1VKL @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NL3VKL/NL5VKL CB DX AX.25 Gateway - QRV @ 27.235 Mhz FM / 1200bps - https://nl5vkl.mijndingen.nl
nl1vkl
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 22 sep 2012, 13:58

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor NL1CAT » 30 dec 2013, 21:21

nl1vkl schreef:Yep, Wheezy is the way to go.

Dit weekend heeft de NL3VKL/NL5VKL weer een flinke update-ronde gehad. Naast OS updates o.a. ook de laatste AX.25 libraries/tools en naar FBB versie 7.05f gegaan. Jammer dat de Mheard daemon historie naar de knoppen is gegaan. :?

Ik zag overigens dat F6BVP inmiddels een bijna kant-en-klare image + beschrijving online heeft staan voor het draaien op een Raspberry Pi. Alleen jammer van die FPAC, die heb ik hier nooit echt draaiend gehad i.v.m. de eis dat er 3 (notabene ROSE) nodes geconfigureerd moeten zijn voordat die überhaupt lijkt te starten. Maargoed, met die image kun je wel ff stoeien en scheelt je enorm veel tijd.

Gr. Dave


Yep Boys.. Wheezy draait hier nu :D
een img met dd op de sd gezet en geconfigd en geupdate...
Ga nu de ax25 spullen downloaden en compilen.
http://71.49.11.106:800/docs/Raspberry.html help wel wat en heeft ook kant en klare spullen , maar ik ga the hard way :twisted:
Dave had jij de dev ax25 spullen?
Idd had ik ook gelezen van F6BVP (zn site was uit de lucht vanmiddag iig) maar idd FPAC kreeg ik ook niet aan de gang door dat ik de ROSE niet geconfigureerd kreeg (nooit mee bezig geweest , en heb geen flauw idee hoe de nummers te genereren) op Slackware.

Trouwens heeft PE1RXQ ooit een kernel patch gemaakt voor INP3 support..http://sharon.esrac.ele.tue.nl/~pe1rxq/inp3.html. weliswaar voor kernelversie 2.6.4 maar zou dat niet met een huidige Wheezy kernel gedaan kunnen worden?? :?: :shock: :wink: :D
NL1CAT
 

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor NL1CAT » 29 jan 2014, 21:11

Zo weer wat geëxperimenteerd met pi en pc.
Heb virtuele poort in raspi gelinkt naar echte poort op pc.
Dus eppflex modem op pc kan werken met raspi :) die denkt dan dat die op de raspi zelf zit.
NL1CAT
 

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor NL1ZZE » 21 feb 2014, 10:40

Beste NL1CAT en NL1VKL,

jullie hebben nu packet draaien op de Raspberry PI.

maar draaien jullie dezelfde software?
en zoja welke is dat ?


en is het een idee om een complete image te maken zodat iedereen meteen kan beginnen met configureren met z'n call enz.


groeten,
Martijn
NL1ZZE
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 351
Geregistreerd: 07 mei 2006, 16:03
Woonplaats: Zierikzee

VorigeVolgende

Keer terug naar Digimodes (Packetradio, PSK, RTTY, ROS, etc)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten