Vraag nummer zoveel, de seinsleutel

Alles over packetradio en digimodes op de 27MHz

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Vraag nummer zoveel, de seinsleutel

Berichtdoor pddc1x » 30 nov 2012, 00:37

Hai,

Als (opnieuw) beginnend radio enthousiast wil ik mij wat gaan begeven op het gebied van CW.
Heb wat cursusjes en informatie opgezicht omtrent morsecode en naast mijn president george heb ik nu
een Maas DX5000 (v4.0) in de bestelling staan welke een CW mode heeft.

Wat ik mij even afvraag.. De Maas heeft een CW key aansluiting. Betekend dit dat de zender voorzien is van een
eigen toongenerator die ik activeer dmv het "kortsluiten" van de cw key ingang aan de achterzijde of is dit een
ingang waar ik zelf een audiosignaal moet insturen? Ik gok zelf even op mijn eerste ingeving, dat lijkt mij ook met het oog
op het inschakelen van de zender logischer :)

Morse wordt nog redelijk gebruikt kwam ik achter vooral op de e-band van mijn George (27.865 - 28.305 10 mtr).
Het lijkt mij leuk om hier ook eens wat ervaring in op te doen en wat dx'jes te draaien.

Zoals altijd, in afwachting van een antwoord..!

Groeten,

P..!
pddc1x
 

Re: Vraag nummer zoveel, de seinsleutel

Berichtdoor jackdonio » 30 nov 2012, 01:33

Bij (echte) CW wordt er gesleuteld door de draaggolf in en uit te schakelen en is er dus geen sprake van een "toon"
die toon ontstaat in de ontvanger door mening van het signaal met de interne bfo
De DX5000 ken ik zo niet maar ik neem aan dat het op ongeveer gelijke manier gaat als met de lincoln
Als je een stoot op de sleutel geeft schakeld de FOX van de zender in en de draaggolf , bij het loslaten stopt de draaggolf en blijft de fox nog even hangen , de sidetoon oscilator van de set maakt een toon hoorbaar in de luidsreker van de set zodat je gemakkelijker jouw eigen signaal kunt meelezen na een kort ogenblik ( langer dan 2 of 3 pauze's ) valt de FOX weer af en gaat de set op ontvangst

Wil je gebruik maken van "morse voor luie mensen " , dus met behulp van een software programma zoals CW.exe
dan zet je de set op USB of LSB en stop je het toontje van jouw morse programma uit de computer via een verzwakker ( potmeter o.i.d. in de microfoon ingang , als de set geen eigen vox heeft zul je een schakelaar moeten gebruiken om met de PTT aansl;uiting om te schakelen van RX naar TX

Je komt trouwens ook best vaak CW stations tegen rond de 27.500 , vooral de fransen hebben vaak nog lol aan het sleutelen
jackdonio
 

Re: Vraag nummer zoveel, de seinsleutel

Berichtdoor 19-DT-170 » 30 nov 2012, 08:57

Let wel op in de E-band.
Vanaf 28.000 MHz begint de 10m amateurband,
en daar mag je zonder vergunning niet zenden.
Maar luisteren mag natuurlijk altijd. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Vraag nummer zoveel, de seinsleutel

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 30 nov 2012, 13:20

Ach als het aangesloten is op een dummy load mag je overal sleutelen :lol:
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Vraag nummer zoveel, de seinsleutel

Berichtdoor pddc1x » 30 nov 2012, 15:26

Duidelijk allemaal lui.. ! ;)
Ik kan ook gewoon de zender uitlaten en dan gaan sleutelen! ;)
Morgen krijg ik de dx5000 binnen hier... ik ben erg benieuwd..
Het dx'en met oude technieken trekt mij op de een of andere manier, sowieso de radio techniek..
Je kunt natuurlijk ook altijd in een chatbox met iemand op antarctica kletsen maar op deze manier
is het veel leuker... een beetje zoals vissen, je weet nooit of je beet krijgt :)

In het geval van de Lincoln, is het dan een kwestie van kortsluiting van de cw ingang om de ptt en de draaggolf
te triggeren? Dus met andere woorden, er komen twee snoertjes uit de cw ingang (uiteraard verbonden met een plug)
die geschakeld moeten worden om de draaggolf te triggeren? maw, met weinig middelen kun je dan dus een
seinsleutel in elkaar zetten...
pddc1x
 

Re: Vraag nummer zoveel, de seinsleutel

Berichtdoor jackdonio » 30 nov 2012, 17:00

JA bij de lincoln hangt de sleutel tussen de de ground en pin 9 van de achter stekker
En wat frequenties betreft , niet boven de 28 komen , maar dat weet je neem ik aan
verder is 27,500 het CW aanroepkanaal , het meeste verkeer zit tussen 27.450 en 27.500
vooral fransen zijn daar aktief maar je hoort er ook italianen , noren , zweden , een enkele amerikaan en ik heb
ook canada daar al gewerkt , andere modes , er wordt ook nog wel RTTY en BSPK31 gewerkt , dat zit meestal net boven de 27.5 tot 27.6 en verder wordt er slowscan TV gemaakt op 27.7 meestal in Martin 1 of Scotty 1 mode
Ik heb hier : http://members.home.nl/radiomorningstar ... 0modes.htm
een pagina met uitleg en wat leuke SSTV plaatjes welke ik heb ontvangen

let op dat je bij dit soort modes het vermogen niet op maximaal zet , omdat de zender constant aanstaat kan de eindtor nogal heet worden
jackdonio
 

Re: Vraag nummer zoveel, de seinsleutel

Berichtdoor pddc1x » 30 nov 2012, 17:44

Jep, ben bekend met de non-novice beperkingen... Ben al wel zo veel mogelijk aan informatie aan het verzamelen om op een gegeven moment een cursus N te gaan doen. Dat is iig iets dat op mijn verlanglijstje staat..
Duidelijk ook van die aansluiting en het vermogen... Ik hoorde laatst idd ook al CW verkeer voorbij komen op de toegankelijke banden.
ATV enzo is voor mij nog niet interessant en de overige gaan mij te ver qua techniek..ben zelf werkzaam in de IT dus mijn mac gebruik ik alleen maar om CW signalen te decoderen, dat vind ik eigenlijk al genoeg :))
Plus, de DX-500 kan ik met USB wel aansluiten op mijn mac, maar meer dan de config updaten en bijwerken kan volgens mij niet..
Kan niet wachten om straks met de nieuwe zender aan de slag te gaan :) Helaas worden ze alleen maar in de uithoeken van Nederland aangeboden (vanuit mijn locatie gezien dan he) anders was ik even langsgereden, cb is niet echt meer in zwang hier in de randstad :)
pddc1x
 


Keer terug naar Digimodes (Packetradio, PSK, RTTY, ROS, etc)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten

cron