SSTV, NBTV - plaatjes en video via je bak

Alles over packetradio en digimodes op de 27MHz

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

SSTV, NBTV - plaatjes en video via je bak

Berichtdoor Laurens » 24 jan 2011, 21:27

Dit topic wordt in de loop der tijd steeds wat uitgebreid, als er intresse voor is. Geef even 'n gil als je meer wil weten!

Wat is SSTV?
Plaatjes versturen via je bak. Vroegah ging dat met nalichtende radarbuizen, iets later met geheugen en een TV monitor, tegenwoordig met je PC met geluidskaart. De werking is ongeveer hetzelfde als die van een fax. Het overpompen van een plaatje hangt af van de gewenste beeldkwaliteit en storingsongevoeligheid - van 8 seconden in zw/w, tot 4 minuten in kleur, met hoge resolutie en zeer hoge storingsongevoeligheid.

Wat is NBTV?
bewegende beelden versturen via radio. Ontwikkeld in de jaren 20, destijds werd het via middengolfzenders overgebracht. De standaard is 32 beeldlijnen, 12,5 beelden per seconde. Dat levert een herkenbaar beeld op. Ik moet nog onderzoeken of deze standaard over te sturen is via de krap 3khz bandbreedte die een doorsnee fm bakkie heeft - het is in ieder geval prima op te nemen op audiocassette.

Hoe?
Speaker/record/koptelefoonuitgang van je bak aansluiten op de lijningang van je PC (of microfooningang, via een potmetertje) om signalen te ontvangen. Software downloaden (MMSSTV voor SSTV, http://mmhamsoft.amateur-radio.ca/pages/mmsstv.php)
Squelch uit, bak op kanaal 30 FM zetten en wachten totdat je iets ontvangt. Ik zend 's avonds meestal wel één of twee keer per uur een CQ'tje uit en als het effe kan staat mijn PC en bak aan voor het geval dat iemand anders 'n plaatje besluit te sturen :)
Om plaatjes te verzenden: Sluit de koptelefoon/lijnuitgang van je PC uit op de lijningang/telefooningang van je bak, of haal een microfoon open, sluit de uitgang van je PC via een potmeter aan op de draadjes van de microfoon om het signaal laag genoeg te houden - lijnsignaal is 0,775v, microfoonsignaal een honderdste daarvan ofzo.
laad een afbeelding in MMSSTV, zet er in het template venster een tekst bij (CQ, mailadres, call bijvoorbeeld), kies een mode (Martin 1 is populair in europa, ik gebruik liever martin 2 voor CQ's want dat is sneller - maar martin 1 is qua beeldkwaliteit beter)
Klik op TX linksonder in het beeldvenster en regel je modulatie af (overgemoduleerde signalen zijn waardeloos, het gebruik van een ingebouwde limiter is ook af te raden ivm de beeldkwaliteit). Klaar!
Computergestuurde PTT is mogelijk, ik doe het gewoon met een elastiekje om de knop van de microfoon.


Tot nu toe heb ik alleen nog maar een plaatje uit Spanje ontvangen. Door fading zie je de sneeuw in het plaatje toe en afnemen. Beeldkwaliteit is veel beter als het signaal sterker is natuurlijk.
Bewegend beeld via CB? Probeer ook eens NBTV! http://users.tpg.com.au/users/gmillard/nbtv/nbtv.htm
Laurens
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 01 okt 2008, 19:59
Woonplaats: Zaandam

Re: SSTV, NBTV - plaatjes en video via je bak

Berichtdoor jp1gln » 24 jan 2011, 23:46

Lijkt me ook wel leuk via CB,

heb vorige week een keer wat gehoord maar weet niet meer precies op wel kanaal 30 of 32, was bezig de pc klaar te maken om te kijken wat het was maar toen ik klaar was was het signaal al weg. Het signaal was best wel zwak, maar wel duidelijk sstv maar met een hoop ruis er doorheen.
Ben nog altijd aan het zoeken maar heb niks meer gehoord na die keer.

Zenden heb ik nog niet geprobeerd omdat ik de pc nog niet goed op de bak heb aangesloten. Zodra ik het aangesloten heb zal ik ook eens een paar cq plaatjes sturen en hopen dat ik wat terug krijg.

Gr. Jeffrey, JO20VX Geleen
jp1gln
 

Re: SSTV, NBTV - plaatjes en video via je bak

Berichtdoor Laurens » 25 jan 2011, 02:00

Geleen, hmm, als ik dat haal met 4w mag ik in mijn handen wrijven :)
edit: Zaandam is de locatie hier.
As we speak gaat er een CQ in Scotty DX de lucht in.
Bewegend beeld via CB? Probeer ook eens NBTV! http://users.tpg.com.au/users/gmillard/nbtv/nbtv.htm
Laurens
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 01 okt 2008, 19:59
Woonplaats: Zaandam

Re: SSTV, NBTV - plaatjes en video via je bak

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 25 jan 2011, 08:05

Het ontvangen is mij wel duidelijk denk ik .Hoe gaat het met het zenden,welke plaatjes zend je weg ?
Staan deze in het sstv prog. ?
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: SSTV, NBTV - plaatjes en video via je bak

Berichtdoor 19DT2120 » 25 jan 2011, 10:51

En niet stiekem de ether vervuilen met plaatjes uit je XXX directory :wink:
Dat hebben wij vroeger ook nooit gedaan :lol:
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: SSTV, NBTV - plaatjes en video via je bak

Berichtdoor 19AT593 » 25 jan 2011, 23:05

SSTV is eind 1957 ontwikkeld door Copthorn MacDonald (YV2CM). De eerste apparatuur werd in de herfst van 1957 getest op de 11 meter band.

De 11 Mtr/27 MC is dus de band waar voor het eerst SSTV werd gebruikt, da's wel leuk....

Ik heb vroegah veel aan SSTV gedaan op 11 Mtr. Was erg leuk...met een webcam erbij leek het toch wel een beetje live.
Misschien is dit nog interessant:

http://www.g4rob.co.uk/easypal.htm (digitale SSTV)
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: SSTV, NBTV - plaatjes en video via je bak

Berichtdoor Laurens » 25 jan 2011, 23:42

19-AT-068 Frank schreef:Het ontvangen is mij wel duidelijk denk ik .Hoe gaat het met het zenden,welke plaatjes zend je weg ?
Staan deze in het sstv prog. ?

bij de S.Pix tab onderaan het scherm kan je rechts klikken op een leeg vakje. Dan kan je load from file doen, om je eigen plaatjes en foto's uit te zenden. Als je dan een plaatje selecteert, krijg je nog een venster waar je je plaatje kan bijsnijden en bewerken. Als je op OK klikt kan je vervolgens het plaatje vinden bij die S. Pix.
Vervolgens ga je naar Templates om tekst in te voegen - eerst een wit vakje aanklikken, dan kan je tekst invoegen. Als je klaar bent rechts klikken in je beeldvenster waar nu je plaatje met tekst staat - en dan save to file -> all. Zo kan je die tekst nog eens gebruiken en hoef je 't niet steeds opnieuw er in te plakken.
Ten slotte doe je TX, bovenaan het beeldvenstertje. Kies een mode naar keuze (rechts klikken voor meer mogelijkheden, neem martin 2 voor normaal gebruik en scottyDX voor... nouja :wink: )

Nu staat onder je TX venster ergens weer TX. Klik daar op om je uitzending te starten (vergeet je spreeksleutel niet te bedienen als dat niet automatisch gaat)
Bewegend beeld via CB? Probeer ook eens NBTV! http://users.tpg.com.au/users/gmillard/nbtv/nbtv.htm
Laurens
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 01 okt 2008, 19:59
Woonplaats: Zaandam

Re: SSTV, NBTV - plaatjes en video via je bak

Berichtdoor jp1gln » 26 jan 2011, 01:23

Heb vandavond ook een paar cq's gestuurd op kanaal 30. Morgen nog eens proberen, tot ik iets terug krijg :)

Ik heb geprobeerd de ptt schakeling van mijn baycom modem te gebruiken maar deze gaat na 20 seconden terug in rx stand :? dus voorlopig ook maar even met een elastiekje. Zou dit aan windows vista liggen of iets in de baycom modem?

Ik gebruik hier het (gratis) programma MixW deze gebruik ik vaak icm met de online receivers op de korte golf voor psk en soms ook sstv.
Hiermee kun je ook een foto laden en daar zelf tekst in zetten. Ontvangen plaatjes worden automatisch opgeslagen etc.
Afbeelding
jp1gln
 

Re: SSTV, NBTV - plaatjes en video via je bak

Berichtdoor Laurens » 26 jan 2011, 02:08

Ik denk dat het Baycom modem slim genoeg is om na 20 seconde te stoppen met zenden, zodat ie 't kanaal niet te lang bezet houdt als je Packet doet.
Waarschijnlijk is het wel ergens in te stellen, maar vraag me niet hoe. Dat modem is waarschijnlijk 15 jaar ouder dan ik...
Bewegend beeld via CB? Probeer ook eens NBTV! http://users.tpg.com.au/users/gmillard/nbtv/nbtv.htm
Laurens
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 01 okt 2008, 19:59
Woonplaats: Zaandam

Re: SSTV, NBTV - plaatjes en video via je bak

Berichtdoor 19-DT-170 » 26 jan 2011, 10:25

jp1gln schreef:Heb vandavond ook een paar cq's gestuurd op kanaal 30. Morgen nog eens proberen, tot ik iets terug krijg :)

In Zuid-Limburg is/was een clubje actief met SSB.
Zelfs iemand bij jou in de buurt, in Stein.
Ik dacht dat ze op kanaal 28 zaten, maar zijn meestal om en nabij 23.00u actief.
Er staat ook een SSTV repeater op kanaal 28 in de buurt van Gulpen.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: SSTV, NBTV - plaatjes en video via je bak

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 27 jan 2011, 07:57

Ok als ik het dus goed heb ,staan er dus plaatjes op het sstv programma ,die je dan kun verzenden,waarbij je dan ook je call ,qth ect kunt invullen .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: SSTV, NBTV - plaatjes en video via je bak

Berichtdoor 19-DT-170 » 27 jan 2011, 11:35

Packet via de geluidkaart doen kun je prima met SV2AGW software ( http://www.sv2agw.com/downloads/agwpe.zip ).
Overigens zijn 1200Bd packetmodems voor weinig op marktplaats of 2dehands.be te vinden.
Een PK232 vind je al rond de 40 Euro, dan heb je een multimode apparaat waar je ook
RTTY, Morse, Packet, en andere modes mee kunt ontvangen/verzenden.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: SSTV, NBTV - plaatjes en video via je bak

Berichtdoor emperoronald » 28 jan 2011, 19:24

zitten er ook SSTV'ers in 'it moaie fryslân' want ik zend wel eens wat op K30 FM maar krijg nooit wat terug en verder nog maar een keer wat ontvangen, was 19PV50 ofzo
emperoronald
 

Re: SSTV, NBTV - plaatjes en video via je bak

Berichtdoor radio121 » 03 jun 2017, 08:45

SSTV binnen kort tijdens hemelvaart en dat soort dagen een op FM CH 30 een wat uitsturen in Zuid-Holland* luisterrapporten zijn welkom.
" I love radio | QRV, op CB en 70 CM".
>> Hou hem in de lucht <<
Stand-by on: -http://www.cbforum.nl -
Avatar gebruiker
radio121
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 23 jul 2014, 10:58


Keer terug naar Digimodes (Packetradio, PSK, RTTY, ROS, etc)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten

cron