R.O.S.

Alles over packetradio en digimodes op de 27MHz

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: R.O.S.

Berichtdoor Henry hpsd » 01 okt 2015, 07:06

Voor het eerst in mn leven "iets" met digimode gedaan.
Ros programma geinstaleers...was echt binnen 5 minuten klaar.

En wat zie ik op mn scherm voorbijkomen ?
"Beacon 19DT2120"

Hartstikke leuk !
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: R.O.S.

Berichtdoor 19DT2120 » 01 okt 2015, 21:40

Ik zie op pskreporter.info dat je vandaag ook nog bezig bent geweest !

Het gaat hier de laatste periode niet zo denderend omdat ik veel plc QRM heb en mijn antenne hangt niet ideaal voor deze lage propagatie periode!Ik zat gisteren met redelijk veel vermogen te werken en kwam gisteren eigenlijk Nederland niet uit .
Digimode RX op de 10M gaat hier veel beter omdat de bijna helemaal QRM vrij en daar hoor ik tegenwoordig eerder DX dan op de 11m :?
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1705
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: R.O.S.

Berichtdoor Henry hpsd » 09 okt 2015, 10:14

Ik zag je roepen....en ik ontvang je ook...op een "monitor receiver" die op de verticaal zit..
Kan ff niet terug zenden...tx staat "fixed" naar de filipijnen (en..134 divisie) en jij hoort mij niet daarop..
Probeer daar ff een oplossing in te vinden..(ben niet aanwezig moet het ff op "afstand doen"

Sorry...Wel geweldig leuk dat ROS ! en is niet moeilijk (wat ik altijd wel dacht van dat digitale gebeuren...
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: R.O.S.

Berichtdoor Henry hpsd » 09 okt 2015, 10:16

jammer dat er geen "chat functie" op zit...l liever jt 65 oid


Toch nog gelukt ! bedankt voor het QSO !
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: R.O.S.

Berichtdoor 19DT2120 » 09 okt 2015, 13:00

Je kan wel chatten met ROS via de ether ,alleen is het niet ideaal . Het is langzaam en je blokkeert de frequentie voor andere gebruikers,want ROS is geen smallband mode!Het positieve van ROS vind ik wel weer dat het ook een baken functie en BRM( Beacon Report Mode) heeft!
We zijn dit voorjaar veel bezig geweest met oudere OPERA mode ,waarbij je bijna de zelfde resultaten kan bereiken als WSPR alleen mist deze weer wat leuke functies die je bv bij ROS weer hebt en zijn de recente versies niet meer gemaakt met de 11m.
Het is zelfs zo dat de maker van OPERA de chat functie(via WWW) voor 11m bij de oudere versies heeft geblokkeerd :(

zo valt er op elke mode wel wat aan te merken!

Uit nood gebruiken we ook nog wel eens 1 van deze 2 groepen om te chatten!

https://www.facebook.com/groups/digital.funk/

https://www.facebook.com/groups/11mda/
Laatst bijgewerkt door 19DT2120 op 09 okt 2015, 14:39, in totaal 1 keer bewerkt.
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1705
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: R.O.S.

Berichtdoor Henry hpsd » 09 okt 2015, 13:24

Ah tnx !....ik bedoelde "chatten" online ...een smsje sturen zoals bij Opera ...
Ik zie dat de EME jongens JT65 gebruiken, ik neem dus aan dat deze het beste is met erg zwakke signalen ?

Groetjes !

Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: R.O.S.

Berichtdoor 19-DT-170 » 09 okt 2015, 13:36

Welke digitale mode het beste is is afhankelijk van wat je gaat doen.
Niet elke digitale mode is zomaar uitwisselbaar voor elke band/mode.
Zo zijn er modes die het bij EME goed doen, maar op HF weer niet..
Het is dus een kwestie van experimenteren, uitproberen, en kijken wat anderen gebruiken.. :-)
Want je kunt wel een exotische digitale mode willen gebruiken, zonder tegen stations is de fun er snel vanaf. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: R.O.S.

Berichtdoor 19-DT-170 » 09 okt 2015, 13:38

En wat de moeilijkheidsgraad van digitale modes betreft. Juist vanwege de laagdrempeligheid en het gemak ben ik er zelf niet mee bezig.
Ik zit de hele dag bij mijn werkgever de computer opdrachten te geven en naar een beeldscherm turen,
dus voor mij houdt de radiohobby iets anders in dan hetgeen dat ik al op mijn werk doe. ;-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: R.O.S.

Berichtdoor Henry hpsd » 09 okt 2015, 14:29

lol...ja dat snap ik...voor mij is het iets anders...Ik ben de hele dag in buiten bezig...vandaag niet toevallig hihi.,,
Maar normaal:

De computer is ingelogd ...en "spot" mijn spots op:
https://pskreporter.info/pskmap.html
Die site bekijk ik samen met het cluster en andere hulpmiddelen op mijn telefoon (maakt niet uit waar)
Zo zag ik gisteravond dat Chile 12000 Km doorkwam op de J pole ...er zijn dus condities !

Eigenlijk de hele week zit (op verzoek) Jack, 79wo189 op de filipijnen, hij stuurt om de 10 minuten zijn beacon aan.
Dat vraag ik, want:
Op 27.590 zit nu 134at/o (vergeet het maar geen propagatie)

Zodra ik "jack" zie...rij ik naar huis want dan heb ik een opening met Palau (134 divisie)
Helaas gaat het niet lukken want de erg sterke aanhoudende aurora schopt de normale condities van de kaart...

Ik heb ook niet zoveel met "hallo tegen de buurman" zeggen, joh ehm..in netjes taal: daar word ik niet echt enthousiast van...
(edit...behalve dan met 19DT2120 hihi)
Het is meer een extra hulpmiddel...de digitale modes komen immers als eerste binnen.

En ach..EME op 11 meter dat is toch ook leuk ! :oops:

Iedereen zijn "motiviatie"...en ik snap je helemaal !
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: R.O.S.

Berichtdoor 19-DT-170 » 09 okt 2015, 14:44

:-) Ik heb ook wel eens met digitale modes gerommeld.
Maar als het eenmaal werkte was voor mij de lol ervan af. :-)
Ik hou bijvoorbeeld van wandelen. Maar als jij de hele dag buiten loopt begrijp ik dat jij net blij bent
als je met de voeten op de bank ligt. ;-)
Op zich is het wel leuk, digitale modes.. Maar ook frustrerend.. :-)
Ik heb ook eens mijn station aan gehad, en spots gestuurd naar pskreporter.
Om dan te zien dat ik het ene exotische eilandje na het andere deed spotten..
Maar van een verbinding kwam het nooit.. Zie je in pskreporter dat bijvoorbeeld 10m open is,
kan ik uuuuuuuren CQ geven, geen sterveling die antwoord geeft.
Hetzelfde overigens met reversebeacon (Google maar eens)..
Ga ik naar een band, sein ik een paar keer de <call> zie ik mijzelf terug in Australie, Amerika
en op een paar leuke eilandjes, ga ik CQ geven, mag ik blij zijn als ik een paar Europeanen werk... Grrrrrr.. ;-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: R.O.S.

Berichtdoor 19-DT-170 » 09 okt 2015, 14:53

Bij de weg.. In de digitale modes heb ik gemerkt dat de meeste mensen met standaard QSO's werken.
Heel gemakkelijk, je maakt macro's aan met standaard teksten, en je kunt die dan een voor een uitzenden na elkaar.

Ik heb het al vaker meegemaakt... Zonder macro's, tegen station aangeroepen, en dan gewoon beginnen te typen.
Over het weer, het huis, andere hobby's enzo.. Dan zie je al snel een QSO stuk lopen...
In het 'gunstigste' geval blijft het tegen station standaard teksten terug sturen praat je tegen een mens van vlees en bloed,
of tegen een machine?), in het andere geval krijg je lettertje voor lettertje bericht terug dat de OM niet thuis is in computers,
ook niet goed kan typen, en daarom in alle gevallen met macro's verbindingen maakt.. :-P

Als je toch met de computer bezig bent kun je het ook nog helemaal automatiseren. :-)
Met SIM-PSK kun je automatisch verbindingen maken (auto-qso mode).
Hoef je alleen nog de QSL kaarten te versturen.. ;-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Vorige

Keer terug naar Digimodes (Packetradio, PSK, RTTY, ROS, etc)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast