R.O.S.

Alles over packetradio en digimodes op de 27MHz

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: R.O.S.

Berichtdoor 19-DT-170 » 01 dec 2010, 12:05

19PG149 schreef:Trouwens ik luister geregeld en hoor de calls maar luidkeels verkondigen dat het vermogen ruim de normale waarde is overstegen,en dan ons gelijk afzijken als er met 50 watt digitaal gewerkt wordt.


Met modes als ROS en PSK is het nu net niet de bedoeling om met hoge vermogens te werken.
5W max is al genoeg om de hele wereld te bereiken.
Het mooie van deze modes, is dat ze diep in de ruis nog kunnen decoderen.
Sterker nog, als het signaal te sterk is, dan zal er niets gedecodeerd kunnen worden.
Mensen die hoge vermogens gebruiken worden dus eerder gestraft dan dat ze er profijt van hebben..
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: R.O.S.

Berichtdoor 19PG149 » 02 dec 2010, 11:54

19-DT-170 schreef:
19PG149 schreef:Trouwens ik luister geregeld en hoor de calls maar luidkeels verkondigen dat het vermogen ruim de normale waarde is overstegen,en dan ons gelijk afzijken als er met 50 watt digitaal gewerkt wordt.


Met modes als ROS en PSK is het nu net niet de bedoeling om met hoge vermogens te werken.
5W max is al genoeg om de hele wereld te bereiken.
Het mooie van deze modes, is dat ze diep in de ruis nog kunnen decoderen.
Sterker nog, als het signaal te sterk is, dan zal er niets gedecodeerd kunnen worden.
Mensen die hoge vermogens gebruiken worden dus eerder gestraft dan dat ze er profijt van hebben..


Ik bedoelde hiermee dan ook als je met SSTV bezig bent, hier is iets meer vermogen wel nodig, wil je boven al die Fransen of Italianen en Spanjaarden uit kunnen komen.
Ik heb een aantal verbindingen in PSK gemaakt waarbij het vermogen onder de 10 watt lag en deze toch ruim 1700 km ver waren.
Tot zover even mijn aanvulling, verder ben ik benieuwd of ROS in europa ook nog gebruikt gaat worden, zou natuurlijk geweldig zijn er bestaat al een European Ros Club (ERC)waar ik me al aangemeld heb.

groet Ron
19PG149
 

Re: R.O.S.

Berichtdoor 19PG149 » 13 dec 2010, 15:55

Even een update,

Omdat de software nog steeds in ontwikkeling is, is er een wijziging gekomen in de frequencie waarop de 11 meter uitkomt.
Deze is nu gelegen op 27.505 mhz usb, dus tegen diegene die zich vreselijk druk maakten (over kanaal 39 en doorspetteren)zou ik zeggen: alle drukte is voor niets geweest , als er al sprake zou zijn geweest van enig overlast :wink:
Ook bestaat er de European Ros Club waar zich steeds meer amateurs uit europa bij aansluiten.
Hoop enkele van jullie in iedergeval eens tegen te komen op bovengenoemde frequencie,

gegroet, Ron
19PG149
 

Re: R.O.S.

Berichtdoor vincenttor » 13 dec 2010, 17:42

proberen programmatje te openen met een hexeditor,
wie weet kan je daar de waardes ook wel aanpassen
of een reshack tool
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: R.O.S.

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 30 dec 2010, 17:11

Op dit moment,

30-12-10 om 16.05 een hoop geratel en herrie op 40FM dwars door en onder QSO's tussen Capelle en Krimpen..
Thanx..
Marco_RotterdamseVos
 

Re: R.O.S.

Berichtdoor 19AT593 » 01 jan 2011, 22:47

Het probleem met ROS is dat het nogal een breedbandige mode is. Zowel op CB als op de HAM banden zijn er dan ook nog al wat tegenstanders te vinden van dit stukje software. Een goed alternatief voor ROS is Olivia of MFSK. Wil je echt zwakke signalen decoderen zonder te veel bandbreedte kan je JT65A proberen. Uiteraard heeft elke digitale mode een voor en tegen....
Overigens hoor ik buiten wat packet en sstv niet zoveel digitaals meer op CB, of je moet een afstandsbediening digitale mode noemen...
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: R.O.S.

Berichtdoor 19PG149 » 03 jan 2011, 19:15

Marco_19DIG2907 schreef:Op dit moment,

30-12-10 om 16.05 een hoop geratel en herrie op 40FM dwars door en onder QSO's tussen Capelle en Krimpen..
Thanx..

Volgens mij zit kanaal 40 FM op 27.405 en ROS op 27.505 dus hoe jij de link kan leggen?? :shock:
waren het niet de QSO`s zelf die een hoop geratel en herrie veroorzaakten :lol:

groet Ron .volop bezig met digimodes 8)
19PG149
 

Re: R.O.S.

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 03 jan 2011, 19:24

Nee hoor...overduidelijk een digitaal gerammel..


Wat ik in je 1ste post zie,

19PG149-19LV149-19SF149
ook te vinden op 27.700 27.500 27.555 in phone,sstv,psk31 en ros.

Begrijp ik hieruit dat je op de triple ook in digi mode gaat zitten ?
Lees ik het nou goed..??
Marco_RotterdamseVos
 

Re: R.O.S.

Berichtdoor Arno_Rotterdamsevos » 03 jan 2011, 20:09

gewoon een digitaal stor signaal erin rotten we zullen ze krijgen die digitroep
Arno_Rotterdamsevos
 

Re: R.O.S.

Berichtdoor 19PG149 » 03 jan 2011, 20:33

je kan ook lezen wat je wilt lezen, en wat die Arno betreft, leer eerst eens gewoon de Nederlandse taal.
nu weet ik wel wat er stoort op kanaal 40 :lol:
19PG149
 

Re: R.O.S.

Berichtdoor Remco Rozenburg » 03 jan 2011, 20:43

Heren houden we het a.u.b. gezellig hier?
Ieder zijn smaak, discussies OK maar graag wel met enige diepgang en onderbouwing.

Thanks!
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re: R.O.S.

Berichtdoor Arno_Rotterdamsevos » 03 jan 2011, 22:23

ik zeg maar niks meer. ik klep lekker verder met me rotterdamse vrienden die geen HBO hebben zo als 19pig149
Arno_Rotterdamsevos
 

Re: R.O.S.

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 03 jan 2011, 22:26

19PG149 schreef:je kan ook lezen wat je wilt lezen, en wat die Arno betreft, leer eerst eens gewoon de Nederlandse taal.
nu weet ik wel wat er stoort op kanaal 40 :lol:


Wat betreft je 1ste zin denk ik dat die op mijn vraag duidt ?
Lees ik het dus goed dat je op een frequent als de 555 in digi mode gaat zitten werken ?
Hele makkelijke vraag waarop ik een heel makkelijk antwoord verwacht en niet iets in de trant van,
"je kan ook lezen wat je wilt"

@Arno,
de "pest" met digi mode is dat je storen kan wat je wilt,
het signaal/datapakket komt toch wel door.
Dat weet je van vroeger nog wel..
Marco_RotterdamseVos
 

Re: R.O.S.

Berichtdoor Arno_Rotterdamsevos » 03 jan 2011, 22:27

helaas wel stofscheet
Arno_Rotterdamsevos
 

Re: R.O.S.

Berichtdoor 19PG149 » 04 jan 2011, 00:23

Arno_oosterflank schreef:ik zeg maar niks meer. ik klep lekker verder met me rotterdamse vrienden die geen HBO hebben zo als 19pig149


Voor iemand die niets meer zegt komt er toch nog een hoop rottigheid uit!

En Marco wat je vraag betreft, een beetje amateur weet waar hij zich aan moet houden, zeg maar de ongeschreven regels 8) had je IQ toch iets hoger ingeschat.

maar misschien moeten jullie eens onder het kopje packet kijken, die zijn de laatste tijd actief op kanaal 40, voor diegene die niet weten welke frequencie dat is, hier komt het nog een keer 27.405 ...... en met ROS zitten we op 27.505 dus waar zeiken jullie over?


Remco sorry, maar hier zitten ze te zeiken om te zeiken vandaar mijn commentaar.

groet Ron
19PG149
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Digimodes (Packetradio, PSK, RTTY, ROS, etc)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron