Packet Radio in Nederland

Alles over packetradio en digimodes op de 27MHz

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor flok » 19 jul 2012, 21:21

3x alan rmd 1200 modem, 1 4-pins en 2 6-pins
verder wat bakken
een vaag baycom waar 1 draadje los van is dus niet werkt maar geen idee op welke pin die gesoldeerd moet worden
oh en nog een andere zelfbouw baycom die 'n half uur werkte en de volgende dag niet meer
[...]
toch maar even opgezocht:

bakken
Midland Alan 48 plus
DMT Formel 1
Dania 640

modems
2x 6-polig Alan RMD 1200
1x 4-polig Alan RMD 1200
1x onbekend, staat geen merk op. ziet er wel profi uit; met 2 db9 connectors waarvan 1 verloopt naar een stekker voor bak en de andere kant dus in de seriele poort
2x zelbouw dingen

os is linux
pc is 1GHz dacht ik (iig ruim meer dan een 386) met een echte physieke seriele poort dus geen usb-naar-serieel

volgens mij configureer ik het toch goed:

Code: Selecteer alles
/bin/setserial /dev/ttyS0 uart none
/sbin/modprobe baycom_ser_hdx 'mode=ser12*' iobase=0x3f8 irq=4
/usr/bin/sethdlc -i bcsh0 -a txd 200 slot 100 ppersist 40
/sbin/ifconfig bcsh0 hw ax25 FVHGOU-1 up
/sbin/ifconfig bcsh0 192.168.22.1

vervolgens ping ik 192.168.22.2 wat dus via die bak naar buiten zou moeten gaan. maar geen van de bakken zie ik naar zenden switchen. doen ze wel als ik op zend druk van de microfoon
flok
 

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor CB2SNK » 19 jul 2012, 21:32

Oei dit is toch meer iets voor NL1CAT of NL2PRC dat zijn de Linux mannen onder ons op dit forumpie.
Ik houd het bij dos of windhoos software, Dus ik kan je hier helaas niet mee helpen.
CB: CB2SNK @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
HAM: PA2SNK @ PD0LPM.#FRL.NLD.EURO
CB2SNK
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 371
Geregistreerd: 07 jan 2008, 22:15
Woonplaats: Sneek

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor flok » 19 jul 2012, 21:42

CB2SNK schreef:Oei dit is toch meer iets voor NL1CAT of NL2PRC dat zijn de Linux mannen onder ons op dit forumpie.
Ik houd het bij dos of windhoos software, Dus ik kan je hier helaas niet mee helpen.


Heb je toevallig wel ervaring met die alan rmd 1200 modems?
de lampjes gaan namelijk ook helemaal niet aan, van geen van de 3
en dat ze nou alle 3 stuk zijn lijkt me zo sterk
flok
 

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor CB2SNK » 19 jul 2012, 22:54

Er zal op zijn minst een power led moeten gaan branden.
Geef je de modem wel spanning ?
CB: CB2SNK @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
HAM: PA2SNK @ PD0LPM.#FRL.NLD.EURO
CB2SNK
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 371
Geregistreerd: 07 jan 2008, 22:15
Woonplaats: Sneek

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor flok » 20 jul 2012, 10:03

CB2SNK schreef:Er zal op zijn minst een power led moeten gaan branden.
Geef je de modem wel spanning ?


Ja dat zou best eens kunnen van niet.
Maar er zit ook niet een power-connector aan ofzo en ook aan de binnenkant geen pinnen daarvoor.
Ding heeft alleen een seriele connector en zo'n plug die op de mic poort van de bak gaat. Neem aan dat dat modem qua bak-connector zondermeer zou moeten werken omdat het van dezelfde fabrikant is. Wat wel werkt is de luidspreker-knop op het modem. Als ik die op off zet, dan gaat de luidspreker in de bak ook echt uit.
flok
 

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor 19DT2120 » 20 jul 2012, 17:36

Aan de rmd1200 hoort een los rood draadje te hangen ,die moet je voeden met 13,8V.

Heb je de usermanuel wel?want die heb ik ook nog wel liggen en kan het je zo mailen.
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor flok » 20 jul 2012, 21:38

19DT2120 schreef:Aan de rmd1200 hoort een los rood draadje te hangen ,die moet je voeden met 13,8V.

Heb je de usermanuel wel?want die heb ik ook nog wel liggen en kan het je zo mailen.


Hi,

Maar aan 1 van de 3 zit een heel kort rood draadje. Heel dun draadje ook.
In de handleiding staat ook niets over zo'n draadje.

Maar het goede nieuws is dat ik een van de zelfbouw (door een ander) modems aan de gang heb!
Wat bleek nou: in Linux kernel 2.6.24 en recenter (zo ook 3.2) zit een bug zodat je je modems altijd full duplex moet aansturen omdat-ie bij half duplex gewoon helemaal nooit (ja of heel zelden, zo bleek uit die ene keer) zend.

Nu de swr laag krijgen. Ben al van 5 naar 2,6 gezakt.
flok
 

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor 19DT2120 » 21 jul 2012, 08:42

flok schreef:Maar aan 1 van de 3 zit een heel kort rood draadje. Heel dun draadje ook.
In de handleiding staat ook niets over zo'n draadje.


Onder de header 'QUICK START ' staat geschreven :
Code: Selecteer alles
Connect the red wire that comes out from the cable to the POSITIVE of the same power source of the radio.

Bij mij op de aller laatste pagina staat ook een tekening waar bij je globaal kan zien waar dat staat afgebeeld.
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor NL1CAT » 24 jul 2012, 17:39

Ja er staat me iets van bij dat ik ook de verkeerde module lade met het duplex verhaal..
Dus fulldup en dan als half configgen dacht ik.
Ik heb geen rmd's en nooit gehad ook dus daar kan ik je niet mee helpen..
Ik heb wel een gewone baycom serial en 2 baycom eppflex modems en dan nog die baycom scc4.
Weet niet precies vanaf welke kernelversie het packet gebeuren weer goed werkt maar neem wel een vrij recente want in de eerste versies van de 2.6 kernel werkte het niet goed.
Nu hoop ik nog dat ze ook packet met ipv6 gaan laten werken... lijkt me wel cool.
Ik heb iig wel tcp/ip gedaan over packet met ssh . wel cool hoor email in de auto enzo (wel traag op 1,2k)
Maar de eppflex kan ook 78,6k of iets... weet alleen niet of dat gaat lukken op 70cm ivm de bandbreedte maar 9k6 gaat wel :)
NL1CAT
 

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor flok » 25 jul 2012, 21:48

Ja ik vind het echt enorm gaaf.
Zowiezo: dat ik vanuit de trein thuis kan inloggen (ja of vanuit zuidamerika maar dat gaat via kabels), is echt geweldig.
Heb nu een nieuwe antenne: een sirio thunder 27. SWR is nu (binnen, antenne tegen de muur) tussen de 1,5 en de 2!
Dus als iemand in Gouda woont: kanaal 33 @ 27mc. Ja of 34, weet ik niet zeker maar ik heb geen zin om nu naar de zolder te lopen want te warm.
flok
 

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor cb1gwn » 26 jul 2012, 11:37

De kanalen boven de 30 worden vaak gebruikt voor dx..
Kanaal 24 is een packet kanaal.
Dus beter even van kanaal veranderen.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor flok » 28 jul 2012, 12:36

CB2SNK schreef:ik gebruik hier nu al enkele jaren 2x een danita 640 gemodificeerd volgens 4k8 methode wat uitstekend werkt


Hi,

Klopt het dat het baycom modem alles via de mic aansluiting binnenkrijgt en dat je de luidsprekeraansluiting op de achterkant moet kortsluiten daarvoor?
flok
 

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor flok » 28 jul 2012, 23:56

Iemand nog die packet radio doet onder Linux?
Heb hier het probleem dat alleen 1 of 2 packets hoorbaar correct zijn (het karakteristieke modem geluid) en daarna alleen maar gekraak (niet het gewone ruis; aan de meter te zien is er ook echt een signaal).
Pas als ik dan weer het sethdlc command uitvoer, gaat het weer voor 1 of 2 packets goed.
Kernel 3.2, met de baycom_ser_fdx driver (de hdx zend helemaal niet).
flok
 

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor cb1gwn » 29 jul 2012, 23:44

flok schreef:
CB2SNK schreef:ik gebruik hier nu al enkele jaren 2x een danita 640 gemodificeerd volgens 4k8 methode wat uitstekend werkt


Hi,

Klopt het dat het baycom modem alles via de mic aansluiting binnenkrijgt en dat je de luidsprekeraansluiting op de achterkant moet kortsluiten daarvoor?


Wel als je de audio via de mic aansluiting wil laten lopen. Zonder kan ook maar dan hoor je ook hard geluid uit je speaker..
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor NL1CAT » 01 aug 2012, 19:27

3.2 kernel?
NL1CAT
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Digimodes (Packetradio, PSK, RTTY, ROS, etc)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten

cron