Packet Radio in Nederland

Alles over packetradio en digimodes op de 27MHz

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor flok » 14 jun 2010, 21:03

Gebeurd er nog packetradio in de omgeving Gouda?
Zit te overwegen een modem te kopen voor m'n bak maar als er hier in de buurt toch niks is...?
flok
 

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor 19LV123 » 22 jun 2010, 18:11

Iemand met Packet radio bezig op een linux box :) ???

Graag even PM berichtje naar me, heb hulp noodig met het opzetten van het AX25 gebeuren op mijn Linux Debian Squeeze box...

Iemand verstand van FBB voor linux met alles erop en eraan, dat houd in, Packet radio met nu even dan een RMD-1200 van Alan
heb nog een com poort vrij voor een andere losse baycom, maar wel een nette uitgebreide baycom ik heb ze gezien vroeger maar die waren toch kleiner
Deze heeft meer spull derin zitten, maar goed, we moeten die nog aan de tand voelen want volgens mijn zit daar ook een DCD in....
Kweet niet, afijn, kan iemand me helpen met het opzetten van een FBB BBS met Netrom node online connect voor Mail forward DX cluster afijn alles wat noodig is voor de Hobby
Bedoeld voor groot & klein, Jong en oud :)

Ham/Radio's Om's die mee willen helpen, graag, een goede basis begint onder aan de muur, en daar moet je wel de goeie mensen voor hebben...
Het gaat vooral om de Radio hobby, het gaat zeer zeker over vrije energie ontwikelingen, Null punt energie projecten, uitvindingen waar wij de mens wat aan hebben
Stel je voor je Heele radioShack met zijn eigen stroomvoorziening, het kan, het is er al, maar wie weet ervan, niet iedereen kan op internet, der zijn mensen die spelen nog op een verweg gelegen landje met oude zender, een commodore 64 voor wat rtty en een zwart wit TV'tje die ze met leed en moeite bij elkaar hebben gekregen..ja mensen ook die, vooral die mensen behoren nieuws te krijgen
en zoals het systeem in zulke landen in elkaar zit, vind ik maar dat er veel mensen in isolement geraken omdat hun politiek geen bal geeft om hun bestaan...voorzieningen etc etc

Waarschuwing systemen opzetten voor kalamiteiten, ja, je vraagt je af...?? nou zoals de natuur nu bezig is word het toch uitkijken....

Veel nieuws ! vooral het nieuws dat je niet op je TV krijgt te zien, wereldwijd evenementen, die ook op het BBS terecht komen zodat we de wereld open kunnen houden voor het echte nieuws!

der komt ook een X-Files rubriek voor al het ET & UFO Gebeuren zoals een knoopunt voor meldingen van vreemde gebeurtenissen die in de lucht plaatsvinden, zowel natuurlijk als het heel erg vreemde..
die kunnen dan snel op het net gezet worden zodat meer mensen kunnen opletten, laten we zeggen Spotter's, want ja mensen der is wat loos in onze luchtruim, en niet aleen maar radio golven HI! :mrgreen:



goed ik hoor het wel.. in ieder geval, eerst zorgen dat ik mijn AX25 prakkie aan de praat heb hier
Want de admin stuff voor het linux gebeuren gaat een zware brok worden, maar ik weet wel een ding, dat als het eenmaal loopt, dat het zo stevig als wat ook is...
Linux is goed voor bepaalde zaken, waaronder Packet radio, zeer krachtige Packet Utils en Tools voor de Hobby... hebbie een ouwe kasje liggen, zo ik zeer zeker zo een kajse in elkaar flattsen
Je kan der dan via het ether netwerk gewoon met je windos software op scheuren en packet, en dan wel met alle packet software die via tcp/ip kan werken, en daar zijn velle leuke packet proggies te vinden.
19LV123
 

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor flok » 23 jun 2010, 14:52

Hee dat is toevallig; daar ben ik ook mee bezig, ax25 onder linux. Heb ip over ax25 al aan de gang verwacht ik, alleen ax25d weigert te starten:

timelord:~# ax25d
nrconfig: port netrom not active
rsconfig: port rose not active
flok
 

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor nld171 » 24 sep 2010, 21:42

Ik ben er ook mee bezig onder suse linux.
ga alleen terug naar redhat denk omdat ik daar zo de rpm's kan instaleren (grafische fbb)
Ben nog niet zo heel ver nog maar komt vanzelf.

In ieder geval is CB9SNK bbs en NL5SNK node tijdelijk offline totdat ik de ax25 handel aan de gang heb met scc kaart.
voor ondersteuning van de diverse hardware zou ik de kernel opnieuw compileren zodat je niet allemaal modules hoeft in te laden.
Mischien dat bij debian de ax25 handel ook al aan staat.

ik blijf nog ff rommelen hier :)

73's Danny NL2SNE @ CB9SNK.FRL.NLD.EU

ps. andere gebruikersnaam want ben me pass kwijt :cry:
nld171
 

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor NL1ZZE » 26 okt 2010, 13:17

Op de graansilo heeft nu anderhalf jaar een http://www.freeradionetwork.nl gateway gedraaid.
De Gateway draaide ontzettend goed.. op het dak van de silo staat de 1/4 golf 27 Mc antenne (Sirio signal keeper 27) op 55 meter hoogte.

Hier een foto:
http://www.xs4all.nl/~pd2nlx/www/cbforum.nl/sirio_signal_keeper_27_zierikzee.jpg

Normaal gesproken word FRN gebruikt voor LPD / PMR's met CTCSS (Tone Squelch) maar ik had FRN hier op een President Johnson II aangesloten zonder CTCSS.
Omdat het in Zeeland ook niet druk was op de 27MC werkte dat prima als er geen condities waren.. Squelch een beetje dicht en gaan.

2 weken geleden heb ik de FRN gateway offair gehaald ivm storing..
Er waren de laatste maanden veel condities waardoor er bijna de hele dag AM stations over de squelch heenkwamen.
Daardoor werd de gateway op FRN 9 van de 10 keer gemute.. (logisch)
Daarom heb ik besloten om de FRN gateway offair te halen en het bakkie op de silo op kanaal 24 te zetten ipv kanaal 12.

Kanaal 24 is namelijk een internationaal packet radio kanaal maar ook het kanaal van de ronde van Zeeland.

Omdat de FRN interface nog aangesloten zat ben ik vanaf afstand (remote desktop) gaan experimenteren met meerdere packet radio programma's.
De FRN interface schakeld via een transistor de PTT draad van de microfoon van het bakkie naar massa als de DTR pin op de compoort hoog word.
Bij de meeste packet radio programma's waarmee je de geluidskaart wilt gebruiken gebruiken ze de RTS pin dus toen ben ik weer verder gaan zoeken omdat de interface op DTR werkt.

Nu ben ik op het programma http://mixw.net/ gekomen.

Dit ziet er goed uit. met dat programma kan je kiezen of je RTS of DTR gebruikt dus het werkt nu eindelijk :)

NL1ZZE is vanaf nu dus weer onair vanaf 55 meter hoogte met een keurige 4 Watt op kanaal 24. :D

Martijn

PS: er loopt nu ook eens Shoutcast stream mee op kanaal 24: http://wirelesszierikzee.xs4all.nl:8000
Laatst bijgewerkt door NL1ZZE op 22 feb 2011, 01:08, in totaal 5 keer bewerkt.
NL1ZZE
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 351
Geregistreerd: 07 mei 2006, 16:03
Woonplaats: Zierikzee

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 26 okt 2010, 19:25

Ik heb nog een nieuwe Alan RMD-1200 incl software kunnen kopen voor het mega bedrag van 12,50 . Dus ik hoop nu ook eindelijk eens met packet in de lucht te komen.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor NL1CAT » 27 okt 2010, 15:50

flok schreef:Hee dat is toevallig; daar ben ik ook mee bezig, ax25 onder linux. Heb ip over ax25 al aan de gang verwacht ik, alleen ax25d weigert te starten:

timelord:~# ax25d
nrconfig: port netrom not active
rsconfig: port rose not active


Dit wil niet zeggen dat de ax25d niet start hoor.. alleen dat je de rose en netrom poorten niet geconfigd heb..
NL1CAT
 

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor Arjen74 » 07 nov 2010, 20:54

Ik was in de periode '93-'99 zeer fanatiek bezig met packet in Zeeland. Je kunt gerust zeggen dat ik er verslaafd aan was. Martijn NL1ZZE kende ik toen ook al. Ik was zeer fanatiek met Jnos en TCP/IP. Op het laatst waren we daar vrij ver mee en het werkte goed. Toen het kabel-internet op grote schaal zijn intrede deed was het gebeurd met 27mc packet hier. Veel van computers geleerd in die tijd en veel vrienden leren kennen en inmiddels ook weer achter me gelaten :wink:

Fantastisch wat er nu mogelijk is met LPD gateways en internet; daar droomden wij toen alleen maar van. Heb nu weer een kortegolfontvanger aangeslingerd en draai af en toe even een beetje over de band. Met een zender wacht ik nog even ... :wink:
Arjen74
 

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor NL1ZZE » 09 nov 2010, 14:34

Hey Arjen,

Ik was vorige week aan het opruimen en toen kwam ik m'n oude 486 weer tegen waar ik heel lang JNOS mee heb gedraaid.
Dus gelijk aangesloten en CMOS error :(
beetje lopen spelen maar het batterijtje was natuurlijk helemaal leeg van het bios.
Dus de PC was ook z'n harddisk settings vergeten.

PC open gehaald. type nummer gechecked en geGoogle'd en daarna in het bios de goede gegevens ingevoerd.

Rebooten en alles werkte weer.. JNOS stond natuurlijk nog in de autoexec.bat :D dus binnen 15 seconde stond ik weer oog in oog met JNOS :D

Onzettend gaaf.. dusjah.. gelijk maar ff een bakkie uit de kast gehaald en een zelfbouw baycom modem aangesloten op de PC en het bakkie.
Tja, toen maar weer de Antron 99 in elkaar geschroefd en vast getywrapt aan m'n dak terras.
en binnen een paar minuten was mijn woonkamer omgebouwd tot 1 grote bende met bakkie's, modems, kabels, voedingen, coaxkabels door het hele huis :D


Tja en alles werkte nog :) wat ik een paar posts hierboven had beschreven dat op de silo hier in Zierikzee MixW draaid op kanaal 24 om een beetje te monitoren wat er nog te ontvangen is
qua Packet ontving ik daar inderdaad weer nadat JNOS hier thuis een burst gaf:

NL1ZZE-1->ID->
-=NL1ZZE from Zierikzee, Netherlands QRV - QTH: JO11WP - connect NL1ZZE-1 for Node - NL1ZZE-8 for Converse=-

:D

Blijft leuk dat packet radio..

Martijn
NL1ZZE
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 351
Geregistreerd: 07 mei 2006, 16:03
Woonplaats: Zierikzee

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor CB2SNK » 23 nov 2010, 22:45

NL5SNK node en CB9SNK bbs qrv @ ch40 en CB2TJG en CB5TIN ook :)

Packet lives on ;)

73's Danny NL2SNE/CB2SNK
CB: CB2SNK @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
HAM: PA2SNK @ PD0LPM.#FRL.NLD.EURO
CB2SNK
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 371
Geregistreerd: 07 jan 2008, 22:15
Woonplaats: Sneek

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor cb1gwn » 24 nov 2010, 00:15

Net een tiny-2 modem op de kop getikt ter vervanging van mijn kpc-3.
KPC3 heeft een nieuwe eprom nodig..

Ooit had ik nog een dprs dpk2 modem maar die heb ik eens uitgeleend aan een (ex)collega en nooit meer terug gehad.... Ding staat/stond volgens die (ex)collega in Nieuwegein.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor CB2SNK » 24 nov 2010, 00:23

kan evt wel wat branden voor je kpc...
CB: CB2SNK @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
HAM: PA2SNK @ PD0LPM.#FRL.NLD.EURO
CB2SNK
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 371
Geregistreerd: 07 jan 2008, 22:15
Woonplaats: Sneek

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor cb1gwn » 28 nov 2010, 15:22

CB2SNK schreef:kan evt wel wat branden voor je kpc...


Graag. Ik zal wel een nieuwe eprom moeten kopen. Moet even weer opzoeken welke het is.

edit:
kpc-3 (non plus)
eprom :M27C512
firmware:
http://freemansgarage.com/blog/?p=153

Nu de kpc opzoeken.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor CB2SNK » 28 nov 2010, 15:50

heb de firmware al ff neer gelaad ;)
als je een prom hebt dan moet je maar ff een sp sturen voor adressen etc.

73's Danny.
CB: CB2SNK @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
HAM: PA2SNK @ PD0LPM.#FRL.NLD.EURO
CB2SNK
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 371
Geregistreerd: 07 jan 2008, 22:15
Woonplaats: Sneek

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor cb1gwn » 19 dec 2010, 01:23

Eindelijk heb ik de eprom (2stuks)

Ik heb zelf nog 1 wa8ded eprom liggen 27 users! Deze verkoop ik niet maar als je een kopie er van wil en kan maken kun je deze even lenen.
Weet niet welke versie het is. Staat er wel op maar dan moet ik even in een stel dozen zoeken.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

VorigeVolgende

Keer terug naar Digimodes (Packetradio, PSK, RTTY, ROS, etc)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 113 gasten