Signaal sterkte digi modes

Alles over packetradio en digimodes op de 27MHz

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Signaal sterkte digi modes

Berichtdoor Pjotr » 15 feb 2023, 14:28

Ik probeer te begrijpen wat de signaalsterkte van mijn digimode betekend.

Op pskrepirter zie ik dat mijn ft8 signaal met bijvoorbeeld-13db wordt ontvangen.
Zou ik dat station ook hebben kunnen werken in SSB?

Wat ik probeer te begrijpen is hoe sterk zou je signaal moeten zijn in FT 8 om met hetzelfde station een gesprek in phone te kunnen voeren?

Ik heb al wel tabellen gevonden van db naar S punten, maar die db’s zijn niet te vergelijken denk. Dan zou je met -20db in Ft 8 knetterhard binnen komen. Dus die vlieger gaat niet op.

Bedankt voor het lezen.

Vr gr Peter
Pjotr
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 20 jul 2015, 20:20
Woonplaats: Veghel

Re: Signaal sterkte digi modes

Berichtdoor Henry hpsd » 17 feb 2023, 05:28

Oef, het varieert iets...vaak lukt het wel als ik een ander station hoor rond de -7 a -5 dB.

Op 60 meter heb ik al heel heel vaak getest met een maatje uit Nieuw Zeeland, en dan is de praktijk...
Heel soms lukt het al met -10dB (beetje gokken wat hij zegt)...bij -5dB weet je zeker dat het eigenlijk wel gaat lukken (als er geen rare dingen gebeuren).
Met CW gaat dat nog stukken beter trouwens...

Soms hoor je argumenten dat software automatisch iets aanvult....
Ja, dat klopt....
Maar dat doen je oren ook...
Bij een expeditie oid en je hoort de beste man zn call bij het terugkomen net niet....maar je weet dat hij het is.
Of je hoort dat hij niet meer praat en het jouwn beurt is maar hoorde net het laatste woord niet oid.
Dus tja...overal is wat "marge".

Groet !

Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Signaal sterkte digi modes

Berichtdoor Pjotr » 17 feb 2023, 07:22

Dankjewel Henry.

Dat geeft me een beetje een beeld. Ik kom maar zelden beter binnen dan -10db vlgns PSK reporter. Maar goed, een digimodes wordt al snel opgepikt en geregistreerd

Nieuw Zeeland,….veel verder gaat niet want dan kom je al weer terug. Leuk!

Toch maar langzaamaan eens de microfoon gaan beetnemen en gaan roepen. 😊
Pjotr
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 20 jul 2015, 20:20
Woonplaats: Veghel

Re: Signaal sterkte digi modes

Berichtdoor 19-DT-170 » 17 feb 2023, 09:47

Henry hpsd schreef:Op 60 meter heb ik al heel heel vaak getest met een maatje uit Nieuw Zeeland, en dan is de praktijk...
Heel soms lukt het al met -10dB (beetje gokken wat hij zegt)...bij -5dB weet je zeker dat het eigenlijk wel gaat lukken (als er geen rare dingen gebeuren).
Met CW gaat dat nog stukken beter trouwens...
Soms hoor je argumenten dat software automatisch iets aanvult....
Ja, dat klopt....
Maar dat doen je oren ook...
Bij een expeditie oid en je hoort de beste man zn call bij het terugkomen net niet....maar je weet dat hij het is.
Of je hoort dat hij niet meer praat en het jouwn beurt is maar hoorde net het laatste woord niet oid.
Dus tja...overal is wat "marge".

Ik ben het met je eens Henry, alleen kan ik die mening niet delen, want dan worden de mensen die deze modes aanbidden boos..
Want hun software kan zelfs signalen 'onder de ruis' decoderen. Nou... Dat lijkt mij heel sterk... :wink:
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg


Keer terug naar Digimodes (Packetradio, PSK, RTTY, ROS, etc)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten

cron