Power/SWR Meter en dummyload - how now.?!

Voor al je vragen over wat voor type meter dan ook!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Power/SWR Meter en dummyload - how now.?!

Berichtdoor pddc1x » 13 feb 2013, 15:39

Hai allemaal,

Omdat ik toch meer wilde weten over mijn zender(s) en erg benieuwd was naar de vermogens heb ik van de week een dummyload aangeschaft.
Er was mij verteld door de leverancier dat wanneer ik een power/swr meter tussen mijn zender en antenne heb aangesloten, ik niet precies het
verzonden vermogen meet. Hiervoor zou er een dummyload achter de swr meter aangesloten moeten worden.
(eea kwam ter sprake nadat ik op mijn diamond sx-200 meter nogal lage vermogens mat (meette) tijdens het zenden).

Wanneer ik nu mijn zender uitgang (antennekabel dus) in de swr stop, en waar de antenne in de meter moet daar prik ik de dummyload, zou ik nu
dus beter moeten kunnen zien wat het vermogen is van de zender. Echter de meetingen tussen met dummyload en antenne verschillen op het blote
oog gezien helemaal niets...

Betekend dit dat ik:

- Een stukke dummyload heb?
- Een 50 Ohm antenne??
- Toch veel te weinig vermogen uit de zender stuur (vb fm 6 watt, zou minimaal 12 moeten zijn)
- een rare swr/powermeter bezit
- geen van bovenstaande, ik snap er sowieso geen r**t van en go back to school!

De metingen zijn behoorlijk strak, geen schommelende resultaten, gemeten op cw, am/fm en ssb
Betreft een maas dx5000. volgens de metingen:
op dummy: cw,am,fm 6 watt, ssb 15 watt
op antenne eigenlijk, over beter nog, precies hetzelfde
De zender zou moeten geven, 12 watt op cw,am/fm, minimaal 21 watt op ssb.

Nou, ben benieuwd ;)
pddc1x
 

Re: Power/SWR Meter en dummyload - how now.?!

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 13 feb 2013, 16:43

Het ligt er aan op welke freq. je meet ,de DX 5000 is misschien wel afgeregeld op 28.500 Mhz. En het opgeveven vermogen komt er ook niet altijd uit ,ik had een paar jaar geleden voor de vakantie onderweg 2X een tti 550 gekocht (nieuw) en deze horen 4 watt te geven maar er kwam maar 1,5 watt uit. Dus de specs zeggen niet altijd wat.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Power/SWR Meter en dummyload - how now.?!

Berichtdoor pddc1x » 13 feb 2013, 18:50

Ik heb gemeten op verschillende banden/frequenties...het resultaat allemaal hetzelfde.
Ik ben met de zender nog naar de importeur geweest, die vertelde mij dat de zender zelfs meer vermogen
zou geven als de specs aanduiden..ik heb hun test echter niet "live" mee kunnen maken, moest wachten in
de ontvangstruimte.. en 6 of 12 watt vind ik nogal een verschil..of de kluit wordt belazerd, of mijn powermeter
klopt van geen kant..? Maar is het ook niet vreemd dat hij op mijn (end-fed) draad en de dummyload precies
hetzelfde vermogen laat zien?
pddc1x
 

Re: Power/SWR Meter en dummyload - how now.?!

Berichtdoor jackdonio » 13 feb 2013, 19:29

Ik heb er al vaker over geschreven , als je vermogens wilt meten geloof dan NOOIT maar dan ook NOOIT een SWR meter
of power meter ( tenzij deze powermeter een orginele BIRD wattmeter is , maar dan alleen met de bijbehorende meetkop
voor het frequentie gebied en vermogen waar jij wilt meten )
Van alle andere meters , inclusief de daiwa's en daimonds moet je het aangegeven vermogen met een pond zout nemen.
Het werkelijke vermogen , gemeten aan een ohmse belasting ( dus een dummy en beslist geen antenne ) meet je
allen maar als de uitgangsspanning een mooie sinus is ( dus een zender zonder aanzienlijke harmonischen ) door de
RMS spanning te meten over de ohmse belasting en dan volgens de formule P Out = ( V rms * V rms )) / Z Out
Maar dan alleen als de zenderuitgangs impedantie = belastings impedantie anders klopt het nog niet .
Wil je weten of je zender uitgang wel echt 50 Ohm is moet je de meting als volgt doen :

Meet de RMS spanning zonder belasting , schrijf die spanning op
sluit nu de dummyload aan en meet de spanning nog een keer
Nu kun je de werkelijke uitgangs impedantie van de zender berekenen
deze is Imp.(zender) = imp dummy x (spanning onbelast - spanning belast ) / spanning belast .
de waarde Imp(zender) gebruiken we voor de werkelijke vermogens berekening
met de volgende formule : ( spanning belast x spanning belast )/ Imp(zender)
en dan zul je meestal tot hele andere waardes komen dan al die meters je proberen wijs te maken

Oh ja , je kunt natuurlijk ook een mooie Fluke 105 kopen , deze heeft software aan boord om al die berekeningen voor je te doen
jackdonio
 

Re: Power/SWR Meter en dummyload - how now.?!

Berichtdoor pddc1x » 14 feb 2013, 16:35

Das een mooi stukje huiswerk...maar voordat ik mijn multimeter uit mijn tas trek, is het niet vreemd dat de meter op de antenne en op de dummyload precies dezelfde waarden aangeeft? Je zou toch denken dat daar toch wel wat verschil in zou moeten zitten??
pddc1x
 

Re: Power/SWR Meter en dummyload - how now.?!

Berichtdoor jackdonio » 14 feb 2013, 17:03

de antenne en op de dummyload precies dezelfde waarden aangeeft

Dat geeft aan dat je antenne in ieder geval goed Ohms is .

Trouwens RMS meten op 27 Mc lukt niet met een multi meter die gaan meestal maar tot eem paar Kc
Behalve natuurlijk de Fluke 95 of de Fluke 105 , die gaan tot 110 M/c
je zult dus een diode brug moeten gebruiken met een paar snelle diodes en de DC spoanning
moeten meten die daar afkomt , meestal meet je dan de piek dus die waarde even delen door 0,775
om de RMS te bepalen

Ja je ziet wel , het is nog niet eens zo heel makkelijk :-)
jackdonio
 

Re: Power/SWR Meter en dummyload - how now.?!

Berichtdoor pddc1x » 14 feb 2013, 17:13

haha, dat het niet makkelijk is was ik al eventjes achter ;) Maar ik leer steeds meer, en dat is leuk :)
pddc1x
 


Keer terug naar Meters

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten

cron