hogere swr op hogere kanalen am/usb/lsb

Voor al je vragen over wat voor type meter dan ook!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

hogere swr op hogere kanalen am/usb/lsb

Berichtdoor uniden/president » 27 jun 2009, 18:40

dag mede cb,ers,mijn naam is jeroen,ben woonachtig in het belgisch limburgse lommel.nu ben ik al een tijdje in het bezit van een uniden p1000 40kanalen fm bak en een president washington met de legale en de hogere kanalen,dit samen met een euro cb ea50 transistor linear en een sirio 827 mega range antenne vrijzicht hebbend op 9 meter spoelhoogte op een kantel mastje, en 15 meter rg213 coaxkabel.nu mijn vraag:dx,en met de 40 kanalen fm bak,dit samen met de linear met een vermogen van 40watt met 5watt insturing en een swr op kanaal 1 van 1:1.3 en kanaal 20 van 1:1.2 en kanaal 40 van 1:1.3 dit gaat prima als er condities zijn,als ook met de president washington op de legale kanalen met dezelfde swr!!!!maar kom ik nu op de hogere kanalen,bijvoorbeeld kanaal 12 usb 27.555 dan is mijn swr veel hoger.is het nu zo,dat ik mijn antenne 1:1 moet afstellen op een van deze hogere frequenties bijvoorbeeld kanaal 20 usb 27.655 als ik hier gebruik van wil maken,hoe zit dat dan bijvoorbeeld met een president madison die heb je toch ook met de modus am/usb/lsb hoog en laag en fm en daar gebruik je toch ook een dezelfde antenne voor.bij voorbaad dank.groet jeroen
Laatst bijgewerkt door uniden/president op 09 jul 2009, 17:12, in totaal 1 keer bewerkt.
uniden/president
 

Re: hogere swr op hogere kanalen am/usb/lsb

Berichtdoor DX-Power » 28 jun 2009, 01:35

Normaal als je op de fm in het midden van de kanalen zeg maar kanaal 20 de swr goed zet dan heb je over het algemeen op de 40 kanalen de swr goed. Het ligt er ook aan hoe breedbandig je antenne is je hebt een goede antenne dus dat is het probleem niet. Probeer idd de antenne is opnew af te regelen ga onder het afregelen regelmatig kijken op de 40 kanalen en daarboven en regel het af zodat het beide het beste resultaat heeft.

Regel de antenne ook af met een goede swr meter bijvoorbeeld een daiwa of daimond.
DX-Power
 

Re: hogere swr op hogere kanalen am/usb/lsb

Berichtdoor uniden/president » 28 jun 2009, 12:25

bedankt voor de tip dx-power,ik gebruik zelf een (euro cb swr1000)swr meter. euro cb is ook geen merk van de beste kwaliteit.groet jeroen
uniden/president
 

Re: hogere swr op hogere kanalen am/usb/lsb

Berichtdoor vincenttor » 02 jul 2009, 23:18

ikzelf heb ook een megarange sirio 827
en die is best breedbandig
staat 1.3:1 op kanaal 1 ( 26965) en 27.555 en hoger rond de 1.2:1
dus de antenne moet goed zijn
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: hogere swr op hogere kanalen am/usb/lsb

Berichtdoor uniden/president » 04 jul 2009, 20:28

dag allen,ok vincenttor,de sirio 827 heeft een frequentiebereik van tussen de 26.000-29.000mhz.vandaag ben ik aan het meten gegaan met een diamond sx-200 swr meter,en heb het buisje om de antenne af te stellen eens op de voorgeschreven fabrieksmaat terug gezet van 430mm lengte;op de fm was de swr op kanaal1 nu 1:1.2,5 en op kanaal20 1:1en op kanaal40 1:1.3 met 40watt vermogen en op kanaal1(26.965) 1:1.2,5 en daar boven op kanaal20 1:1.4 en op kanaal40 1:1.7,5 :? ik begrijp er geen bal meer van hoe de swr zo hoog op kan lopen????????????????
Laatst bijgewerkt door uniden/president op 09 jul 2009, 17:16, in totaal 1 keer bewerkt.
uniden/president
 

Re: hogere swr op hogere kanalen am/usb/lsb

Berichtdoor rob kenwood » 07 jul 2009, 12:08

uit welk deel van nederland kom je? misschien dat iemand je kan/wil helpen met de swr te verbeteren.je weet maar nooit. :)
19AC153


is er leven na de dood? steel me kenwood en je weet het!
rob kenwood
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 962
Geregistreerd: 12 aug 2008, 17:59
Woonplaats: gewoon thuis

Re: hogere swr op hogere kanalen am/usb/lsb

Berichtdoor rob kenwood » 07 jul 2009, 12:09

oeps :? zie al waar je vandaan komt! :?
19AC153


is er leven na de dood? steel me kenwood en je weet het!
rob kenwood
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 962
Geregistreerd: 12 aug 2008, 17:59
Woonplaats: gewoon thuis

Re: hogere swr op hogere kanalen am/usb/lsb

Berichtdoor -Mark- » 08 jul 2009, 23:08

je hebt nu met 2 meters gemeten... conclusie: meters zijn goed.
waarschijnlijk ligt het aan je antenne.
dat je swr zoveel varieert tussen de 40 kanalen is ook erg vreemd....

ik weet niet of er andere mensen bij jou in de buurt wonen hier op t forum?
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: hogere swr op hogere kanalen am/usb/lsb

Berichtdoor uniden/president » 09 jul 2009, 10:35

hoi,ik begin toch aardig te twijfelen of het niet aan de president washington zelf ligt?
uniden/president
 

Re: hogere swr op hogere kanalen am/usb/lsb

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 09 jul 2009, 12:06

Haal je lieair er eens tussen weg ,en meet dan nog eens .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: hogere swr op hogere kanalen am/usb/lsb

Berichtdoor uniden/president » 09 jul 2009, 12:51

hoi,ik heb de linear er tussen uit gehaald,en ben opnieuw gaan meten.op de legale kanalen am/usb/lsb ligt de swr zo goed als plat,maar daar boven kanaal 1(1:1) kanaal 20 (1:1.2,5) kanaal 40(1:1.5).echt vreemd.groet jeroen
uniden/president
 

Re: hogere swr op hogere kanalen am/usb/lsb

Berichtdoor uniden/president » 11 jul 2009, 13:02

hoi,ik heb ook eens gehoord of gelezen?,dat hoe hoger en vrijer je antenne staat,dat je swr dan lager is....klopt dit? groet jeroen
uniden/president
 

Re: hogere swr op hogere kanalen am/usb/lsb

Berichtdoor norman » 12 jul 2009, 11:09

Ik vermoed dat je dezelfde swr waarden kan behalen zoals vincenttor die heeft.
Op 1-40 sta je dus zo goed als 1:1 en op 41-80 ga je van 1:1 naar 1:1.5 (zonder lineair).
Als je nu kanaal 40 of 41 als afstelkanaal neemt dan heb je mogelijk een swr van maximaal 1:1.3 over de 80 kanelen.
Het is maar net aan welke kanalen je prioriteit geeft.
Dat je swr oploopt met een lineair is mogelijk omdat deze (lichte) harmonischen produceert op frekwenties ver buiten het bereik van de antenne.
Afbeelding
Eventueel kun je een matcher ertussen doen. Dit is een pi-filter met variable condensatoren waarmee je de impedantie van je eindtrap/lineair verstemt/aanpast aan die van je antenne. Een pi-filter is tevens een (lage orde) low pass filter dus eventuele harmonischen worden onderdrukt, zij het in mindere mate dan zoals de echte (hoge orde) LP filters dat doen. Een matcher/matchbox zal wel wat van je vermogen wegsnoepen maar dat is bij het tegenstation nauwelijks merkbaar. Het is wel zo dat je eerst je antenne zo goed mogelijk moet afstellen voordat je een matcher toepast.
Verder zijn matchers beperkt tot een maximum aan vermogen. En als je normaal niet boven de 1:1.5 komt niet echt nodig denk ik.
Jouw laatste opmerking klopt over het algemeen daar fabrikanten hun antenne's ook op die manier testen maar mits er geen al te gekke constructies of gebouwen binnen een paar meter van/naast de antenne staan dan zal de swr niet wanhopig slecht worden (denk ik :wink: ).
norman
 

Re: hogere swr op hogere kanalen am/usb/lsb

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 12 sep 2009, 19:17

Als ik even hier mag inhaken,

Wat ik net op mijn swr meter zag is dat op
* 29.999mhz FM de swr op 3 staat met 20 watt :shock:
* 26.000mhz FM een swr van 1:1,8 met 20 watt

Op Marc,
op ch1, ch20 en ch40 1:1,2 op 20 watt

Vooral op die hogere freq wordt het wel erg veel zeg... :? :roll:
Marco_RotterdamseVos
 

Re: hogere swr op hogere kanalen am/usb/lsb

Berichtdoor -Mark- » 12 sep 2009, 19:57

dat komt waarschijnlijk omdat je antenne maar tot 28000 of zo gaat. een antenne die van 26 tot 29 of 30 erg laag in swr blijft is bijna onmogelijk en niet af te stellen. ergens ligt je resonantiefrequentie en daar rondomheen blijft de swr wel laag, maar niet ver daarboven of beneden.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Volgende

Keer terug naar Meters

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 69 gasten