Waarom de ingebouwde swr meter niet gebruiken van je cb bak

Voor al je vragen over wat voor type meter dan ook!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Waarom de ingebouwde swr meter niet gebruiken van je cb bak

Berichtdoor cb-band » 28 jun 2019, 21:40

Ik hoor soms op de cb bak verhalen vertellen dat de goedkoopste externe swr meter toestel beter zijn dan de ingebouwde swr meters in mobiele bak of in basis cb bak en gebruik deze interne swr meter van je cb bak nooit om de S.W.R. af te stellen, want hiervoor is hij niet nauwkeurig genoeg en kan zo de eindtrap verbranden van je cb bak. Ik geloof er niets van. :lol:

Want ik gebruik mijn ingebouwde swr meters in mijn mobiele cb bak al meer dan 35 jaar en dit tot heden en nog nooit een eindtrap verbrand van mijn cb bak ! ! !
:roll: Ik hou van mijn CB bak maar niet van mijn buiten basis GPA antenne die heen en weer gaat door de wind en die een vorm aan krijgen is van een banaan :cry: .
Avatar gebruiker
cb-band
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 28 jun 2019, 07:24
Woonplaats: België

Re: Waarom de ingebouwde swr meter niet gebruiken van je cb

Berichtdoor Wimpie » 29 jun 2019, 01:31

In mijn oude superstar 360FM is de SWR indicatie min of meer een leugenaar. in de CRT SS 9900 is die serieus goed (vergeleken met een RigExpert AA1000)! Ik heb wel meer spul gezien met echt slechte ingebouwde SWR meting (dus de 1 aangeeft als de werkelijke SWR bijvoorbeeld 1.6 is, en omgekeerd bijv. 1.7 aangeeft terwijl de werkelijke waarde 1.1 is).

Bij diverse bakkies kun je niet en S-meter functie en SWR functie hebben (omdat je een schakelaartje om moet zetten). Dat is de reden dat ik liever met een losse SWR meter werk. Als er dan iets mis gaat, zie ik dat gelijk. De SS 9900 doet het netjes. Bij TX geeft hij de SWR digitaal aan en bij RX heb je "gewoon" de S-meter. Ik neem aan dat het bij de meeste nieuwe bakkies nu goed geregeld is (dus dat jij bij TX automatisch de SWR kan zien zonder schakelaartje om te zetten en aan een SET knopje moet draaien).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Waarom de ingebouwde swr meter niet gebruiken van je cb

Berichtdoor haab » 29 jun 2019, 10:16

Ook externe swr meters vertellen niet altijd de waarheid. Wanneer ik ze vergelijk met mijn antenne analyzer zie ik toch vaak drastische verschillen. Ik maak me er niet zo druk om die afwijking, ook niet van de interne swr meter.
Als de antenne zo goed mogelijk afgeregeld is met de betreffende meter dan let ik alleen nog op of de aangegeven waarde niet opeens drastisch veranderd wat dan aangeeft dat er iets mis is met de antenne/kabel. Dat beetje gereflecteerd vermogen omdat de swr niet precies 1:1 is kan me gestolen worden.
De puristen willen natuurlijk altijd elk .001 watt uitstralen, wat mij betreft mag dat, ik klim in ieder geval niet 1000 keer het dak op en hang niet elke dag mijn (eigenlijk veel te dure) analyzer aan de antenne om te checken. Ik vergelijk dat met de voordeur, dicht is dicht, weglopen en niet 3x checken of hij wel dicht is.
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Waarom de ingebouwde swr meter niet gebruiken van je cb

Berichtdoor cb-band » 29 jun 2019, 21:07

Wat ik wel doe als ik mijn swr waarde afstel voor het zenden.
Wanneer ik alleen wil zenden op de cb kanalen van kanaal 1 tot kanaal 40 ( van 26,965 Mhz tot 27,405 Mhz ), dan stel ik mijn swr waarde op kanaal 20 af. Wil ik alleen zenden op de kanalen van 41 tot kanaal 80 ( 27,415 Mhz tot 27,855 Mhz ), dan stel ik mijn swr waarde op kanaal 60 af.
:roll: Ik hou van mijn CB bak maar niet van mijn buiten basis GPA antenne die heen en weer gaat door de wind en die een vorm aan krijgen is van een banaan :cry: .
Avatar gebruiker
cb-band
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 28 jun 2019, 07:24
Woonplaats: België

Re: Waarom de ingebouwde swr meter niet gebruiken van je cb

Berichtdoor Wimpie » 30 jun 2019, 21:51

@haab:
Ik weet niet wat jij met drastisch bedoelt. Behoudens een defecte meter (opgeblazen, diodes kapot, diodes vervangen door ongeschikte types, etc), kan ik mij een hele slechte meter voor CB niet meer herinneren. Wat je nog weleens tegenkomt is dat mensen een meter aanschaffen voor groot vermogen, en die gebruiken met een 4W bakkie. De detectiediodes komen dan niet goed in geleiding waardoor structureel een te lage SWR weergegeven wordt.

Wat ik niet wil is dat een SWR = 2 als SWR = 1.5 weergegeven wordt. Ik lig niet wakker van SWR = 1.5, tenzij het de dag ervoor anders was, maar SWR=2 is voor mij toch de limiet. Dan wordt het of de boel veranderen, of vermogen reduceren.

Een relatief makkelijk uit te voeren SWR-meter test:
Eerst met een dummy load achter de meter (SWR = 1) en daarna met twee dummy loads parallel (SWR = 2). Een stapje verder is vervolgens een stukje kabel van elektrisch 0.25 lambda ertussen (ongeveer 1.8 m voor RG58, RG213 voor CB 27 MHz). Daardoor varandert de impedantie die de SWR meter ziet sterk, maar de SWR blijft 2.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Waarom de ingebouwde swr meter niet gebruiken van je cb

Berichtdoor Ernst » 21 aug 2019, 21:47

Wat ik wel doe als ik mijn swr waarde afstel voor het zenden.
Wanneer ik alleen wil zenden op de cb kanalen van kanaal 1 tot kanaal 40 ( van 26,965 Mhz tot 27,405 Mhz ), dan stel ik mijn swr waarde op kanaal 20 af. Wil ik alleen zenden op de kanalen van 41 tot kanaal 80 ( 27,415 Mhz tot 27,855 Mhz ), dan stel ik mijn swr waarde op kanaal 60 af.


Dan zou ik een antenne nemen waarbij dit niet nodig is

Elke keer het dak op als ik op een ander bandje wil zenden is mij te veel gedoe
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Waarom de ingebouwde swr meter niet gebruiken van je cb

Berichtdoor Paula Bean » 23 aug 2019, 14:07

Wimpie schreef:... een stukje kabel van elektrisch 0.25 lambda ertussen (ongeveer 1.8 m voor RG58, RG213 voor CB 27 MHz)


Dank je voor test tips, maar hoe kom je aan 1.8 m?

Als ik λ/4 uitreken voor 27 Mhz, kom ik op: 300/27/4 = 2.7m. Of is het de coax-verkortingsfactor 0.66 die je toepast op de lengte om op 1.8m uit te komen?
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: Waarom de ingebouwde swr meter niet gebruiken van je cb

Berichtdoor 19DT2120 » 23 aug 2019, 17:18

Voor bepaalde situaties bereken je de coax lengte x Velocity(verkortings-) factor .
Bv voor een quad of deltaloop kan je een balun,gammamatch of een stukje coax van75 Ohm met de lengte van: 0,25λ x Velocity factor gebruiken.

Afbeelding

http://rfcec.com/RFCEC/Section-3%20-%20Fundamentals%20of%20RF%20Communication-Electronics/07%20-%20ANTENNA/Antenna%20-%20One-Wavelength%20Single%20Loop%20Antennas%20(By%20James%20H.%20Abercrombie%20N4JA).pdf


update:url aangepast
Laatst bijgewerkt door 19DT2120 op 24 aug 2019, 09:27, in totaal 1 keer bewerkt.
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Waarom de ingebouwde swr meter niet gebruiken van je cb

Berichtdoor Wimpie » 23 aug 2019, 23:01

@Paula Bean,

Het ging om het testen van ee SWR meter. Als je twee 50 Ohm dummy loads parallel zet (met een T-stuk, lekkker makkelijk), heb 25 Ohm. Dat is in een 50 Ohms systeem een SWR = 2 (vanwege factor twee tussen de de belasting en de kabelimpedantie).

Als je aan dat T-stuk een kwart golf stuk kabel bindt, krijg je een impedantietransformatie. Je kent wellicht de kwart lambda transformator. Er geldt:

Zload*Zin = Zkabel^2.

Zkabel = 50 Ohm, Zload = 25 Ohm. Zin wordt dan 100 Ohm.

Bij 100 Ohm hoort ook een SWR = 2. Door er een kwart lambda stuk kabel tussen te zetten, test je de SWR meter met impedanties die zeg maar tegen over elkaar liggen. Als de SWR meter dan netjes 2 aangeeft, zit het met die meter wel goed. Hij moet bij 50 Ohnm belaasting dan wel mooi SWR = 1 aangeven (dus meter blijft in de linkerhoek liggen).

Over uitrekenen van de fysieke lengte, heb jij gelijk. In de kabel gaan de golven langzamer, waardoor de golflengte in de kabel korter is dan dat je uitrekent voor in de lucht.

Golflengte in kabel = (golflengte in lucht)*(verkortingsfactor). Kabels met massief PE of PTFE isolatie hebben een verkortingsfactor van 0.66. Je komt dan op ongeveer 1.8 m voor de CB band. Kabels met schuimisolatie hebben een hogere verkortingsfactor (varierend tussen grofweg 0.8 en 0.85).

@19DT2120:
Jouw plaatje hat mooi gepast in dit draadje:
viewtopic.php?f=7&t=11059#p111298
Ik zou er dan nog wel ferriet bij stoppen om een balunfunctie te krijgen. Ik hou niet zo van mantelstroom op kabels die alleen bedoeld zijn om energie te transporteren.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Waarom de ingebouwde swr meter niet gebruiken van je cb

Berichtdoor Paula Bean » 24 aug 2019, 13:57

Handig! Zou je dezelfde test kunnen uitvoeren met een dummyload van 100 Ω op de ANT uitgang van de SWR meter? Geeft dat hetzelfde resultaat?
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: Waarom de ingebouwde swr meter niet gebruiken van je cb

Berichtdoor Wimpie » 24 aug 2019, 17:29

Twee 50 Ohms dummy loads parallel met daar weer aan een kwart golf stuk kabel, doet inderdaad hetzelfde als een 100 Ohm dummy. Dus ja, het gaat met een 100 Ohm dummy load ook.

De meeste mensen hebben geen 100 Ohm dummies, vandaar de oplossing met het kabelstuk. Je kunt natuurlijk ook twee 50 OHms dummy loads in serie zetten, maar dat werkt alleen goed als de dummy loads relatief klein zijn. Parallel gaat met een T-stuk nogal makkelijk.

Je kunt eventueel zelf wat maken op basis van weerstanden als de vermogens niet al te groot zijn. Er zit wel een risico in. Hoe weet je zeker dat het eigenbouwsel voor CB band 100 Ohm is (en geen groot inductief of capacitief deel heeft)?
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Waarom de ingebouwde swr meter niet gebruiken van je cb

Berichtdoor Paula Bean » 24 aug 2019, 19:22

Wimpie schreef:Hoe weet je zeker dat het eigenbouwsel voor CB band 100 Ohm is (en geen groot inductief of capacitief deel heeft)?


Laat me raden: metaalfilmweerstanden gebruiken (dus géén draadgewonden weerstanden), en met een multimeter checken of de weerstand inderdaad 100 Ω is?

Ik heb zelf een salt water dummyload gemaakt eergister.
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33


Keer terug naar Meters

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten