hoe werkt deze POWER + SWR - meter?

Voor al je vragen over wat voor type meter dan ook!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

hoe werkt deze POWER + SWR - meter?

Berichtdoor DJR » 28 sep 2018, 21:46

Hallo allemaal,

Op het moment heb ik wel een bakkie, en een meter, maar nog niks anders, daar ben ik nog naar opzoek.
Dus als ik niet op school ben of het halve internet te doorzoeken voor de dingen die ik nog niet heb, leek het mij handig om alvast wat kennis op te doen.
ik heb op de pagina (ergens onder de tekst) gelezen hoe je zo'n SWR meter moet gebruiken; nou staat er wel vanalles over een FWD en REF stand, en een CAL stand, maar die zijn nergens te bekennen op mijn metertje, alleen twee 'wijzertjes' en een draaiknop van 1 tot 10.
Verder staan op mijn metertje alleen de teksten TRANSMITTER, JAPAN en ANTENNA.

https://www.cb-webshop.nl/c-3449383/swr-afstellen-hoe/

Hier wat foto's van mijn bakkie en metertje: (weet niet hoe ik hier afbeeldingen in moet zetten :( )
https://drive.google.com/open?id=16Q-qx ... Jy1uUhtJYg
https://drive.google.com/open?id=1WKeJH ... E_V7cl3AFx

hoe moet ik deze gebruiken? en is het veilig??

EDIT: ik heb mijn metertje misschien gevonden, staat ook het zelfde lettertype op, maar geen merk of blauw vlak op de voorkant https://www.radiomuseum.org/r/midlandin ... 3_136.html
er schijnen (afgaand op google images meerdere typen, het verschil zit vooral in de schaal van de power meter (van 0 tot 8/10) of van 0 tot 100 (mijne)

Vriendelijke groet,

DJR
Laatst bijgewerkt door DJR op 28 sep 2018, 22:02, in totaal 1 keer bewerkt.
DJR
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 27 sep 2018, 22:47

Re: hoe werkt deze POWER + SWR - meter?

Berichtdoor 19AT593 » 28 sep 2018, 21:56

Sluit je bakkie en antenne aan op de juiste connector aan de achterzijde er zal iets bij staan als TRANSMITTER en ANTENNE(!). Als je de mike indrukt en je bakkie zend dan draai je aan de knop totdat de meter aan de linkerzijde aan het eind staat. De meter aan de rechterzijde mag dan maar een paar streepjes of liefst helemaal niks aanwijzen. Komt hij boven de 1,5-2 dan zal je wat moeten afstellen aan de antenne.

En ja het is veilig, zitten geen schakelaars op dus er kan niks mis gaan. Succes!
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: hoe werkt deze POWER + SWR - meter?

Berichtdoor DJR » 28 sep 2018, 22:06

19AT593 schreef:Sluit je bakkie en antenne aan op de juiste connector aan de achterzijde er zal iets bij staan als TRANSMITTER en ANTENNE(!). Als je de mike indrukt en je bakkie zend dan draai je aan de knop totdat de meter aan de linkerzijde aan het eind staat. De meter aan de rechterzijde mag dan maar een paar streepjes of liefst helemaal niks aanwijzen. Komt hij boven de 1,5-2 dan zal je wat moeten afstellen aan de antenne.

En ja het is veilig, zitten geen schakelaars op dus er kan niks mis gaan. Succes!


ik was nogal geschrokken van dit onderdeel van de tekst :)
"Haal vervolgens de schakelaar op de SWR meter om naar "REF" ( Reflected ). Let hierbij op dat wanneer de naald in het rode gebied staat, niet te lang te blijven zenden."
want ik zie geen schakelaars, en ben nogal voorzichtig met AL mijn spullen (en van anderen natuurlijk), maar goed om te weten. :)

Bedankt voor je hulp :),

DJR
DJR
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 27 sep 2018, 22:47

Re: hoe werkt deze POWER + SWR - meter?

Berichtdoor Ries13 » 24 nov 2019, 23:48

Hallo, even een andere meter, maar dezelfde vraag. Het betreft een Alan HQ 222. Het is een swr/power kruismeter. Er zit maar één knop op , 10, 100, of 1000 watt. Geen fwd of ref. Hoe stel ik de swr in? Of hoeft dat niet?
Ries13
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 11 apr 2019, 22:10

Re: hoe werkt deze POWER + SWR - meter?

Berichtdoor 19RE000 » 25 nov 2019, 00:48

Ries13 schreef:Hallo, even een andere meter, maar dezelfde vraag. Het betreft een Alan HQ 222. Het is een swr/power kruismeter. Er zit maar één knop op , 10, 100, of 1000 watt. Geen fwd of ref. Hoe stel ik de swr in? Of hoeft dat niet?


Inderdaad bij jouw meter hoeft dat niet.

1) Bij een standaard bakkie zet jij hem op 10 Watt.
2) Dan microfoon inknijpen
3) Daar waar de kruisnaalden bij elkaar komen zie je onder het vermogen je SWR aangegeven.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: hoe werkt deze POWER + SWR - meter?

Berichtdoor Ries13 » 25 nov 2019, 01:56

Aha! Ik heb er geen handleiding bij. Bedankt, ik ga weer verder prutsen...
Ries13
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 11 apr 2019, 22:10


Keer terug naar Meters

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten