zendamateur forum

Plaats hier al je berichten die niet met de hobby te maken hebben.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: zendamateur forum

Berichtdoor MikeBravo » 05 jul 2014, 10:35

Bas schreef:Ik vind het jammer dat mensen zoals jij minder makkelijk toegang hebben tot amateurbanden.
Want het is er veel te leeg, op bv 160m zijn er maar een handvol amateurs actief en dan nog voornamelijk in een heel klein stukje van de band.
Ook op andere banden is vaak weinig te beleven tijdens kantooruren buiten oudere amateurs maar die kletsen veelal over koetjes en kalfjes of wisselen enkel rapportjes uit.
Van mij mag het best wat drukker worden op de banden, zo staan veel repeaters op 2m en 70cm heel de dag hun call uit te braken zonder dat er 1 amateur te horen is.
Ik mis de gezelligheid van vroeger toen ik nog met velen op PI3ALK zat te kletsen met Jan en alleman, nu zit er amper iemand.
En nieuwe amateurs komen er amper bij, hier in de buurt het laatste jaar 4 en dit jaar niemand.


En waar het iedere dag druk was wbt repeaters , zijn uit de lucht ivm herindeling door het AT. Ik denk aan bv de oude Amersfoort en Zaandam.
Gr,
Marcel
Morgen besteld, vandaag in huis
(PF9ZX, MikeBravo, 19MB255 | http://www.pf9zx.nl)
MikeBravo
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 21 aug 2011, 01:17
Woonplaats: JO22OQ

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Henry hpsd » 07 jul 2014, 13:29

Bas schreef:In 1982 was de D licentie en de band was vrijgegeven van 6 kanalen naar 145,000 <-> 145,800 en 15W.
Ik was een van de eerste amateurs die onder die nieuwe regeling examen deed.
En er bestond toen maar 1 boek om Zendamateur te worden en die was voor alle amateurs, voor D bestond er geen boek of cursus, iedereen deed de C opleiding van de Veron waar je ook D mee kon halen.



IBen toevallig nog even bij mijn ouders..we gaan op vakantie dus nog ff "hoi" zeggen.
op zolder heb ik nog een behoorlijke collectie boeken

lees hier in een oud cursus boek:

"kursus amateurradio - examen D
derde verbeterde druk voorjaar 1977


uitgave VERON.

http://s1.bild.me/bilder/260513/3422888 ... teur_D.jpg

Dan kwam ik ook nog iets tegen van Dokter Blan, Dirksen oei..die 2 was ik al weer vergeten hihi.
En zo heel moeilijk is die D kursus trouwens niet.

Efin, wij gaan ff weekje op vakantie !
Tot ziens.

Grt Henry

aangepast door Remco Rozenburg i.v.m. erg grote afbeelding
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Henry hpsd » 07 jul 2014, 13:51

tnx remco, je was al sneller dan mij ...was er net mee bezig....
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Bas » 07 jul 2014, 13:55

Nooit gezien dat boek.

Maar ik deed pas jaren later examen en die D examens zijn beduidend moeilijker dan die van 1977.

Vergelijk maar eens de eerste met de laatste: http://www.luister-zendamateur.nl/

Waarschijnlijk ook de reden dat ze ons toen geen D boek aanboden.
Dat examen van 1977 doe je met twee vingers in je neus :lol:
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Henry hpsd » 07 jul 2014, 14:11

Dat je het nog nooit gezien hebt, wil dus niet zeggen dat het er niet is, dit in tegenstelling tot wat je stelt "er bestond maar 1 curusboek".

Daarbij heb ik het trouwens nooit over een examen gehad van 1977.
Ik heb het over een cursusboek met de print datum van 1977 dat de inhoud van dat cursusboek niet zo moeilijk is.
Juist om bewijs te leveren dat je veronderstelling, van het niet bestaan van een "D machtiging" cursusboek niet juist is.

Ergens krijg ik het idee dat je regelmatig veronderstellingen neerzetten als een feit.

Verder heb ik inmiddels even gekeken naar de examens van 81,82...en bedoel het echt niet verkeerd...maar eh...wees nou eens eerlijk dat valt toch wel wat mee ?

Vr. gr,

Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: zendamateur forum

Berichtdoor 19-DT-170 » 07 jul 2014, 14:40

Je hebt het cursusboek van 1977 nog nooit gezien,
maar het examen dat jij hebt gedaan was veel moeilijker???
En alle examens na jouw examen zijn weer gemakkelijker geworden??
En jouw D-examen is CEPT goedgekeurd, terwijl die daarvoor en daarna dat niet zijn??
Kun je mij en alle reaguurders hier dat eens uitleggen???
Ik weet niet welk examen je gedaan hebt, maar volgens mij is dat wel een heel apart examen geweest....
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Bas » 07 jul 2014, 14:44

Het werd ons gewoon niet aangeboden, men gaf de C cursus en niets anders.
De stelling was: Ga gewoon voor beiden dan haal je vrijwel zeker D.

Ik heb nooit gezegd dat het niet bestond.
Zou graag dat boekje eens lezen en zien of je er de toenmalige D mee kan halen toen ze 145~145.8 vrijgaven.

Voor mij is en was D een makkie, ik zat toen de tijd op de HTS-electronica en deed al aan elektronica/elektra vanaf een jaar of 6.

Maar voor iemand zonder die achtergrond was toen zowel D als C een loodzware opgave, heb er veel zien zakken in Utrecht.

Later paar keer verhuisd en kindertjes gekomen, je kent het wel, om nu nog aan F te beginnen ga ik niet meer doen want ik mag alles al :lol:

Mijn D examen is geen CEPT, maar ze ruilen het hier in België om voor ON2 die wel CEPT is.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Henry hpsd » 07 jul 2014, 14:52

Bas schreef:Ik heb nooit gezegd dat het niet bestond.



Bas schreef:En er bestond toen maar 1 boek om Zendamateur te worden en die was voor alle amateurs, voor D bestond er geen boek of cursus, iedereen deed de C opleiding van de Veron waar je ook D mee kon halen.


Tuurlijk heb je dat wel gezegd....
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Bas » 07 jul 2014, 15:07

Dat boek wat hier aangehaald is was voor de 6 kanalen D machtiging.
Ik heb nooit een boek of cursus gezien bij de Veron die voor D was toen ze 145~145.8 openstelden.

Niet vergeten de D-machtiging van 6 kanalen was ook maar 2 jaar geldig als ik me niet vergis.
Dat is een heel ander examen dan wat wij deden, eerder te vergelijken met de Novice die ze nu geven.

Immers het D examen heeft 3 maal een wijziging in niveau ondergaan.
Met het C boek van toen kon je ook geen B of A behalen, domweg omdat er geen morse cursus in stond :lol:
Of ga voor de lol een Harec halen met het toenmalige C boek, dat is net zo onnozel.

Daarom, ik wil dat boek wel eens lezen, want ik heb het nooit gezien, toch niet op de afdeling waar ik zat en ze boden het daar ook niet aan.

Edit: Goed nieuws voor de Belgen, toen ik net de Belgische machtigingen aan het bekijken was, omdat er wel eens wat verandert zonder dat ze er veel over zeggen.
Er is een wetsontwerp in de maak waar de ON2 machtiging nieuw leven wordt ingeblazen.

Zie hier, het wordt hopelijk dit najaar van kracht als er een nieuwe regering is: http://www.wwww.ariss-eu.org/nl/actueel ... ioamateurs

In het kort komt het hierop neer:

1) Basis vergunning ON3, simpel examen, niet geldig buiten Belgie.
2) Harec (F) vergunning, ON1/4/5/6/7/8, verkrijgt men als het HAREC examen is gedaan met 66% goede antwoorden in totaal en minstens 50% per onderdeel.
3) Novice vergunning, ON2, verkrijgt men als het HAREC examen met 50% op elk onderdeel en minstens 50% in totaal.

Dit is prachtig nieuws voor de mannen die nu voor HAREC studeren en het moeilijk vinden, de kans is groot dat je een ON2 krijgt waardoor je WEL naar het buitenland kan EN vrijwel alles mag buiten ATV.
Deze oplossing is geweldig, want zo is de opleiding hetzelfde maar telt de examen uitslag, hierdoor kan je jezelf verbeteren of ON2 blijven, wat trouwens geen slechte vergunning is.

Dus mannen, wacht nog even met examen doen tot deze regeling in wetten is omgezet, dan heb je veel meer kans van slagen voor Full of Novice. YES!!!
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: zendamateur forum

Berichtdoor 19DT2120 » 07 jul 2014, 20:22

Pff wat een gekeuvel hier,lijkt oa het ZendAmateur.com wel :lol:
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Kratjuh » 11 jul 2014, 11:00

19DT2120 schreef:Pff wat een gekeuvel hier,lijkt oa het ZendAuwehoer.com wel :lol:


8) :mrgreen:
Avatar gebruiker
Kratjuh
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 27 feb 2012, 13:27
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: zendamateur forum

Berichtdoor peter stardust » 11 jul 2014, 17:51

wat een gezeik zeg. pfffffffffffffffffff. ga wel ergens anders heen. als het zo moet.
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Ernst » 24 sep 2014, 22:33

http://www.pc5e.nl/download/examen-dl
(Dank gaat uit naar de maker van de site die toch echt moeite heeft gedaan om de zaken direct bereikbaar te maken voor iedereen)

Het is een interessante site.
Er staan veel dingen uitgewerkt van wat je in de examens kunt verwachten.
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: zendamateur forum

Berichtdoor 19-DT-170 » 02 jan 2016, 13:12

Net eens een blik genomen op zeuramateur.com
Als ik sommige stukjes lees denk ik, nou nou...
Hier bijvoorbeeld:
http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=22&t=16202
PA0ETE schreef: Mogelijk dat bij zo'n belangrijk relais waar zoveel geld aan besteed is AT ook eerst nog wel even kijkt naar wie de aanvrager is. Als dat een beginnend amateur is die alleen handelt en die geen technische achtergrond heeft zou AT, hoewel ze dat niet hoeven, nog wel een keer een gesprekje met zo iemand hebben denk ik

Dus als 'beginnend amateur' krijg je geen repeater vergunning om te experimenteren? Die vergunning zou dus alleen aan de 'experts' worden uitgegeven? Maar dan is het niet meer experimenteel lijkt mij...???
Maar dan moet je dus volgens PA0ETE een gesprekje krijgen met het AT of je wel zeker weet of je een aanvraag wilt indienen?
Maar goed dat het AT het beleid bepaald, en niet PA0ETE.

Dan is er nog een topic dat gaat over de zendpiraten en het asbestverhaal: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... 2&start=60
Vooral ene FrankyBoy die slaat de plank finaal mis.

Alweer spijt dat ik daar een blik heb geworpen.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: zendamateur forum

Berichtdoor 19RE000 » 02 jan 2016, 13:30

19-DT-170 schreef:Net eens een blik genomen op zeuramateur.com
Als ik sommige stukjes lees denk ik, nou nou...
Hier bijvoorbeeld:
http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=22&t=16202
PA0ETE schreef: Mogelijk dat bij zo'n belangrijk relais waar zoveel geld aan besteed is AT ook eerst nog wel even kijkt naar wie de aanvrager is. Als dat een beginnend amateur is die alleen handelt en die geen technische achtergrond heeft zou AT, hoewel ze dat niet hoeven, nog wel een keer een gesprekje met zo iemand hebben denk ik

Dus als 'beginnend amateur' krijg je geen repeater vergunning om te experimenteren? Die vergunning zou dus alleen aan de 'experts' worden uitgegeven? Maar dan is het niet meer experimenteel lijkt mij...???
Maar dan moet je dus volgens PA0ETE een gesprekje krijgen met het AT of je wel zeker weet of je een aanvraag wilt indienen?
Maar goed dat het AT het beleid bepaald, en niet PA0ETE.

Dan is er nog een topic dat gaat over de zendpiraten en het asbestverhaal: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... 2&start=60
Vooral ene FrankyBoy die slaat de plank finaal mis.

Alweer spijt dat ik daar een blik heb geworpen.



Pascal zoals zo vaak sla jij de plank weer eens helemaal mis.

Jij vergelijkt het landelijk relais PI2NOS met een of andere lokale versie daarvan.

Niemand houdt jou of een andere, beginnend of niet, amateur tegen een relais te beginnen op het moment dat de toestemming vervalt,
ECHTER
voor een landelijke opstelling zoals PI2NOS is mag, nee zelfs moet, een uitzondering gemaakt worden en dan zeker wegens de enorme investering in tijd en geld.

Dus wil jij zo graag een relais beginnen zoek dan uit wanneer de vergunning vervalt bij kou in de buurt en ga je gang.

Hou gewoon eens op met zeuren en ik wens je veel succes met jouw eigen relais.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten