Storing en slechte ontvangst

Plaats hier al je berichten die niet met de hobby te maken hebben.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Storing en slechte ontvangst

Berichtdoor Frank » 28 jan 2013, 22:17

Hallo allemaal,

Ik heb sinds vandaag mijn set weer aangesloten, een mobiel sprietje aan gesloten en de swr strak in de hoek afgesteld op kanaal 20, met andere woorden alles draait weer zoals 20 jaar geleden, ik ben het nog niet verleerd.
Nu loop ik tegen het volgende aan, ik heb over 120 kanalen een continue storing staan met een signaalsterkte van ongeveer een S7 tot S9 soms is het continu en soms dan gaat de storing tussen S3 en S9 pulserend heen en weer.
Ik heb het getest op 2 verschillende tranceivers (ik vind bakkie niet passen bij een all-mode zend-ontvanger) en op beide heb ik de zelfde storing, heeft iemand enig idee waar deze storing vandaan komt, of ligt het aan het weer van dit moment?
Verder vraag ik mij af of er op dit forum nog mensen uit de omgeving van Alkmaar actief zijn en of er in deze omgeving nog mensen op de 11 meter / 27 mc actief zijn, tot op heden heb ik nog geen activiteit gehoord.

Groeten, Frank
viewtopic.php?f=26&t=8452
Frank
 

Re: Storing en slechte ontvangst

Berichtdoor Maarten PD1MZ » 28 jan 2013, 22:20

hoi frank,

heb je alle mogelijke storingsbronnen thuis al geprobeert weg te nemen?
storingen kunnen vele oorzaken hebben en het worden er alleen maar meer, internet via het lichtnet bijvoorbeeld
Maarten PD1MZ
 

Re: Storing en slechte ontvangst

Berichtdoor Frank » 28 jan 2013, 22:36

Hoi Maarten,
Ja ik heb alle "stoor" zenders e.d. al uit gezet,
Draadloos internet
draadloze telefoons
Internet via het lichtnet heb ik niet, en wil ik ook niet, het is een lapmiddeltje voor monteurs die te lui zijn om een kabeltje te leggen.
ik heb zelfs alle computers in huis uitgezet, omdat schakelende voedingen ook nog wel eens kunnen storen.
Ben ik nog wat vergeten? ik kan niets meer bedenken.
Frank
 

Re: Storing en slechte ontvangst

Berichtdoor kol53 » 28 jan 2013, 22:54

Ik ga hier maar even verder Frank, hoe hoog staat de antenne? Want als hij niet boven het
dak uit komt, zou je ook meer storing op kunnen pikken.
kol53
 

Re: Storing en slechte ontvangst

Berichtdoor Maarten PD1MZ » 28 jan 2013, 22:55

ik begreep in je voorstel topic dat je op een kleefvoet zit, waar staat deze en staat hij mooi vrij en hoog?

heb hier een antenne gehad die ik heel laag had staan toen had ik meer last van storing dan nu met een antenne die hoger en vrijer staat.

heb je deze storing de hele dag en avond of alleen overdag?
Maarten PD1MZ
 

Re: Storing en slechte ontvangst

Berichtdoor 19RF168 panda58 » 28 jan 2013, 23:02

Werken jou transceivers op 230 of op een voeding van 13.8 volt
Als het laatste het geval is kun je de set aansluiten op een auto accu.
Dan de hoofd schakelaar in de woning omdraaien zodat die spannings loos is.
Zo kun je ontdekken dat de storing niet uit jou huis komt.Of juist wel.

Er is in die 20 jaar heel wat elektronische apparatuur bij gekomen wat flink kan storen.
Het kan maar zo bij jou buren verderop weg komen.

Jan
19RF168 panda58
 

Re: Storing en slechte ontvangst

Berichtdoor Frank » 28 jan 2013, 23:11

De antenne staat nu buiten op het schuurdak in de achtertuin, een meter of 6 van het huis af, en een meter of 3 boven het terrein. Het dak van het huis zit met de nok op 6 meter, volgens mij heb ik hiermee voldoende vrije ruimte om uit de omgeving het een en ander te kunnen ontvangen.
Ik heb alle antennekabels van te voren doorgemeten en deze zijn in orde, de gelijkstroom weerstand kwam op 0,4-0,6 ohm.
De aansluiting aan de antenne heb ik afgetaped zodat er geen vocht in kan komen en ook de afstelbare top van de antenne heb ik ook ingetaped zodat er geen vocht in de antenne kan komen.
Frank
 

Re: Storing en slechte ontvangst

Berichtdoor Maarten PD1MZ » 28 jan 2013, 23:18

ik zou voor een tegelvoet gaan met daarop een 2 meter pijp met groundplane bijvoorbeeld de sirio signalkeeper dat zal een stuk beter gaan als een kleefvoet.

en als het kan en je wil het is een basisantenne op een stuk pijp op het dak of op een mast tegen de schuur nog mooier

het is net hoe gek je het wil maken, maar met deze opstelling zal het niet denderend zijn
Maarten PD1MZ
 

Re: Storing en slechte ontvangst

Berichtdoor Frank » 28 jan 2013, 23:19

@Jan,
Dat is een rigoreus, maar goed idee, voeding vanaf de auto accu, even kijken of ik nog een lang stuk snoer heb,
alle stoppen eruit en testen maar. Het enige nadeel is dat ik dat nu niet kan doen, want dan kan ik vannacht waarschijnlijk op de bank slapen. :evil: :lol: :lol:
En mag ik ook niet vergeten alle wekkers en klokken weer goed te zetten.
Maar ik ga het morgen wel, in overleg, proberen.
Frank
 

Re: Storing en slechte ontvangst

Berichtdoor Frank » 28 jan 2013, 23:25

@Maarten,
Het is trouwens geen kleefvoet maar een mobile spriet voor vaste montage, maar dat maakt voor het onderwerp niets uit.
Mijn onderzoekje is ook om te kijken of er nog wat activiteit in de omgeving is, als er verder niemand op de frequetie zit dan heeft het ook niet zo veel zin om te gaan investeren in een nieuwe antenne.
Ik ga morgen het voorstel van Jan proberen om te kijken of ik het stoorsignaal ken traceren.
Frank
 

Re: Storing en slechte ontvangst

Berichtdoor Maarten PD1MZ » 28 jan 2013, 23:29

daar heb je helemaal gelijk in als er geen activiteit is dan is het de moeite niet maar je zou genoeg activiteit moeten ontdekken zit zelf in den helder en rij vaak richting heerhugowaard en dan zijn er diverse kanalen bezet
Maarten PD1MZ
 

Re: Storing en slechte ontvangst

Berichtdoor kol53 » 28 jan 2013, 23:42

Frank schreef:@Maarten,
Het is trouwens geen kleefvoet maar een mobile spriet voor vaste montage, maar dat maakt voor het onderwerp niets uit.
Mijn onderzoekje is ook om te kijken of er nog wat activiteit in de omgeving is, als er verder niemand op de frequetie zit dan heeft het ook niet zo veel zin om te gaan investeren in een nieuwe antenne.
Ik ga morgen het voorstel van Jan proberen om te kijken of ik het stoorsignaal ken traceren.


Een sprietje op de schuur of een basisantenne op dak maakt toch wel een wereld van
verschil, dus wie weet wat je dan allemaal kan ontvangen.
kol53
 

Re: Storing en slechte ontvangst

Berichtdoor 19RF168 panda58 » 28 jan 2013, 23:44

Frank schreef:@Jan,
Dat is een rigoreus, maar goed idee, voeding vanaf de auto accu, even kijken of ik nog een lang stuk snoer heb,
alle stoppen eruit en testen maar. Het enige nadeel is dat ik dat nu niet kan doen, want dan kan ik vannacht waarschijnlijk op de bank slapen. :evil: :lol: :lol:
En mag ik ook niet vergeten alle wekkers en klokken weer goed te zetten.
Maar ik ga het morgen wel, in overleg, proberen.


Nee zou het nu ook niet doen, want op de bank slapen is niet prettig vind ik.

Ja op deze manier , huis spannings loos maken kwam ik er ook achter waar de storing wegkwam.
Wel uit eigen huis dus :oops:
Het was de pc die ook in de shack stond ,ook als stond die uit.
Alleen de stekker in stopkontakt zorgde al voor een 1,5 s punt aan storing,
Verder stoorde de led strip die ik onder de keuken kastjes gemonteerd had ook enorm.
Hier was de trafo voor de 230/12volt voor de led de oorzaak.
Vervangen door een duurder type en toen was het over.
Je zal altijd wel iets aan storing overhouden,ook wel afhankelijk van het weer,maar een s je 9 aan storing dan kun je alleen lokaal werken.
En dan is de hobby minder leuk.
Succes morgen ,en ik hoop dat de storing uit je eigen woning komt.
Is makkelijker op te lossen dan dat je bij de buren moet aankloppen.

Groeten Jan
19RF168 panda58
 

Re: Storing en slechte ontvangst

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 29 jan 2013, 08:13

Zoek maar eens op powerline qrm of PLC qrm op youtube (van youtube kan ik je geen link laten zien dit kanaal is geblokt hier op mijn qrl )

http://www.google.com/search?q=PLC+QRM& ... e&ie=UTF-8

Lijkt het daar op ?
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Storing en slechte ontvangst

Berichtdoor Snof » 07 mei 2020, 13:50

Wel een oud topic maar ik heb ook last van een ruis van s7 of soms nog hoger.
Hoever moet een antenne van de stoorbronnen verwijdert zijn wil je er geen last meer hebben (accu als voeding maakt geen verschil)
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten