Petitie A1 rijbewijs

Plaats hier al je berichten die niet met de hobby te maken hebben.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Petitie A1 rijbewijs

Berichtdoor cb1gwn » 16 jan 2013, 02:10

In Europa is een afspraak op Europees nivo gemaakt om het A1 rijbewijs onder het B rijbewijs vrij te geven op bepaalde voorwaarden.
Het A1 rijbewijs is bedoeld voor 125cc scooters tot maximaal 11Kw.
Deze scooters woorden niet toegestaan op snelwegen vanwege de beperkte snelheid (± 90 Km/pu).
De gedachte erachter is dat bestuurders van A1 Scooters voor woon/werkverkeer zullen gebruiken.
Dit betekent Filedruk vermindering, en minder CO uitstoot.
Nederland geeft deze mogelijkheid niet vrij omdat het vermoeden bestaat dat het aantal verkeersdoden hierdoor kan toenemen.

http://www.125ccscooters.nl/petitie-a1-rijbewijs/

In de rest van europa wel.. waarom hier niet?

Het gaat er om of je met een B rijbewijs op zo'n opgevoerde 'brommer' mag zitten.
Als je voor 19 jan. 2013 je rijbewijs heb gehaald dan mag je op zo'n scooter/motor/opgevoerde bromfiets zitten.
Mocht deze actie lukken dan kun je dus gratis op zo'n ding rijden en dan hoef je niet een A1 rijbewijs te halen.
Dit A1 (125cc) rijbewijs kan in ieder geval na 2015 op 16 jaar gehaald worden. Of het in 2013 al kan is onzeker.

even tekenen dus. Je weet nooit of het handig is dat je er op mag rijden.
Bijvoorbeeld voor goedkoop woon werk verkeer.
Laatst bijgewerkt door cb1gwn op 16 jan 2013, 17:11, in totaal 1 keer bewerkt.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Petitie A1 rijbewijs

Berichtdoor Rene » 16 jan 2013, 02:56

Er zijn wel meer dingen waarin Nederland uit de pas loopt binnen Europa..
Het stomme is dat dit soort fratsen erg veel geld kosten..Brussel legt gewoon erg hoge boete's op als Nederland weigert zich aan te passen aan de rest van de EU.
Die boetes lopen in de miljoenen en dat word betaald door de belastingbetaler
Lang leve de eenheidsworst..
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Petitie A1 rijbewijs

Berichtdoor 8klepper » 20 jan 2013, 12:36

ja mooi iedere malloot op een motor, lekker niet doen
gewoon lekker het motorrijbewijs halen
als ze wat met het rijbewijs willen doen, laat ze dan de vrijstelling van aanhangers vervallen, gewoon aanhanger => rijbewijs, er rijden te veel mongolen rond die geen rijbewijs nodig hebben maar het zeker wel kunnen gebruiken
8klepper
 

Re: Petitie A1 rijbewijs

Berichtdoor 19-DT-170 » 20 jan 2013, 15:39

8klepper: Ik denk niet tot dat veranderd als die mensen apart en E rijbewijs moeten halen.
Sommige afwijkingen zijn aangeboren. :-)
Als je ziet hoe hard sommigen rijden met een caravan... Als ik 120 rij,
wordt ik in de zomer geregeld ingehaald door auto's met caravans die menen dat ze harder mogen..
En dat zijn geen kleine caravans (<750kg)..
Zo zijn er ook genoeg mensen de geen E rijbewijs hebben, maar deze zeker en dwars verdienen..
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Petitie A1 rijbewijs

Berichtdoor Rene » 20 jan 2013, 16:40

Vroeger kreeg je E achter B er gratis bij , tegenwoordig moet je dat apart gaan halen.
Nu is het zo dat als je voor B slaagt je nu AM (brommerrijbewijs) er bij krijgt...

Daarbij ben ik wel voorstander van het rijden met een b rijbewijs op een lichte motor..
Op genoemde site word dat genoemd tot 11kw ( een kleine 15pk ) en met een verbod om op de snelwegen te komen...
In Duitsland bijvoorbeeld rijden bromfietsen met 80cc rond waar daar een brommer-rijbewijs vereist is terwijl je hier dan een motorrijbewijs moet hebben voor de zelfde brommer..

'Nederland geeft deze mogelijkheid niet vrij omdat het vermoeden bestaat dat het aantal verkeersdoden hierdoor kan toenemen.'

Ze hebben oogkleppen op want elders in de EU is dat al enkele jaren zo , laten ze daar eens onderzoek naar doen en niet met zulke flauwekul aan komen kakken..
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Petitie A1 rijbewijs

Berichtdoor marcovp » 20 jan 2013, 20:39

De eerste keer dat ik weer op een puchje zat nadat ik er 15 jaar niet op had gereden mistte ik op een haar na een auto. Ik vond 45 kmh eigenlijk al levensgevaarlijk met al die jaren alleen in de auto zitten. Dus wat mij betreft hoeft dit niet zo nodig.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Petitie A1 rijbewijs

Berichtdoor kol53 » 20 jan 2013, 20:48

Ik vind het wel een aardig idee, vaak zijn het toch jongeren die van de brommer (die
vaak ook harder kon dan 40) overstappen op zo'n a1 ding. Maar toch denk ik ook dat het
aantal slachtoffers wel zal toenemen.
kol53
 

Re: Petitie A1 rijbewijs

Berichtdoor cb1gwn » 20 jan 2013, 22:23

90 procent van de brommers (en snorfietsers) gaan nu al flink te hard.

Het is de bedoeling dat je net als met de piaggo mp3 (250 en 400 cc) een opstap cursus moet volgen om op zo'n maximaal 125 cc scooter/motor te rijden.
Wat is het probleem? Met 3 wieltjes mag je met rijbewijs b met 250 of 400cc rijden maar op 2 wielen is max 125cc niet mogelijk.
Terwijl je niet op snelwegen mag komen en maar maximaal 80km/uur op zo'n opgevoerde brommer.

Dit is toch kromme wetgeving?

Voor de duidelijkheid de wetgeving is er door en de petitie gaat alleen over het rijden met B rijbewijs. Iedereen die nu dus zijn B rijbewijs heeft doet er verstandig aan om dit te tekenen. Je weet nooit of je het ooit nodig hebt.
Mocht je het ooit nodig hebben scheelt het je 2000 euro en een hele hoop tijd .
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Petitie A1 rijbewijs

Berichtdoor Rene » 21 jan 2013, 10:01

Het gaat er om dat Nederland met bepaalde zaken in de pas loopt met de EU..
En ik denk dat motorverenigingen hier ook wel blij mee zijn , want als dit doorgaat kan het voor velen als opstap dienen om voor het echte motorrijbewijs te gaan...

kol53 schreef:Ik vind het wel een aardig idee, vaak zijn het toch jongeren die van de brommer (die
vaak ook harder kon dan 40) overstappen op zo'n a1 ding. Maar toch denk ik ook dat het
aantal slachtoffers wel zal toenemen.


Dat denk ik niet....die brommertjes zijn er niet voor gemaakt om 80km/u te rijden..en daar krijg je de meeste ongelukken van..
Zo'n A1 motor is daar wel voor gemaakt en zou verkeerstechnies gezien wel veiliger zijn..
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Petitie A1 rijbewijs

Berichtdoor 8klepper » 21 jan 2013, 14:17

de meeste moderne brommers/scooters zijn wel op 80km/u gemaakt, ze worden begrensd dmv vario ringen, ringen in de uitlaat etc etc
sterker nog, in bv de aprilia RS kan een 50cc of 125cc motor liggen maar het chassis is het zelfde
bij de aprilia SR is dat hetzelfde geval
ook en gilera runner is te verkrijgen in of 50cc of 180cc en het chassis is het zelfde (alleen de motorophanging is wat anders)
en zo zijn er nog een hele hoop meer (bv oude honda MT/MB varianten)
8klepper
 

Re: Petitie A1 rijbewijs

Berichtdoor kol53 » 21 jan 2013, 15:04

Rene schreef:Het gaat er om dat Nederland met bepaalde zaken in de pas loopt met de EU..
En ik denk dat motorverenigingen hier ook wel blij mee zijn , want als dit doorgaat kan het voor velen als opstap dienen om voor het echte motorrijbewijs te gaan...

kol53 schreef:Ik vind het wel een aardig idee, vaak zijn het toch jongeren die van de brommer (die
vaak ook harder kon dan 40) overstappen op zo'n a1 ding. Maar toch denk ik ook dat het
aantal slachtoffers wel zal toenemen.


Dat denk ik niet....die brommertjes zijn er niet voor gemaakt om 80km/u te rijden..en daar krijg je de meeste ongelukken van..
Zo'n A1 motor is daar wel voor gemaakt en zou verkeerstechnies gezien wel veiliger zijn..


Niet alle brommertjes rijden 80. Dus ze gaan opeens veel harder. Vandaar meer
ongelukken. Maar het kan natuurlijk best dat ze na enkele jaren na het halen van A
minder ongelukken veroorzaken. Ik vind het in elk geval wel een gaaf idee. Hadden
wij vroeger moeten hebben.
kol53
 

Re: Petitie A1 rijbewijs

Berichtdoor PD2IW » 22 jan 2013, 14:36

Het verhaal is heel simpel,wij maken deel uit van europa. Wij worden klaar gekookt dat wij volledig een worden. Het is gewoon als volgt, als het 125cc verhaal wet wordt voer je die uit,wil je dat niet heb je in europa niets te zoeken en kan je vertrekken,punt. Dit verhaal heeft niets te maken met voor of tegen europa,ik heb daar een eigen mening over. Maar Nederland beginnt een vervelend eigengereid individu te worden,kijk maar naar de frequentiebeleid t.a.v de N-licentie. Kijk maar naar het DGPS-verhaal,kijk maar naar het nu genoemd rijbewijsverhaal(hetgeen in DL en Belgie overigens goed werkt). Wij proberen hier in 60 jaar de verenigde staaten van europa te worden.ff voor de duidelijkheid,dat probeert Amerika al 237 jaar met vallen en opstaan.
PD2IW
 

Re: Petitie A1 rijbewijs

Berichtdoor 19-DT-170 » 22 jan 2013, 15:08

Ik wou net zeggen... Dat is Amerika ook nog niet gelukt.
Elk staatje heeft zijn eigen wetten en regels..
Het was zelfs zo, dat in de ene staat de doodstraf was afgeschaft,
terwijl 100m verderop in een andere staat de doodstraf nog steeds bestond.
En hier denken ze dat ze wel even alles recht kunnen breien?
Waar ze hier goed in zijn. Komt het de overheid goed uit, dan moeten we kijken naar de voorbeelden uit het buitenland
(vooral Amerika is populair), maar komt het de overheid niet uit, dan zijn we niet vergelijkbaar en "uniek".
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Petitie A1 rijbewijs

Berichtdoor cb1gwn » 22 jan 2013, 15:15

Even voor de duidelijkheid het is al wet per 19 jan 2013!

Het gaat er dus niet om of iemand voor of tegen is.

In andere landen mag je met auto rijbewijs op een max 125cc rijden mits je aan een aantal voorwaarden voldoet. Nederland neemt hier een uitzonderings positie in.
Waarschijnlijk door de lobby van Veilig Verkeer Nederland. Die zijn namelijk oerconservatief en tegen elke verandering.
BMW had een mooie motorscooter gemaakt net overkapping. Het ding was zo ontworpen dat je geen helm hoefde te dragen. Veilig verkeer nederland wilde dat je wel een helm op moest en heeft daar den haag voor plat gelopen.
Uit testen bleek dat wanneer je een ongeluk kreeg met helm je slechter af was..
Ook is VVN tegen snelheid verhoging van wel 5 km voor brommers (max 50km/uur).

Ik rij zelf ook brommer (oldtimer) en ik word regelmatig van de weg afgedrukt door auto's en vrachtwagens als ik 40/45 km/uur rij. Dat is pas levens gevaarlijk!
Waar je 50 mag rijden auto's massaal 60km/uur.
Trouwens de snorfietsers komen mij ook massaal voorbij (60+km/uur)

Wat betreft de max 125cc motoren, als je je brommer naar de A1 klasse wil zal die omgekeurd moeten worden. Het is echt niet zo dat je even je brommer opvoert en dan mag rijden.


Maar goed even ontopic : teken even voor rijden met auto rijbewijs!
Komende jaren blijft het crisis en het kan handig zijn om een scooter te rijden voor woon werk.
Dat is een stuk goedkoper dan een auto rijden. Zomers is het super om op zo'n ding te rijden.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Petitie A1 rijbewijs

Berichtdoor 19op14 » 04 feb 2013, 21:22

het gaat in Nederland niet om de veiligheid
de staat is groot aandeelhouder bij Shell
als iedereen een a1 rijbewijs vraagt , en op een 125 cc raceplee klimt
zijn er geen file"s meer { dus minder benzine verbruik }
daarbij is het ook zo , dat een scooter zuiniger loopt dan een auto { lopen ze weer inkomsten mis }
ik heb hier een zundapp ks 50 staan , die heb ik in 1978 van mijn duitse neef overgenomen
dat is een 50cc , 5 versnellingen brommer , dat ding loopt 95 vanuit de fabriek
daar reden ze toen al mee als brommer , hier waren die dingen verboden , of je moest ze als motorfiets laten keuren
dat heb ik intussen gedaan
ik rijd er op als het mooi weer is , en dan wordt ik ingehaald door een snotneus op een opgevoerd scootertje
van mij mogen ze het invoeren
bv 10 jaar je rijbewijs ? mag je a1 aanvragen , bij overtredingen , al je rijbewijzen innemen
doen
19op14
 


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 115 gasten