Het kwebbelhoekje

Plaats hier al je berichten die niet met de hobby te maken hebben.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor schoeffel » 11 dec 2016, 23:27

Whaha,..

Ehh,.. ik wil wel even zeggen dat we niet als piraat op de repeater hebben gezeten.
We hebben zoals het hoort wel netjes onze call vermeld.
Als radioamateur ben je dat verplicht.
Maar ik vond het een interessant experimentje.
Ik zat in de woonkamer met een portootje op de bank en daaraan een mike/luidsprekertje.
5 watt vermogen geeft het ding en ziet eruit als iets van de Blokker of de Aldi, het lijkt echt een speelgoeddingetje.
Ik heb het ding ook maar gekregen.
Ik heb opgezocht wat het ding nieuw kost,... 42 euro.
Eerlijkerheidshalve moet ik wel vertellen, het is eigenlijk een LPD/PMR porto die hier in Nederland verboden is om te gebruiken op die freq's vanwege het vermogen.
Maar deze is aangepast en voor een licentiehouder wel te gebruiken, nadeel was,.. maar 1 kanaal de repeater.
Ik heb reuze lol met dat kleine gekke ding.
zonder antenne,... zul je niet veel kenne.
schoeffel
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 27 sep 2015, 20:57
Woonplaats: Nuenen

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor plientjebr » 12 dec 2016, 12:18

Prachtig is dat hoor, dat je met zo'n ding vanaf de bank, Groningen toch weet te bereiken en nog
best goed ook.
Zit je op FM kanaal 14 heb je af en toe moeite door storing om een dorp verderop binnen te komen.

Volgende keer zal ik ook mijn mond eens opentrekken Toon, was ik ook van plan, maar toen was je dus
plots weg.
Nou ja, je hebt Frans gesproken en ik heb lekker geluisterd :D

Natuurlijk allemaal netjes met het vermelden van onze call, al heb ik daar best moeite mee.
Je moet al die calls maar onthouden :roll:
Eer ik ze opgeschreven heb ben ik ze alweer vergeten :lol:
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor haab » 12 dec 2016, 13:55

schoeffel schreef:Whaha,..
Ehh,.. ik wil wel even zeggen dat we niet als piraat op de repeater hebben gezeten.
We hebben zoals het hoort wel netjes onze call vermeld.


Ik bedoelde ook niets anders.. treffen op NOS en meldden met een combinatie van call+skip. In die tijd dat ik hier op het forum hang heb ik de indruk gekregen dat het overgrote deel van de regulars hier gelicentieerd amateur is.

Desalniettemin zal het een 27mc forum invasie zijn 😜
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor president- mckinley » 12 dec 2016, 14:47

Na ja maakt niet uit, wat wel uit maakt is de sfeer hier.
Regelneefjesachtig met rood enzovoort, dat geleuter ook direct altijd met dat mag niet.
Juist het ontbreken van deze omgangs vorm, maakt het gewoner mag ik zeggen je welkom voelen?
Noem zeuramateur ook niet voor niets zo.
En gaan zaken hier nu zo uit de bocht dat je denkt man o man wat een criminele boel hier?
Nee dat zie je ook niet gebeuren, dus als hier veel mensen komen, en zijn, die ook op het zendamateur forum zitten.
Dan is de vraag van waarom gaat het hier wel gemoedelijk aan toe?
(we kunnen het dus wel? :mrgreen: )

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor 19-DT-170 » 12 dec 2016, 16:46

president- mckinley schreef:Na ja maakt niet uit, wat wel uit maakt is de sfeer hier.
Regelneefjesachtig met rood enzovoort, dat geleuter ook direct altijd met dat mag niet.
Juist het ontbreken van deze omgangs vorm, maakt het gewoner mag ik zeggen je welkom voelen?
Noem zeuramateur ook niet voor niets zo.
En gaan zaken hier nu zo uit de bocht dat je denkt man o man wat een criminele boel hier?
Nee dat zie je ook niet gebeuren, dus als hier veel mensen komen, en zijn, die ook op het zendamateur forum zitten.
Dan is de vraag van waarom gaat het hier wel gemoedelijk aan toe?
(we kunnen het dus wel? :mrgreen: )
Ik ben het er helemaal mee eens. :wink:
haab schreef:In die tijd dat ik hier op het forum hang heb ik de indruk gekregen dat het overgrote deel van de regulars hier gelicentieerd amateur is.
Joh! :-) Ik zie er wel de voordelen van in, kunnen we elkaar helpen. De ene hand wast de ander,
en niemand wordt er dommer van. :-D
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor schoeffel » 12 dec 2016, 20:08

Hmm,,...

Okee,.. ik heb een licentie, maar ben zeker geen zeuramateur.
Wat ik hier post is gewoon iets wat ik meemaak.
Als ik hier ga zeggen dat ik op een amateur-repeater gezeten heb,... lijkt het alsof ik aan piraterij doe.
Dat wil ik dus voorkomen, daarnaast,... U wilt echt niet weten hoeveel mensen op dit forum dus een licentie hebben.
Dat zijn er veel meer als U zou verwachten.
En wees eerlijk, wie is er nou niet begonnen op de 11 meter,..
Ik kraak de 27 mc zeker niet af, als ik eerlijk ben,... het is er gezelliger als op de amateurbanden.
Slechts één foutje daar, en je krijgt een tik op je vingers.
Om nog een stuk eerlijker te zijn,. ik zit al jaren op de 11 en nou niet met geheel legale spullen en vermogen.
Die licentie is een verlengstukje van mijn mogelijkheden en voorkomt ook dat het AT spullen kan meenemen.
Er zijn niet voor niets zovelen bezig om de N te halen, gewoon een stukje zelfbescherming.
Ik had toevallig nog een licentie en heb die weer actief gemaakt, wat is daar mis mee ?.
En ja,.. ik begeef me ook weer op 2 meter en 70 cm en ook de 10 meter.
Gewoon omdat mijn CRT dat kan, en ik straffeloos toch weer op een frequentie kan uitkomen.
Zie dit schrijven niet als een boze reactie, maar als uitleg, ik zou zeggen, haal je N licentie en je hebt veel meer ruimte en kan je toch op de 11 blijven.
Maar ga dan niet gek doen om met hoog vermogen te gaan zitten, op de 40 kanalen mag je niet meer als 4 watt maken.
Een paar watt meer is wel te doen, maar houdt het wel een beetje netjes, dus geen 100 watt.
Echt, ik bedoel het goed,.. haal je N,. zo moeilijk is het echt niet.
zonder antenne,... zul je niet veel kenne.
schoeffel
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 27 sep 2015, 20:57
Woonplaats: Nuenen

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor haab » 12 dec 2016, 21:26

schoeffel schreef:Echt, ik bedoel het goed,.. haal je N,. zo moeilijk is het echt niet.


Nee, echt niet hey. Dat ga ik niet doen......... die heb ik al :mrgreen: verslojt momenteel mijn rekenapparaat aande F, hehe.

Schoeffel: de mensen die hier serieus lezen hadden al lang gesnapt dat je niet illegaal op de NOS kletst hoor 😁 En iedereen doet wel een stoute dingen op de 11 daar Is niets mis mee. Ik zou al bijna zeggen: " daar is de 11 meter voor :twisted: "
Je hoeft echt niet bang te zijn dat iemand je boos aankijkt hier..

Dat de meeste amateurs nog steeds eens op de 11 rondspoken is een waarheid als een koe. Het ontbreken van de regels maakt het gezelliger en als je een idioot tegenkomt tja..helaas dan 😜

En inderdaad Pascal van elkaar leren is alleen maar een voordeel van dit forum.
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor schoeffel » 12 dec 2016, 22:58

Hmm,,...

Om nou te zeggen dat ik niet rond spook op de 11 meter,.. dan lieg ik alles bij elkaar.
Ik geef grif toe ,.. ik zit ook wel eens op de trippel 5, gewoon omdat het erg mooi en leuk is.
Maar ik ga met bescheiden vermogen de band op, meer als 25 watt gebruik ik niet.
De 11 is gewoon iets,... tja,.. hoe leg ik dat goed uit,..
Ik ben begonnen daarop, en in die tijd echt illegaal, toen de Marc, toch bleef het mijn favoriete band.
Geen gezeur en elke 10 minuten je call moeten noemen is er niet.
Lekker simpel ouwehoeren en toch netjes blijven,.. al is dat op sommige kanalen wel heel anders, dat is dus jammer.
Ik hoor veel vuile praat, dat is iets,.. daar erger ik me aan,
Het enigste nadeel van die band,... de frequentie.
Daardoor heb je een verdomd lange antenne nodig die van heinde en ver te zien is.
Maar de 11 heeft iets nostalgisch, vooral het AM.
Ik ben er eentje van de oude stempel, even een contact maken en dan weer verder zoeken.
Het radiogebeuren is erg veranderd, toch blijf ik kijken of er serieuze mensen qrv zijn op de 11, helaas,. erg weinig,
Meestal smerige praat, of iets wat ook niet op de hobby slaat, als iemand verteld dat ie vanavond spruitjes eet, prima, het is een burgerband, maar ik hoef niet te horen wat hij met ( meestal denkbeeldige vriendin ) uitgespookt heeft.
Zielige types,... echt een slechte reclame voor de CB band.
Daarom heb ik mijn roepletters weer geactiveerd en die lange jongen op het dak afgestemd op de 10 meter.
Ik blijf de 11 meter trouw, maar ben wel kieskeurig, gaat het echt een rotzooi worden, dan ben ik weg, hoor je mij niet meer op de 11.
zonder antenne,... zul je niet veel kenne.
schoeffel
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 27 sep 2015, 20:57
Woonplaats: Nuenen

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor 19AT593 » 12 dec 2016, 23:10

Ik hoorde gisteren een station uit de buurt (Nou ja Emden, Duitsland) op 10m praten. Denk, hee sterk signaal wie zou het zijn. En ja hoor onverwacht iemand waar ik wel eens contact mee had/heb op 11m. Had geen idee dat hij ook een licentie had. Heb hem maar niet geroepen want ik denk dat hij dat van mij ook niet weet. Overigens blijf ik altijd een 27MCer in hart en nieren al heb ik ook een licentie. Dat was in het begin puur om de veiligheid na 3x bezoek van de radio controledienst. Maar nu ik eenmaal in het wereldje zit zijn de mogelijkheden wel een stuk meer als alleen de 11m.
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor Bravo Sierra » 13 dec 2016, 07:03

Ik zou niet graag al de gelicenseerde amateurs de kost geven die met hun aangepaste HF set, buiten de toegestane amateurfrequenties uitkomen. Ik zou het ook wel willen, maar met mijn Flex 6500 is dat niet mogelijk, omdat de frequentie wordt ingesteld door de Flex software in de computer. Flex heeft wel software waardoor hij buiten de amateurfrequenties kan werken, maar die krijg je alleen maar als je aan kan tonen, dat je daar mag uitzenden. Een software hack zou niet gek zijn. :mrgreen:
Bravo Sierra
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2013, 09:46
Woonplaats: Siem Reap, Cambodja

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor plientjebr » 13 dec 2016, 10:32

19AT593 schreef:Ik hoorde gisteren een station uit de buurt (Nou ja Emden, Duitsland) op 10m praten. Denk, hee sterk signaal wie zou het zijn. En ja hoor onverwacht iemand waar ik wel eens contact mee had/heb op 11m. Had geen idee dat hij ook een licentie had. Heb hem maar niet geroepen want ik denk dat hij dat van mij ook niet weet. Overigens blijf ik altijd een 27MCer in hart en nieren al heb ik ook een licentie. Dat was in het begin puur om de veiligheid na 3x bezoek van de radio controledienst. Maar nu ik eenmaal in het wereldje zit zijn de mogelijkheden wel een stuk meer als alleen de 11m.


Hoi Sebastiaan.

Van de week hoorde ik ook een station uit Duitsland praten met een station uit Groningen.
Jou naam viel regelmatig in dat gesprek.
Misschien was het degene wel uit Emden, dat weet ik niet.
Het ging er eigenlijk over dat ze jou nooit meer hoorden.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor 19-DT-170 » 14 dec 2016, 10:38

schoeffel schreef:Ik kraak de 27 mc zeker niet af, als ik eerlijk ben,... het is er gezelliger als op de amateurbanden.
Slechts één foutje daar, en je krijgt een tik op je vingers.

Ik hoor dat vaker. Ik hoor ook dat je geen fouten mag maken.
Ik hoor dat als je experimenten wilt doen, dat je dit éérst op een dummyload moet doen..
Allemaal flauwekul. Ik trek mij niks aan van dat soort verhalen..
Een radiozendamateur mag experimenteren.
En bij het doen van experimenten gaat er ook wel eens iets niet geheel volgens plan.
Ook dat hoort erbij, en meestal leer je meer van fouten dan van al die dingen die (in één keer) goed gaan.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor president- mckinley » 14 dec 2016, 13:59

schoeffel schreef:het is er gezelliger als op de amateurbanden.
Slechts één foutje daar, en je krijgt een tik op je vingers.

Ik ben al een tijdje zendamateur, maar fouten maak ik regelmatig.
En niemand die mij er wat zegt, das wel jammer.
Op call niet noemen, ja en mag dat niet?
Ik weet wie ik ben en zeg regelmatig mijn call wel, maar niet zo als je zou verwachten.
Ben ik dan fout?
Wat ik zo op NOS hoor, daar verbaas ik me over, zo veel gelul zonder inhoud en bijna allemaal ook randstad plat praten :mrgreen:
Das zeker niet mijn kopje thee :mrgreen:

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor plientjebr » 14 dec 2016, 15:02

Gelul zonder inhoud op de NOS.....juist Theo.
Jammer is dat ze daardoor wel de hele boel bezet houden en je amper kans hebt er zelf
eens iets te zeggen.
En het is altijd hetzelfde clubje.

Toch vind ik het wel leuk dat ik nu met iemand samen leef die een licentie heeft.
Zo kan ik heel langzaam de gang van zaken een beetje leren.
Ik heb veel moeite met al die calls, ik houdt het liever op Piet, Klaas, Henk of wat voor naam ook.
Maar met de calls opschrijven kom ik al een heel eind en begin ik sommige ook al te onthouden :D
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Het kwebbelhoekje

Berichtdoor 19-DT-170 » 14 dec 2016, 15:49

Wat die calls betreft, daar wen je ook wel aan Pauline.
Allemaal die oeverloze gesprekken, dat is de reden waarom ik onder andere ook DMR de deur uit heb gedaan.
Het zijn veelal dezelfde mensen, en vaak ook nog wonend bij elkaar in de buurt, zodat ze eigenlijk ook simplex of via
een lokale repeater met elkaar kunnen praten, maar erop kickt dat ze te horen zijn door gans het land.
Voor mij dus geen NOS. UTR doet het overigens ook goed, maar die is een heel stuk minder in gebruik (gelukkig).
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

VorigeVolgende

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 126 gasten