actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Plaats hier al je berichten die niet met de hobby te maken hebben.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Wintertje » 25 mei 2021, 08:54

@Jaapie, kun je een draadantenne wegspannen naar die boom? Met vliegertouw ofzo, zodat het niet opvalt.
Kun je het dak op van het appartement waar je woont?
René.
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Jaapie » 25 mei 2021, 09:16

Wintertje schreef:@Jaapie, kun je een draadantenne wegspannen naar die boom? Met vliegertouw ofzo, zodat het niet opvalt.
Kun je het dak op van het appartement waar je woont?
René.

Hoi René,

Bedankt voor je input.

Het dak mag ik helaas niet op, het zijn nogal zeurkousen hier en al zou het wel mogen, een antenne mag ik daar echt niet plaatsen. Wel jammer, want dat zou heel mooi zijn, ik zit best hoog hier.

Dat van die boom is misschien nog wel mogelijk, maar dan ga ik wel horizontaal zitten wat volgens mijn niet zo gunstig is omdat de meeste verticaal zitten. Bovendien, die boom staat redelijk dichtbij, dus ik krijg de draad nooit over de volle lengte gespannen denk ik....nou misschien ook wel. Een touw over een stam heen gooien, maar hoe krijg ik hem dan terug?
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Snof » 25 mei 2021, 10:00

Die heeft idd een andere eindtrap en een veel grotere koelplaat als de cybernet bakjes, wil trouwen niet zeggen dat hij heel blijft als de swr helemaal in de verkeerde hoek staat.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Jaapie » 25 mei 2021, 10:56

Snof schreef:Die heeft idd een andere eindtrap en een veel grotere koelplaat als de cybernet bakjes, wil trouwen niet zeggen dat hij heel blijft als de swr helemaal in de verkeerde hoek staat.

Je hebt denk ik wel gelijk en het zou zonde zijn om die eindtrap eruit te blazen.

Het zit gewoon net niet mee. Ik heb wat spulletjes van een vriend zoals je weet en het is net niet genoeg om iets voor mekaar te krijgen hier.
Gisteren heb ik die draad antenne in mekaar geflansd. Ik had hem willen aansluiten met de kabel die ik voor die mobiele spriet gebruik, gewoon de draad om het pinnetje draaien of zo. Tijdens het losdraaien van de plug uit de mobiele antenne breekt het pinnetje af, dus die kan ik ook al niet meer gebruiken. Toen heb ik de plug er maar afgeknipt om hem direct op de draad antenne te solderen.
Ik wil geen kosten maken als het allemaal toch geen nut heeft en of het nut heeft betwijfel ik. Ik kan wel veel ontvangen op de 40 kanaals bak, maar het meeste is AM/SSB/storing. Het beetje FM dat binnenkomt is bijna allemaal Italiaans geloof ik, ik heb ook Portugees en Duits gehoord, maar zo goed ben ik niet in talen dat ik dat niet zeker weet. Wat ik wel goed verstond was een groet in één van deze talen aan een zeker figuur die in 40-45 een duistere rol gespeeld heeft op onze planeet, dat was in ieder geval teleurstellend.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Snof » 25 mei 2021, 17:01

Het klopt dat je heel veel buitenlandse stations hoort, hier is het een bende op sommige kanalen en er zijn erbij die 40 dB drukken....dan hoor ik de stations hier 10 km verderop niet meer.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Jaapie » 25 mei 2021, 17:24

Maar hoe kan dat nou? Ik kan me niet herinneren dat dat vroeger ook zo erg was. Af en toe hoorde je het wel, maar normaal kwam je daar lokaal wel over heen, nu wordt dat met +40 wel erg moeilijk. Het zijn er ook zoveel.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Snof » 25 mei 2021, 18:45

Vanmiddag kon ik zelfs niet eens met Beuningen kletsen, is hemelsbreed nog geen 6 km.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ruimtegolf
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor 19-DT-170 » 25 mei 2021, 19:59

Jaapie schreef:Maar hoe kan dat nou? Ik kan me niet herinneren dat dat vroeger ook zo erg was. Af en toe hoorde je het wel, maar normaal kwam je daar lokaal wel over heen, nu wordt dat met +40 wel erg moeilijk. Het zijn er ook zoveel.

Soms zijn de condities zo hard dat lokale verbindingen niet meer mogelijk zijn.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Jaapie » 25 mei 2021, 20:07

Snof schreef:Vanmiddag kon ik zelfs niet eens met Beuningen kletsen, is hemelsbreed nog geen 6 km.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ruimtegolf

Ja dat verhaal kende ik al, maar het is een tijd geleden dat ik het gelezen heb. Sterker nog, er was toen nog geen wiki. Nog sterker, er was toen nog geen internet zoals we dat nu kennen. :lol:
Interessant om dat weer eens op te frissen.
Maar jij zegt dus dat de condities heel goed zijn, nou net toevallig als ik de bak weer uit de kast trek? Ik was al bang dat er een nieuwe hype was in vreemde landen om met zijn allen met 1kW te gaan zenden. Of is het misschien een beetje van beide?

edit.
Ik was te langzaam met typen, 19-DT-170 kwam ertussendoor en dat zonder te breaken :D dus de vraag is ook aan 19-DT-170
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor 19-DT-170 » 25 mei 2021, 20:44

Ja dat klopt dat de condities nu net weer goed zijn nu je de boel aangesloten hebt. :-)
Tot nu toe hebben we weer in een zonnevlek minimum gezeten, maar sinds een week / paar weken knallen de signalen weer binnen hoor ik her en der.
Dus je hebt exact het juiste moment uitgekozen als je uit bent op dx.
Ik heb het in de jaren 90 ook wel eens gehad, dat ik lokaal over een paar kilometer geen gesprek kon voeren omdat de dx er knalhard doorheen kwam,
maar met 4W in FM met Spanje, Italië, enz ging op dat moment wel ook met loeiharde rapporten.
Hier zie je dat de cyclus momenteel in stijgende lijn zit.
https://www.poollicht.be/nl/zonneactiviteit/zonnecyclus.html
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Snof » 25 mei 2021, 20:57

Die 1kW hebben zijn er genoeg en dat in combinatie met een Yagi...die maakt er 15 kW van die dan mooi onze kant op komt :mrgreen:
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Jaapie » 26 mei 2021, 09:56

@19-DT-170
Bedankt voor het linkje, zoiets zocht ik al, maar dan met mijn neus, dus ik had het nog niet gevonden.
Leuk als je wilt dx-en ja, maar ik wilde juist kijken of ik lokaal wat kon bereiken, niet zo mooi voor mij dus. Als ze nou nog Engels spraken, dan kon ik er nog wat mee, of van mij apart Duits, daar kom ik ook nog wel een beetje uit, maar van wat die gasten brullen kan ik geen chocola maken.
Dat van de jaren 90 kan ik me ook nog wel herinneren, maar toen had ik een 5/8 GPE antenne op het dak staan en later zo een 5/8 van glasfiber, hoe heetten die dingen ook al weer? Mijn maat zat ongeveer 1 km bij mij vandaan, dus wij konden gewoon doorkletsen met 4W, maar wilde je wat verder, dan had je meestal pech.

@Snof
En dan kom ik aan met mijn 1/2W met draadantenne :lol:

Nu ik hier op het forum rondstruin krijg ik eigenlijk wel weer zin om er mee aan de slag te gaan, alleen er zit voor mij misschien een onverwachtse verhuizing aan te komen. Toen ik vorige week het spulletje aansloot om te kijken of er wat te doen is op de 27mc had ik dat nog niet verwacht. Dit is dus niet het moment voor mij om investeringen te gaan doen in apparatuur en antennes. Ik ben bang dat ik geduld zal moeten hebben. Bovendien heb ik nog steeds niet een lokaal gesprek gehoord op de 40 standaard kanaaltjes, mits je niet de beroepsmatige communicatie meetelt.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Jaapie » 28 mei 2021, 15:03

Jaapie schreef:.....en later zo een 5/8 van glasfiber, hoe heetten die dingen ook al weer? ....

En nu weet ik het weer, het was een Shakespeare :D
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Vorige

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten