Goed nieuws voor CB'ers...

Plaats hier al je berichten die niet met de hobby te maken hebben.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Goed nieuws voor CB'ers...

Berichtdoor cb-belgië » 03 feb 2020, 09:38

:D CB'ers terug bezig met een stevige opmars https://nnieuws.be/artikel/40-jaar-gele ... ig-met-een in België en Nederland ?
:lol: CB-amateur zijn is plezant !

Een CB toestel (zendontvanger) heeft 40 kanalen (26,965Mhz tot 27,405Mhz) waarmee je kan communiceren op am/fm en ssb.
Het zendbereik varieert door de weersomstandigheden (propagatie), het zendvermogen (watt) en de opstelling (hoogte) van jou cb antenne.
Het ontvangstbereik komt overeen met je zendbereik om stereo (geluid) te vermijden.
Avatar gebruiker
cb-belgië
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 20 dec 2019, 17:17
Woonplaats: België...

Re: Goed nieuws voor CB'ers...

Berichtdoor cb-belgië » 03 feb 2020, 16:27

Mike-Oscar-Delta schreef:Misschien een beetje oud nieuws? :P


:oops: Juist Mike-Oscar-Delta.
:lol: CB-amateur zijn is plezant !

Een CB toestel (zendontvanger) heeft 40 kanalen (26,965Mhz tot 27,405Mhz) waarmee je kan communiceren op am/fm en ssb.
Het zendbereik varieert door de weersomstandigheden (propagatie), het zendvermogen (watt) en de opstelling (hoogte) van jou cb antenne.
Het ontvangstbereik komt overeen met je zendbereik om stereo (geluid) te vermijden.
Avatar gebruiker
cb-belgië
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 20 dec 2019, 17:17
Woonplaats: België...

Re: Goed nieuws voor CB'ers...

Berichtdoor Wimpie » 03 feb 2020, 17:02

Ik denk dat er eigenlijk maar een goed nieuwsbericht zou zijn waar ik op zit te wachten als het aankomt op CB en HF ontvangst in het algemeen: ¡Alle PLC zooi uit!
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Goed nieuws voor CB'ers...

Berichtdoor cb-belgië » 03 feb 2020, 18:48

Wimpie schreef:Ik denk dat er eigenlijk maar een goed nieuwsbericht zou zijn waar ik op zit te wachten als het aankomt op CB en HF ontvangst in het algemeen: ¡Alle PLC zooi uit!


:cry: Wij (CB'ers) staan met onze rug tegen de muur en moeten ermee leven met die PLC...
:lol: CB-amateur zijn is plezant !

Een CB toestel (zendontvanger) heeft 40 kanalen (26,965Mhz tot 27,405Mhz) waarmee je kan communiceren op am/fm en ssb.
Het zendbereik varieert door de weersomstandigheden (propagatie), het zendvermogen (watt) en de opstelling (hoogte) van jou cb antenne.
Het ontvangstbereik komt overeen met je zendbereik om stereo (geluid) te vermijden.
Avatar gebruiker
cb-belgië
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 20 dec 2019, 17:17
Woonplaats: België...

Re: Goed nieuws voor CB'ers...

Berichtdoor 19-DT-170 » 04 feb 2020, 23:27

Niet alleen de CB-ers zijn de klos...
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Goed nieuws voor CB'ers...

Berichtdoor haab » 05 feb 2020, 12:03

Die nieuwe CBers zijn ook snel weer weg....

En inderdaad, niet alleen CB'ers. Iedereen die gebruik maakt van het radiospectrum is slachtoffer van: PLC, goedkope kerstverlichting troep, adapters, prutserig aangelegde huurzonnepanelen met goedkope onderdelen, slecht ontworpen draadloze domotica enzovoort enzovoort.

Sinds ik met de hobby bezig ben zie ik de rommel alleen maar toenemen. De 11 meter en 2 meter is hier al helemaal onbruikbaar (tot ziens ISS en Satelliet experiment)

Waar ik al tegenaan gelopen ben:
2 huurzonnepaneel installaties die storen, waarvan de tweede werd aangelegd nadat ik al een jaar bezig was om de eerste installaties gefixt te krijgen door de verhuurder/huurder. (1 opgelost)
PLC bij een buurman. ( opgelost)
Een hele maand volledig onbruikbaar spectrum door een straat versierd met action/cranenbroek en china rommel. ( 11 van de 12 maanden opgelost)
Auto's die niet meer open gaan omdat een draadloze deurbel van een buurman als een gek staat te oscilleren. ( opgelost)
3 adapters die de banden verzieken met rommel (waarvan 2 splinternieuwe). telefoonoplader, kattenluik en wifi luidspreker. (Opgelost)
Prachtige LED (tl) buis in de schuur van de buurman. (Opgelost zolang het niet donker is en de buurman hobbiet in de schuur)
Het begint langzaam op een nieuwe hobby te lijken, storingsoplosser/buurt ontstraler /etherbuurtwacht... Als ik bij buren bel trekkken ze al bijna zo'n gezicht van: ow, de Jehova is er weer.

Als er al nieuwe mensen met CB beginnen zal het grootste deel, met dank aan de verstoringen, ook weer snel weg zijn.... De verstoringen zullen, met de zichzelf regulerende ( :lol: ) CE norm en "$$tekens in de ogen producten" Alleen maar toenemen en steeds meer mensen verjagen.
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Goed nieuws voor CB'ers...

Berichtdoor cb-belgië » 05 feb 2020, 13:11

Een verticale CB antenne hoger en hogere plaatsen is ook meer signaal/ruis ontvangen. Ook niet altijd een win-win situaties om PLC... te ontwijken :wink: .
:lol: CB-amateur zijn is plezant !

Een CB toestel (zendontvanger) heeft 40 kanalen (26,965Mhz tot 27,405Mhz) waarmee je kan communiceren op am/fm en ssb.
Het zendbereik varieert door de weersomstandigheden (propagatie), het zendvermogen (watt) en de opstelling (hoogte) van jou cb antenne.
Het ontvangstbereik komt overeen met je zendbereik om stereo (geluid) te vermijden.
Avatar gebruiker
cb-belgië
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 20 dec 2019, 17:17
Woonplaats: België...

Re: Goed nieuws voor CB'ers...

Berichtdoor 19RE000 » 05 feb 2020, 14:12

cb-belgië schreef:Een verticale CB antenne hoger en hogere plaatsen is ook meer signaal/ruis ontvangen. Ook niet altijd een win-win situaties om PLC... te ontwijken :wink: .


Je bewering klopt niet,

Zodra je de antenne hoger, dus vrijer, zet van bebouwing ontvang je automatisch minder, of dat nu PLC is of een andere vorm, van storing.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Goed nieuws voor CB'ers...

Berichtdoor Wimpie » 05 feb 2020, 15:05

Eens met 19RE000.

Als je erg last hebt van PLC, zit het meestal ruim binnen 100 m. Storing van LED-lampen en adapters zit doorgaans nog dichterbij. Als je met je antenne omhoog gaat, neemt in eerste instantie de storing van PLC (en andere zooi) toe, maar bij verdere verhoging niet meer. Bij verdere verhoging neemt het signaal van een station op bijv 10 km echter wel toe. De S/N verhouding van stations binnen de radiohorizon neemt doorgaans wel toe bij verhoging van de antenne.

Storing die onder je antenne zit, neemt snel af bij hoger plaatsen.

Ik heb bij mij een situatie waarbij mijn signaal op zo'n 15 km afstand wel toeneemt als de voet van 6 m naar 9m gaat, maar niet als hij van 9m naar 12 gaat. Binnenkort hoop ik de voet weer op 15 m te kunnen krijgen, in het verleden nam de signaalsterkte dan wel weer toe (van 12 naar 15 m). Ik vermoed dat het komt door een flat die er flink tussenstaat. Je kunt dan behoorlijk onvoorspelbare dingen krijgen.

Kortom: bij grondgolfpropagatie (geen DX buitenland), neemt de S/N verhouding doorgaans toe bij hoger plaatsen antenne.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Goed nieuws voor CB'ers...

Berichtdoor cb-belgië » 05 feb 2020, 21:32

:D Dank je wel allemaal voor jullie feedback.


Wimpie schreef:Bij verdere verhoging neemt het signaal van een station op bijv 10 km echter wel toe. De S/N verhouding van stations binnen de radiohorizon neemt doorgaans wel toe bij verhoging van de antenne.

Als ik het goed begrepen heb.

Het signaal/ruis kan nooit hoger komen dan het S/N van mijn tegenstation die zijn CB antenne ook niet mee verhoogd ?
:lol: CB-amateur zijn is plezant !

Een CB toestel (zendontvanger) heeft 40 kanalen (26,965Mhz tot 27,405Mhz) waarmee je kan communiceren op am/fm en ssb.
Het zendbereik varieert door de weersomstandigheden (propagatie), het zendvermogen (watt) en de opstelling (hoogte) van jou cb antenne.
Het ontvangstbereik komt overeen met je zendbereik om stereo (geluid) te vermijden.
Avatar gebruiker
cb-belgië
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 20 dec 2019, 17:17
Woonplaats: België...

Re: Goed nieuws voor CB'ers...

Berichtdoor Wimpie » 05 feb 2020, 23:40

@CB-België:
De S/N ruisverhouding (zeg maar hoe goed je elkaar kunt verstaan) is niet aan beide kanten gelijk. Stel dat jij vanaf de basis (met veel storing) naar een mobiel zendt op de open vlakte.

Het mobiel op de open vlakte zal weinig storing hebben en jou dus heel goed ontvangen. Zelfs al is de antenne van het mobiel niet heel goed, dan zal zowel de ruis als jouw signaal zachter worden, waardoor de S/N verhouding bij de mobiel ongeveer gelijk blijft. Gebruikt het mobiel een echt slechte (korte) antenne, dan gaat de ruis van het bakkie zelf meetellen en gaat bovenstaande niet meer op.

Omgekeerd zal jij het mobiel minder ontvangen vanwege dat hij laag bij de grond zit (dus minder S-punt bij jou neerzet), en dat jij op de basis (tussen de huizen) meer storing hebt.

Rijdt het mobiel op een viaduct (dus boven de omgeving uit), dan zal jij het mobiel beter ontvangen, en het mobiel zal jou ook met een hoger S-punt ontvangen. In principe werkt hoogte dus voor beide kanten. Je zet bij je tegenstation een hoger S-punt neer, en jij zal het tegenstation met een hoger S-punt (dus beter) ontvangen.

Wat je weleens tegenkomt is dat iemand met veel storing thuis, met heel veel vermogen gaat zitten. Het gevolg is dan dat je tegenstation jou wel hoort (omdat je met veel vermogen zit), maar jij hoort het tegenstation zit (omdat je veel storing hebt). Het heeft eigenlijk pas zin om met veel vermogen te zitten, als je zelf heel weinig storing hebt. Ik heb bij ons op Scouting (ver buiten bebouwing) weleens met aardig vermogen gezeten (zendamateurfrequenties), en dat is dan wel leuk. Figuren die je dan net boven de weinige ruis uit hoort komen, kun je dan ook werken.

Vanuit een mobiel helpt het vaak wel om meer vermogen te gebruiken (omdat je doorgaans minder ruis hebt, mits je auto zelf niet stoort...).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Goed nieuws voor CB'ers...

Berichtdoor cb-belgië » 06 feb 2020, 09:25

Wat een prachtige informatie tekst Wimpie.
Dankjewel hiervoor.
:lol: CB-amateur zijn is plezant !

Een CB toestel (zendontvanger) heeft 40 kanalen (26,965Mhz tot 27,405Mhz) waarmee je kan communiceren op am/fm en ssb.
Het zendbereik varieert door de weersomstandigheden (propagatie), het zendvermogen (watt) en de opstelling (hoogte) van jou cb antenne.
Het ontvangstbereik komt overeen met je zendbereik om stereo (geluid) te vermijden.
Avatar gebruiker
cb-belgië
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 20 dec 2019, 17:17
Woonplaats: België...


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten