Nog wat te doen op de 27mc in België?

Plaats hier al je berichten die niet met de hobby te maken hebben.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Nog wat te doen op de 27mc in België?

Berichtdoor Freebander » 22 apr 2017, 22:28

Ben laatst in België op visite geweest bij een kennis in Diepenbeek (nabij Hasselt) .
Deze heeft mijn bakkie in de auto gezien , en raakte vrijwel meteen geintereseerd.
Ik ben bereid te helpen met evt. het opzetten van een station (plaatsen van antenne en apparatuur) maar ik weet niet of er daar in de regio nog mensen gebruik maken van de 11 meter.
Het zou best wel zuur zijn als je een hoop geld in een antenne enz. steekt, om er dan achter te komen dat er helemaal niemand gebruik maakt van de CB in de regio.
En is het oproep kanaal daar nog steeds op kanaal 15 AM ? of is dat inmiddels verandert?
Ik zou graag wat info hebben van een collega belgische CB-er hierover, sinds het hebben van een licentie voor de CB niet meer nodig is in belgië (heb ik begrepen)
Callsigns:
Freebander / 19RF519
My current collection of rigs:
Yaesu FT-450D
Kenwood TS-430S
Pres. Jackson I + II
K-PO DX5000 Version 6
TTI TCB-900 Export
Freebander
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 maart 2017, 22:50
Woonplaats: Eindhoven, Noord-Brabant, 19th Division, The Netherlands

Re: Nog wat te doen op de 27mc in België?

Berichtdoor Cas » 23 apr 2017, 21:09

Beste Freebander,

Hier in de grens streek (ik woon vlak tegen de Belgische grens aan) locatie Maastricht grensovergang Veldwezelt.
Er is hier net over de grens(Diepenbeek is niet zo heel ver van mij vandaan) geen moer meer te doen op 27mc gebied het is uitgestorven passe en voorbij niets aan te doen dit komt ook nooit meer terug hier volgens mij.
Probeer het anders eens met goedkoop tweedehands spul om het zelf eens te ervaren zonder meteen een buil te vallen.

Het is Jammer ik zag het graag ook anders, het is ook anders geweest maar dat is al heel lang geleden.......... helaas,

73,
Cas.
Laatst bijgewerkt door Cas op 30 mei 2017, 22:05, in totaal 1 keer bewerkt.
Remember that even the most sophisticated transceiver is useless without a good antenna.
Avatar gebruiker
Cas
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 23 okt 2014, 20:44
Woonplaats: Maastricht

Re: Nog wat te doen op de 27mc in België?

Berichtdoor Freebander » 23 apr 2017, 21:43

Dusse, als ik het goed begrijp , de enigste optie die er over blijft om nog wat te babbelen , is licenties halen en de amateurbanden op? (betere condities?) :?
Callsigns:
Freebander / 19RF519
My current collection of rigs:
Yaesu FT-450D
Kenwood TS-430S
Pres. Jackson I + II
K-PO DX5000 Version 6
TTI TCB-900 Export
Freebander
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 maart 2017, 22:50
Woonplaats: Eindhoven, Noord-Brabant, 19th Division, The Netherlands

Re: Nog wat te doen op de 27mc in België?

Berichtdoor Wimpie » 23 apr 2017, 22:18

@Freebander:
Zoals jij weet, zijn de condities op CB en 10m verre van optimaal waardoor je meestal vast zit aan binnenlandse verbindingen. Hoe ver je er mee komt hangt sterk af van de geografie om je station heen. Zit je op een heuvel, dan kan het zo maar 40 km zijn, zit je in een dal, dan kan het met enkele km's ophouden. Gezien de respons van "19FB1961 cas", zou ik geen nieuwe spullen aanschaffen. Hierbij hou ik ook in gedachte dat als je buurman PLT kassies heeft (internet via de wandcontactdoos), het CB plezier snel weg is (S9 storing...).

Zendamateur worden?
In België heb je de "basisvergunning" (ON3... roepnamen). In tegenstelling tot de Nederlandse "N"-registratie, mag een basisvergunningshouder op 80m uitkomen, en kan dus ook "lokale" QSO's maken (zeg maar straal van enkele honderden km).

Het theoretisch examen voor de Belgische basisvergunning is eenvoudiger dan het examen voor de Nederlandse Novice registratie
Info: http://www.uba.be/nl/actueel/vergunning ... vergunning
Als je doorklinkt kun je een aantal modelvragen downloaden.

je mag met een Belgische basisvergunning niet uitkomen vanaf NL-grondgebied (dus ook niet mobiel vanuit de auto).

Wim
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Nog wat te doen op de 27mc in België?

Berichtdoor 19-DT-170 » 24 apr 2017, 11:49

Ga voor de ON3.. :-) Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. :-)
Ik ben dagelijks actief op de repeater van Tongeren (Vreren) op 145.775 MHz met subtoon 131.8
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten