Vandaag was ik mijn oude mail aan het opruimen toen ik een e-mail tegenkwam van een station waar ik vroeger veel contact mee had (en nu soms nog wel eens hi!). Het was denk ik wel 1 van de bekendste en sterkste DXers destijds. 19AT091 Erik uit Zeeland. Ik kreeg van hem een schrijven dat een station QRV was vanaf Marion Island. Dat is al bijzonder op de amateurbanden en op 11m helemaal. Hij had hem toen al gewerkt geloof ik.

Nu was dit destijds "hot" DX natuurlijk. Maar dit station werkte je niet zomaar. Shorty was niet altijd aan de radio op 11m en vaak sprak hij op kanaal 24 (AM?) met zijn vrienden in zuid-afrika. Dit soort dingen was inside info, dat wisten er maar een paar. Als je hem daar hoorde was er grote kans dat hij ook even op 27.555 SSB kwam of daar in de buurt. Weken heb ik op dit station geaast. Uren aan de radio gezeten op de beste tijden en ook uren naar kanaal 24 geluisterd en hem diverse malen gehoord. Uiteindelijk werkte ik hem en heb ook de QSL binnen gekregen. Van Erik kreeg ik destijds wat inside info en foto's die Shorty hem gestuurd had na zijn QSO met hem. Omdat dit zo lang geleden is durf ik ze nu wel te publiceren.
Ik denk dat Shorty de enige radio operator op Marion Island is geweest zonder licentie en aktief op 11m. Andere radio operators zijn allemaal aktief geweest voor zover ik weet alleen op de amateurbanden. Ik heb ooit op een site alle activaties op Marion gelezen. Het jaar dat Shorty er zat was er geen activatie van ZS8 (amateur prefix). Denk dat dit DX contact wel 1 van mijn meest zeldzame is geweest die me ook het meeste tijd heeft gekost. Maar de beloning is dat ik het m'n hele leven onthoud.