Verwarring Magnetic Loop Antenne

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Verwarring Magnetic Loop Antenne

Berichtdoor DPC » 07 feb 2015, 23:04

Vandaag een i3VHF BabyLoop opgehaald.
Mooi ding, netjes, compleet en met gebruiksaanwijzing. Leuk voor op het balkon.
Nu is er na het lezen van de gebruiksaanwijzing een beetje verwarring ontstaan, voornamelijk tussen mijn oren :lol:

Aangezien een loop antenne richting gevoelig is dacht ik eigenlijk dat het stralingspatroon in de richting ging zoals je door de Loop heen kijkt.

Maar in de gebruiksaanwijzing staat het volgende:

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik hier uit begrijp gaat het stralingspatroon in de lengterichting van de loop?
Wie heeft hier wat verheldering over?
PS, de gebruiksaanwijzing is netjes in het engels, de plaatjes heb ik uit een Italiaans exemplaar van de fabrikant.

----------------------
Een foto van de betreffende antenne (op een plaats waar hij niet hoort)

Afbeelding
DPC
 

Re: Verwarring Magnetic Loop Antenne

Berichtdoor Wimpie » 08 feb 2015, 00:09

Wat jij denkt klopt. De loop straalt het meeste in het vlak van de loop zelf.

Als je hem verticaal opstelt is het stralingsdiagram te vergelijken met dat van een horizontaal opgestelde dipool. Een horizontaal opgestelde dipool straalt niet in de richting van de draad, en is horizontaal gepolariseerd. De loop straalt niet in een richting dwars (haaks) door de loop heen en is verticaal gepolariseerd. De verticaal opgestelde loop heeft dus twee "front"zijden.

Stel je de loop horizontaal op (dus plat, liggend), dan is de polarisatie horizontaal en is hij behoorlijk omni-directional (zoals een verticale spriet).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Verwarring Magnetic Loop Antenne

Berichtdoor Rene » 08 feb 2015, 22:17

Wimpie , kijk nog eens naar dat plaatje :een loop die verticaal is opgesteld is horizontaal gepolariseerd ;) en anders om :platliggende loop = verticaal gepolariseerd
Maximale afstraling is in het verlengde van de loop , dus niet in de richting dat je er doorheen kijkt..

Overigens wel een goede keus om voor een loop te kiezen op een bescheiden balkon : hoewel het rendement niet zo heel hoog is heb je er wel veel voordeel van..
Voornamelijk minder storing van bv in en uitschakelde apparaten en andere electrische stoorbronnen :idea:


Nog een tip : let op met zenden op de loop , de spanning over de condensator is zeer hoog want dat kan oplopen tot enkele duizenden volts
Die spanning kan je al bereiken als je slechts 20 watt op je loop loslaat :idea:
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Verwarring Magnetic Loop Antenne

Berichtdoor Wimpie » 09 feb 2015, 17:15

@Rene:
Ik volg je nu even niet meer... Heb je een portable ontvanger met middengolf erin, of een ontvanger met een losse loop antenne voor AM (middengolfband)?

Zo ja, kijk eens hoe de ferrietantenne erin zit en experimenteer eens met hoe je de antenne moet oriënteren om een niet te sterk middengolfstation te ontvangen. Kijk nu eens hoe de windingen geörienteerd zijn. Iedere winding staat overeind (dus in het verticale vlak), want de kern ligt horizontaal.

Oh ja, Middengolfzenders zenden verticaal gepolariseerd uit.

Voor de babyloop, als je horizontaal kijkend door de loop kijkt (dus je ziet een "O" met de condensator er bovenop), dan is de polarisatie verticaal (zodat het H-veld door de loop kan gaan).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Verwarring Magnetic Loop Antenne

Berichtdoor peter stardust » 10 feb 2015, 12:01

moet een loop niet op een rotor? een amateur hier in de buurt heeft heb al jaren hor. staan met een rotor. of heb ik het mis ?
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Re: Verwarring Magnetic Loop Antenne

Berichtdoor DPC » 10 feb 2015, 12:24

Kan natuurlijk met een rotor. Dat is het meest ideaal. Zeker als je vrij uitzicht heb
Maar dat heb ik helaas niet dus een rotor heeft niet echt prioriteit (nog).
DPC
 

Re: Verwarring Magnetic Loop Antenne

Berichtdoor peter stardust » 10 feb 2015, 12:49

Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Re: Verwarring Magnetic Loop Antenne

Berichtdoor DPC » 21 feb 2015, 14:11

Bedankt voor het aanbod Peter, maar nogmaals, dat is perfect voor een vaste opstelling met een 'vrije kijk' rondom.
Op mijn grotendeels inpandig balkon valt er wel wat te draaien, maar niet veel.
Maar misschien leuk voor een latere optie.
DPC
 


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten

cron