Hoe antenne te beveiligen tegen Bliksem?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Hoe antenne te beveiligen tegen Bliksem?

Berichtdoor Bandit Trucking » 16 jan 2015, 18:11

Hallo allemaal,

Hoe kan ik mijn Antenne (Sirio Gain Master aan een 6 meter lange Buis) beveiligen tegen Bliksem inslag?

Bedankt voor Reactie,

Groet ,
Ed
Bandit Trucking
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 30 nov 2014, 22:15

Re: Hoe antenne te beveiligen tegen Bliksem?

Berichtdoor messentrekker » 16 jan 2015, 18:26

door hem in de doos in de kelder te bewaren,

tegen directe blikseminslag helpt geen enkele beveiliging http://files.qrz.com/x/pe1ryx/16062009249.jpg

is een voorbeeld van directe inslag

ik koppel gewoon altijd mn antennes los, heb dat zo gemaakt dat ik dit net buiten het raam kan doen coax , openlijn alles kan daar los :D
messentrekker
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 15 maart 2008, 18:55

Re: Hoe antenne te beveiligen tegen Bliksem?

Berichtdoor Wimpie » 16 jan 2015, 19:41

Als een ontlading via je antenne wil lopen, dan loopt hij via je antenne en kabel (daar kun je niets aan doen, behoudens dicht bij je huis een veel hogere mast hebben staan). Staat de antenne op of aan je huis, dan zal de ontlading een weg door je huis zoeken. De schade is in de regel dan groot (stukken steen uit de muur, tegels en stuckwerk dat van de muur komt [door de leidingen erachter waar een deel van de ontlading doorheen gaat], brand, en natuurlijk veel apparatuur kapot).

Als je zorgt dat het grootste deel van de ontlading buiten je huis omgaat (via bliksembeveiliging vanaf de antenne, of antenne op mast naast je huis), dan zal je antenne het niet overleven, maar de schade in je huis is aanzienlijk minder groot. Door inductie of overslag naar je huis zal er nog steeds apparatuur stuk gaan, maar de kans dat je grote schade aan je huis + elektra-installatie hebt, is aanzienlijk kleiner.

In geval van een mast naast je huis en kabels die bijvoorbeeld vanaf de mast horizontaal naar de zolder lopen, zal toch een aanzienlijk deel van de bliksemstroom je huis binnenkomen (via de kabels, dus kabels buiten losmaken). Zonder behoorlijke bouwkundige aanpasssingen houd je dat niet tegen. Kabels die eerst naar de grond gaan, daar worden geaard en dan je huis binnenkomen, is tegen bliksem een betere oplossing, zeker als je binnenshuis je apparatuur dan loskoppelt zodat de kabel nergens meer aan vast zit. Het dempen van de directe inslag zodat je apparatuur aangesloten kan blijven zitten, zie ik niet als optie. Alle kabels en draden van apparatuur loskoppelen (antenne, 230V, netwerk/data aansluitingen, speakers, etc) geeft de beste bescherming van je apparatuur bij directe inslag.

Je kunt wel het een en ander doen tegen nabije blikseminslag, of horizontale bliksem boven je huis (die dus niet in je huis/mast slaat). De middelen bestaan veelal uit een combinatie van aarden met vonkbruggen/gasontladingsbuisjes (GDT) en bandfilters. De vonkbruggen halen de bulk van de energie weg. Vervolgens haalt het bandfilter nog meer weg. Dat wat nog door het bandfilter heenkomt, wordt uitgesmeerd in de tijd en daar kunnen de componenten in je bak beter mee overweg. Als je meerdere kabels/draden aan je apparatuur hebt zitten (denk aan audio, netwerk, USB naar computer, etc) kun je ook nog aan een filter denken waar alle bekabeling eerst doorheen gaat voordat het naar het te beschermen apparaat gaat. ik weet alleen niet of consumentenspul voldoende effectief is.

De afgelopen 30 jaar hebben we zo'n 6 keer inslag in de buurt gehad waarbij het "bewijs" makkelijk te vinden was:
-inslag in 27 MHz antenne (halve golf GPA) op flat 50 m bij ons vandaan, grote schade aan apparatuur in de flat en naastliggend huizenblokken. Ik dacht in eerste instantie dat hij op mijn antenne ingeslagen was!
-twee keer inslag in schoorsteen hoekhuis, stukken steen en (stukken) dakpannen op de grond, verdere schade niet bekend.
-Inslag in bouwkraan 100 m bij ons vandaan
-Inslag in boom 200 m bij ons vandaan.
-inslag op wandelaar zo'n 500 m bij ons vandaan persoon overleden, hond nog levend.

Het is zeer waarschijnlijk vaker gebeurd, maar dan zijn de details mij ontgaan (bijv dode koeien in de polder).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Hoe antenne te beveiligen tegen Bliksem?

Berichtdoor Bandit Trucking » 17 jan 2015, 01:19

Bedankt Wimpie en Messentrekker!!

Ga ik inderdaad toch even nog wat aanpassen...
Groeten,

Ed
Bandit Trucking
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 30 nov 2014, 22:15

Re: Hoe antenne te beveiligen tegen Bliksem?

Berichtdoor plientjebr » 17 jan 2015, 21:46

Ik zou toch wel weer een 30 jaar jonger willen zijn hoor, althans in die tijd terug komen.
Toen de tijd nooit op bliksem, of wat dan ook gelet.....
Je zette de antenne neer en klaar was Kees, Piet of hoe je het ook wilt noemen.
Het is misschien wel heel goed hoor, maar toen de tijd ging je je gang en niks geen moeilijke dingen.
Zelfs toen nooit van een SWR meter gehoord en wat gebeurd er nu????
Mijn antenne staat weer overeind en morgen gebruik ik hem weer, dus wel eerst kijken of hij nog
1 op 1 staat...

Onweer op komst, antenne plat, pluggen eruit en wat nog meer.
Is niets mis mee, maar vroeger dacht ik hier niet eens over na en al het spul bleef het doen..
Des te meer spul om dingen te ontdekken of mee te werken, des te moeilijker het word is mijn idee.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Hoe antenne te beveiligen tegen Bliksem?

Berichtdoor coszmo » 18 jan 2015, 14:46

Ik denk dat je het ook niet moet overdrijven . Je kunt een hele installatie voor bliksembeveiliging aan je antenne maken
maar dan nog ben je er niet zeker van dat je apparatuur gespaard blijft bij een directe inslag.
Je bent dan alleen een hoop geld kwijt .
In theorie , Plientje . kan de bliksem nog wel inslaan op jouw platliggende antenne .
Maar dat je een directe inslag krijgt die kans is zeer klein.
Gewoon de antenne laten staan en de plug afkoppelen en naar buiten laten hangen is voor 99 % voldoende.
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Hoe antenne te beveiligen tegen Bliksem?

Berichtdoor plientjebr » 18 jan 2015, 15:02

De plug trek ik altijd uit de bak als er onweer op komst is.
Ook de stekker van de voeding of de bak zelf gaat uit het stopcontact.
Helaas kan ik de plug niet naar buiten hangen, de kabel gaat door een klein gaatje in
het kozijn en ik heb geen ramen die open kunnen.
De plug aan de antenne zelf kan ik niet meer los maken, zit goed getapet.

En met onweer, als er geen harde wind staat laat ik de antenne ook gewoon staan hoor.
En straks als de mast helemaal goed staat gaat hij helemaal nooit meer plat.
Maar al met al vind ik het met onweer best eng, zelfs mijn mobiele spriet op dak vind
ik dan niet echt prettig, ik heb dan toch de hoogste punten hier in de wijk.
Ik heb vaker een bliksem inslag mee gemaakt en dat is niet leuk, maar gelukkig nog
nooit via mijn antennes.....klop,klop.klop....ik klop het even af hoor :lol:
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Hoe antenne te beveiligen tegen Bliksem?

Berichtdoor Wimpie » 18 jan 2015, 19:37

coszmo schreef:Ik denk dat je het ook niet moet overdrijven .

De kans dat je een inslag krijgt is heel klein, maar als je hem vol krijgt en je hebt een ongunstige antenne-installatie, kunnen de gevolgen behoorlijk groot zijn.
Door een antenne op je huis te plaatsen (denk aan een GPA op een klein stukje mast op de schoorsteen op de nok) vergroot je de kans dat hij bij jou inslaat (en niet bij de (over)buren) of schuur, struik, kleine boom, etc).

coszmo schreef:Je kunt een hele installatie voor bliksembeveiliging aan je antenne maken
maar dan nog ben je er niet zeker van dat je apparatuur gespaard blijft bij een directe inslag.
Je bent dan alleen een hoop geld kwijt

Ik denk dat jij mij niet goed begrepen hebt. In mijn ogen moet het middel er op gericht zijn om grote schade aan huis/mens/dier te voorkomen. Dat er wat zendapparatuur sneuvelt is pech hebben. Het kost gewoonweg teveel geld om dat te kunnen beveiligen tegen een directe inslag. Tegen indirecte inslag kun je met beperkte middelen (en gezond verstand) wel wat doen.

coszmo schreef:In theorie , Plientje . kan de bliksem nog wel inslaan op jouw platliggende antenne .
Maar dat je een directe inslag krijgt die kans is zeer klein.
Gewoon de antenne laten staan en de plug afkoppelen en naar buiten laten hangen is voor 99 % voldoende.

Ik neem aan dat je bovenstaande niet meent voor een antenne die op een schoorsteen staat zonder enige voorziening.

Wat leesvoer:
http://www.robkalmeijer.nl/techniek/ele ... index.html

Als je verder wilt, is zoeken op Rolling Sphere Method wel een leuke. Het geeft op een eenvoudige manier aan hoe groot het gebied is dat door een boom, kerktoren of hoog gebouw beschermd wordt (dat valt nogal tegen). Neem voor de sphere radius grofweg 25m.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Hoe antenne te beveiligen tegen Bliksem?

Berichtdoor Alfa Bravo » 29 jun 2015, 19:25

Beste mensen,

Ik ben nog maar pas op dit forum en nog een beginneling in het CB gebeuren.
Met belangstelling heb ik het e.e.a. gelezen over blikseminslag op de antennen, en wat je kan / moet doen om de kans op schade zo min mogelijk te houden.
Laat ik eerlijk zijn.
Dit onderwerp houd mij best wel bezig.
Ik woon aan zee en in een flat.
Als ik op het dak sta zie ik in het noorden de Maasvlakte, in het zuiden IJmuiden en in het westen een enorme plas water.
I D E A A L voor een antenne te plaatsen zou je zeggen.
Maar mijn bezorgdheid op blikseminslag is best wel aanwezig bij mij hoor :?
Jullie moeten weten dat het in het najaar en niet te vergeten in februari hier best kan spoken aan de kust.
Nu wil ik eigenlijk van jullie weten, is mijn angst overdreven ?
Hebben jullie wel eens zo iets meegemaakt, of gehoord van iemand die dat is overkomen?
Qua voorzorg heb ik al ip dit forum gelezen dat je in dit soort gevallen de plug uit je bak moet halen en buiten laten liggen.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van de "masters" :lol:

mvg
Peter
Alfa Bravo
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 28 jun 2015, 11:27

Re: Hoe antenne te beveiligen tegen Bliksem?

Berichtdoor panda58 » 29 jun 2015, 22:11

Jaren geleden ,was toen een jaar of 12 en nu 56, woonden we op een boerderij in Twente.
Het was mooi zomer weer en er dreigde onweer.
Begon iets te spatten en te rommelen in de verte.
M n vader zat lekker ontspannen met de voeten op de andere stoel voor de tv.
Tv stond niet aan je had toen alleen maar s avonds tv.
Opeens een flits en een slag :o .
Dikke bolvuur rolde zo de openstaande deuren uit naar buiten.
De Bol kwam achter de tv vandaan :roll:
Was ingeslagen op 1 van de tuidraden waar de tv mast, die op de boerderij stond, werd vastgehouden.
Toen de mast weer opgebouwd werd door de plaatselijke tv monteur bleek er gewoon een halve meter
tuidraad weg was.Dus gewoon opgevreten door de bliksem.
Verder veel app. defekt natuurlijk maar daarom niet dit verhaal.
Wat ik wil zeggen je hoeft niet aan de kust te wonen voor dit soort inslagen.
Dat kan overal gebeuren.
Later in de jaren 80 toen de 27 mhz populair was had ik een mast op 1,5 meter van de woning staan.
Tophoogte 32 meter.
Verder niks aan aarding of zo gedaan.
1,5 kuub beton in de grond daar de bok ingezet.
Nooit geen inslag of zo gehad.
Ik zou er niks aan doen .
Bij een direkte inslag heb je toch schade.Of je dak pannen kun je er opnieuw opleggen.
Vake bie te bange.


Je moet doen wat je zelf het best vind.
En wil je aarden ,beschermen voor blikseminslag, zul je een bedrijf daarvoor moeten inschakelen.
Een aardpin van 4 meter inrammen kunnen we wel maar of je dan de gewenste waarde hebt bereikt is wel afhangkelijk
van de plek waar je woont

Succes met jou keuze.
Gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: Hoe antenne te beveiligen tegen Bliksem?

Berichtdoor R0N » 30 jun 2015, 07:20

Vroeger dacht ik er nooit over na.
Ik woonde toen in Lelystad, 6 meter onder de zeespiegel, dus om ook maar iets te bereiken moest je een stuk de lucht in. Pilonenmasten en lange pijpen waren heel gewoon toen.

Tot bij iemand de bliksem insloeg en zo'n beetje alle aangesloten elektrische apparaten stuk waren (zelfs de koffiezetter)..
Vanaf toen toch maar het kabeltje het raam uit :)
R0N
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 29 jun 2015, 13:42
Woonplaats: Waarland

Re: Hoe antenne te beveiligen tegen Bliksem?

Berichtdoor Bravo Sierra » 01 jul 2015, 03:42

Kijk hier eens: http://www.gain-master.it/downloads.php en click vervolgens op:
Safety Information and installation manual.
Daar staat een goed schema hoe de antenne optimaal te beveiligen tegen blikseminslag. Aan die static discharge unit is gemakkelijk aan te komen, zoek maar eens op Google.
Bravo Sierra
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2013, 09:46
Woonplaats: Siem Reap, Cambodja

Re: Hoe antenne te beveiligen tegen Bliksem?

Berichtdoor R0N » 01 jul 2015, 06:54

Het gaat er vooral om waar je de ontlading weg laat vloeien.

Als dat in de grond is in je tuin bijvoorbeeld moet je dat niet doen vlak naast de bedrading van je tuinverlichting.
R0N
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 29 jun 2015, 13:42
Woonplaats: Waarland

Re: Hoe antenne te beveiligen tegen Bliksem?

Berichtdoor panda58 » 01 jul 2015, 19:46

Vroeger hadden we toch ook allemaal een pijpje aan de schoorsteen.
Ot tegen de gevel van het huis.
Hoevaak is het daar ingeslagen?
Zou me niet zo druk maken.
Of je moet wel een mast hebben die overal dicht in de buurt hoog
boven uitkomt.
Gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: Hoe antenne te beveiligen tegen Bliksem?

Berichtdoor coszmo » 01 jul 2015, 21:13

Misschien is een lange mast , die aan een goede aarde ligt, wel aantrekkelijk voor een bliksem.
Kijk als de bliksem inslaat in jouw antenne/ mast dan blijft er niet zoveel over van die antenne/mast/
Ondanks dat die aan de aarde ligt. Kijk met een huis aarden is het heel anders . Op het hoogste punt maken
ze meerdere korte punten waar het kan inslaan . Daarna laat men het aan twee kanten afvloeien naar aarde .
Een soort van kooi constructie. Dat is met een mast niet te realiseren .
Wat men , professioneel ,doet met een zendmast is de mast of antenne geïsoleerd opstellen en dan is er veel
meer mogelijk . Kijk als jouw mast geïsoleerd is van de aarde is hij niet meer aantrekkelijk voor de bliksem .
Ik zeg dit nu eenvoudig maar het is natuurlijk veel ingewikkelder . Maar kijk maar eens naar zendmasten van de TV bijvoorbeeld .
De bliksemafleider op de top is geïsoleerd van de antenne maar is wel het hoogste punt . Daar slaat de bliksem in en word afgevoerd.
Ik heb bijvoorbeeld in de jaren 80 in een flat gewoond . antenne op het dak .Met mijn marc bakje , half watt , kwam ik in de beginperiode half Nederland door .
Nooit in die jaren een blikseminslag gehad . Wel altijd de plug eruit en naar buiten laten hangen .
Nu kun je zeggen een kwestie van geluk . Misschien .
De hoogste zendmast van Nederland staat in Lopik . Daar slaat tientallen malen per jaar de bliksem in . Gevolg --- geen .
Geen schade en de tv uitzending word niet eens onderbroken . Dus een goed geïsoleerde afleider .
Zonder al te ingewikkeld te doen over bliksem : misschien hebben jullie wel eens gehoord van feeders tijdens onweer.
Dat zijn stralen die naar boven reiken naar de onweerswolk . Ze komen uit grote metalen oppervlakken , bomen etc. met een goede aarde.
Zodra er een bliksem naar beneden gaat en ze komen zo'n feeder tegen dan ontstaat er een kontakt en de ontlading gaat van beneden naar boven .
Daar is niets tegen opgewassen . Geïsoleerde objecten zenden deze feeders niet uit .
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 179 gasten