SWR sirio turbo 2000

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

SWR sirio turbo 2000

Berichtdoor nielsc » 09 jan 2015, 21:30

Beste,

Alvast excuses om direct met de eerste post met de deur in huis te vallen maar heb een vraagje ivm de hoge SWR op mijn sirio turbo 2000 (1m45). Ik krijg de SWR niet lager dan 2 op kanaal 1 en 3,2 (rood) op kanaal 40. Op kanaal 20 zit ie ongeveer net onder de 3.
Ik heb de antenne gemonteerd op mijn pick-up op een ALU plaat die op de pickup bak gemonteerd is, tegen de achterruit, net achter de cabine dus. Ik weet dat dit niet de ideale plaats is om een antenne te monteren maar praktisch voor mij de beste.
Nu heb een extra massakabel gelegd van die plaat naar de pickup-bak. De weerstand van de pickup-bak en carrosserie heb ik doorgemeten, is 0.03 ohm.
Heb al geprobeerd een dikke startkabel als extra massa bij te leggen van antennevoet naar chassis, maar totaal geen verschil. dus er is een goede geleiding en de antenne zou toch een goede massa moeten hebben?
Of komt de hoge swr puur doordat de antenne vlak bij de cabine staat? De antenne steekt zeker een meter boven het dak uit. De antenne is volledig ingeschoven, zou ik eraan moeten knippen om swr goed te krijgen?
Alvast bedankt!!!

Niels
nielsc
 

Re: SWR Sirio

Berichtdoor rdkraker » 09 jan 2015, 21:47

Volgens mijn beperkte kennis is de massakabel niet zozeer van belang. De antenne heeft niet zozeer een elektrische massa, als in minpool nodig, maar een metalen massa om als grondvlak te fungeren voor je elektrisch veld.

Ofwel, ideaal zou zijn een groot vierkant metalen vlak, ter grootte van een autodak :) Hoe groot is de plaat waar je antenne op staat? Dat is zeker een factor. Hiernaast is elk metalen object vlak naast je antenne een mogelijke stoorzender (letterlijk). Heb je m al op t dak van de cabine geprobeerd?
rdkraker
 

Re: SWR Sirio

Berichtdoor 19jz387 » 09 jan 2015, 22:49

Kun je een foto plaatsen?
Kan zijn dat je instraling in je carrosserie hebt
19jz387
 

Re: SWR Sirio

Berichtdoor nielsc » 10 jan 2015, 12:06

Ik heb de antenne nog niet op het dak geplaatst daar ik niet meteen een gat wou boren in het dak, maar als het niet anders kan zal ik ze daar wel opzetten uiteindelijk.
Hier een foto van hoe de antenen staat:


Afbeelding


Ik kan eventueel wel eens proberen zonder het kofferdeksel omdat die opstaande rand misschien stoort?
nielsc
 

Re: SWR Sirio

Berichtdoor 19jz387 » 10 jan 2015, 13:18

Je hebt waarschijnlijk instraling in je cabine waardoor je swr slecht word.
Je kunt de antenne dan beter helemaal achterop je laadbak zetten of inderdaad op het dak voor je gaat knippen.
19jz387
 


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten