Plaatsen gpa vlak onder dakrand

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Plaatsen gpa vlak onder dakrand

Berichtdoor rdkraker » 05 jan 2015, 12:43

okeeee... allereerst even een groot dank dat ik de afgelopen dagen jullie heb mogen spammen met al mijn vragen. Fijn om van jullie expertise gebruik te kunnen maken :D

We zijn er nog niet natuurlijk... maar ik heb thuis t weekend zo mn best gedaan :lol: dat ik een ' vooruit dan maar' kreeg op het plaatsen van een gpa. Denk zelf aan een antron 99. Niet duur en hier aan de kust redelijk stevig. Ook niet te lang vergeleken met een 5/8golf . Als ik t goed begrijp blijft deze ook netjes recht en sta je niet met n armoedige scheve 6 meter mast op je dak na een week harde wind :)

Deze wil ik bevestigen vlak onder de regengoot van t schuine dak. Ik wil de onderkant antenne net laten beginnen boven de dakgoot. Omdat er geen stuk mast op komt, zat ik te denken om een satellietvoet te gebruiken. Dat valt een stuk minder op dan 2 beugels en een meter mast nog op je muur. Lijkt mij dat de beugeltjes, waarmee je de antron vastzet op de mast, een stuk kwetsbaarder zijn dan 4 keilbouten...? Bij harde wind en zwiepen van de antenne lijken mij die t eerder op te geven dan de voet...?

Snap dat t anders is als je nog 3 meter omhoog gaat met een mast, dan komt er veel meer gewicht, en arm om de windkracht te versterken.

Wat denken jullie hiervan? En weet iemand hoe ver de beugels van de antron uit elkaar zitten (ivm hoogte vd voet)?
rdkraker
 

Re: Plaatsen gpa vlak onder dakrand

Berichtdoor peter stardust » 05 jan 2015, 20:04

beugels van de antron zijn gewoon uitlaatklemmen die ongeveer 20 a 25cm uit elkaar zitten.http://www.youtube.com/watch?v=mMNYQJmKOtg
op het filmpje zijn duidelijk de beugels te zien.
als je de schotel beugel gaat gebruiken dan zal je andere uitlaatklemmen moeten nemen daar de buis van de schotelbeugel veelal te dik is.
ik zelf heb de antron op 2 simpele beugels staan met in totaal 3 mtr buis van 40mm . de krachten zijn met de 2 muurbeugels beter verdeeld als met de schotel beugel.
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Re: Plaatsen gpa vlak onder dakrand

Berichtdoor rdkraker » 05 jan 2015, 22:28

Okee, duidelijk. Ga ik toch maar 2 beugeltjes en een stukje mast doen. Hoef ik ook niet te knoeien om t net passend te krijgen.
rdkraker
 

Re: Plaatsen gpa vlak onder dakrand

Berichtdoor plientjebr » 06 jan 2015, 11:54

:lol: , je hebt thuis het hele weekend je best gedaan en nu mag je dan toch een mast plaatsten.
Zo gaat het hier ook, maar je ziet maar, we hebben het beiden dan toch voor elkaar :wink:

Veel succes :D
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Plaatsen gpa vlak onder dakrand

Berichtdoor rdkraker » 06 jan 2015, 18:54

Haha ja mooi hè! Ga waarschijnlijk vrijdag een antron ophalen. Word t allemaal toch weer een stukje leuker, want we zenden weer een stukje verder... :D Hoewel ik vermoed dat ze nog niet doorheeft hoe groot de antenne precies is... Dat komt wel na t plaatsen :)

Staat alles bij jou nou goed?
rdkraker
 

Re: Plaatsen gpa vlak onder dakrand

Berichtdoor plientjebr » 06 jan 2015, 20:02

Hij staat nu wel, maar er komt nog een paar meter aan.
Hij staat nu op nog maar 2 delen va de mast, dus de andere delen van de
mast moeten er nog bij.
Dat hij nu nog niet helemaal staat heeft een reden, want we hebben een nieuw idee.
We zouden hem iets dichter bij het huis kunnen zetten en dan nog bij een stuk dakgoot extra
vast kunnen zetten met beugels die bij de mast aanwezig zijn.
Moeten we alleen wel een heel stuk looppad van natuursteen voorzichtig los zien
te halen, zodat we de mast ook in kunnen graven.
Staat hij toch weer een stuk stabieler als dat hij los in het gras staat.
Toch een klein stuk kunnen vinden zodat hij aan het huis vast komt :D

Dit is een klusje voor overdag en mijn man werkt dan, dus het word het weekend.

En ach, ik vind de Antron niet eens zo opvallen en daarbij is het een heel nette antenne.
Hier dus ook nog niet alles klaar, maar dat komt wel :D
Haastige spoed is zelden goed, dan moet hier nu alles wel heel goed komen, want mijn hemel
wat heeft het allemaal lang geduurd :lol:

Succes en ben benieuwd hoe ze reageerd als hij staat :wink:
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Plaatsen gpa vlak onder dakrand

Berichtdoor rdkraker » 06 jan 2015, 20:27

Haha ja ik ook. :D Vraag me af of ik m nog onopvallende kan maken door m n kleurtje te geven, iets donkers. Maar weet niet of dat houdt, afgebladderd is nog erger, en of t t zenden beïnvloed.

Kun je de antenne niet sowieso aan t huis zetten dan, dat scheelt toch heel veel mast? Of kan dat niet?
rdkraker
 

Re: Plaatsen gpa vlak onder dakrand

Berichtdoor plientjebr » 06 jan 2015, 20:52

Hem echt aan het huis zetten gaat niet helaas.
De beneden verdieping heeft rondom grote overkappingen en boven ook weer.
Ik kan hem dus niet aan een muur vast zetten, want dan zou ik een gat in de overkappingen
moeten maken en dat gaat zelfs mij te ver.
Er zijn vele personen komen kijken, maar ook die zagen geen oplossing om die overkappingen
te omzeilen.
Die overkappingen hebben ook dakgoten en daaronder zit een stevig gedeelte waar een beugel
van de mast precies past.
Het zijn nogal vreemd gebouwde huizen hier, tis een beetje moeilijk uitleggen.

Maar je antenne een kleurtje geven, ik denk dat je hem dan alleen maar opvallender maakt.
En daarbij, je kijkt toch niet een hele dag naar je antenne?
Mij valt hij eigenlijk al niet eens meer op.
En stiekem vind ik het heel mooie dingen :D
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Plaatsen gpa vlak onder dakrand

Berichtdoor rdkraker » 06 jan 2015, 23:25

Toch denk ik dat ie in t zwart wel minder opvalt... Ik kan op zich wel genieten van een mooie witte antenne :) maar als tegemoetkoming ga ik toch even kijken naar wat zwarte krimpkous- beschermt ook meteen de antenne namelijk.
rdkraker
 

Re: Plaatsen gpa vlak onder dakrand

Berichtdoor 19-DT-170 » 07 jan 2015, 08:59

Hoe hoger je de antenne zet, hoe minder groot dat hij lijkt.. ;-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Plaatsen gpa vlak onder dakrand

Berichtdoor rdkraker » 07 jan 2015, 09:31

haha je hebt gelijk pascal :) Ik zal er een mastje van een meter of 20 onder zetten... ziet de gemeente m ook niet meer :lol:
rdkraker
 

Re: Plaatsen gpa vlak onder dakrand

Berichtdoor rdkraker » 10 jan 2015, 22:15

Vandaag de antron geplaatst... Lekker klusje met deze wind, hier aan de kust! :) Maar wel gelijk een goeie test ;)
Vanavond qso met locatie 27km verderop, en dan met goed 10 watt! Ik ben tevreden :D
rdkraker
 

Re: Plaatsen gpa vlak onder dakrand

Berichtdoor plientjebr » 11 jan 2015, 09:49

O ja, jij woont aan de kust, daar zal het net zoals hier aan het meer ook wel flink waaien inderdaad.

Ik heb nog een tijdje in Petten aan de kust gewoond, daar had ik een GPA aan een vervallen
schuurtje, maar hij heeft menig storm overleefd.

27 kilometer bereikt, leuk begin toch?
Hier door de wind nog steeds geen mast geplaatst, maar gisteravond laat met mobiele spriet
en 4 watt de 12 kilometer gehaald, was ik ook best blij mee :D

Veel plezier met je Antron.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Plaatsen gpa vlak onder dakrand

Berichtdoor rdkraker » 11 jan 2015, 09:51

Dank!! Toen t opeens begon te regelen tijdens de storm en ik net op de ladder stond, was ik minder blij... Maar nu wel weer natuurlijk :)
Maak me nu alleen zorgen om mn ssb modulatie... Zie ander topic...
rdkraker
 


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten