Polarisatie dipool

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Polarisatie dipool

Berichtdoor rdkraker » 02 jan 2015, 22:02

Voortkomend uit een ander draadje deze vraag (want hier hoort ie...)

Ik heb mijn dipool nu in een v plat tegen t platte zolderdak. Allebei de poten zijn per definitie horizontaal.
Als ik m vanuit t raam naar beneden hangt is ie verticaal, snap ik ook :lol:

Maar als ik nu een hoek van 90 graden aan hou, met een poot horizontaal, en een verticaal? Of bij een inverted v, waar ze een hoek van 45 Gr. Maken met de aarde? Ofwel: wat bepaalt de polarisatie van een dipool? De opbouw van het electromagnetisch veld gaat toch over de gehele lengte van de halve golf?
rdkraker
 

Re: Polarisatie dipool

Berichtdoor Henry hpsd » 03 jan 2015, 09:37

Hallo,

De polarisatie van jouwn dipool word bepaald door het elektromagnetisch veld zoals je zelf al aangeeft.
En dan specifiek....het elektrisch veld in combinatie `hoe` deze is t.o.v. de aarde.

Het elektrisch veld bevind zich bij een normale omhoog staande dipool in de lengte van de dipool....dus verticaal.
Als we de antenne nou gaan `buigen` e.d. dan word de polarisatie bepaald door de uitkomst van de som van dat EM veld.
En dat zijn niet van die dingen die 1 plus 1 is twee zijn, dat willen we graag wel, en de mens mag ook graag 2d denken tis niet zo makkelijk.

Heel dicht bij de antenne zijn het E en het H veld` los bezig`. Het kan best zijn dat het ene veld wat sterker is als de andere etc.
Als je op een gegeven moment op een grote afstand naar die antenne kijkt, dan praat je niet meer over dat E en H veld maar meer over een gecombineerde radio golf
En dat spelletje wat hun doen om tot zover te komen... das best pittige materie !

We hebben net gezegd dat `horizontale` dipool ook `horizontaal` gepolariseerd is.
Maar dat wil niet zeggen dat hij geen `verticale componenten heeft, die heeft hij wel en wel helemaal op het einde....echter..de `amplitude` (versterking-verlies) is heel klein
dus is hij eigenlijk van mindere betekenis. Maar daardoor kun je nog wel verticale stations horen, alleen het veel zwakker.

De meeste mensen denken ook dat een inverted V `verticaal` is...dat is niet zo, dat ding is voornamelijk horizontaal gepolariseerd.
En een inverted V is helemaal niet zo rondstralend als vele denken...Ja, dat is hij wel ...maar dan alleen helemaal bovenop onder een `hoge hoek`

Je moet een beetje `3d gaan denken
Een antenne straalt uit als een ronde bal....of stel je de vorm van de aarde eens voor en dat die vorm onze `totale` uitstralingspatroon is.
De antenne staat helemaal in het midden van de aarde.
Stel je nou eens voor dat je een verticale antenne hebt (gepolariseerd)
Die antenne begint vanuit de het middelpunt te stralen met een partij verticale eigenschappen, dat komt helemaal tot de `korst` aan toe..enorme afstand overbrugt en mooi `rond`.

Dan stelt die buitenkant van onze aarde het `verticale` stralingspatroon voor...
Het kan best zijn dat die antenne van ons wat horizontale componenten heeft...ehm...zo groot als de kern van de aarde....
Die antenne begint weer te stralen en te stralen...de verticale componenten weten al wat er gaat gebeuren hupatee, richting die aardkorst.
Maar die horizontale componenten, tja die zijn niet zo sterk en komen niet verder tot de `lava kern`...

Maar heel heel af en toe zijn die horizontale componenten sterker dan de verticale zelfs bij een verticaal gepolariseerde antenne.
...en komen dan beter op het aardoppervlak door dan de verticale componenten.
En dat kun je dan zien als een vulkaan, het lava toch nog op het oppervlak gekomen terwijl we het niet verwachten...maar het is er wel...
Maar tja...dan moet je wel daar net even staan, anders `zie` je het niet.

Met programmas als 4nec2, eznec e.d. kun jee heel goed de polarisatie van een antenne bepalen.
4nec2 is ontwikkeld door Arie Voors (nederlander, verdient een lintje !) en is gratis te downloaden.

Hoop dat je er zo iets aan hebt...

Groetjes !

H:
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Polarisatie dipool

Berichtdoor kol53 » 03 jan 2015, 09:52

Een inverted-V is gedeeltelijk verticaal, en omdat 'ie vaak op zolder geplaatst
wordt, zijn er reflecties waardoor hij nog meer verticaal kan worden. Als het
even mee zit, werkt 'ie lokaal goed, en voor de dx goed. Die reflecties kunnen
ook bepalend zijn voor de polariteit van een draaddipool. Als je de poten
verschillend bevestigt, zou dat ook weleens verrassend kunnen zijn, in positieve
zin dan. Ook die reflecties he. Belangrijk is dan wel de SWR in de gaten te
houden.
kol53
 

Re: Polarisatie dipool

Berichtdoor Henry hpsd » 03 jan 2015, 10:57

Hallo Kol,

Je moet je niet te veel voorstellen van die verticale eigenschappen.
Die zijn voor een inverted V eigenlijk heel klein.
En eventuele reflecties zullen natuurlijk ook voor horizontaal gelden.

Bijgevoegd een plotje...je ziet dat er haaks op de antenne "verticale componenten" aanwezig zijn. maar de grote "lob" en dus polarisatie van de antenne is horizontaal...oei schreef eerst verticaal hihi.

Afbeelding
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Polarisatie dipool

Berichtdoor panda58 » 03 jan 2015, 11:21

Zoals altijd weer een mooie/duidelijke uitleg van Henry. :)
Weet niet wat je beroep is maar als leraar zou je goed uit de bus komen met je uitleg.


Gr jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: Polarisatie dipool

Berichtdoor kol53 » 03 jan 2015, 13:17

Ik heb zelf een Inverted-V en er uitgebreid mee ge-experimenteerd. Dat plotje
geldt voor een vrije opstelling, maar dat is met deze antenne juist vaak niet zo.
Ik kan gewoon hier in de buurt dat ding werken. Verder is het ook nog eens zo
dat de polariteit na enkele kilometers kan veranderen. Je kunt theoretiseren
wat je wilt, ik houd het toch liever op de praktijk. Waarom gaat DX-en met een
horizontale antenne goed, ook als je tegenstation met verticaal zit? Simpel, je
signaal blijft niet overal horizontaal.
kol53
 

Re: Polarisatie dipool

Berichtdoor Henry hpsd » 03 jan 2015, 13:57

Dat plotje geld niet voor een "vrije" opstelling (ik neem aan dat je freespace bedoelt ?) het plotje is inclusief "aarde".

Je polariteit verandert niet zozeer met een aantal kilometers...bij lokaal verkeer....
(ja, ik weet het:.. circulair, broadcasting fm, reflecties e.d...maar je moet even kijken naar wie de vraag stelt.)

Wel als we over "DXen" praten..

Kijk een "DX" radio signaal wat op jouwn locatie binnenkomt neigt naar een circulaire polarisatie.
Want zodra dat signaaltje de inosfeer binnenkomt word het zeg maar opgebroken in 3 delen.
1 "ordinary" 2 the extraordinary" en het Z component.

Door invloed van het aard magnetisch veld krijgt elk component een circulaire polarisatie.
Hoe sterker dat magnetisch veld...hoe sterker het signaal "rond" zal gaan.

Vanuit dat oogpunt maakt het dus dan niet meer uit of je verticaal dan wel horizontaal zit.

Maar er zijn wel andere dingen waar je rekening mee "kunt" houden.
Zo is bijvoorbeeld de opstralingshoek (toa) van enorm belang en het feit dat horizontale antennes meer "ground gain" hebben (indien voldoende hoog)

Nu zijn er altijd uitzonderingen op bovenstaand verhaal, maar in de meeste gevallen gaat dit op.

Als de theorie en de praktijk niet overeenkomen, is de praktijk fout of je begrijpt de theorie niet.

Voor alles is een verklaring...die verklaring opzoeken en de zoektocht daarnaar...dat is prachtig werk waarbij je heel veel opsteekt.

vr. gr.

Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Polarisatie dipool

Berichtdoor kol53 » 03 jan 2015, 14:34

Antennewerking raak je toch niet op uitgestudeerd. Daarom houd ik het op een
theoretische basis en een praktische uitwerking. Ik heb bv een bamboe-antenne
die bestaat uit een bamboe vertikaal met een installatiedraad erlangs. Ik dacht
dat 'ie 1,60 mtr is. Onderaan zit 'ie aan de kern van de coax, en aan de mantel
zit een loshangende draad van enkele meters. Was zomaar een testantennetje
maar hij bleek het verrassend goed te doen en staat 1:1,5. Ik zit echter wel
gebonden aan een vaste coaxlengte. Dat is de Kolibrie-antenne. :-)
kol53
 

Re: Polarisatie dipool

Berichtdoor rdkraker » 03 jan 2015, 22:02

Bedankt voor alle uitleg...!! Ik leer in zo'n toptempo op dit forum... Gaaf hoor! 8) :D
rdkraker
 


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten