Mening gevraagd mobiel antenne

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Mening gevraagd mobiel antenne

Berichtdoor panda58 » 02 jan 2015, 23:04

[quote=
Maar ik heb liever een permanente oplossing, gat geen probleem, ik heb weer liever geen kabels over mijn dak lopen.[/quote]

Dan gewoon achter het schuifdak een gat boren en daar de antenne plaatsen.
Antenne staat hoog,ja alleen de parkeer garage word dan een probleem.
Misschien een dv 27 monteren aan de voet.Kan je zo plat op dak leggen als je de garage binnen rijd
Alleen deze kan geen groot vermogen aan.
Beter dan aan de zijkant van de auto op het spatscherm,nergens geen metaal direkt naast de antenne.
En je wil geen kabels buiten de auto!!!

Gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: Mening gevraagd mobiel antenne

Berichtdoor DPC » 03 jan 2015, 17:51

Even een belabberde foto gemaakt van het dak.
Maar het maakt het een beetje duidelijker denk ik.

Het dakraam is een beetje vertekend beeld, in het echt is het groot en komt voorbij de voordeuren qua lengte, en schuift in het dak tot redelijk achterin. Het raam is bijna 80 cm, dus als het helemaal openstaat schuift het al 160 cm naar achteren.
Daarachter zit dan nog de motor dus er is weinig ruimte over.
Ook is duidelijk dat een magneetvoet niet gaat lukken, een Little Wil zou net aan gaan, die heeft een voet van 9,5 cm dacht ik, een Wilson 1000 gaat al naar de 12 cm en een Sirio 5000 Turbo is nog groter in doorsnede van de magneet. Zoals je ziet heb ik maar 10 cm ruimte tussen de ribbels.

De plaats van het oranje cirkeltje zou eventueel een antenne geplaatst kunnen worden, denk ik, ik weet nog niet hoe de constructie aan de binnenkant onder het dak is, als daar net dikke verstevigingsbalken in de weg zitten wordt het nog moeilijker.

Afbeelding
DPC
 

Re: Mening gevraagd mobiel antenne

Berichtdoor Bubbe » 03 jan 2015, 19:34

panda58 schreef:[quote=
Maar ik heb liever een permanente oplossing, gat geen probleem, ik heb weer liever geen kabels over mijn dak lopen.


Dan gewoon achter het schuifdak een gat boren en daar de antenne plaatsen.
Antenne staat hoog,ja alleen de parkeer garage word dan een probleem.
Misschien een dv 27 monteren aan de voet.Kan je zo plat op dak leggen als je de garage binnen rijd
Alleen deze kan geen groot vermogen aan.
Beter dan aan de zijkant van de auto op het spatscherm,nergens geen metaal direkt naast de antenne.
En je wil geen kabels buiten de auto!!!

Gr Jan[/quote]

Dat plat leggen kun je 100x doen maar de 101x vergeet je hem en is hij kapot . Gewoon op het voorscherm plaatsen heb je er geen last van en werkt goed had ik ook met mijn golf 2 . De hele tijd plat leggen is ook erg vervelend en die 50 cm hoger maakt echt niet zo veel verschil
Bubbe
 

Re: Mening gevraagd mobiel antenne

Berichtdoor DPC » 04 jan 2015, 00:59

Ok, ik denk dat ik het als op deze manier ga aanpakken:
(voorbeeldfoto, niet mijn auto)

Voordeel, makkelijke instalatie.
Nadeel, toch een (coax) aansluiting aan buitenkant (ik hou het liever droog).
Lijkt mij geen slechte optie?

De beugel is een firestik ss-174, helaas niet makkelijk verkrijgbaar in de Nederlandse winkels, bij de importeur kunnen ze er wel aan komen.
Dan maar bestellen bij Avera.

Afbeelding

Afbeelding
DPC
 

Re: Mening gevraagd mobiel antenne

Berichtdoor panda58 » 04 jan 2015, 03:50

DPC schreef:Ok, ik denk dat ik het als op deze manier ga aanpakken:
(voorbeeldfoto, niet mijn auto)

Voordeel, makkelijke instalatie.
Nadeel, toch een (coax) aansluiting aan buitenkant (ik hou het liever droog).
Lijkt mij geen slechte optie?

De beugel is een firestik ss-174, helaas niet makkelijk verkrijgbaar in de Nederlandse winkels, bij de importeur kunnen ze er wel aan komen.
Dan maar bestellen bij Avera.

Afbeelding

Afbeelding



Dat is ook een idee alhoewel ik het niet mooi vind.
Maar goed dat is mijn mening.
In ieder geval beter dan aan de zijkant van een spatbord.
En als je beetje handig bent maak je zelf de beugel van rvs.
Dat heb ik ook al eens gedaan voor bevestiging aan een dakrail.

Gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: Mening gevraagd mobiel antenne

Berichtdoor Bubbe » 04 jan 2015, 15:32

een gaatje in je spatbord is ook niet erg met een dv voetjes er op en er komt tog vaak water achter die scherm
Bubbe
 

Re: Mening gevraagd mobiel antenne

Berichtdoor DPC » 04 jan 2015, 23:16

panda58 schreef:Dat is ook een idee alhoewel ik het niet mooi vind.
Maar goed dat is mijn mening.
In ieder geval beter dan aan de zijkant van een spatbord.

Je heb gelijk Jan, het is ook helemaal niet mooi, maar:
Bubbe schreef:een gaatje in je spatbord is ook niet erg met een dv voetjes er op en er komt tog vaak water achter die scherm
Goed dat je dit nog even naar boven breng Bubbe, want in het spatbord staat mooier maar wat als er plots problemen opduiken met bijv. de SWR.
Het eerste waar je dan kijk is naar de aansluiting, die achter het spatbord redelijk droog is met een beetje geluk, maar misschien niet helemaal. Daar had ik nog niet bij stil gestaan :o
En dan kan je gaan demonteren, auto op de krik, assteun er onder, wiel er af, de binnenkap er af en op de grond gaan liggen rommelen in een donker gat. Meestal regent het dan net, en is het koud, en heb je weinig zin...
Dan is een aansluiting buiten de auto ineens een voordeel.
Zo zie je maar, elk nadeel heeft zijn voordeel.

Ik heb vandaag een mailtje verstuurd naar Avera, en als we toch gaan verzenden, gelijk een 5000 Turbo besteld.
Lijkt mij een goede antenne, goede reviews, en makkelijk (in een handomdraai) de antenne laten zakken.
Van de week is Avera niet aanwezig voor verzending, zo staat op de site, maar ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt voor het meedenken...
DPC
 

Re: Mening gevraagd mobiel antenne

Berichtdoor rob kenwood » 12 jan 2015, 07:52

Ook in een subaru zitten zgn modderkuipen dus met op spattende water valt het wel mee denk ik zo maar!Dus gewoon netjes een gat boren in je scherm kan zeker geen kwaad! Btw goede keus voor je antenne ! :D
19AC153


is er leven na de dood? steel me kenwood en je weet het!
rob kenwood
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 962
Geregistreerd: 12 aug 2008, 17:59
Woonplaats: gewoon thuis

Re: Mening gevraagd mobiel antenne

Berichtdoor DPC » 17 jan 2015, 17:24

Van de week netjes de spulletjes binnen gehad bij Avera vandaan (perfect geregeld overigens. goede communicatie en snelle afhandeling).
Vandaag de antenne geplaatst, verder nog steeds niets aangesloten.

Het resultaat tot nu toe...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DPC
 

Re: Mening gevraagd mobiel antenne

Berichtdoor DPC » 17 jan 2015, 17:34

Wat ik nog wel moet vermelden van deze setup, niet goed te zien op de foto's denk ik (op de derde foto een beetje een idee).
De beugel is gemaakt voor Firestik achtige antennes, voet wordt ook meegeleverd bij de beugel, zie mijn post ergens hierboven.
De Sirio voet is wat groter dan de beugel. hierdoor is een nette afsluiting met het rubber onderaan de voet, op de Firestik beugel niet goed.
Ik heb dit opgelost door een carrosserie ring te gebruiken die net zo groot is als de voet van de antenne en deze geplaatst tussen de beugel en de antenne voet.

Verder valt de kabel netjes tussen de kier van de motorkap zonder te knellen..

Verder zit ik nog te denken om een extra massa kabel te maken van de beugel naar de motorkap. Is maar een klein kabeltje, gelijk op 1 van de bouten waar de motorkap gemonteerd zit op de scharnier, gewoon voor de zekerheid?
DPC
 

Re: Mening gevraagd mobiel antenne

Berichtdoor Bubbe » 17 jan 2015, 19:06

DPC schreef:
panda58 schreef:Dat is ook een idee alhoewel ik het niet mooi vind.
Maar goed dat is mijn mening.
In ieder geval beter dan aan de zijkant van een spatbord.

Je heb gelijk Jan, het is ook helemaal niet mooi, maar:
Bubbe schreef:een gaatje in je spatbord is ook niet erg met een dv voetjes er op en er komt tog vaak water achter die scherm
Goed dat je dit nog even naar boven breng Bubbe, want in het spatbord staat mooier maar wat als er plots problemen opduiken met bijv. de SWR.
Het eerste waar je dan kijk is naar de aansluiting, die achter het spatbord redelijk droog is met een beetje geluk, maar misschien niet helemaal. Daar had ik nog niet bij stil gestaan :o
En dan kan je gaan demonteren, auto op de krik, assteun er onder, wiel er af, de binnenkap er af en op de grond gaan liggen rommelen in een donker gat. Meestal regent het dan net, en is het koud, en heb je weinig zin...
Dan is een aansluiting buiten de auto ineens een voordeel.
Zo zie je maar, elk nadeel heeft zijn voordeel.

Ik heb vandaag een mailtje verstuurd naar Avera, en als we toch gaan verzenden, gelijk een 5000 Turbo besteld.
Lijkt mij een goede antenne, goede reviews, en makkelijk (in een handomdraai) de antenne laten zakken.
Van de week is Avera niet aanwezig voor verzending, zo staat op de site, maar ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt voor het meedenken...[/quot]

onder het spartbord komt prakties geen water en je hebt je coax altijd al mooi aan de binnenkant van de auto . Vind het altijd gevaarlijk als het langs een scharnierend object gaat en ook met die kofferbak en deur klemmen . Je hebt je coax altijd ergens plat tussen zitten wat na een poosje gaat breken + je hebt kans dat de rubber niet meer goed afsluit en zo water overlast krijgt .
Bubbe
 

Re: Mening gevraagd mobiel antenne

Berichtdoor DPC » 25 jan 2015, 16:14

Inmiddels alles aangesloten en als eerste begonnen met het aflezen van de SWR, ingebouwd in de Lincoln II
Beginwaarden die ik kreeg:
Kan01 01,2
Kan20 01,4
Kan40 01,7

Als ik het goed begrepen heb kan je de antenne een stukje inkorten als kan1 de laagste SWR geeft.
Dus steeds een klein stukje van de spriet af geknipt. Nu inmiddels een cm denk ik.

Kan01 01,1
Kan20 01,2
Kan40 01,5

Dit gaat de goede kant op, kan misschien beter.
Maar als eerst een vraag over de gegevens die ik uit lees op de Lincoln.
Bijvoorbeeld kanaal 20, lees ik nu 1 op 1,2 ??? Dat is niet verkeerd toch? Of moet ik deze waardes anders zien?
Dus eigenlijk de vraag: Wat lees ik nu..
DPC
 

Re: Mening gevraagd mobiel antenne

Berichtdoor 19-DT-170 » 25 jan 2015, 16:21

Inderdaad, de SWR is 1 op 1,2 op kanaal 20. Helemaal geen verkeerde waarde.
Ik denk dat er nog een klein stukje vanaf moet.
Probeer geen SWR van 1 op 1 te krijgen, voordat je het weet heb je net een stukje te veel afgeknipt,
maar ik zou wel kijken of ik de SWR op kanaal 40 nog een beetje lager zou kunnen krijgen..
1,3 of 1,4, alhoewel 1,5 ook absoluut niet slecht is.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Mening gevraagd mobiel antenne

Berichtdoor DPC » 25 jan 2015, 16:25

Dank je Pascal.
Als ik het goed begrepen heb zou ik, als ik meer ga inkorten, de SWR van kanaal 1 omhoog brengen en van kanaal 40 naar beneden?
Of zie ik dat nu erg zwart/wit?
Gek genoeg is de SWR van kanaal 1 ook een beetje naar beneden gegaan. Had verwacht dat deze omhoog zou gaan...
DPC
 

Re: Mening gevraagd mobiel antenne

Berichtdoor Remco Rozenburg » 25 jan 2015, 16:31

Hier moet je niets meer aan doen, zijn prima waarden.
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

VorigeVolgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten