Plaatsing draadantenne, welke optie?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Plaatsing draadantenne, welke optie?

Berichtdoor 19RE000 » 30 dec 2014, 21:37

rdkraker schreef:zover komt ik nog met mn natuurkunde... :wink:
Dacht alleen dat t raam wel voor voldoende ruimte zou zorgen voor een deel ontvangst.

Echterrrrr , Ding hangt nu in de tuin tussen de schommel en schutting, meter of 2 hoog. Nu ruim een half uur, en echt helemaal niets :roll:
Is t nou echt zo stil? In de auto had ik nog wel wat ontvangst vanmiddag. net even in de auto getest- ook stil.



1) Laag tussen de huizen
2) Horizontaal

Resultaat dat je slechts stations binnen een paar km zal kunnen horen
en verder uitsluitend als het tegenstation over grote antennes (lees beam) en vermogen beschikt.

Of hij jou dan weer hoort met 4 watt hangt af hoe groot het vermogensverschil is.

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Plaatsing draadantenne, welke optie?

Berichtdoor 19-DT-170 » 30 dec 2014, 23:32

Als je wat wilt horen op lange afstand, dan zul je tot morgen moeten wachten.
Het is nu donker, en de kans op propagatie is te verwaarlozen.
De zon ioniseert de atmosfeer, en die zorgt er op zijn beurt weer voor dat de radiosignalen terugkaatsen
naar de aarde. Is de zon er niet om de atmosfeer te ioniseren, dan gaat je radiosignaal ligna recta de ruimte in.
De kans op de langste afstand is rond zonsopgang (richting oosten) en zonsondergang (richting westen).
Als er geen propagatie is, dan ben je toegewezen op het lokale verkeer.
De populariteit van de 27mc is jammer genoeg zo ver afgenomen, dat de kans dat je veel mensen uit je dorp/stad hoort
ook niet meer zo heel groot is.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Plaatsing draadantenne, welke optie?

Berichtdoor rdkraker » 31 dec 2014, 08:37

Duidelijk verhaal Pascal! Verklaart waarom ik die Italianen en amerikanen zo duidelijk hoorde op de mobiel gisterenmiddag. Des te meer reden om mn N registratie te gaan halen :wink:, heb meer theorie nodig.
rdkraker
 

Re: Plaatsing draadantenne, welke optie?

Berichtdoor 19-DT-170 » 31 dec 2014, 10:21

Dat is zeker de moeite waard. :-)
Al is het maar dat je dan niet meer van 'e'en band afhankelijk bent van de condities.. ;-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Plaatsing draadantenne, welke optie?

Berichtdoor rdkraker » 31 dec 2014, 18:03

19-DT-170 schreef:Dat is zeker de moeite waard. :-)
Al is het maar dat je dan niet meer van 'e'en band afhankelijk bent van de condities.. ;-)


Precies, en een goed excuus om nog wat extra tijd en geld erin te stoppen :lol: Heb me aangemeld bij digitale leeromgeving maar nog niks gehoord. Zal wel stil zijn rond de feestdagen daar.

Hier wel succes vanmiddag!! :D
Dankzij SWR/powermeter die binnen was gekomen kon ik even stoeien. heb t even binnen gehouden, had geen zin in stoeien op t dak... Vreemd genoeg bleek de beste combinatie een V in een hoek van ca 70 gr, bijna plat horizontaal tegen het platte zolderdak! Even uitgaande van de SWR natuurlijk. Staat nu bijna over 1-40 op 1: 1 / 1,1 !
Weet niet wat de power meter precies waard is icm de antenne, maar deze varieert tussen 3/4 watt.

Had nog 35w kacheltje, en toen ik die aan t testen was had ik opeens een tokkelje met een lokaal station op 4km hemelsbreed, beide kanten 30 over 9 zonder ruis. Dus zeker niet ontevreden! Was weer ouderwets gevoel, grappig :D
rdkraker
 

Re: Plaatsing draadantenne, welke optie?

Berichtdoor 19-DT-170 » 01 jan 2015, 11:34

Goed bezig. :-) Ook fijn dat je antenne direct op de juiste frequentie resoneert. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Vorige

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten

cron